Pagina 1 van 4

Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Wo 18 Okt 2017, 23:06
door Suus
De Franse minister van transport heeft een oud-topman van Air France-KLM aangesteld om een toekomstvisie voor het Franse spoor op te stellen. Een van de punten die de minister benoemde is de kam door het TGV-netwerk halen.

Op dit moment gaat 16% van de investeringen naar de TGV voor slechts 1% van alle verplaatsingen per trein. Op 40% van het TGV-netwerk wordt even snel gereden als regionale treinen. In totaal zijn er 230 TGV-stations in Frankrijk. Deze superregiotreinen zijn geliefd bij de reizigers, maar peperduur voor de SNCF. Het uitdunnen van het netwerk ligt gevoelig, veel plaatsen hebben hun recente economische voorspoed te danken aan de TGV.

http://www.lepoint.fr/economie/vers-une ... 160_28.php

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 19 Okt 2017, 08:21
door Nitein-Repart
Misschien een idee om meer het Duitse model aan te bieden. Hoge frequenties op hoofdassen en op grote stations goede aansluitingen, zodat ook op minder gebruikte verbindingen 1x/2 uur of 1x/uur een reismogelijkheid wordt aangeboden, maar dan wel met een overstap, in plaats van enkele keren per dag rechtstreeks. In gebieden waar niet sneller dan 160 km/h kan worden gereden snelle TER-treinen die naar een bepaald knooppunt rijden, waar een vlotte aansluiting is op de TGV.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 19 Okt 2017, 11:00
door webguy
Klanten willen niet overstappen. Het is wel fijn als je een reis van 6 uur maakt dat je niet 3x overstapt, daardoor voelt de reis ook 3x langer.

Het is daarentegen economisch niet handig om op elke stoeptegel te stoppen (en al helemaal niet om daarvoor te investeren).

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 19 Okt 2017, 12:54
door Roeland
een dilemma van Hoogeveen sur Loire, zeg maar?

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 19 Okt 2017, 13:41
door Z2N
Allesbehalve.

Het huidige TGV-netwerk heeft een boomstructuur, niet omdat het kan maar omdat het moet. De hogesnelheidslijnen in Frankrijk zijn van een niveau dat ver boven het Duitse ligt, met doorgaande HSL-sporen van Calais tot Marseille. Het voordeel daarvan is dat de reistijden kort zijn, nadeel is wel dat de lijnen de grote steden vermijden. En hier zit het probleem: er zijn vaak geen aansluitingen mogelijk tussen regionaal en TGV-verkeer, zonder de TGV's het gewone netwerk op te sturen.

Dit betekent niet dat er geen verbeteringen te maken zijn (Niemand in Nederland kent Remiremont, maar toch heeft het een TGV naar Parijs), maar voordat er zomaar wat geroepen wordt moet wel één ding beseft worden: Franse politiek doet niets voor het spoor, behalve als er een TGV aan gekoppeld kan worden. Grote plaatsen als Saint-Malo, Saint Nazaire of La Rochelle hebben alleen maar elektrificatie en modernisatie van de spoorlijn gekregen omdat er een TGV-verbinding naartoe gecreëerd werd. Zouden de TGV's alleen maar tot de knooppunten krijgen, zouden honderden kilometers spoor nog steeds afvallige diesellijnen zijn. De enige manier waarop deze koppeling gaat veranderen is een nieuwe visie op het regionale spoor, maar onder de SNCF gaat dat hem niet worden.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 19 Okt 2017, 15:00
door Dennenboom
Op dit moment gaat 16% van de investeringen naar de TGV voor slechts 1% van alle verplaatsingen per trein.

Maar een verplaatsing van Parijs naar Marseille is wel wat anders dan een verplaatsing van Vire naar Flers.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 19 Okt 2017, 17:03
door Klaasje
Als je het omzet naar reizigerskilometers wordt het plaatje heel anders.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Zo 22 Okt 2017, 10:41
door Vinny
Een zeer groot aantal treinreizen wordt in Frankrijk gemaakt van/naar Parijs. Dat is een wezenlijk andere situatie dan in Nederland en Duitsland waar het treinverkeer ook veel vervoersvraag naar middelgrote steden faciliteert.
Maar een verplaatsing van Parijs naar Marseille is wel wat anders dan een verplaatsing van Vire naar Flers.
Waarschijnlijk is het percentage reizigers dat Vire-Paris en Flers-Paris doet groter dan de vervoersvraag tussen de twee departementale steden onderling. Het idee van Erno-BE is dan ook wel geschikt voor Duitsland maar minder voor Frankrijk. Reizigers waarderen het niet zo om naar Parijs over te moeten stappen, maar liever minder vaak maar wel rechtstreeks. De meesten doen dit ook maar één keer per week om vanuit Parijs hun geboortestreek weer te bezoeken en op zaterdagavond een bourgondisch diner te hebben met de familie.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Zo 22 Okt 2017, 11:29
door Suus
De lunch op zondag is de belangrijkste maaltijd in Frankrijk ;-)

De meeste TGV-verbindingen vind ik best logisch. Je kan iedereen wel dwingen om in Marseille over te stappen op een andere trein naar Nice, maar daar maak je ook geen vrienden mee. En alle TGV’s in Bordeaux laten eindigen is natuurlijk ook niet nodig, het is nog meer dan een uur jakkeren naar bijvoorbeeld Toulouse of Baskenland.

Maar waarom er ook twee keer per dag een TGV naar Arcachon rijdt, dat een bijna perfecte uurdienst naar Bordeaux heeft?

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 11 Jan 2018, 17:23
door Suus
De directeur van Voyages SNCF heeft aangegeven dat ze de komende drie jaar gaat inzetten op een efficiëntie-operatie. Ze denkt dat SNCF in plaats van met 400 TGV-treinstellen ook wel af kan met 300 TGV-treinstellen, waarmee alle resterende TGV's van de twee oudste generaties (Sud-Est en Atlantique) uit dienst kunnen.

Ouigo toont aan dat met een kleine vloot een zeer efficiënte dienst gereden kan worden en nu is dat ook de bedoeling met de normale TGV. Zo zou een treinstel per dag niet acht maar tien uur onderweg moeten zijn, meer onderhoud 's nachts moeten plaatsvinden en dienstregelingen versneld moeten worden. Ook moet de amplitude verbeteren, vroeger beginnen met rijden en later op de avond stoppen. Wel kan het aanpassen van dienstregelingen alleen in overleg met de regio's, waar nog veel weerstand te verwachten valt.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 11 Jan 2018, 17:47
door SLToilet
Interessant. Er zijn nogal wat plaatsen die vaak nogal vreemd zijn in het TGV-netwerk. Ik denk soms nog weleens aan de spookthalys die reed naar Oostende en een andere naar Luik. Daarbij wel opmerkende dat het in die gevallen niet eens ligt aan de grootte van de steden: maar het netwerk van intercity's dat nagenoeg even snel is is gewoon veel te sterk gebleken dwars door Vlaanderen. Er waren zat alternatieven. Dit is in Wallonië niet helemaal het geval geweest, daar toch een ader is doorgesneden als ik me niet vergis.

Maar ondanks dat kunnen TGV's weldegelijk worden gekortwiekt maar dan moet er wél een sterk netwerk zijn in de betreffende regio's met ongeveer dezelfde snelheid en natuurlijk aansluiting op die TGV. Belangrijke uitlopers kunnen blijven bestaan maar alleen als dit dienstregelingtechnisch ook aantrekkelijk is: als er op die momenten geen andere IC rijdt of het snelste alternatief stopt (veel) vaker. Anders kun je de TGV's beter gewoon integreren met regionale tarieven maar dat zou de SNCF natuurlijk niet slikken.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 11 Jan 2018, 20:05
door Z2N
Sowieso is dit een interresante periode voor het Franse regionale spoor, de Franse regio's zitten nu te rekenen met een privatisering van de regionale treinen voor vanaf 3 december 2019. Daarbij hameren ze op doorgaande vervoersbewijzen, onafhankelijk van het vervoersmiddel. Dus wie weet, het zou zomaar eens kunnen dat je met een regionaal kaartje de TGV op kan, in Nord-Pas-de-Calais is dat nu al mogelijk. Sud Ouest

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 11 Jan 2018, 22:00
door Western Soldier
Toch werd er enige tijd geleden ook nog gesproken over een TGV naar Nederland. Weet iemand of dat dan nog doorgaat?

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 11 Jan 2018, 22:25
door Z2N
Volstaat de Thalys dan niet voor je? (A)

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Do 11 Jan 2018, 22:46
door Mdk
De Thalys is tenslotte toch ook gewoon de Benelux tgv met een ander naampje?

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Vr 12 Jan 2018, 00:00
door Western Soldier
Uiteraard, maar ik dacht een aantal jaar geleden te hebben gelezen dat specifiek TGV ook diensten wil gaan aanbieden, naast de Thalys en dus ook Eurostar.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Vr 12 Jan 2018, 08:00
door Klaasje
Men zou eventueel de Interconexion Tgv's van Lyon/Nice door kunnen trekken van Brussel naar Amsterdam.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Vr 12 Jan 2018, 08:27
door Suus
Dat zou wel een fikse aanpassing van de 21 in België gestationeerde TGV’s inhouden, terwijl het na uitvoering van de plannen die ik gisteren in dit topic plaatste wel de oudste serie TGV’s zal zijn.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Vr 12 Jan 2018, 09:02
door Klaasje
Dan krijg je een voortijdige vernieuwing van het TGV-park inderdaad. Vooralsnog is de vervoerswaarde er ook nog niet tussen Amsterdam en Brussel. Maar als je meer uren per dag op de topsnelheid gaat rijden met dezelfde treinen dan slijt de boel ook fors. Wellicht moet de spullenboel dan sowieso al sneller worden afgeschreven. Dan zou over een jaar of vijf best wel het moment daar kunnen zijn dat er meer treinen kunnen rijden gecombineerd met de vervanging van het dan oudste materieel.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Vr 12 Jan 2018, 11:54
door Z2N
TGV's zijn duur in aanschaf (zo'n 20 miljoen euro per stel uit m'n hoofd) en in onderhoud, en dus wil je ze alleen inzetten op hoofdassen waar je ze ook echt vol gaat krijgen en efficient in kan zetten. Een TGV naar Amsterdam gaat daar stijf tegenin, en zolang Amsterdam geen Franse burgemeester krijgt met een zetel in de Assemblée gaat het ook niet gebeuren, want ik zie een TGV naar Amsterdam niet snel rendabel worden.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Vr 12 Jan 2018, 19:27
door Klaasje
De Thalys wordt steeds voller en de inzet van het aantal treinstellen is onderhand maximaal. Bij wat meer groei moet er wat bij. Dan kan je beter op de drukke uren een extra verbinding bieden dan de laatste daluren opvullen of dubbele treinen laten rijden.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Vr 12 Jan 2018, 20:34
door Z2N
De vraag is alleen: is het druk door reizigers Amsterdam - Parijs of door reizigers Amsterdam - Brussel en Brussel -Parijs? Ikzelf zou juist liever een snellere IC naar Brussel zien, en eventuele reizigers die per TGV langs Parijs naar Frankrijk willen daar laten overstappen.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Vr 12 Jan 2018, 22:07
door Suus
De huidige PBA's kunnen niet voor altijd blijven rijden: het aantal reizigers van Thalys (7 miljoen in een jaar) nadert een punt dat de capaciteitsgrenzen worden benaderd en de treinstellen zijn nu circa 23 jaar oud. De PBKA's zijn overigens maar één tot twee jaartjes jonger. Je mag verwachten dat over enkele jaren de materieelvraag aan bod komt bij Thalys.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Vr 12 Jan 2018, 22:56
door Statler Rail
Deze week in Brussel gezien hoe de Thalys uit Parijs leegstroomt. Ik heb de indruk dat het aandeel Nederlandse reizigers in de Thalys sowieso vrij beperkt is. Het zijn vooral toeristen en buitenlandse bezoekers. Ikzelf maak er ook nauwelijks gebruik van, naar Brussel neem ik de Beneluxtrein of de bus. Parijs hoef ik vrijwel nooit heen. De Thalys op weg naar Amsterdam wordt hoe dichter je bij Amsterdam komt steeds leger. De meerwaarde van gewone Franse TGV´s naar Amsterdam doortrekken is denk ik te beperkt om uit te kunnen. De groei zal eerder van de Eurostar moeten komen.

Ondanks dat we in Nederland een hogesnelheidslijn hebben, kan je de Thalys en ICE hier eigenlijk niet met veel meerwaarde voor binnenlandse reizen gebruiken. De ICE via Arnhem rijdt in Nederland op sukkelsnelheid, de IC-direct is al helemaal geen HST te noemen en een ritje Amsterdam - Rotterdam met de Thalys heeft nauwelijks meerwaarde boven de IC-direct. Veel ambitie om trajecten naar 200 of hoger om te bouwen is er ook niet.

Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops

Geplaatst: Za 13 Jan 2018, 00:07
door Klaasje
Doordeweeks zijn er veel reizigers vanuit Nederland naar Brussel en v.v. Verder zijn er veel Thalysen die tussen Parijs en Brussel met twee treinstellen rijden en vervolgens met een vol los stel doorrijden naar Nederland. Bij die treinen is geen groei mogelijk omdat dat tweede stel weer nodig is voor versterking op Brussel-Parijs. Combineer dat met jaarlijks forse groei voor de Thalys ter hoogte van de Nederlands-Belgische grens en de noodzaak voor capaciteitsuitbreiding komt in beeld. Als je dat mooi kan combineren met nieuwe verbindingen, waarom niet? Er vliegen nog genoeg vliegtuigen tussen Nederland en Parijs of Lyon. Met goede en slimme marketing is best een hoop te halen.