Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Afgelopen vrijdag, 25 augustus, reed bij de Hamburger Hochbahn (de U-Bahn van Hamburg) voor de laatste keer een DT3-stel in de reguliere reizigersdienst.

https://dt5online.de/2023/08/28/dt3-die ... -in-rente/

Dit zijn de rijtuigen die sterk lijken op de Zilvermeeuwen van de Amsterdamse metro. Ik dacht dat ze al een paar jaar geleden uit dienst waren genomen, maar blijkbaar waren er nog 10 die af en toe als reserve werden ingezet, plus twee plukrijtuigen en een museumexemplaar. Een van de stellen had een schade die te duur was om te repareren en toen hebben ze ze maar allemaal uit dienst gehaald. Op twee na zullen ze naar de sloper gaan.

Jammer dat ik niet wist dat ze nog reden, dan had ik geprobeerd er nog eentje te berijden. Wel heb ik toen ik recent in Hamburg was met de AKN gereden, daar zijn ook nog soortgelijke rijtuigen in dienst, maar die rijden op diesel.

Edit: eigenlijk reden ze op 13 juli voor het laatst in de reguliere dienst, daarna niet meer vanwege werkzaamheden aan lijn U1. De ritten op 24 en 25 augustus waren extra ritten, wel open voor alle reizigers, om ze naar hun Abstellort te brengen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

PHS schreef: wo 30 aug 2023, 15:52 De veerdienst Eemshaven - Kristiansand (Noorwegen), die tijdelijk vanuit Emden vertrekt, keert waarschijnlijk niet meer terug naar de Eemshaven: het bedrijf heeft uitstel van betaling aangevraagd. FD.
Holland Norway Lines is vandaag failliet verklaard. Het is dus afgelopen. RTV Noord.
jossevb
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door jossevb »

Zonde -0-
Vorig jaar nog mee geweest, voor een Scandinavië tour. Was een mooie verbinding. Wat als ze wel in de Eemshaven hadden kunnen blijven?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: ma 23 mei 2022, 11:37 Vanaf januari 2023 komt er een eigen "Tesla-Shuttle" voor medewerkers tussen de station Erkner en de nieuwe fabriek in Grünheide. Daarvoor heeft Tesla een stuk spoorlijn gekocht, welke van de hoofdlijn Berlin-Frankfurt/O. naar het fabrieksterrein aftakt:

https://www.bz-berlin.de/brandenburg/te ... -im-januar
En het duurde dan toch tot vanochtend, tot de eerste trein reed: https://www.rbb24.de/studiofrankfurt/wi ... artet.html
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Na Duitsland werkt ook Frankrijk nu aan een goedkoop OV kaartje: https://www.nu.nl/economie/6279517/fran ... beeld.html
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door April064 »

Goed plan, maar ik zie ze liever eerst de frequentie van veel regionale verbindingen verhogen.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

“Alle Franse departementen die voorstander zijn van het idee, kunnen zich aansluiten, liet Macron weten.”

Dan weet ik al hoe dit afloopt. Een cruciale regio of departement sluit zich niet aan. Ik verdenk Auvergne-Rhône-Alpes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef: ma 04 sep 2023, 19:58
ICE11 schreef: ma 23 mei 2022, 11:37 Vanaf januari 2023 komt er een eigen "Tesla-Shuttle" voor medewerkers tussen de station Erkner en de nieuwe fabriek in Grünheide. Daarvoor heeft Tesla een stuk spoorlijn gekocht, welke van de hoofdlijn Berlin-Frankfurt/O. naar het fabrieksterrein aftakt:

https://www.bz-berlin.de/brandenburg/te ... -im-januar
En het duurde dan toch tot vanochtend, tot de eerste trein reed: https://www.rbb24.de/studiofrankfurt/wi ... artet.html
Een trein naar Tesla, daar verwacht je toch eerder een Akkutriebwagen dan een dieseltreinstel (A)
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Ik heb op de Drehscheibe al eens voorgesteld om de S-Bahn daarnaartoe te verlengen. Maar dat was natuurlijk absoluut onmogelijk want dat kon niet omdat dat nu niet kan.
Maar volgens mij is dat toch wel de beste oplossing voor de toekomst. Het opstelterrein kun je dan ook van Erkner naar dat industrieterrein verplaatsen. Win-win.
En dan nog een boogje naar het oosten aanleggen, S-bahn doortrekken naar Bad Saarow.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

Suus schreef: ma 04 sep 2023, 22:09 “Alle Franse departementen die voorstander zijn van het idee, kunnen zich aansluiten, liet Macron weten.”

Dan weet ik al hoe dit afloopt. Een cruciale regio of departement sluit zich niet aan. Ik verdenk Auvergne-Rhône-Alpes.
Provence-Alpes-Côte d'Azur (Région Sud) zal ook niet willen meewerken, die hebben vorig jaar van de een op de andere dag hun deelname aan Interrail/Eurail beëindigd en kwamen er pas op terug nadat er enorme ophef over was ontstaan :')
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DingeZ »

MaartenD schreef: di 05 sep 2023, 07:41 Ik heb op de Drehscheibe al eens voorgesteld om de S-Bahn daarnaartoe te verlengen. Maar dat was natuurlijk absoluut onmogelijk want dat kon niet omdat dat nu niet kan.
Maar volgens mij is dat toch wel de beste oplossing voor de toekomst. Het opstelterrein kun je dan ook van Erkner naar dat industrieterrein verplaatsen. Win-win.
En dan nog een boogje naar het oosten aanleggen, S-bahn doortrekken naar Bad Saarow.
Lijkt me wel erg ingrijpend. De S-Bahn-sporen op Erkner zijn fysiek gescheiden van de hoofdsporen. Dan moet je óf een heel nieuw S-Bahn-tracé bouwen lang de bestaande sporen, inclusief nieuwe brug over de Löcknitz en kruising met de hoofdsporen. Of je moet de hoofdsporen geschikt maken voor S-Bahn (derde rail, of S-Bahnen met panto's) en laten halteren op de sporen van RE1, als dat überhaupt past in de dienstregeling.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Suus schreef: ma 04 sep 2023, 22:09 “Alle Franse departementen die voorstander zijn van het idee, kunnen zich aansluiten, liet Macron weten.”

Dan weet ik al hoe dit afloopt. Een cruciale regio of departement sluit zich niet aan. Ik verdenk Auvergne-Rhône-Alpes.
De regio Auvergne-Rhône-Alpes heeft bekend gemaakt niet deel te willen nemen aan een 49-euro-ticket voor Frankrijk.
Bron: https://twitter.com/BFMLyon/status/1699 ... 13383?s=20
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

_O-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

In Geseke nabij Paderborn is een goederentrein met cement ontspoord. De machinist is daarbij om het leven gekomen.

https://www.n-tv.de/panorama/Gueterzug- ... 86247.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

Sinds dit weekend is in Berlijn weer een nieuw stuk tramlijn in gebruik genomen:
De verlenging van de M10 van Hauptbahnhof naar U Turmstrasse(U9).Dit zal een voorlopig eindpunt zijn,de bedoeling is de lijn op termijn door te trekken naar S+U Jungfernheide.
In het verleden waren er ook plannen metrolijn U5 hier naartoe te verlengen,in Jungfernheide is het metrostation destijds hier al op voorbereidt
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

En ook metrostation Turmstraße is voorbereid op een verlenging van de U5.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

Klopt,alleen wel voor een klein deel.In Jungfernheide is in feite het complete perron gebouwd naast de U7,die hier op 2 niveaus rijdt.
Bij Turmstrasse is volgens mij alleen een klein stukje tunnel gebouwd
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door erjeebee »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Suus schreef: zo 10 sep 2023, 20:40 In Geseke nabij Paderborn is een goederentrein met cement ontspoord. De machinist is daarbij om het leven gekomen.

https://www.n-tv.de/panorama/Gueterzug- ... 86247.html
De trein is seconden voor de ontsporing door een bewakingscamera vastgelegd, waarbij vlammen uit de loc slaan. De machinist bevond zich (met afstandsbediening) op een van de wagons en is dus op een vreselijke manier om het leven gekomen gezien de foto's van na de ontsporing.
Volgens DSO loopt deze goederenlijn heuvel af richting de hoofdlijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

Op de Rails meldt dat de SBB werkt aan uitwerking van de dienstregeling na 2035 en dat de gepubliceerde ontwerpen veel kritiek zouden krijgen omdat het aanbod op een aantal relaties zou verslechteren, zoals het verdwijnen van de rechtstreekse verbinding Basel - Geneve. Zou iets met verdwijnen kantelbak-installatie van Twindexx te maken hebben waardoor de rijtijden niet meer gehaald zouden worden.

Op de site van SBB kan ik alleen informatie vinden over project 2035, dat juist hele mooie ambities laat zien. En al googelend kan ik niks over deze kritiek vinden.

Weet iemand waar dit vandaan komt?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door reisthijs »

De rechtstreekse verbinding Basel - Genève bestaat nu niet dus kan ook niet verdwijnen. Wat zou kunnen is dat deze verbinding verdwijnt uit de toekomstplannen?

Volgens de ambities voor 2035 zou die verbinding er straks wel moeten komen. Zie het kaartje https://sbb-step2035.ch/de/personenverkehr/
Het probleem is dat het er nu op lijkt dan een (deel van) die ambities in 2035 nog niet waargemaakt kan worden, dus in plaats van de beloofde rechtstreekse verbinding zou er dan voorlopig nog een overstap nodig blijven.

Ik vond net wel een artikel met kritiek op de plannen. Dit gaat vooral over het verdwijnen van directe internationale verbindingen omdat de SBB die niet meer zou willen integreren in het binnenlandse netwerk (om vertragingen te voorkomen). Basel - Genève wordt iet genoemd, wel het mogelijke verdwijnen van de directe relaties Genève - Luzern en Basel - Lugano. 20 minuten: TGV-Züge sollen künftig nur noch bis an die Schweizer Grenze fahren
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik dacht dat er een rechtstreekse trein Basel-Geneve via Biel was?
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Op dit moment niet, is wel het idee rond 2035. Dit idee staat alleen nu op losse schroeven.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Die trein rijdt naar Zürich. (en soms naar St Gallen)
Vanaf volgend jaar gaan die allemaal vanaf Lausanne rijden, en wordt het boogje Morges - Yverdon niet meer gebruikt voor passagierstreinen.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

reisthijs schreef: wo 13 sep 2023, 12:24 De rechtstreekse verbinding Basel - Genève bestaat nu niet dus kan ook niet verdwijnen. Wat zou kunnen is dat deze verbinding verdwijnt uit de toekomstplannen?

Volgens de ambities voor 2035 zou die verbinding er straks wel moeten komen. Zie het kaartje https://sbb-step2035.ch/de/personenverkehr/
Het probleem is dat het er nu op lijkt dan een (deel van) die ambities in 2035 nog niet waargemaakt kan worden, dus in plaats van de beloofde rechtstreekse verbinding zou er dan voorlopig nog een overstap nodig blijven.

Ik vond net wel een artikel met kritiek op de plannen. Dit gaat vooral over het verdwijnen van directe internationale verbindingen omdat de SBB die niet meer zou willen integreren in het binnenlandse netwerk (om vertragingen te voorkomen). Basel - Genève wordt iet genoemd, wel het mogelijke verdwijnen van de directe relaties Genève - Luzern en Basel - Lugano. 20 minuten: TGV-Züge sollen künftig nur noch bis an die Schweizer Grenze fahren
Veel dank, inmiddels heb ik de bron gevonden met een uitgebreide beschrijving van de nadelen:
https://www.igoev.ch/uploads/5/5/7/7/55 ... Cck_de.pdf

Dit klinkt wel heftig. Veel knopen verloren, forse reistijdverliezen. Al snap ik wel het weren van ICE's uit Duitsland aan de grens. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten