Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10606
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

Ik wist niet dat jij met bejaarde Duitsers rondreed.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Nitein-Repart
Berichten: 3585
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

https://news.sbb.ch/artikel/124161/entg ... en-muessen

De SBB ziet toch ruimte om enkele keren per dag treinen door de deels afgesloten Gotthard-Basistunnel te laten rijden. Wanneer de Gotthard-Basistunnel weer volledig opengaat is nog onbekend.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gamma
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

Kamerbrief over internationaal spoor.

Met hier het rapport over Weert - Hamont.
MaartenD
Berichten: 718
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Er wordt een aantal vaste uitgangspunten genomen waar ze misschien van af moeten stappen. Niet uitgaan van de dienst uit Antwerpen doortrekken, maar kijk eens naar bijvoorbeeld de stoptrein Maastricht-Roermond doortrekken naar Hamont of Neerpelt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Weert is een veel logischere plek om over te stappen dan Hamont. In Weert stoppen intercity's van naar Heerlen, Maastricht, Eindhoven, Amsterdam, Schiphol. In Hamont niet. Hamont heeft dan wel Antwerpen als interessante bestemming, maar dat is toch veel logischer om in Weert op aan te sluiten dan in Weert en Hamont over te moeten stappen? Weert is bovendien ook nog een kleine centrumstad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MaartenD
Berichten: 718
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Maar als dat alleen tegen zeer hoge kosten kan waardoor de hele verbinding gewoon niet door gaat, dan heb je daar toch niks aan? Overstappen in Weert kan altijd nog, je moet dan alleen nog een keer extra overstappen als je verder dan Hamont/Neerpelt wil.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8870
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Waarom zou je tussen Maastricht en Weert onder de draad willen dieselen terwijl de toegevoegde waarde van doorrijden naar Weert en Hamont minder is dan vanaf Hamont doorrijden naar Weert?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Cas
Berichten: 886
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Wie heeft het over dieselen? Ik neem aan dat MaartenD mikt op de kosten voor de nieuwe vrije baan vanuit België, zoals de nieuwe brug, die niet nodig zijn als er op het Nederlandse spoor gereden kan worden met de normale invoeging van de IJzeren Rijn. Dat impliceert dat de elektrificatie nog steeds door zou gaan, maar dan met 1.5kV.
請勿靠近車門
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

De tweede Britse HSL-lijn is (weer) ingekort, de tak van Birmingham naar Manchester vervalt, BBC artikel. Sunak belooft dat elke cent die eigenlijk bestemd was voor dit onderdeel van HS2, geïnvesteerd zal worden in andere transportprojecten. Vreemd genoeg gaat een groot deel van het budget naar niet-railprojecten, zoals upgraden en de aanleg van nieuwe autowegen...
Lichtpuntje is wel dat lokale overheden mogen bepalen waar de 36 miljard pond heen gaan, in plaats van Westminster.
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op do 05 okt 2023, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
DDietzen
Berichten: 1329
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Omtrent Weert-Hamont: ik vind het vreemd dat het hele rapport lang wordt gejongleerd met de vraag of er nu met 1,5kV of 3kV geëlektrificeerd moet worden en alle bijbehorende kosten, en dan pas op pagina 28 van 34 ineens tussen neus en lippen door wordt benoemd dat NMBS de MW41-diesels gaat inzetten naar Weert :')

Nog iets bijzonders:
Rebel schreef:Het doortrekken van de Belgische treinbeveiliging kan alleen als er geen interactie is met het overige net
ATB-EG en ERTMS kunnen ineens niet meer samen op één baanvak tegelijk functioneren dus? Oeioei, dan moeten we maar snel Utrecht-Bijlmer en de Hanzelijn stilleggen :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Dat staat wel op pagina 28 maar is al verouderd. De meeste treinen in Hamont zijn tegenwoordig HLE27 met M5 of MS08. Op korte termijn moeten de MW41 ook depot Hasselt verlaten, maar de vertraagde instroom van M7 houdt dat nog tegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
DDietzen
Berichten: 1329
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Suus schreef: do 05 okt 2023, 22:24 Dat staat wel op pagina 28 maar is al verouderd. De meeste treinen in Hamont zijn tegenwoordig HLE27 met M5 of MS08. Op korte termijn moeten de MW41 ook depot Hasselt verlaten, maar de vertraagde instroom van M7 houdt dat nog tegen.
De dieseltankinstallatie in Mol is recent nog gekeurd zodat 'ie weer tot maar liefst 2032 mee kan, ik vermoed dat de MW41's daar nog niet weg zijn de komende jaren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door reisthijs »

In dat geval zou men kunnen dieselen tot de komst van de MS30: dat moeten elektrische treinstellen worden met batterijen om een stukje zonder draad te rijden. Zulke treinen zouden ideaal kunnen zijn voor Hamont - Weert.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
ZO6176
Donateur
Berichten: 6054
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Maar is reeks 41 toegelaten in Nederland?
tjoektjoek
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

https://twitter.com/emiloost/status/1710413709393162688
DSB wil vanaf 2025 Kopenhagen - Amsterdam gaan rijden. Hiervoor hebben de Denen 8 extra treinen in bestelling bij Talgo.
Ik kan hier geen andere bron op het internet vinden, maar het zou wel een welkome toevoeging zijn aan de internationale treinbestemmingen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39210
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Heb hier al wel meerdere posts op X langs zien komen en zat zelf ook al te zoeken, maar inderdaad totaal niets over te vinden verder. Nog niet eens een persbericht van DSB zelf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tjoektjoek
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

https://www.kollektivtrafik.dk/mobil/?Id=2891

Met Google Translate:
Gemeenschappelijk aan de plannen is dat de nieuwe verbindingen in samenwerking tussen de nationale treinmaatschappijen in de landen zullen worden uitgevoerd en niet in concurrentie met elkaar.
- Het samenwerkingsmodel is wat wij nastreven. En dat vinden ze gelukkig een goede oplossing, zei hij over de onderhandelingen die nog lopen met de andere treinbedrijven.

Terwijl DSB dus verantwoordelijk zal zijn voor het rijden door Denemarken, zal het DB zijn in Duitsland, NS in Nederland, SJ in Zweden en ČD in Tsjechië. Het verschil is dat de rijtuigen aaneengesloten zullen zijn, zodat de passagiers de hele weg op dezelfde stoel kunnen blijven zitten.

Maar het is niet zo eenvoudig als alleen maar uitzoeken welke wagons en locomotieven van het bedrijf de reis zullen maken. De nieuwe Vectron-locomotieven van DSB, die de treinen tussen Kopenhagen en Hamburg trekken, zijn alleen uitgerust voor de seingevings- en treinbesturingssystemen in Denemarken en Duitsland en kunnen dus niet in Zweden en Nederland rijden. Op dezelfde manier kunnen de huidige locomotieven van de Zweden en Tsjechen niet op de Deense stroom- en seinsystemen rijden.

De oplossing heet locomotiefwissel. Voor de treinen naar het zuiden zal dit in het geval van de Amsterdamse trein in Hamburg of in Osnabrück zijn. Als het om het verkeer richting Oslo gaat, zijn de Zweden nog steeds op weg om nieuwe locomotieven te moeten kopen en overwegen ze daarom om deze in alle drie de Scandinavische landen inzetbaar te maken. Zo krijgen de treinen in Kopenhagen een locomotiefwissel, maar moeten ze wachten tot de nieuwe locomotieven van de Zweden zijn afgeleverd om aan de slag te gaan.

Tegelijkertijd exploiteert DB volledige treinen tussen Hamburg en Osnabrück, het traject dat de trein naar Amsterdam zal gebruiken. Het kan hier dus niet zomaar een van de bestaande ritten vervangen en er moeten dus nieuwe kanalen voor de trein worden gevonden op een toch al druk traject.
Technisch vrijwel hetzelfde als de nieuwe ICE-L-treinen die DB gaat rijden tussen Amsterdam en Berlijn. Dus qua toelating zou er geen grote problemen moeten zijn. Wellicht kan de NS Vectrons die eerst worden gebruikt voor de Berlijntrein dan gebruikt worden voor de Kopenhagentrein.
MaartenD
Berichten: 718
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

ZO6176 schreef: za 07 okt 2023, 10:04 Maar is reeks 41 toegelaten in Nederland?
Ongetwijfeld niet, alleen al omdat ze vast geen ATB hebben.
dennistd
Berichten: 5551
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

tjoektjoek schreef: za 07 okt 2023, 10:51 https://twitter.com/emiloost/status/1710413709393162688
DSB wil vanaf 2025 Kopenhagen - Amsterdam gaan rijden. Hiervoor hebben de Denen 8 extra treinen in bestelling bij Talgo.
Ik kan hier geen andere bron op het internet vinden, maar het zou wel een welkome toevoeging zijn aan de internationale treinbestemmingen.
Kort samengevat:

DSB wil vanaf december 2025 een dagelijkse trein van/naar Amsterdam gaan rijden. Een trein vanuit Praag naar Hamburg wordt doorgetrokken naar Kopenhagen, waardoor er een Talgo-stam van DSB vanuit Hamburg een slag naar Amsterdam kan maken. Omdat er geen locs zijn met toelating in Nederland, Duitsland en Denemarken gaat er waarschijnlijk een locwissel plaatsvinden in Hamburg of Osnabrück.

Bron: https://www.kollektivtrafik.dk/mobil/?I ... VomacEKaG0
en-es
Berichten: 4493
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

De Scandex *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik had de geruchten voor deze verbinding vanuit NS International al opgevangen, maar het zit nog in een onderzoeksfase.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door reisthijs »

ZO6176 schreef: za 07 okt 2023, 10:04 Maar is reeks 41 toegelaten in Nederland?
In het rapport staat dat ze nog niet toegelaten zijn in Nederland.
MaartenD schreef: za 07 okt 2023, 11:38 Ongetwijfeld niet, alleen al omdat ze vast geen ATB hebben.
Dat zegt in dit geval niet zo veel, andere Belgische treinen zijn op grensbaanvakken toegelaten zonder ATB.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
dennistd
Berichten: 5551
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Suus schreef: za 07 okt 2023, 13:41 Ik had de geruchten voor deze verbinding vanuit NS International al opgevangen, maar het zit nog in een onderzoeksfase.
Op zich kan het met de bestaande paden (mKoK 2024) in Duitsland al, zelfs met locwissel bij Eidelstedt of Langenfelde. De paden sluiten toch niet helemaal op elkaar aan waardoor je sowieso 10 minuten over hebt in die buurt. Ik kom tot onderstaande dienstregeling, die elke 2 uur mogelijk is. Op Osnabrück Hbf maakt ie gebruik van de perronloze Klus-Kurve, daarom als vervanging een stop op station Altstadt.

Code: Selecteer alles

Amsterdam C                     10:59       FV 34
Hilversum               11:20   11:22       
Amersfoort C            11:34   11:36       
Apeldoorn               12:00   12:02       
Deventer                12:14   12:18       
Hengelo                 12:51   12:52       
Bad Bentheim            13:09   13:11       
Rheine                  13:23   13:25       
Osnabrück Altstadt      13:50   13:52       
Osnabrück Hbf (o.H.)    13:54   13:55       FV 99
Bremen Hbf              14:48   14:51       
Hamburg-Harburg         15:35   15:37       
Hamburg Hbf             15:47   15:50       
Hamburg Dammtor         15:53   15:55       
Langenfelde (Lokw.)     16:03   16:13       FV 5.1
Neumünster              16:48   16:49       
Schleswig               17:25   17:27       FV 71.2
Padborg                 17:53   17:59       
Kolding                 18:41   18:43       
Odense                  19:19   19:22       
Ringsted                20:02   20:04       
København H             20:34           
                
                
                
                
København H                     09:26       FV 71.2
Ringsted                09:52   09:56       
Odense                  10:36   10:39       
Kolding                 11:15   11:18       
Padborg                 11:59   12:02       
Schleswig               12:28   12:30       FV 5.1
Neumünster              13:08   13:10       
Langenfelde (Lokw.)     13:44   13:54       FV 99
Hamburg Dammtor         14:02   14:04       
Hamburg Hbf             14:07   14:10       
Hamburg-Harburg         14:20   14:22       
Bremen Hbf              15:07   15:10       
Osnabrück Hbf (o.H.)    16:02   16:03       FV 34
Osnabrück Altstadt      16:05   16:07       
Rheine                  16:33   16:35       
Bad Bentheim            16:48   16:51       
Hengelo                 17:07   17:09       
Deventer                17:41   17:45       
Apeldoorn               17:57   17:59       
Amersfoort C            18:24   18:26       
Hilversum               18:38   18:39       
Amsterdam C             19:00           
tjoektjoek
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door tjoektjoek »

Ben benieuwd of ze een restaurant o.i.d. hebben in de Talgo-treinen en het wordt wel lastig keren op Hamburg Hbf nadat de tunnel gereed is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten