Pagina 1 van 1

Tram op waterstof in China

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 18:37
door isadora
"The trip was quite comfortable, and I enjoyed the view from the windows," said Su, 31, a Tangshan resident.
http://www.chinadailyhk.com/articles/9/ ... 16564.html

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 19:03
door verfmeer
Dit vind ik dus vrij nutteloos. Die tram zit toch al aan de rails gebonden, dus kan je er net zo goed een bovenleiding boven hangen. Dat bespaart een hoop energie.

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 19:11
door Aking
Hoeveel energie "kost" het produceren van waterstof?

Aan de andere kant kunnen ze zo wel mooi oefenen/finetunen.

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 19:15
door Daniel
Behoorlijk wat als je het doet met elektrolyse, maar dat kan je op zich duurzaam doen door er duurzame energiebronnen voor te gebruiken. Met SMR kost het minder energie, maar komen er alsnog broeikasgassen vrij.

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: vr 27 okt 2017, 19:25
door regenmaker
Voordeel van geen bovenleiding is dat er niets aan kapot kan gaan. Dus bij een omgevallen boom is er minder schade.

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: za 28 okt 2017, 11:22
door DingeZ
Aking schreef:Hoeveel energie "kost" het produceren van waterstof?

Aan de andere kant kunnen ze zo wel mooi oefenen/finetunen.
Heel veel. Van electriciteit naar waterstof naar electriciteit gaat ongeveer 75% verloren. Met onze huidige energiemix kost het opwekken van die electriciteit meer CO2 per km dan het verbranden van diesel.

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 12:15
door n-evo
It can be refilled with hydrogen in 15 minutes, and can run for up to 40 km at a maximum speed of 70 km per hour.
Handig zo'n tram die je iedere 40 km rijden moet bijtanken. Dit gaat echt nergens over. _O-

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 12:58
door Z2N
Hoezo? 40 kilometer is voldoende voor een tramlijn van 20 kilometer, met een tankpunt op het einde van de lijn. Na elke slag tanken lijkt misschien omslachtig, maar als dat betekent dat er geen stroomvoorziening nodig is ben je goedkoper uit. :)

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 13:05
door n-evo
Je gaat er voor het gemak maar van uit dat zo'n waterstoftankstation neerzetten, onderhouden, het transport van waterstof en maken ervan stukken minder kost?

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: wo 01 nov 2017, 17:41
door Hainje
Kosten zijn doorgaans niet echt een probleem in China :p
Of toch op de korte termijn niet. Ze zijn door hun politiek systeem niet echt afhankelijk van de grillen van de kiezer. Dus langetermijnprojecten zijn veel makkelijker op te starten. Je kunt overigens vinden wat je wilt van China, de wereld was gegarandeerd ten onder gegaan als het land op een Westerse manier werd bestuurd. Die tegenstrijdige belangen alleen al.......

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: do 02 nov 2017, 08:47
door n-evo
Ik koester niet de illusie dat een land met meer dan een miljard inwoners dat uit een lappendeken van verschillende culturen en geloofsovertuigingen bestaat op dezelfde manier als Nederland bestuurd kan worden. :P

Re: Tram op waterstof in China

Geplaatst: do 14 dec 2017, 15:18
door borsjea
Op zich nog niet zo gek, men doet hiermee wel wat ervaring op.
Gebruik van fosiele brandstof en met name name staat in veel landen ter discusie, kijken we naar zonne en wind energie dan zitten we met het probleem van vraag en aanbod wat moeilijk is te regelen, bij meer aanbod is de opslag in accu´s moelijk haalbaar, omzetting in waterstof kan een alternatief zijn.
Ik denk als je dit project combineerd met lokale opwekking dat het op bepaalde punten in de wereld best een alternatief kan zijn.