Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

gpvos schreef: do 14 dec 2023, 21:05 Het is helaas niet meer mogelijk om via reiseauskunft.bahn.de kaartjes te kopen (misschien was dat al een tijdje zo).
Sinds afgelopen weekend, inderdaad. Je kunt nu bij het maken van een reservering helaas ook niet meer zien welke stoelen "besetzt" en welke "nicht reservierbar" zijn. :( Dat was toch altijd wel handig, om te kijken of ik überhaupt een reservering wilde kopen en zo ja, waar.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Nitein-Repart schreef: do 14 dec 2023, 22:23Waar maak je uit dat een Sparpreis enkel tot 5 dagen na boeking te annuleren is?
Zoek een reis op 15 maart van A'dam naar Praag, klik op een willekeurige rit, kijk naar de voorwaarden voor Sparpreis Europa:
bahn.de schreef:Sparpreis Europa, 2. Kl.
Zugbindung
[bla bla]

Stornierung bis 5 Tage nach dem Buchungstag kostenfrei möglich
Sie können Ihre Fahrkarte bis einschließlich 5 Tage nach dem Buchungstag kostenfrei stornieren. Danach ist eine Stornierung ausgeschlossen.
Merk op dat ik het in mijn oorspronkelijke bericht over een reis naar Tsjechië had.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Een Sparpreis die uitsluitend 5 dagen na boekingsdatum te annuleren is komt enkel voor bij reizen van Nederland naar Tsjechië. Reis je van Nederland naar Duitsland of van Duitsland naar Tsjechië zijn Sparpreisen wel de dag van tevoren te annuleren waarbij je na aftrek van € 10 annuleringskosten een voucher krijgt. Vreemd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

De dienstregeling van de nieuwe dagelijkse trein Vilnius-Riga vanaf 27 december is gedeeld door iemand op Bluesky, zo las ik op Drehscheibe-Online:

Code: Selecteer alles

06:30     Vilnius       19:51
07:14     Kaišiadorys   ??:??
08:51     Šiauliai      17:21
09:30     Joniškis      ??:??
10:06     Jelgava       16:08
10:43     Rīga          15:28
In noordelijke richting dus een aansluiting van 17 minuten op de trein naar Valga (die daar als enige een (urenlange) overstap biedt richting Tallinn), andersom is er geen aansluiting Tallinn-Vilnius en mag je mooi een bijna hele dag wachten in Riga of een hotelletje in Valga boeken :') Warschau-Riga op dezelfde dag is ook niet mogelijk, ga maar lekker overnachten ergens in Litouwen -0-
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Stefan »

Je kunt ook tussen beide steden (Vilnius en Riga dus) reizen met de luxe bussen van LuxExpress, doet er tussen de 4 en 4,5 uur over. Rijdt meerdere keren per dag. :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gebruikersnaam »

Volgend jaar maar eens proberen :trein: Wel een erg christelijk tijdstip om uit Vilnius te vertrekken, mijn hemel :')
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Stefan schreef: vr 15 dec 2023, 22:54 Je kunt ook tussen beide steden (Vilnius en Riga dus) reizen met de luxe bussen van LuxExpress, doet er tussen de 4 en 4,5 uur over. Rijdt meerdere keren per dag. :pos:
Klopt, in de Baltische staten bieden de langeafstandsbussen in veel gevallen een frequenter en in sommige gevallen zelfs sneller alternatief voor de trein. Dat terwijl er wel forse EU subsidie zit op railvervoer, in ieder geval in Estland, waar ze exclusief rondrijden met hagelnieuwe FLIRTs
Ik heb geen onderschrift
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Stefan »

Gebruikersnaam schreef: vr 15 dec 2023, 23:19 Volgend jaar maar eens proberen :trein: Wel een erg christelijk tijdstip om uit Vilnius te vertrekken, mijn hemel :')
Als je de juiste rit uitzoekt, heb je een bus met een soort Business Class achterin. Netjes een gordijntje tussen de plebs en het luxe gedeelte, 1+1 opstelling met stoelen die bijna helemaal plat kunnen!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

De DB doet in het Fernverkehr en voor abonnementen niet meer aan gemeenschappelijke tariefpunten (tarifliche Gleichstellung). Dit hangt samen met het Deutschlandticket en ook met het vervallen van het +City-feature van sommige Fernverkehrkaartjes waarover hier eerder is bericht.

https://www.bahn.de/faq/tarifliche-glei ... ng-entfall
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gebruikersnaam »

Stefan schreef: za 16 dec 2023, 02:57
Gebruikersnaam schreef: vr 15 dec 2023, 23:19 Volgend jaar maar eens proberen :trein: Wel een erg christelijk tijdstip om uit Vilnius te vertrekken, mijn hemel :')
Als je de juiste rit uitzoekt, heb je een bus met een soort Business Class achterin. Netjes een gordijntje tussen de plebs en het luxe gedeelte, 1+1 opstelling met stoelen die bijna helemaal plat kunnen!
Ik bedoelde de trein haha, die staat nu op de emmerlijst. Vorig jaar tijdens mijn uitwisseling in Estland geregeld gebruik gemaakt van deze bussen en geen slecht woord over deze maatschappij :)
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

DDietzen schreef: vr 15 dec 2023, 21:32 De dienstregeling van de nieuwe dagelijkse trein Vilnius-Riga vanaf 27 december is gedeeld door iemand op Bluesky, zo las ik op Drehscheibe-Online:

Code: Selecteer alles

06:30     Vilnius       19:51
07:14     Kaišiadorys   ??:??
08:51     Šiauliai      17:21
09:30     Joniškis      ??:??
10:06     Jelgava       16:08
10:43     Rīga          15:28
In noordelijke richting dus een aansluiting van 17 minuten op de trein naar Valga (die daar als enige een (urenlange) overstap biedt richting Tallinn), andersom is er geen aansluiting Tallinn-Vilnius en mag je mooi een bijna hele dag wachten in Riga of een hotelletje in Valga boeken :') Warschau-Riga op dezelfde dag is ook niet mogelijk, ga maar lekker overnachten ergens in Litouwen -0-
Valt mij op dat de Baltische Staten vergeleken met andere Europese landen met een vergelijkbaar inwoneraantal en bevolkingsdichtheid toch wel een beroerd treinennetwerk hebben, zeker voor de grensoverschrijdende verbindingen. Litouwen heeft dan nog wel een redelijk treinnetwerk, maar Letland heeft enkel een soort S-Bahn-achtig netwerk rond Riga en buiten het stedelijk gebied rond Riga rijdt vrijwel niets en Estland heeft enkel oranje Flirt-treinstellen en is dus helemaal een eenheidsworst. Estland heeft ongeveer evenveel inwoners als Slovenië en ook qua economie zijn deze landen goed met elkaar vergelijkbaar. Toch heeft Slovenië qua treinen veel meer diversiteit te bieden dan Estland.

En het gebrek aan internationale treinen tussen de Baltische Staten, komt dat vooral doordat rijtuigen op Russisch breedspoor in Kazachstan staan?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Wellicht weinig vervoersvraag? Of valt er niet te concurreren met de bus waarmee je voor weinig geld comfortabel reist?
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

De concurrentie van de bus is naar mijn mening deels een kip-ei-probleem. Met een handvol stoptreintjes per dag met overeenkomstig interieur kan de bus natuurlijk uitgebreid floreren omdat die dan heel veel reizigers naar zich toetrekt. Als je een frequente treindienst met comfortabel materieel opzet die niet middenin de velden vijf stops heeft (en liefst ook nog wat harder mag rijden), kan dat vast een flink publiek trekken en verkassen de bussen op een gegeven moment vanzelf wel naar een andere route waar ook potentieel zit maar die niet direct samenloopt met het spoor.
De indruk die ik de laatste jaren uit persberichten van en discussies over de Baltische spoorwegen krijg, is echter dat de mentaliteit er niet naar is om de komende jaren serieuze verbeteringen in de treindienst door te voeren, want: straks komt Rail Baltica en dan wordt alles beter dus daar wachten we rustig op :Y

De rijtuigen van nachttreinen richting Moskou en/of Sint-Petersburg zullen vast allemaal zijn teruggetrokken naar Rusland (of Kazachstan, daar weet ik niks van maar ik geloof je zo) door de RZhD die de ritten uitvoerde. Gezien de politieke situatie zul je die rijtuigen niet meer in de EU gaan zien binnen afzienbare tijd, uitgezonderd transit voor Kaliningrad.
De nachttrein Riga-Vilnius-Minsk-Kyiv reed volgens mij met Oekraïense rijtuigen dus die zullen wel bij UZ zitten nu. Treinverkeer in Oekraïne is in trek dus ze zullen die rijtuigen vast zelf nodig hebben voor hun binnenland.
De treurige staat van internationale verbindingen in de Baltische staten is ironisch, want op technisch vlak zijn het zowat de makkelijkste landsgrenzen voor het spoor in de EU. Bij mijn weten hebben alledrie de landen immers hetzelfde beveiligingssysteem en vrijeruimteprofiel dankzij hun gemeenschappelijke Sovjetverleden. Om bovenleidingsspanning hoef je je ook geen zorgen te maken, want er hangt toch geen waslijn over de grens en dieseltreinen zijn er genoeg.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Maar verbeteringen om een fatsoenlijke treindienst op te zetten kosten geld. Wellicht is dat er niet in overvloed in deze regio.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Zolang treinen daar nog regelmatig urenlang staan te keren op eindpunten, valt er nog genoeg te besparen op zulke inefficiënte geintjes ;)

Die verbeteringen hoeven toch niet zoveel geld te kosten? Een aanpassing aan de dienstregeling zodat rijpaden aan beide kanten op elkaar aansluiten voor een doorgaande trein is in elk geval haast gratis.
Voor Tallinn-Valga-Riga scheelt het zelfs in de personeelskosten én brandstof omdat je niet met deels draaiende motoren hoeft te keren in Valga van beide kanten. Je moet daar enkel Ests personeel opleiden voor Lets materieel of andersom.
Letland en Litouwen gebruiken deels dezelfde oude treinstellen dus dan heb je geen opleidingen nodig, daar zit je enkel met de extra kosten voor het opvullen van het gat Jelgava-Siauliai of (wat vroeger in het weekend nog doorgaand reed) het kippeneindje Daugavpils-Turmantas.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

DDietzen schreef: zo 17 dec 2023, 12:50 De concurrentie van de bus is naar mijn mening deels een kip-ei-probleem. Met een handvol stoptreintjes per dag met overeenkomstig interieur kan de bus natuurlijk uitgebreid floreren omdat die dan heel veel reizigers naar zich toetrekt. Als je een frequente treindienst met comfortabel materieel opzet die niet middenin de velden vijf stops heeft (en liefst ook nog wat harder mag rijden), kan dat vast een flink publiek trekken en verkassen de bussen op een gegeven moment vanzelf wel naar een andere route waar ook potentieel zit maar die niet direct samenloopt met het spoor.
De indruk die ik de laatste jaren uit persberichten van en discussies over de Baltische spoorwegen krijg, is echter dat de mentaliteit er niet naar is om de komende jaren serieuze verbeteringen in de treindienst door te voeren, want: straks komt Rail Baltica en dan wordt alles beter dus daar wachten we rustig op :Y

De rijtuigen van nachttreinen richting Moskou en/of Sint-Petersburg zullen vast allemaal zijn teruggetrokken naar Rusland (of Kazachstan, daar weet ik niks van maar ik geloof je zo) door de RZhD die de ritten uitvoerde. Gezien de politieke situatie zul je die rijtuigen niet meer in de EU gaan zien binnen afzienbare tijd, uitgezonderd transit voor Kaliningrad.
De nachttrein Riga-Vilnius-Minsk-Kyiv reed volgens mij met Oekraïense rijtuigen dus die zullen wel bij UZ zitten nu. Treinverkeer in Oekraïne is in trek dus ze zullen die rijtuigen vast zelf nodig hebben voor hun binnenland.
De treurige staat van internationale verbindingen in de Baltische staten is ironisch, want op technisch vlak zijn het zowat de makkelijkste landsgrenzen voor het spoor in de EU. Bij mijn weten hebben alledrie de landen immers hetzelfde beveiligingssysteem en vrijeruimteprofiel dankzij hun gemeenschappelijke Sovjetverleden. Om bovenleidingsspanning hoef je je ook geen zorgen te maken, want er hangt toch geen waslijn over de grens en dieseltreinen zijn er genoeg.
Ik dacht op basis van deze video, zie hier: https://youtu.be/lwctQMgW-6g?si=Bihnf_xOkhJ7L-mZ

Dat de Letse spoorwegen hun rijtuigen voor langeafstandsvervoer verkocht hebben aan de spoorwegen van Kazachstan.

Overigens zie ik nog steeds rechtstreekse treinen Kaliningrad-Minsk-Moskou zonder stops in Litouwen. Wat precies de route door Litouwen is, weet ik niet.

Verder heeft Litouwen 25 kV AC op de bovenleiding staan en Letland en Estland 3 kV DC op de bovenleiding staan, zie hier: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Railway_electrification

Er zijn toch verschillen in bovenleidingsspanning tussen de verschillende ex-Sovjet-staaten onderling.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gebruikersnaam »

De route van de transittreinen van/naar Kaliningrad is Kybartai - buitenom Kaunas - Vilnius - Kena.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Ben ik wel benieuwd: waarom heeft Estland zijn hele treinen wagenpark wel verFLIRT, maar wordt er in Letland en Litouwen nog met sovjettreinen gereden.
Ik heb geen onderschrift
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

In zowel Litouwen als in Letland (daar sinds deze week) rijden naast het oude materieel ook treinen van Škoda, dus ook daar begint die omslag plaats te vinden. Het gaat daar alleen wat minder snel.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door verfmeer »

Estland is van de drie Baltische staten dan ook het rijkst, waardoor ze daar waarschijnlijk meer geld voor nieuwe treinen hebben.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: zo 17 dec 2023, 12:27 Valt mij op dat de Baltische Staten vergeleken met andere Europese landen met een vergelijkbaar inwoneraantal en bevolkingsdichtheid toch wel een beroerd treinennetwerk hebben, <knip> en Estland heeft enkel oranje Flirt-treinstellen en is dus helemaal een eenheidsworst. Estland heeft ongeveer evenveel inwoners als Slovenië en ook qua economie zijn deze landen goed met elkaar vergelijkbaar. Toch heeft Slovenië qua treinen veel meer diversiteit te bieden dan Estland.
Zegt het gebrek aan diversiteit in materieel dan iets over hoe "beroerd" een treinnetwerk is? :|
DDietzen schreef: zo 17 dec 2023, 13:20 Voor Tallinn-Valga-Riga scheelt het zelfs in de personeelskosten én brandstof omdat je niet met deels draaiende motoren hoeft te keren in Valga van beide kanten. Je moet daar enkel Ests personeel opleiden voor Lets materieel of andersom.
Het eerste is zelfs niet nodig, als je gewoon met Flirt's tussen Tallinn en Riga gaat rijden. Dat lijkt me prima materieel daarvoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

De Litouwse spoorwegen zijn erg enthousiast over hun nieuwe speeltje naar Riga en hebben er een hele webpagina over volgekalkt. Opvallend is dat er een best uitgebreid menu aan eten en drinken aan boord wordt aangeboden: van wraps en belegde broodjes tot instantnoedels, Belgische wafels en 7 Days-croissantjes, en zowel warme als koude dranken. Het materieel zal dus vast niet hun simpelste stoptreintje worden.

Ondertussen rijden er de komende weken ritten met heel uitgebreide kerstversiering aan boord richting Trakai, Klaipeda, Kaunas en Mockava(!)
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

En in de 1e klas krijg je zo te zien één drankje (koffie/thee óf een flesje water) voor reizen tot 1 uur, en zowel een warme drank (koffie/thee) als een flesje water als een brownie voor reizen van meer dan 1 uur. Best aardig. :Y

Over Interrail zie ik op die pagina trouwens niks staan. Maar ik neem aan dat dat gewoon geldig is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Interrail is geldig in combinatie met een verplichte vooraf te kopen reservering. Zonder Interrail mag je instappen en in de trein een kaartje kopen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Wat is daar nou weer het praktisch nut van? :s Als een reservering niet verplicht is voor gewone reizigers, waarom voor Interrailers dan wel?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten