Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
De Franse regering heeft aangekondigd op zeer korte termijn met een decreet te komen waarbij nieuw spoorwegpersoneel geen statutaire aanstelling kan krijgen.
De vakbonden zijn gepikeerd. De CFDT wil van 14 maart voor onbepaalde tijd in staking gaan, de CGT zal in ieder geval op 22 maart het werk stilleggen.
De Franse overheid heeft wel aangekondigd dat het geen spoorlijnen wil sluiten.
De vakbonden zijn gepikeerd. De CFDT wil van 14 maart voor onbepaalde tijd in staking gaan, de CGT zal in ieder geval op 22 maart het werk stilleggen.
De Franse overheid heeft wel aangekondigd dat het geen spoorlijnen wil sluiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Help me even...
Wat is een "statuaire aanstelling"
Zoiets als een contract voor onbepaalde tijd? Of zit ik er compleet naast.
Wat is een "statuaire aanstelling"
Zoiets als een contract voor onbepaalde tijd? Of zit ik er compleet naast.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Het is een aanstelling op basis van een besluit in plaats van een tweezijdige overeenkomst, het komt redelijk overeen met een ambtenaar.
Het is in Frankrijk nog moeilijker een spoormedewerker te ontslaan dan een medewerker, en daar kom je in Frankrijk al amper vanaf. Spoorwerkers krijgen automatisch promotie, er wordt niet naar prestaties gekeken. En spoorwerkers hebben een veel uitgebreidere pensioenregeling dan de privésector, in principe ben je bij de SNCF klaar na je 52ste.
Het is in Frankrijk nog moeilijker een spoormedewerker te ontslaan dan een medewerker, en daar kom je in Frankrijk al amper vanaf. Spoorwerkers krijgen automatisch promotie, er wordt niet naar prestaties gekeken. En spoorwerkers hebben een veel uitgebreidere pensioenregeling dan de privésector, in principe ben je bij de SNCF klaar na je 52ste.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Dat maakt de exploitatie van spoorwegen dus erg duur en daarmee inefficiënt. Maar dat willen de vakbonden vast niet horen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Tuurlijk willen die dat niet horen, want zowel de leden als de bestuurders hebben een statuaire aanstelling :)
@Suus, dank voor de toelichting!
@Suus, dank voor de toelichting!
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
De kogel is sinds vanavond door de kerk: de vakbonden hebben stakingsaankondigingen de deur uit gestuurd in protest tegen de hervormingen bij de SNCF. Er wordt volgens de vanavond getoonde planning vanaf 3 april tot 28 juni 2 dagen op 5 gestaakt (dus telkens op andere dagen in de week). Met 36 van tevoren aagekondigde stakingsdagen is dit de meest klantgerichte staking van bij de SNCF in jaren, en de grootste staking bij de SNCF sinds mensenheugenis. Over hoeveel er rijdt per stakingsdag is door de vakbonden geen uitsluitsel gegeven (zulke dingen worden pas duidelijk als blijkt hoeveel mensen er meedoen per stakingsdag). Overigens is 63 procent van de Fransen tegen de staking, voor Frankrijk een vrij hoog percentage, zeker gegeven de omvang en snelheid van de voorgestelde hervormingen.
De stakingsdagen: (foto uit artikel van Europe1)
De stakingsdagen: (foto uit artikel van Europe1)
Laatst gewijzigd door Z2N op vr 16 mar 2018, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Dat geluid dat je net hoorde was mijn reisplanning voor de meivakantie die in de prullenbak verdween.
Klantgericht? Dit is gewoon economisch terrorisme.Z2N schreef:Met 36 van tevoren aagekondigde stakingsdagen is dit de meest klantgerichte staking van bij de SNCF in jaren, en de grootste staking bij de SNCF sinds mensenheugenis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Er zit in ieder geval patroon in; twee dagen staken, drie dagen bijkomen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Misschien een goed idee om de hele boel een keer kapot te staken en dan opnieuw te beginnen.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Dat er zoveel gestaakt wordt is natuurlijk niet prettig, maar men is ten minste wel zo meedenkend om nu vast te vertellen wanneer er in juni gestaakt wordt. Dat is ongezien, en eigenlijk best netjes van de vakbonden. (A)Suus schreef:Klantgericht? Dit is gewoon economisch terrorisme.Z2N schreef:Met 36 van tevoren aagekondigde stakingsdagen is dit de meest klantgerichte staking van bij de SNCF in jaren, en de grootste staking bij de SNCF sinds mensenheugenis.
En dit zeg ik, terwijl ook mijn reisplannen de prullenbak in verdwenen zijn, ik ga niet meer naar Aspres sur Buëch deze zomer.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Maar snappen ze bij de vakbonden dan echt niet dat er wel iets moet veranderen omdat het huidige systeem gewoon over enkele jaren niet meer betaalbaar is en er dan wel daadwerkelijk banen verdwijnen?
Daarnaast ondervinden, als ik het goed begrijp, de huidige medewerkers geen negatieve effecten van de voorgestelde maatregelen, maar gaan die alleen gelden voor nieuwe medewerkers.
Daarnaast ondervinden, als ik het goed begrijp, de huidige medewerkers geen negatieve effecten van de voorgestelde maatregelen, maar gaan die alleen gelden voor nieuwe medewerkers.
Ga dan gezellig met de Eurostar naar Engeland. :D Veel leuker ook. :YSuus schreef:Dat geluid dat je net hoorde was mijn reisplanning voor de meivakantie die in de prullenbak verdween.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Alleen, wat heb je daaraan?Z2N schreef:Dat er zoveel gestaakt wordt is natuurlijk niet prettig, maar men is ten minste wel zo meedenkend om nu vast te vertellen wanneer er in juni gestaakt wordt.Suus schreef:Klantgericht? Dit is gewoon economisch terrorisme.Z2N schreef:Met 36 van tevoren aagekondigde stakingsdagen is dit de meest klantgerichte staking van bij de SNCF in jaren, en de grootste staking bij de SNCF sinds mensenheugenis.
Zal het niet zo uitpakken, dat door al die onderbrekingen, het op de dagen dat er wel getreind wordt, grote ontregeling ontstaat?
En je vervolgens moet concluderen, dat de komende drie maanden het reizen per TGV eigenlijk niet is aan te raden?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
De dag voordat er gestaakt wordt rijdt de SNCF een aangepaste dienstregeling, zodat treinen en personeel niet op ongewenste plekken stranden. De dag nadat er gestaakt is wordt er een aangepaste dienstregeling gereden omdat treinen en materieel niet op de juiste plaats staan.
Het gevolg is dat er straks een dag op vijf een normale dienstregeling gereden gaat worden. Geen wonder dat een meerderheid van de Fransen denkt dat de economie hier ernstige last van gaat hebben.
Het gevolg is dat er straks een dag op vijf een normale dienstregeling gereden gaat worden. Geen wonder dat een meerderheid van de Fransen denkt dat de economie hier ernstige last van gaat hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Dat klinkt allemaal niet best. :N
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Het systeem is nu al onbetaalbaar, er is nu al tientallen miljarden euro schuld, en van elke 5 kilometer spoorlijn is er 1 in een zodanig slechte staat dat er een 'tijdelijke' snelheidsbeperking geldt. Er zijn elk jaar lijnen die sluiten, waardoor personeel nutteloos wordt maar niet werkloos, want ontslagen worden vanwege lijnsluiting is onmogelijk. De prijzen stijgen, treinen worden slecht onderhouden en de punctualiteit is beroerd, vooral in de regio Parijs/Île-de-France waar 3 miljoen mensen per dag per trein reizen.Meltrain schreef:Maar snappen ze bij de vakbonden dan echt niet dat er wel iets moet veranderen omdat het huidige systeem gewoon over enkele jaren niet meer betaalbaar is en er dan wel daadwerkelijk banen verdwijnen?
Daarnaast ondervinden, als ik het goed begrijp, de huidige medewerkers geen negatieve effecten van de voorgestelde maatregelen, maar gaan die alleen gelden voor nieuwe medewerkers.
Iedereen is het erover eens dat er iets mis is, maar de manier van aanpak verschilt bij de verschillende groepen. De vakbonden willen meer geld vanuit de overheid (die kosten zijn exponentieel aan het stijgen sinds zeker 15 jaar), en na een staking van drie weken in 1995 is dat ook de status quo van alle regeringen geweest sindsdien. Maar de regering-Macron is bezig met plannen voor privatisering, dus de nu voorgestelde plannen zijn slechts een eerste stap. Dat de vakbonden die stap proberen tegen te houden in plaats van met een grotere visie te komen toont wel dat ook de vakbonden begrijpen dat deze staking anders is.
1 dingetje maar: van België naar Engeland reis je door Frankrijk. Een gigantische staking bij de SNCF heeft ook gevolgen bij SNCF Réseau, het Franse ProRail.Ga dan gezellig met de Eurostar naar Engeland. :D Veel leuker ook. :YSuus schreef:Dat geluid dat je net hoorde was mijn reisplanning voor de meivakantie die in de prullenbak verdween.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
De NS, ProRail, de Nederlandse politiek e.d. zijn zo slecht nog niet als je ditsoort verhalen uit Frankrijk hoort, en de verhalen uit België en Duitsland zijn nou ook niet veel beter dan de Nederlandse perikelen.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Inderdaad.
Zou dit niet een opzet vanuit de bonden zijn om hun macht aan tafel af te dwingen?
Ik kan mij haast niet voorstellen dat de regering in Frankrijk dit zomaar laat gebeuren.. ongekend wat mij betreft.
Zou dit niet een opzet vanuit de bonden zijn om hun macht aan tafel af te dwingen?
Ik kan mij haast niet voorstellen dat de regering in Frankrijk dit zomaar laat gebeuren.. ongekend wat mij betreft.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Als het geen machtsvertoon is, wat dan wel? 36 stakingsdagen op 3 maanden is 40 procent per maand aan salaris inleveren, dat doet niemand vrijwillig als er niets tegenover staat.
Het stakingsrecht is in Frankrijk een groot goed, en iets wat om historische redenen niet makkelijk ingeperkt wordt. Maar de toon omtrent de aangekondigde hervormingen is al tijden heftig, dus ik zie deze staking niet zo snel afgezegd worden.
Het stakingsrecht is in Frankrijk een groot goed, en iets wat om historische redenen niet makkelijk ingeperkt wordt. Maar de toon omtrent de aangekondigde hervormingen is al tijden heftig, dus ik zie deze staking niet zo snel afgezegd worden.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Tijd om het leger in te schakelen. Benieuwd of ze met een geweer in de rug nog steeds willen staken...
[/ironie][/sarcasme][/overdrijving][/alwatnietmeerzij]
Prima dat er gestaakt mag worden, maar compleet niet mee willen werken aan een broodnodige hervorming die door een democratische meerderheid gesteund wordt komt bij mij toch meer in de buurt van ondermijning van de staat dan opkomen voor je rechten.
[/ironie][/sarcasme][/overdrijving][/alwatnietmeerzij]
Prima dat er gestaakt mag worden, maar compleet niet mee willen werken aan een broodnodige hervorming die door een democratische meerderheid gesteund wordt komt bij mij toch meer in de buurt van ondermijning van de staat dan opkomen voor je rechten.
Laatst gewijzigd door dennistd op vr 16 mar 2018, 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
De vakbonden geven hiermee wel een mooi cadeau aan de lange-afstandsbusbedrijven. 2,5 jaar geleden was het ook feest toen in Duitsland de machinisten gingen staken. *bus*
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Dat wordt (deels) toch aangevuld vanuit de vakbondskas?Z2N schreef:Als het geen machtsvertoon is, wat dan wel? 36 stakingsdagen op 3 maanden is 40 procent per maand aan salaris inleveren, dat doet niemand vrijwillig als er niets tegenover staat.
(..).
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Dat snap ik wel, maar Suus kan de reis met de Eurostar plannen op de 60% van de dagen dat niet gestaakt wordt. Dat is alsnog makkelijker dan uitsluitend in Frankrijk reizen en volledig van de SNCF afhankelijk zijn.Z2N schreef:1 dingetje maar: van België naar Engeland reis je door Frankrijk. Een gigantische staking bij de SNCF heeft ook gevolgen bij SNCF Réseau, het Franse ProRail.Ga dan gezellig met de Eurostar naar Engeland. :D Veel leuker ook. :YSuus schreef:Dat geluid dat je net hoorde was mijn reisplanning voor de meivakantie die in de prullenbak verdween.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Wat moet je nou als 'gold member' klant van de SNCF aan de andere kant van de plas doen? Dat teert alleen maar in op je status.. (A)
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Tijd om iedereen te ontslaan en gewoon met schone lei te beginnen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 92 gasten