Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
L'Occitanie privée de train, le prix des bus s'envole
Les lignes ferroviaires entre Montpellier, Perpignan et Toulouse sont sinistrées pour plusieurs jours encore. La SNCF parle même de plusieurs semaines avant que les voies emportées par les inondations de la semaine dernière soit réparées.
Les bus ont pris le relais mais l'affluence record a fait flamber les prix. Comptez par exemple 59 euros pour relier Perpignan à Montpellier. Deux à trois fois plus cher qu'en temps normal. Les tarifs des compagnies de bus varient en fonction de l'offre et de la demande. Plus il y a de monde et plus on réserve tard, plus les prix sont élevés. Cette voyageuse en a fait l'amère expérience. Elle avait payé 17 euros pour relier en train Nice à Toulouse. En bus le trajet lui coûte presque 40 euros.
Bron en meer: Franceinfo / France 3 Occitanie
Na noodweer is de spoorlijn tussen Sète en Béziers sinds vorige week tot begin december dicht. Om deze hoofdas, voor het verkeer naar Spanje en Toulouse, te verbussen zijn 300 treinvervangende bussen nodig, en die zijn er niet. In de plaats daarvan spelen de bestaande langeafstandsbussen handig in op de problemen, onder andere Flixbus en BlaBlaBus zijn ervan beschuldigd de prijzen te hebben verdriedubbeld.
Les lignes ferroviaires entre Montpellier, Perpignan et Toulouse sont sinistrées pour plusieurs jours encore. La SNCF parle même de plusieurs semaines avant que les voies emportées par les inondations de la semaine dernière soit réparées.
Les bus ont pris le relais mais l'affluence record a fait flamber les prix. Comptez par exemple 59 euros pour relier Perpignan à Montpellier. Deux à trois fois plus cher qu'en temps normal. Les tarifs des compagnies de bus varient en fonction de l'offre et de la demande. Plus il y a de monde et plus on réserve tard, plus les prix sont élevés. Cette voyageuse en a fait l'amère expérience. Elle avait payé 17 euros pour relier en train Nice à Toulouse. En bus le trajet lui coûte presque 40 euros.
Bron en meer: Franceinfo / France 3 Occitanie
Na noodweer is de spoorlijn tussen Sète en Béziers sinds vorige week tot begin december dicht. Om deze hoofdas, voor het verkeer naar Spanje en Toulouse, te verbussen zijn 300 treinvervangende bussen nodig, en die zijn er niet. In de plaats daarvan spelen de bestaande langeafstandsbussen handig in op de problemen, onder andere Flixbus en BlaBlaBus zijn ervan beschuldigd de prijzen te hebben verdriedubbeld.
Re: Kort buitenlands nieuws
Die prijzen stijgen toch doordat iedereen massaal gaat boeken?
Re: Kort buitenlands nieuws
Als de maximale prijs normaal gesproken een eurotje of 30 is, en nu richting de 60, zal daar meer achter zitten dan een hogere vraag. Iemand past dan die prijzen dan handmatig aan aan de hogere vraag, wat niet verboden is maar wel als moreel verwerpelijk gezien kan worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
A) De SNCF heeft het over herstel per 4 november.
B) Het lijkt er op dat de SNCF ook geen poging doet vervangend vervoer aan te bieden. Bizar.
B) Het lijkt er op dat de SNCF ook geen poging doet vervangend vervoer aan te bieden. Bizar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
De datum van 4 november is 'op zijn vroegst', dat hangt af hoe het herstel gaat. Ik heb al begin december voorbij horen komen.
Overigens is ook de lijn Béziers - Neussargues betroffen. Daar is nog geen heropeningsdatum genoemd, en het zou ook niet de eerste keer zijn dat noodweer een excuus is om een lijn op te doeken. Morlaix - Roscoff in Bretagne is bijvoorbeeld op dezelfde manier ten onder gegaan vorig jaar.
Overigens is ook de lijn Béziers - Neussargues betroffen. Daar is nog geen heropeningsdatum genoemd, en het zou ook niet de eerste keer zijn dat noodweer een excuus is om een lijn op te doeken. Morlaix - Roscoff in Bretagne is bijvoorbeeld op dezelfde manier ten onder gegaan vorig jaar.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Het is gewoon de economische werking van vraag en aanbod. Veel vraag en weinig aanbod betekent dat de prijs omhoog gaat. Het probleem is dat er te weinig aanbod is (aan treinvervangende bussen), niet dat Flixbus en Blablacar de prijzen ophogen.Z2N schreef:Als de maximale prijs normaal gesproken een eurotje of 30 is, en nu richting de 60, zal daar meer achter zitten dan een hogere vraag. Iemand past dan die prijzen dan handmatig aan aan de hogere vraag, wat niet verboden is maar wel als moreel verwerpelijk gezien kan worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat het slim is van die bedrijven wil niet zeggen dat het ethisch is.
Re: Kort buitenlands nieuws
Is het niet vooral onetisch en moreel verwerpelijk dat de SNCF de eigen problemen niet probeert op te lossen?
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Er zijn zoveel dingen niet ethisch, maar we leven eenmaal in een kapitalistische samenleving en in een kapitalistische samenleving geldt de wet van vraag en aanbod. Als de overheid hogere prijzen niet wenselijk vindt, dan moet de overheid ingrijpen. Flixbus en Blablacar zijn, net als vele andere bedrijven, geen liefdadigheidsinstellingen die prijzen hanteren die ver onder de marktprijs ligt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Spoorwegmaatschappijen deden precies hetzelfde tijdens de IJslandse aswolk.
Re: Kort buitenlands nieuws
In Egypte is een dode gevallen nadat hij door een conducteur werd gedwongen om uit een rijdende trein te springen omdat hij geen kaartje had.
Het incident resulteerde in de dood van een van hen, terwijl een andere jongeman die gedwongen werd uit de trein te springen gewond raakte.
Het incident vond gisteren plaats in de stad Tanta in de Nijldelta en veroorzaakte publieke verontwaardiging na een opname van een ruzie tussen een conducteur en andere passagiers die volgde ging viraal op sociale media.
Bron (in het Servisch)
Het incident resulteerde in de dood van een van hen, terwijl een andere jongeman die gedwongen werd uit de trein te springen gewond raakte.
Het incident vond gisteren plaats in de stad Tanta in de Nijldelta en veroorzaakte publieke verontwaardiging na een opname van een ruzie tussen een conducteur en andere passagiers die volgde ging viraal op sociale media.
Bron (in het Servisch)
Re: Kort buitenlands nieuws
Volgens de Mikos van dienst ligt het allemaal net iets anders:
https://www.bbc.com/news/blogs-trending-50218832"I did nothing and they are the ones who jumped," the conductor told Egyptian news website Masrawy.
"They opened the door of the train because they did not have the money for the ticket."
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat zou ik ook zeggen als ik de Mikos van dienst was :')
Maargoed, we waren er niet bij, dus zullen het nooit weten :)
Maargoed, we waren er niet bij, dus zullen het nooit weten :)
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Stadler beats CRRC to win Westbahn fleet replacement
Dit verhaal wordt steeds vager, ook als je de details leest. Het lijkt er haast op dat Stadler en het lease bedrijf van de eigenaar van Stadler DB helpen om aanbestedingsregels te omzeilen...
BronAUSTRIA: A contract for the supply and maintenance of a fleet of 15 six-car Kiss double-deck electric multiple-units was signed on October 29 by Stadler, Wien – Salzburg open access operator Westbahn and leasing company Austrian Train Finance. The order is worth just under €300m, with delivery scheduled for 2021.
Dit verhaal wordt steeds vager, ook als je de details leest. Het lijkt er haast op dat Stadler en het lease bedrijf van de eigenaar van Stadler DB helpen om aanbestedingsregels te omzeilen...
Re: Kort buitenlands nieuws
Dus:
- Westbahn verkoopt zijn treinen omdat nieuwe treinen goedkoper zijn
- Deze nieuwe treinen zouden van Chinese makelij zijn
- De oude treinen van Westbahn worden gekocht door DB
- DB kondigt aan deze door Stadler te laten verlengen van 4 naar 6 bakken
- Westbahn koopt toch geen Chinese treinen maar nieuwe van Stadler
Nou kan het aan mij liggen hoor, maar nieuwe treinen van Stadler zijn toch niet goedkoper dan je huidige treinen van Stadler houden?
En als het zou draaien om het omzeilen van aanbestedingsregels door DB waarom zou Westbahn (35% SNCF) daar dan aan meewerken?
- Westbahn verkoopt zijn treinen omdat nieuwe treinen goedkoper zijn
- Deze nieuwe treinen zouden van Chinese makelij zijn
- De oude treinen van Westbahn worden gekocht door DB
- DB kondigt aan deze door Stadler te laten verlengen van 4 naar 6 bakken
- Westbahn koopt toch geen Chinese treinen maar nieuwe van Stadler
Nou kan het aan mij liggen hoor, maar nieuwe treinen van Stadler zijn toch niet goedkoper dan je huidige treinen van Stadler houden?
En als het zou draaien om het omzeilen van aanbestedingsregels door DB waarom zou Westbahn (35% SNCF) daar dan aan meewerken?
Re: Kort buitenlands nieuws
DB heeft toch gewoon een tender uitgeschreven voor (gebruikte) dubbeldekkers? Hoe is dat aanbesteding omzeilen?
Re: Kort buitenlands nieuws
Nou ja, gezien de eisen kon er echt niks anders dan deze KISS-stellen van Westbahn bedoeld worden:
Daarnaast is deze aanbesteding van 23 maart 2019, terwijl 2 dagen later het bericht komt dat Westbahn zijn treinen wil verkopen.DB Fernverkehr AG beabsichtigt, kurzfristig Doppelstock-Wende-Elektrotriebzüge mit einer Sitzplatzkapazität von größer 500 zur Verwendung im Intercity Verkehr mit einer uneingeschränkten Einsatzfähigkeit auf dem deutschen Eisenbahnnetz zu beschaffen. Die Fahrzeuge sollen höchstens 10 Jahren alt sein. Sie müssen mindestens eine Höchstgeschwindigkeit von 200 km/h erreichen. Die Fahrzeuge müssen mit dem Zugsicherungssystem ETCS Level 2 SRS 2.3.0 D ausgestattet oder nachrüstbar sein mit einer Upgradefähigkeit auf SRS 3.4. Die ersten Fahrzeuge müssen zum Einsatz schon ab dem Fahrplanwechsel Dezember 2019 kurzfristig geliefert werden und bereits heute über eine Zulassung in Europa verfügen. Die Fahrzeuge müssen hohe Zuverlässigkeits- und Verfügbarkeitswerte aufweisen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar de lease maatschappij van Westbahn die de treinen leaset is dus ook eigenaar van de topman van Stadler...
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik heb ergens het vermoeden dat de leasevoorwaarden van de eerste serie KISS nog langlopend waren en ongunstige voorwaarden hadden, het contract kwam uit de periode rond de kredietcrisis (in mijn database staat dat de bestelling van juni 2009 was). Vermoedelijk heeft Stadler tegelijkertijd willen voorkomen dat de Chinezen zo heel makkelijk voet aan Europese vaste grond krijgen en daarom via een merkwaardige constructie een nieuw leasecontract opgetuigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Nach anderthalb Jahren: Eurobus stellt Fernbuslinien in der Schweiz ein
Eurobus stellt die nationalen Fernbuslinien wieder ein. Der Betriebsschluss erfolgt nur rund anderthalb Jahre nach dem operativen Start. «Die Kundenurteile waren zwar positiv und die Passagierzahlen stiegen, die Nachfrage blieb aber deutlich unter den Erwartungen», begründet Eurobus den Entscheid.
Bron en meer: SRF
Het Zwitserse broertje van Flixbus, Eurobus, stopt met zijn binnenlandse verbindingen. De vraag blijkt te gering te zijn om de exploitatiekosten te dekken. Voor reizigers met Halbtax is de trein bovendien nauwelijks duurder, de 500.000 GA-abonnees moeten zelfs toeslag betalen.
Eurobus stellt die nationalen Fernbuslinien wieder ein. Der Betriebsschluss erfolgt nur rund anderthalb Jahre nach dem operativen Start. «Die Kundenurteile waren zwar positiv und die Passagierzahlen stiegen, die Nachfrage blieb aber deutlich unter den Erwartungen», begründet Eurobus den Entscheid.
Bron en meer: SRF
Het Zwitserse broertje van Flixbus, Eurobus, stopt met zijn binnenlandse verbindingen. De vraag blijkt te gering te zijn om de exploitatiekosten te dekken. Voor reizigers met Halbtax is de trein bovendien nauwelijks duurder, de 500.000 GA-abonnees moeten zelfs toeslag betalen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Gaat het nou in dat weekend van 14 en 15 december heel druk zijn op het spoor met treinstellen die naar nieuwe eigenaren verplaatst worden? *trein*
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Kort buitenlands nieuws
De hierboven door Z2N genoemde spooronderbreking tussen Sète en Beziers had tot gevolg dat er geen TGV/AVE treinen meer naar Spanje (Barcelona) reden. Sinds gisteren geldt er een nooddienstregeling, bestaande uit één slag Paris Montparnasse - Narbonne - Figueras Vilafant & v.v. (met aansluitende AVE naar/van Barcelona Sants), en één slag Beziers - Barcelona Sants & v.v.. Let op: De Parijse trein rijdt vanaf Montparnasse (niet Gare de Lyon) via Bordeaux en Toulouse maar stopt daar niet. Bron (PDF).
Op de route Paris Gare de Lyon - Montpellier rijden de treinen normaal. Dat geldt ook voor het binnenlandse Spaanse HSL traject, en voor de lokale treinen op de routes Perpignan - Cerbère - Portbou en Cerbère - Portbou - Barcelona Sants.
Op de route Paris Gare de Lyon - Montpellier rijden de treinen normaal. Dat geldt ook voor het binnenlandse Spaanse HSL traject, en voor de lokale treinen op de routes Perpignan - Cerbère - Portbou en Cerbère - Portbou - Barcelona Sants.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 28 okt 2019, 05:11
Re: Kort buitenlands nieuws
Mag hopen dat het de 24ste weer een beetje fatsoenlijk te doen is, moet de eerste TER Perpignan - Avignon hebben.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat is hem dus inderdaad niet geworden. Een gedeeltelijke heropening is nu voorzien voor 25 november, volledige heropening wordt verwacht op 4 december.Suus schreef:A) De SNCF heeft het over herstel per 4 november
De extra trein naar Barcelona is echter een uitzondering op de situatie op de HSL Parijs - Bordeaux. Sinds 21 oktober wordt er gestaakt in het TGV-depot van Châtillon, waardoor de treinen nauwelijks meer onderhouden worden en stil komen te staan. Begin deze week reed slechts 30% van de treinen. Gisteren brak bovendien een wilde staking uit op twee andere onderhoudsbedrijven, waardoor ook Thalys, Eurostar en de TGV's richting Lyon en Zuid-Oost Frankrijk in gevaar kwamen. Deze staking werd echter op tijd de kop in gedrukt, vanochtend is iedereen normaal aan het werk gegaan. Het rommelt dus al flink, en dan moet december nog komen: op 5 december is er een nationale actiedag ter behoud van de speciale arbeidsvoorwaarden van de SNCF, en zal er dus de hele dag nauwelijks treinverkeer zijn.
Re: Kort buitenlands nieuws
Les trains à l’heure? Un défi de plusieurs années
Les CFF cherchent des réponses à la multiplication des chantiers et au manque de personnel. Ils lancent un programme Ponctualité clientèle 2.0 et envisagent de remplacer certains trains peu fréquentés par des bus.
Bron en meer: Le Temps
Over het algemeen zijn Zwiterse treinen punctueel, en onder de strenge drieminutennorm die de SBB handhaaft is de punctualiteit in de afgelopen 10 jaar zelfs gestegen, naar 93,4%. Maar op bepaalde lijnen is er een serieus probleem. Met name in de driehoek rond Olten en in Romandië hebben langsafstandstreinen een slechtere punctualiteit. De SBB wil nu meer machinisten, techinici en schoonmakers aannemen, en overweegt bovendien om rustigere ritten en haltes te schrappen en te vervangen door bussen.
Les CFF cherchent des réponses à la multiplication des chantiers et au manque de personnel. Ils lancent un programme Ponctualité clientèle 2.0 et envisagent de remplacer certains trains peu fréquentés par des bus.
Bron en meer: Le Temps
Over het algemeen zijn Zwiterse treinen punctueel, en onder de strenge drieminutennorm die de SBB handhaaft is de punctualiteit in de afgelopen 10 jaar zelfs gestegen, naar 93,4%. Maar op bepaalde lijnen is er een serieus probleem. Met name in de driehoek rond Olten en in Romandië hebben langsafstandstreinen een slechtere punctualiteit. De SBB wil nu meer machinisten, techinici en schoonmakers aannemen, en overweegt bovendien om rustigere ritten en haltes te schrappen en te vervangen door bussen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten