Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3465
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor isadora » Za 13 Jan 2018, 08:05

Klaasje schreef:........ter hoogte van de Nederlands-Belgische grens......

Waar is dat precies?
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 35616
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Suus » Za 13 Jan 2018, 08:36

Statler Rail schreef:Ik heb de indruk dat het aandeel Nederlandse reizigers in de Thalys sowieso vrij beperkt is. Het zijn vooral toeristen en buitenlandse bezoekers.

Het maakt toch niet uit wie er in de trein zitten? Feit is dat de Thalys ook van/naar Nederland goed wordt gebruikt en er in 2016 1.959.452 reizigers met Thalys de grens over gingen bij Breda. Voor 2017 staan geen exacte cijfers meer in de voortgangsrapportages van de HSL, maar men begon de eerste maanden van 2017 alweer een groei in de dubbele cijfers ten opzichte van 2016.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28799
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Daniel » Za 13 Jan 2018, 12:16

Statler Rail schreef:De Thalys op weg naar Amsterdam wordt hoe dichter je bij Amsterdam komt steeds leger.

Dat is natuurlijk niet zo vreemd als er in Rotterdam en Schiphol mensen uitstappen en je de trein tegelijk ook niet voor binnenlandse reizen kunt gebruiken :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4480
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Chrysa » Za 13 Jan 2018, 12:28

Je mag de Thalys wel degelijk voor binnenlandse reizen gebruiken hoor. :p

dennistd
Berichten: 2307
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor dennistd » Za 13 Jan 2018, 12:32

Alleen staat de prijs daarvoor niet echt in verhouding met de tijdswinst :wink:
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

PatrickM
Berichten: 1364
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor PatrickM » Za 13 Jan 2018, 15:22

Valt nog best mee:
ICD 2e klas met toeslag: €17.80
Thalys comfort 2: €21.-
ICD 1e klas met toeslag: €28.20
Thalys comfort 1: €27.- (goedkoper dus!)
Prijzen zijn voor enkele reis Rtd-Asd.
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

dennistd
Berichten: 2307
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor dennistd » Za 13 Jan 2018, 17:22

Maar als je 2e klas met korting reist in de daluren dan wordt het verschil ineens wel weer erg groot, met €9,20 tegenover die €21
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4480
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Chrysa » Za 13 Jan 2018, 22:04

En als student in de daluren scheelt het me zelfs €21! :Y

Vraag me wel af of er ook daadwerkelijk mensen zijn die de Thalys gebruiken voor Rotterdam - Amsterdam, ik krijg hem namelijk wel altijd uit de reisplanner op de een of andere manier, dus er zal toch wel iemand stom genoeg zijn geweest om zo'n kaartje te kopen?

en-es
Berichten: 359
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor en-es » Zo 14 Jan 2018, 00:09

Ik heb eens meegemaakt dat men van Brussel naar Antwerpen ging met de thalys.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3465
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor isadora » Zo 14 Jan 2018, 08:21

Joh.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 35616
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Suus » Vr 16 Feb 2018, 11:16

Gisteren publiceerde Spinetta zijn rapport over de toekomst van de Franse spoorwegen:

Enkele bevindingen:
- Nieuw personeel mag niet meer in het ambtenarenstatuut komen maar een normaal dienstverband krijgen.
- De SNCF moet een normaal bedrijf worden (voorstel is een naamloze vennootschap)
- TGV-verbindingen zouden niet langer dan 3 uur moeten zijn.
- Aan spoorlijnen die 2% van de reizigers vervoeren wordt 16% van het budget besteed. Deze spoorlijnen zouden de regio’s door ander vervoer kunnen vervangen.
- SNCF moet de goederentak afstoten, de rol van goederenvervoer kan goedkoper door private ondernemingen of door wegvervoer plaatsvinden.

Alle intercity-diensten worden, zover dat nog niet is gebeurd aan de regio’s overgedragen. Deze en de regionale treindiensten moeten tussen 2018 en 2023 door de regio’s aanbesteed worden. Een deel van het personeel kan als normale werknemer over naar de nieuwe contractanten. Er moet wel een nationaal akkoord komen om te voorkomen dat er concurrentie op basis van loonkosten gaat plaatsvinden. De regio’s zijn op dit moment al eigenaar van het spoorwegmaterieel.

Een deel van het personeel dat bij de SNCF overbodig is kan vrijwillig vertrekken. Dit zou gaan om 5000 medewerkers

Eind 2020 zou de overheid ook private vervoerders op de hogesnelheidslijnen moeten toestaan.

De vakbonden zijn op zijn zachtst gezegd niet zo blij en bekijken of er actie gevoerd moet worden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 35616
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Suus » Vr 16 Feb 2018, 11:38

De gele lijnen op deze kaart lopen het meeste risico om gesloten te worden. Hierover moeten de regio's gaan bepalen:

Afbeelding

Het volledige rapport is te lezen op https://www.ecologique-solidaire.gouv.f ... viaire.pdf (PDF)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4534
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Z2N » Vr 16 Feb 2018, 14:23

Een gedurft rapport van de minister, hier staan heel wat dingen in die al decennia duidelijk zijn maar nooit genoemd mochten worden. De voorgestelde privatiseringen zijn overduidelijk nodig om de exploitatie efficiënter te krijgen, en het is een mooi teken dat er jaartallen genoemd staan die binnen de huidige regeringsperiode zijn. Wel mist er nog een duidelijke analyse van de gevolgen van privarisering voor het regionale verkeer, waar efficient werken voor een aantrekkelijker aanbod en dus hogere reizigersaantallen kan zorgen.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Dennenboom
Berichten: 650
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Dennenboom » Vr 16 Feb 2018, 20:21

Echt een goed doorwrocht rapport. Veel info over vervoersontwikkelingen. Wat mij opvalt is de dramatische ontwikkeling van het goederenvervoer (pag. 14). Als je dat vergelijkt met Duitsland dan ziet het er wel wat anders uit. Natuurlijk kun je bij een aantal zaken kanttekeningen maken, maar het lijkt mij een goed vertrekpunt voor verdere stappen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11734
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Vinny » Za 17 Feb 2018, 00:04

De regering-Macron ontdekt dat Frankrijk verstart is...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 35616
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Suus » Zo 18 Feb 2018, 15:14

Naar aanleiding van het Spinetta-rapport wil vakbond CGT op 22 maart een "nationale manifestatie" voor spoorwerkers houden. Ik denk dat dit valt te omschrijven als een staking.

De president van de regio Hauts-du-France, Xavier Bertrand, heeft zich op TV uitgesproken tegen sluitingen van spoorlijnen in zijn regio. Ik denk alleen dat hij even is vergeten dat de rot in zijn regio allang heeft toegeslagen. De spoorlijn Ascq - Orchies is al jaren dicht wegens achterstallig onderhoud, de spoorlijn Abbeville - Le Tréport-Mers in zijn regio gaat eind mei "tijdelijk" dicht zonder uitzicht op heropening en ook andere spoorlijnen staan op de gevarenlijst.
Rame à l'approche

KL577
Berichten: 16
Lid geworden op: Do 28 Sep 2017, 15:44

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor KL577 » Ma 19 Feb 2018, 20:24

Suus schreef:De president van de regio Hauts-du-France, Xavier Bertrand, heeft zich op TV uitgesproken tegen sluitingen van spoorlijnen in zijn regio. Ik denk alleen dat hij even is vergeten dat de rot in zijn regio allang heeft toegeslagen. De spoorlijn Ascq - Orchies is al jaren dicht wegens achterstallig onderhoud, de spoorlijn Abbeville - Le Tréport-Mers in zijn regio gaat eind mei "tijdelijk" dicht zonder uitzicht op heropening


Maar wat ook op de achtergrond speelt is de uitermate slechte relatie tussen de regio's en SNCF. Wat al langer in de pijplijn zit, en waarvan de urgentie in het Spinetta rapport nogmaals is bekrachtigd, is het opheffen van het SNCF monopolie voor regionaal verkeer. De regio's vinden al jaren dat de kosten die SNCF heft voor het zeer beperkte regionale vervoer buiten proportioneel zijn.

In het geval van de lijn Treport - Abbeville speelt ook nog eens dat de regio Hauts-De-France vindt dat SNCF Reseau veel te hoge kosten voorstelt voor het opknappen van het baanvak:

http://www.paris-normandie.fr/region/me ... IH12261810

Aan de ander kant, Spinetta haalde het baanvak Treport-Abbeville aan in een interview met Liberation. Inderdaad een baanvak met maar twee keer een TER trein per dag, met in totaal zo'n 130 reizigers. Dan is het opknappen van het baanvak voor € 40 miljoen euro een hoop geld per reiziger. En zoals Spinetta ook stelt, een bus is dan niet alleen economischer maar ook milieu-vriendelijker:

http://www.liberation.fr/futurs/2018/02 ... ys_1630254

Tenslotte, een groot probleem van al die schaars bereden TER-baanvakken is dan ook nog eens dat die ene trein per dag nergens op aansluit. Ik heb vrienden vlakbij Treport wonen, maar het is praktisch ondoenlijk om met redelijke aansluitingen vanuit (nou ja, vanuit elke willekeurige plek) (dus bv.) Nederland in Treport aan te komen. Zoals onderstaande website beargumenteert zou een logisch startpunt zijn om die slecht gevulde treinen eens iets beter op elkaar aan te laten sluiten (en een iets hogere frequentie). Dus, die paar TER treinen door de regio's kunnen wellicht veel beter gevuld raken als SNCF (of een volgende private vervoerder) iets meer in concepten als overstapknopen gaan denken:

http://transportrail.canalblog.com/page ... 61988.html

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 911
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor SLToilet » Di 20 Feb 2018, 14:15

Aansluitingen zijn een eerste. En rijden die treinen ook op logische tijdstippen? Want als je in de ochtend naar Abbeville reist vóór 8:00 en 9:00 en daarvandaan vanaf 16:00/30 en 17:00/30, dan heb je een logisch product. Of juist een uurtje eerder of later, ik weet niet precies hoe de dienst daar in elkaar steekt, kun je mooi naar Amiens reizen en op tijd thuiskomen van werk. Als dit niet zo is, ligt het potentieel voor het oprapen (ik neem aan dat zelfs de Fransen niet gek zijn). Niet iedereen hoeft dagelijks naar Parijs natuurlijk.

IC140
Berichten: 251
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor IC140 » Vr 23 Feb 2018, 09:20

De 3 uur als maximale reistijd voor een TGV lijkt me toch wel discutabel. Het laatste decennium heeft juist laten zien dat ook reizen van 3-6 uur concurrerend kunnen zijn, zo lang ze een hoge gemiddelde snelheid halen. Dus 6 uur lang over HSL’s en hoofdsporen rijden werkt wel, 2 uur op de HSL en 4 uur het binnenland in boemelen niet. Een verbinding zoals Lille - Marseille of Parijs - Barcelona presteert dus nog heel aardig net als dat er ieder uur een ICE Berlijn - Keulen kan rijden. Vergeet ook niet het duurzaamheidsaspect. Als de reizigers op die verbindingen weer het vliegtuig in springen komen de Parijs-doelen ook niet dichterbij.

Klaasje
Berichten: 6440
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Klaasje » Vr 23 Feb 2018, 09:41

De doelen binnen Parijs dan weer wel. [/Flauwe grap]

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 35616
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Berichtdoor Suus » Vr 23 Feb 2018, 11:50

Parijs - Barcelona is op dit moment echt niet concurrerend met het vliegtuig. Spinetta heeft het ook wel gehad met de bouw van peperdure nieuwe HSL-lijnen die vervolgens amper bereden worden.

In juni gaat nog een nieuwe lijn open (contournement Nîmes - Montpellier), maar of het enige resterende gat Montpellier - Perpignan ooit nog gevuld gaat worden, ik waag het te betwijfelen.

Ook de twee verlengingen van de LGV SEA vanaf Bordeaux naar Dax en Toulouse zijn twijfelachtig.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast