Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Ik ben er niet bij, want a) ik heb het niet zo op musicals, b) ik kan wel wat beters doen met €29 :shock: en c) beide avonden zijn al uitverkocht. :')

In ander kort nieuws: niet alleen het stationsplein van Bratislava hl.st. is in erbarmelijke staat, maar het spoor ook en dus is de maximumsnelheid voor onbepaalde tijd verlaagd naar 10 km/u. :') :') :')
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Nog altijd sneller dan lopen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Zwaar treinongeval in Ardooie na botsing met vrachtwagen: vrachtwagenchauffeur zwaargewond en vijf passagiers lichtgewond

Om 11.40 uur is een zwaar ongeval gebeurd met een trein in Koolskamp (Ardooie) aan een overweg aan de Oude Heirweg. De trein is tegen een vrachtwagen gebotst en ontspoord. De chauffeur van de vrachtwagen is in levensgevaar. Vijf passagiers op de trein raakten gewond. Ook de materiële schade is enorm. Het treinverkeer tussen Lichtervelde en Tielt is onderbroken.

Lees verder (Bron: HLN.be)

Eind vorig jaar vond op dezelfde overweg dit ongeval plaats. Toen werd een vrachtwagen met pech geramd door een trein.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Dat de machinist vrijwel ongedeerd is, mag ook wel een wonder heten. Gelukkig is die nog weggekomen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Morgen maakt De Lijn de nieuwe dienstregeling vanaf 6 januari 2024 bekend. Er zullen in ieder geval 3000 bushaltes geschrapt worden.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/14 ... gend-jaar/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PatrickM »

Als ik de haltepagina’s mag geloven in ieder geval goed nieuws voor de grensoverschrijdende verbindingen: daarvan komen er in Zeeuws-Vlaanderen, Zuidoost-Brabant en Limburg veel meer. Het lijkt erop dat er een stuk of 25 flexverbindingen bij gaan komen die de grens over gaan steken naar in ieder geval de volgende dorpen:
Spoiler: show
Cadzand-Bad
Cadzand-Dorp
Retranchement
Sluis
Eede
Sint-Kruis
IJzendijke
Philippine
Sas van Gent (reeds bediend met buurtbus)
Hulst (ter vervanging vaste lijndienst)
Luyksgestel
Schaft
Gastel
Budel
Budel-Schoot
Budel-Dorplein
Stramproy
Neeritter
Ittervoort
Thorn
Echt
Stein
Geleen
Eijsden
Mheer
Noorbeek
Slenaken
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Goed nieuws, toch. Al mag ik hopen dat het wat structureler van aard is en de verbindingen niet alweer na een aantal maanden worden stopgezet.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Etienne »

Het lijnennet gaat inderdaad flink op de schop:
- lijnen uit 1 cijfer bestaand = Stads- en voorstadslijnen
- lijnen uit 2 cijfers bestaand = Streeklijnen die regelmatige rijden en meestal de hele week door
- lijnen uit 3 cijfers bestaand = Schoollijnen die alleen maar tijdens de spits rijden en vaak niet tijdens de schoolvakanties.
- lijnen met een R als prefix = Streeklijnen rond Brussel
- lijnen met een X als prefix = Snellijnen die vaak maar één halte per plaats hebben en nauwelijks door de dorpen rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Wat is de gedachte achter de letter R als prefix voor Brussel? Was een B niet logischer geweest?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

R van de Brusselse Ring?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Regio?
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

^^ Regio? Behoorlijk vrijblijvend, welke regio?
Z2N schreef: wo 15 nov 2023, 12:15 R van de Brusselse Ring?
De R-lijnen zijn niet specifiek lijnen die een ring vormen om Brussel heen, terwijl de R-wegen dat wel doen...

Ik blijf het ook wel typisch vinden dat de buslijnen van De Lijn zo ver Brussel inrijden, vanaf het noorden zou je ook al op Heizel kunnen keren in plaats van een flink stuk paralel aan metrolijn 6 rijden. Vanuit het zuiden en westen vanaf COOVI ook weer paralel aan een metrolijn, deze keer lijn 5. Dat moet toch echt anders kunnen zou je denken...

Kort samengevat: België :') _O-
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Daar waar ik Ring zei bedoelde ik Rand, stop de tijd.

Ik zet graag 1 joker in. (A)
Laatst gewijzigd door Z2N op wo 15 nov 2023, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

R(and) in de context van Vlaanderen/Brussel gaat eerder over de Vlaamse/Brusselse Rand, de Brusselse voorsteden die in Vlaanderen liggen. De R zal dus wel daar op slaan.

Dat parallel rijden aan de metro heb ik ook nog niet heel veel logica voor gevonden, vanuit het oosten rijden sommige lijnen bijvoorbeeld wel maar tot metrostation Kraainem maar anderen ook door tot Brussel Noord.


Edit: oeps, verwarde inderdaad ring en rand, het gaat hier om de rand.
請勿靠近車門
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

rooddolfijn schreef: wo 15 nov 2023, 12:13 Wat is de gedachte achter de letter R als prefix voor Brussel? Was een B niet logischer geweest?
Ik zou een B nooit als letter willen gebruiken in lijnnummers omdat 'ie zoveel op een 8 lijkt.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Z2N schreef: wo 15 nov 2023, 13:01 Daar waar ik Ring zei bedoelde ik Rand, stop de tijd.

Ik zet graag 1 joker in. (A)
Kijk dan zit er toch nog logica achter de prefix.
DDietzen schreef: wo 15 nov 2023, 13:29
rooddolfijn schreef: wo 15 nov 2023, 12:13 Wat is de gedachte achter de letter R als prefix voor Brussel? Was een B niet logischer geweest?
Ik zou een B nooit als letter willen gebruiken in lijnnummers omdat 'ie zoveel op een 8 lijkt.
Goed punt, de B is niet handig inderdaad.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door regenmaker »

B wordt soms door buurtbuslijnen in Duitsland gebruikt, zoals die naar Winterswijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

In Lauenbrück tussen Hamburg en Bremen is een ICE op een regionale trein gebotst. Er zijn geen gewonden. De lijn is gestremd:

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ll596.html

https://www.presseportal.de/blaulicht/pm/70255/5650094
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door marvinkok »

Om precies te zijn, de 2e set van 3 Linten voor de BE. Leegmat dus.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Wel bijzonder. Het is volgens dit filmpje hier gebeurd. De Linten op het meest noordelijke spoor, de ICE wisselde (via wissels 229/227) van het noordelijke spoor (231) naar het middelste spoor (233). Er is (volgens het Infrastrukturregister) geen uitrijsein op het noordelijke spoor ri. Hamburg, dus moeten de Linten wel ri. Bremen gereden hebben en is dus de staart van de Linten geraakt door de kop van de ICE. Is de trein niet goed gedetecteerd en is het wissel te vroeg vrijgegeven? Of zijn de Linten misschien aan de rol gegaan?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Van di 5 december 22:00 t/m za 9 december 22:00 is een staking aangekondigd bij de NMBS, althans, dat lees ik bij de verstoringsinformatie van České dráhy. Alle nieuwsartikelen die ik kan vinden (bijv. VRT) hebben het daarentegen over een 48-uursstaking: di 5 dec t/m do 7 dec.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Geen goede week voor de DB, want alweer een incident. Deze keer in Reichertshausen tussen München en Ingolstadt, waar een ICE en een RE een lichte zijdelijke botsing (Duits "Flankenfahrt") hadden. Lijn is nog tot minstens 3:00 vannacht gestremt.

https://www.br.de/nachrichten/bayern/zu ... rt,TvsISox
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Sinds vandaag (?) is het Deutschlandticket ook geldig in de IC Berlin Hbf-Elsterwerda, de ICE Berlin Südkreuz-Prenzlau en de IC Potsdam Hbf-Cottbus Hbf. *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten