Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Afgelopen vrijdag, 25 augustus, reed bij de Hamburger Hochbahn (de U-Bahn van Hamburg) voor de laatste keer een DT3-stel in de reguliere reizigersdienst.
https://dt5online.de/2023/08/28/dt3-die ... -in-rente/
Dit zijn de rijtuigen die sterk lijken op de Zilvermeeuwen van de Amsterdamse metro. Ik dacht dat ze al een paar jaar geleden uit dienst waren genomen, maar blijkbaar waren er nog 10 die af en toe als reserve werden ingezet, plus twee plukrijtuigen en een museumexemplaar. Een van de stellen had een schade die te duur was om te repareren en toen hebben ze ze maar allemaal uit dienst gehaald. Op twee na zullen ze naar de sloper gaan.
Jammer dat ik niet wist dat ze nog reden, dan had ik geprobeerd er nog eentje te berijden. Wel heb ik toen ik recent in Hamburg was met de AKN gereden, daar zijn ook nog soortgelijke rijtuigen in dienst, maar die rijden op diesel.
Edit: eigenlijk reden ze op 13 juli voor het laatst in de reguliere dienst, daarna niet meer vanwege werkzaamheden aan lijn U1. De ritten op 24 en 25 augustus waren extra ritten, wel open voor alle reizigers, om ze naar hun Abstellort te brengen.
https://dt5online.de/2023/08/28/dt3-die ... -in-rente/
Dit zijn de rijtuigen die sterk lijken op de Zilvermeeuwen van de Amsterdamse metro. Ik dacht dat ze al een paar jaar geleden uit dienst waren genomen, maar blijkbaar waren er nog 10 die af en toe als reserve werden ingezet, plus twee plukrijtuigen en een museumexemplaar. Een van de stellen had een schade die te duur was om te repareren en toen hebben ze ze maar allemaal uit dienst gehaald. Op twee na zullen ze naar de sloper gaan.
Jammer dat ik niet wist dat ze nog reden, dan had ik geprobeerd er nog eentje te berijden. Wel heb ik toen ik recent in Hamburg was met de AKN gereden, daar zijn ook nog soortgelijke rijtuigen in dienst, maar die rijden op diesel.
Edit: eigenlijk reden ze op 13 juli voor het laatst in de reguliere dienst, daarna niet meer vanwege werkzaamheden aan lijn U1. De ritten op 24 en 25 augustus waren extra ritten, wel open voor alle reizigers, om ze naar hun Abstellort te brengen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Holland Norway Lines is vandaag failliet verklaard. Het is dus afgelopen. RTV Noord.
Re: Kort buitenlands nieuws
Zonde
Vorig jaar nog mee geweest, voor een Scandinavië tour. Was een mooie verbinding. Wat als ze wel in de Eemshaven hadden kunnen blijven?
Vorig jaar nog mee geweest, voor een Scandinavië tour. Was een mooie verbinding. Wat als ze wel in de Eemshaven hadden kunnen blijven?
Re: Kort buitenlands nieuws
En het duurde dan toch tot vanochtend, tot de eerste trein reed: https://www.rbb24.de/studiofrankfurt/wi ... artet.htmlICE11 schreef: ↑ma 23 mei 2022, 11:37 Vanaf januari 2023 komt er een eigen "Tesla-Shuttle" voor medewerkers tussen de station Erkner en de nieuwe fabriek in Grünheide. Daarvoor heeft Tesla een stuk spoorlijn gekocht, welke van de hoofdlijn Berlin-Frankfurt/O. naar het fabrieksterrein aftakt:
https://www.bz-berlin.de/brandenburg/te ... -im-januar
Re: Kort buitenlands nieuws
Na Duitsland werkt ook Frankrijk nu aan een goedkoop OV kaartje: https://www.nu.nl/economie/6279517/fran ... beeld.html
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort buitenlands nieuws
Goed plan, maar ik zie ze liever eerst de frequentie van veel regionale verbindingen verhogen.
zij/haar/hen/hun
Re: Kort buitenlands nieuws
“Alle Franse departementen die voorstander zijn van het idee, kunnen zich aansluiten, liet Macron weten.”
Dan weet ik al hoe dit afloopt. Een cruciale regio of departement sluit zich niet aan. Ik verdenk Auvergne-Rhône-Alpes.
Dan weet ik al hoe dit afloopt. Een cruciale regio of departement sluit zich niet aan. Ik verdenk Auvergne-Rhône-Alpes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Een trein naar Tesla, daar verwacht je toch eerder een Akkutriebwagen dan een dieseltreinstelICE11 schreef: ↑ma 04 sep 2023, 19:58En het duurde dan toch tot vanochtend, tot de eerste trein reed: https://www.rbb24.de/studiofrankfurt/wi ... artet.htmlICE11 schreef: ↑ma 23 mei 2022, 11:37 Vanaf januari 2023 komt er een eigen "Tesla-Shuttle" voor medewerkers tussen de station Erkner en de nieuwe fabriek in Grünheide. Daarvoor heeft Tesla een stuk spoorlijn gekocht, welke van de hoofdlijn Berlin-Frankfurt/O. naar het fabrieksterrein aftakt:
https://www.bz-berlin.de/brandenburg/te ... -im-januar
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik heb op de Drehscheibe al eens voorgesteld om de S-Bahn daarnaartoe te verlengen. Maar dat was natuurlijk absoluut onmogelijk want dat kon niet omdat dat nu niet kan.
Maar volgens mij is dat toch wel de beste oplossing voor de toekomst. Het opstelterrein kun je dan ook van Erkner naar dat industrieterrein verplaatsen. Win-win.
En dan nog een boogje naar het oosten aanleggen, S-bahn doortrekken naar Bad Saarow.
Maar volgens mij is dat toch wel de beste oplossing voor de toekomst. Het opstelterrein kun je dan ook van Erkner naar dat industrieterrein verplaatsen. Win-win.
En dan nog een boogje naar het oosten aanleggen, S-bahn doortrekken naar Bad Saarow.
Re: Kort buitenlands nieuws
Provence-Alpes-Côte d'Azur (Région Sud) zal ook niet willen meewerken, die hebben vorig jaar van de een op de andere dag hun deelname aan Interrail/Eurail beëindigd en kwamen er pas op terug nadat er enorme ophef over was ontstaan
Re: Kort buitenlands nieuws
Lijkt me wel erg ingrijpend. De S-Bahn-sporen op Erkner zijn fysiek gescheiden van de hoofdsporen. Dan moet je óf een heel nieuw S-Bahn-tracé bouwen lang de bestaande sporen, inclusief nieuwe brug over de Löcknitz en kruising met de hoofdsporen. Of je moet de hoofdsporen geschikt maken voor S-Bahn (derde rail, of S-Bahnen met panto's) en laten halteren op de sporen van RE1, als dat überhaupt past in de dienstregeling.MaartenD schreef: ↑di 05 sep 2023, 07:41 Ik heb op de Drehscheibe al eens voorgesteld om de S-Bahn daarnaartoe te verlengen. Maar dat was natuurlijk absoluut onmogelijk want dat kon niet omdat dat nu niet kan.
Maar volgens mij is dat toch wel de beste oplossing voor de toekomst. Het opstelterrein kun je dan ook van Erkner naar dat industrieterrein verplaatsen. Win-win.
En dan nog een boogje naar het oosten aanleggen, S-bahn doortrekken naar Bad Saarow.
Re: Kort buitenlands nieuws
De regio Auvergne-Rhône-Alpes heeft bekend gemaakt niet deel te willen nemen aan een 49-euro-ticket voor Frankrijk.
Bron: https://twitter.com/BFMLyon/status/1699 ... 13383?s=20
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
In Geseke nabij Paderborn is een goederentrein met cement ontspoord. De machinist is daarbij om het leven gekomen.
https://www.n-tv.de/panorama/Gueterzug- ... 86247.html
https://www.n-tv.de/panorama/Gueterzug- ... 86247.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Sinds dit weekend is in Berlijn weer een nieuw stuk tramlijn in gebruik genomen:
De verlenging van de M10 van Hauptbahnhof naar U Turmstrasse(U9).Dit zal een voorlopig eindpunt zijn,de bedoeling is de lijn op termijn door te trekken naar S+U Jungfernheide.
In het verleden waren er ook plannen metrolijn U5 hier naartoe te verlengen,in Jungfernheide is het metrostation destijds hier al op voorbereidt
De verlenging van de M10 van Hauptbahnhof naar U Turmstrasse(U9).Dit zal een voorlopig eindpunt zijn,de bedoeling is de lijn op termijn door te trekken naar S+U Jungfernheide.
In het verleden waren er ook plannen metrolijn U5 hier naartoe te verlengen,in Jungfernheide is het metrostation destijds hier al op voorbereidt
-
- Berichten: 774
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Kort buitenlands nieuws
En ook metrostation Turmstraße is voorbereid op een verlenging van de U5.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Kort buitenlands nieuws
Klopt,alleen wel voor een klein deel.In Jungfernheide is in feite het complete perron gebouwd naast de U7,die hier op 2 niveaus rijdt.
Bij Turmstrasse is volgens mij alleen een klein stukje tunnel gebouwd
Bij Turmstrasse is volgens mij alleen een klein stukje tunnel gebouwd
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
De trein is seconden voor de ontsporing door een bewakingscamera vastgelegd, waarbij vlammen uit de loc slaan. De machinist bevond zich (met afstandsbediening) op een van de wagons en is dus op een vreselijke manier om het leven gekomen gezien de foto's van na de ontsporing.Suus schreef: ↑zo 10 sep 2023, 20:40 In Geseke nabij Paderborn is een goederentrein met cement ontspoord. De machinist is daarbij om het leven gekomen.
https://www.n-tv.de/panorama/Gueterzug- ... 86247.html
Volgens DSO loopt deze goederenlijn heuvel af richting de hoofdlijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort buitenlands nieuws
Op de Rails meldt dat de SBB werkt aan uitwerking van de dienstregeling na 2035 en dat de gepubliceerde ontwerpen veel kritiek zouden krijgen omdat het aanbod op een aantal relaties zou verslechteren, zoals het verdwijnen van de rechtstreekse verbinding Basel - Geneve. Zou iets met verdwijnen kantelbak-installatie van Twindexx te maken hebben waardoor de rijtijden niet meer gehaald zouden worden.
Op de site van SBB kan ik alleen informatie vinden over project 2035, dat juist hele mooie ambities laat zien. En al googelend kan ik niks over deze kritiek vinden.
Weet iemand waar dit vandaan komt?
Op de site van SBB kan ik alleen informatie vinden over project 2035, dat juist hele mooie ambities laat zien. En al googelend kan ik niks over deze kritiek vinden.
Weet iemand waar dit vandaan komt?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
De rechtstreekse verbinding Basel - Genève bestaat nu niet dus kan ook niet verdwijnen. Wat zou kunnen is dat deze verbinding verdwijnt uit de toekomstplannen?
Volgens de ambities voor 2035 zou die verbinding er straks wel moeten komen. Zie het kaartje https://sbb-step2035.ch/de/personenverkehr/
Het probleem is dat het er nu op lijkt dan een (deel van) die ambities in 2035 nog niet waargemaakt kan worden, dus in plaats van de beloofde rechtstreekse verbinding zou er dan voorlopig nog een overstap nodig blijven.
Ik vond net wel een artikel met kritiek op de plannen. Dit gaat vooral over het verdwijnen van directe internationale verbindingen omdat de SBB die niet meer zou willen integreren in het binnenlandse netwerk (om vertragingen te voorkomen). Basel - Genève wordt iet genoemd, wel het mogelijke verdwijnen van de directe relaties Genève - Luzern en Basel - Lugano. 20 minuten: TGV-Züge sollen künftig nur noch bis an die Schweizer Grenze fahren
Volgens de ambities voor 2035 zou die verbinding er straks wel moeten komen. Zie het kaartje https://sbb-step2035.ch/de/personenverkehr/
Het probleem is dat het er nu op lijkt dan een (deel van) die ambities in 2035 nog niet waargemaakt kan worden, dus in plaats van de beloofde rechtstreekse verbinding zou er dan voorlopig nog een overstap nodig blijven.
Ik vond net wel een artikel met kritiek op de plannen. Dit gaat vooral over het verdwijnen van directe internationale verbindingen omdat de SBB die niet meer zou willen integreren in het binnenlandse netwerk (om vertragingen te voorkomen). Basel - Genève wordt iet genoemd, wel het mogelijke verdwijnen van de directe relaties Genève - Luzern en Basel - Lugano. 20 minuten: TGV-Züge sollen künftig nur noch bis an die Schweizer Grenze fahren
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik dacht dat er een rechtstreekse trein Basel-Geneve via Biel was?
-
- Berichten: 774
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Kort buitenlands nieuws
Op dit moment niet, is wel het idee rond 2035. Dit idee staat alleen nu op losse schroeven.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Kort buitenlands nieuws
Die trein rijdt naar Zürich. (en soms naar St Gallen)
Vanaf volgend jaar gaan die allemaal vanaf Lausanne rijden, en wordt het boogje Morges - Yverdon niet meer gebruikt voor passagierstreinen.
Vanaf volgend jaar gaan die allemaal vanaf Lausanne rijden, en wordt het boogje Morges - Yverdon niet meer gebruikt voor passagierstreinen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Veel dank, inmiddels heb ik de bron gevonden met een uitgebreide beschrijving van de nadelen:reisthijs schreef: ↑wo 13 sep 2023, 12:24 De rechtstreekse verbinding Basel - Genève bestaat nu niet dus kan ook niet verdwijnen. Wat zou kunnen is dat deze verbinding verdwijnt uit de toekomstplannen?
Volgens de ambities voor 2035 zou die verbinding er straks wel moeten komen. Zie het kaartje https://sbb-step2035.ch/de/personenverkehr/
Het probleem is dat het er nu op lijkt dan een (deel van) die ambities in 2035 nog niet waargemaakt kan worden, dus in plaats van de beloofde rechtstreekse verbinding zou er dan voorlopig nog een overstap nodig blijven.
Ik vond net wel een artikel met kritiek op de plannen. Dit gaat vooral over het verdwijnen van directe internationale verbindingen omdat de SBB die niet meer zou willen integreren in het binnenlandse netwerk (om vertragingen te voorkomen). Basel - Genève wordt iet genoemd, wel het mogelijke verdwijnen van de directe relaties Genève - Luzern en Basel - Lugano. 20 minuten: TGV-Züge sollen künftig nur noch bis an die Schweizer Grenze fahren
https://www.igoev.ch/uploads/5/5/7/7/55 ... Cck_de.pdf
Dit klinkt wel heftig. Veel knopen verloren, forse reistijdverliezen. Al snap ik wel het weren van ICE's uit Duitsland aan de grens.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten