Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Suus »

De Franse regering heeft aangekondigd op zeer korte termijn met een decreet te komen waarbij nieuw spoorwegpersoneel geen statutaire aanstelling kan krijgen.

De vakbonden zijn gepikeerd. De CFDT wil van 14 maart voor onbepaalde tijd in staking gaan, de CGT zal in ieder geval op 22 maart het werk stilleggen.

De Franse overheid heeft wel aangekondigd dat het geen spoorlijnen wil sluiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door erjeebee »

Help me even...
Wat is een "statuaire aanstelling"

Zoiets als een contract voor onbepaalde tijd? Of zit ik er compleet naast.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Suus »

Het is een aanstelling op basis van een besluit in plaats van een tweezijdige overeenkomst, het komt redelijk overeen met een ambtenaar.

Het is in Frankrijk nog moeilijker een spoormedewerker te ontslaan dan een medewerker, en daar kom je in Frankrijk al amper vanaf. Spoorwerkers krijgen automatisch promotie, er wordt niet naar prestaties gekeken. En spoorwerkers hebben een veel uitgebreidere pensioenregeling dan de privésector, in principe ben je bij de SNCF klaar na je 52ste.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Vinny »

Dat maakt de exploitatie van spoorwegen dus erg duur en daarmee inefficiënt. Maar dat willen de vakbonden vast niet horen... :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door erjeebee »

Tuurlijk willen die dat niet horen, want zowel de leden als de bestuurders hebben een statuaire aanstelling :)
@Suus, dank voor de toelichting!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Z2N »

De kogel is sinds vanavond door de kerk: de vakbonden hebben stakingsaankondigingen de deur uit gestuurd in protest tegen de hervormingen bij de SNCF. Er wordt volgens de vanavond getoonde planning vanaf 3 april tot 28 juni 2 dagen op 5 gestaakt (dus telkens op andere dagen in de week). Met 36 van tevoren aagekondigde stakingsdagen is dit de meest klantgerichte staking van bij de SNCF in jaren, en de grootste staking bij de SNCF sinds mensenheugenis. Over hoeveel er rijdt per stakingsdag is door de vakbonden geen uitsluitsel gegeven (zulke dingen worden pas duidelijk als blijkt hoeveel mensen er meedoen per stakingsdag). Overigens is 63 procent van de Fransen tegen de staking, voor Frankrijk een vrij hoog percentage, zeker gegeven de omvang en snelheid van de voorgestelde hervormingen.

De stakingsdagen: (foto uit artikel van Europe1)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Z2N op vr 16 mar 2018, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Suus »

Dat geluid dat je net hoorde was mijn reisplanning voor de meivakantie die in de prullenbak verdween.
Z2N schreef:Met 36 van tevoren aagekondigde stakingsdagen is dit de meest klantgerichte staking van bij de SNCF in jaren, en de grootste staking bij de SNCF sinds mensenheugenis.
Klantgericht? Dit is gewoon economisch terrorisme.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door isadora »

Er zit in ieder geval patroon in; twee dagen staken, drie dagen bijkomen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Reiziger Delft »

Misschien een goed idee om de hele boel een keer kapot te staken en dan opnieuw te beginnen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Z2N »

Suus schreef:
Z2N schreef:Met 36 van tevoren aagekondigde stakingsdagen is dit de meest klantgerichte staking van bij de SNCF in jaren, en de grootste staking bij de SNCF sinds mensenheugenis.
Klantgericht? Dit is gewoon economisch terrorisme.
Dat er zoveel gestaakt wordt is natuurlijk niet prettig, maar men is ten minste wel zo meedenkend om nu vast te vertellen wanneer er in juni gestaakt wordt. Dat is ongezien, en eigenlijk best netjes van de vakbonden. (A)

En dit zeg ik, terwijl ook mijn reisplannen de prullenbak in verdwenen zijn, ik ga niet meer naar Aspres sur Buëch deze zomer. :|
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Meltrain »

Maar snappen ze bij de vakbonden dan echt niet dat er wel iets moet veranderen omdat het huidige systeem gewoon over enkele jaren niet meer betaalbaar is en er dan wel daadwerkelijk banen verdwijnen?
Daarnaast ondervinden, als ik het goed begrijp, de huidige medewerkers geen negatieve effecten van de voorgestelde maatregelen, maar gaan die alleen gelden voor nieuwe medewerkers.
Suus schreef:Dat geluid dat je net hoorde was mijn reisplanning voor de meivakantie die in de prullenbak verdween.
Ga dan gezellig met de Eurostar naar Engeland. :D Veel leuker ook. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door isadora »

Z2N schreef:
Suus schreef:
Z2N schreef:Met 36 van tevoren aagekondigde stakingsdagen is dit de meest klantgerichte staking van bij de SNCF in jaren, en de grootste staking bij de SNCF sinds mensenheugenis.
Klantgericht? Dit is gewoon economisch terrorisme.
Dat er zoveel gestaakt wordt is natuurlijk niet prettig, maar men is ten minste wel zo meedenkend om nu vast te vertellen wanneer er in juni gestaakt wordt.
Alleen, wat heb je daaraan?
Zal het niet zo uitpakken, dat door al die onderbrekingen, het op de dagen dat er wel getreind wordt, grote ontregeling ontstaat?
En je vervolgens moet concluderen, dat de komende drie maanden het reizen per TGV eigenlijk niet is aan te raden?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Suus »

De dag voordat er gestaakt wordt rijdt de SNCF een aangepaste dienstregeling, zodat treinen en personeel niet op ongewenste plekken stranden. De dag nadat er gestaakt is wordt er een aangepaste dienstregeling gereden omdat treinen en materieel niet op de juiste plaats staan.

Het gevolg is dat er straks een dag op vijf een normale dienstregeling gereden gaat worden. Geen wonder dat een meerderheid van de Fransen denkt dat de economie hier ernstige last van gaat hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door isadora »

Dat klinkt allemaal niet best. :N
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:Maar snappen ze bij de vakbonden dan echt niet dat er wel iets moet veranderen omdat het huidige systeem gewoon over enkele jaren niet meer betaalbaar is en er dan wel daadwerkelijk banen verdwijnen?
Daarnaast ondervinden, als ik het goed begrijp, de huidige medewerkers geen negatieve effecten van de voorgestelde maatregelen, maar gaan die alleen gelden voor nieuwe medewerkers.
Het systeem is nu al onbetaalbaar, er is nu al tientallen miljarden euro schuld, en van elke 5 kilometer spoorlijn is er 1 in een zodanig slechte staat dat er een 'tijdelijke' snelheidsbeperking geldt. Er zijn elk jaar lijnen die sluiten, waardoor personeel nutteloos wordt maar niet werkloos, want ontslagen worden vanwege lijnsluiting is onmogelijk. De prijzen stijgen, treinen worden slecht onderhouden en de punctualiteit is beroerd, vooral in de regio Parijs/Île-de-France waar 3 miljoen mensen per dag per trein reizen.

Iedereen is het erover eens dat er iets mis is, maar de manier van aanpak verschilt bij de verschillende groepen. De vakbonden willen meer geld vanuit de overheid (die kosten zijn exponentieel aan het stijgen sinds zeker 15 jaar), en na een staking van drie weken in 1995 is dat ook de status quo van alle regeringen geweest sindsdien. Maar de regering-Macron is bezig met plannen voor privatisering, dus de nu voorgestelde plannen zijn slechts een eerste stap. Dat de vakbonden die stap proberen tegen te houden in plaats van met een grotere visie te komen toont wel dat ook de vakbonden begrijpen dat deze staking anders is.
Suus schreef:Dat geluid dat je net hoorde was mijn reisplanning voor de meivakantie die in de prullenbak verdween.
Ga dan gezellig met de Eurostar naar Engeland. :D Veel leuker ook. :Y
1 dingetje maar: van België naar Engeland reis je door Frankrijk. Een gigantische staking bij de SNCF heeft ook gevolgen bij SNCF Réseau, het Franse ProRail.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Mdk »

De NS, ProRail, de Nederlandse politiek e.d. zijn zo slecht nog niet als je ditsoort verhalen uit Frankrijk hoort, en de verhalen uit België en Duitsland zijn nou ook niet veel beter dan de Nederlandse perikelen.
Bij twijfel altijd klagen
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Durashift »

Inderdaad.

Zou dit niet een opzet vanuit de bonden zijn om hun macht aan tafel af te dwingen?
Ik kan mij haast niet voorstellen dat de regering in Frankrijk dit zomaar laat gebeuren.. ongekend wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Z2N »

Als het geen machtsvertoon is, wat dan wel? 36 stakingsdagen op 3 maanden is 40 procent per maand aan salaris inleveren, dat doet niemand vrijwillig als er niets tegenover staat.

Het stakingsrecht is in Frankrijk een groot goed, en iets wat om historische redenen niet makkelijk ingeperkt wordt. Maar de toon omtrent de aangekondigde hervormingen is al tijden heftig, dus ik zie deze staking niet zo snel afgezegd worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door dennistd »

Tijd om het leger in te schakelen. Benieuwd of ze met een geweer in de rug nog steeds willen staken...
[/ironie][/sarcasme][/overdrijving][/alwatnietmeerzij]

Prima dat er gestaakt mag worden, maar compleet niet mee willen werken aan een broodnodige hervorming die door een democratische meerderheid gesteund wordt komt bij mij toch meer in de buurt van ondermijning van de staat dan opkomen voor je rechten.
Laatst gewijzigd door dennistd op vr 16 mar 2018, 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Chrysa »

:')
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Statler Rail »

De vakbonden geven hiermee wel een mooi cadeau aan de lange-afstandsbusbedrijven. 2,5 jaar geleden was het ook feest toen in Duitsland de machinisten gingen staken. *bus*
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Als het geen machtsvertoon is, wat dan wel? 36 stakingsdagen op 3 maanden is 40 procent per maand aan salaris inleveren, dat doet niemand vrijwillig als er niets tegenover staat.
(..).
Dat wordt (deels) toch aangevuld vanuit de vakbondskas?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:
Suus schreef:Dat geluid dat je net hoorde was mijn reisplanning voor de meivakantie die in de prullenbak verdween.
Ga dan gezellig met de Eurostar naar Engeland. :D Veel leuker ook. :Y
1 dingetje maar: van België naar Engeland reis je door Frankrijk. Een gigantische staking bij de SNCF heeft ook gevolgen bij SNCF Réseau, het Franse ProRail.
Dat snap ik wel, maar Suus kan de reis met de Eurostar plannen op de 60% van de dagen dat niet gestaakt wordt. Dat is alsnog makkelijker dan uitsluitend in Frankrijk reizen en volledig van de SNCF afhankelijk zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door Durashift »

Wat moet je nou als 'gold member' klant van de SNCF aan de andere kant van de plas doen? Dat teert alleen maar in op je status.. (A)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Bericht door webguy »

Tijd om iedereen te ontslaan en gewoon met schone lei te beginnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten