De Denen stappen slechts heel beperkt af van treinstellen, ze willen graag vasthouden aan het model dat een trein van/naar Kopenhagen drie bestemmingen op Jutland kan hebben. Maar zoals wellicht wel bekend zit DSB nog steeds met hoge materieelnood door de matige kwaliteit van IC4 en kan men op het moment ook nog geen bestelling plaatsen voor elektrische treinstellen omdat de elektrificatie nog niet zo ver gevorderd is.ICE11 schreef:Klopt. DSB koopt in totaal 26 Vectrons geschikt voor 25 en 15 kV en nieuwe rijtuigen. Van een overwegend uit treinstellen bestaande vloot wil man weer af:Dennenboom schreef:Volgens bronnen rijden/varen de veertreinen Hamburg - Kopenhagen v.v. dit jaar voor het laatst. Tot de komst van de Fehmarnbelttunnel (gepland in 2028) gaan de treinen via Jutland rijden. Dat is ondanks de omweg een kwartiertje korter dan nu. E.e.a. is overigens nog niet door DB/DSB bevestigd.[/url]
https://www.nordschleswiger.dk/de/nords ... ge-waggons
Daarom heeft de DSB nu eerst een bestelling gestart voor rijtuigen, want die kunnen met een dieselloc ook dienst doen op de trajecten zonder bovenleiding en toelating in het buitenland gaat een stuk gemakkelijker. Tegelijkertijd heeft DSB amper nog elektrische locomotieven in dienst (de serie EG is bij de verkoop van DSB Gods naar Railion gedaan, de serie EA is op vijf stuks na afgevoerd), dus moesten er ook locomotieven komen. Daar kan je trouwens ook weer relatief snel van af als je dat wil.
Wanneer de elektrificatie in Denemarken een stuk verder gevorderd is (inmiddels is de lijn naar Esbjerg als eerste van de projecten nu onder de draad) komt er dan ook weer een bestelling voor elektrische treinstellen, daarvan zou de aflevering rond 2024 van moeten starten. Rond die tijd moet ook de afvoer van IC3 en IC4 starten.