Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

Simpel: het is de enige internationale treinverbinding tussen Litouwen en Letland. Interrail is een reisproduct dat zich volledig op de internationale markt richt. LTG Link vermoedt dus (volgens mij ook logisch) dat er wel eens grote groepen Interrailers op die trein af kunnen komen en wil waarschijnlijk ICE-achtige taferelen voorkomen.

Daarnaast wil LTG Link waarschijnlijk controle houden over het aantal reizigers op de verbinding (en of de verbinding een succes is). Interrailers zouden dan de enige reizigers zijn waar ze niet via kaartverkoop o.i.d. zicht op kunnen houden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Bij de S-Bahn München hebben de treinen op de Stammstrecke geen vaste vertrektijden meer maar alleen nog een tijdslot, dus binnen een tijdvenster van twee minuten vertrekken ze flexibel. Daardoor wil men de doorstroming verbeteren: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... s-12576686
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Het Deutschlandticket blijft toch geldig in Stendal: https://bahnblogstelle.com/210168/landk ... weiter-an/
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk niet dat het Deutschlandticket een lang leven beschoren is. De Duitse overheden zouden wel met een stevige prijsverhoging naar € 69 of zelfs € 79 per maand moeten komen, omdat het anders niet meer financieel haalbaar is om het Deutschlandticket aan te bieden aan de reiziger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Ja, maar ik denk dat ze daar pas later met om de hoek komen want volgend jaar zijn toch enkele belangrijke verkiezingen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Spontane staking bij Eurotunnel:

https://archive.ph/c12Ys
🗣
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Ze werken inmiddels weer.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Kaartjes van Nederland naar en van Polen zijn nu 180 dagen van tevoren te koop. Tot voor kort (misschien 10 december) was dat maar twee maanden.

Edit: kaartjes van Duitsland naar en van Polen zijn nog steeds maar twee maanden van tevoren te koop! :shock:
Edit 2: je reis knippen in Berlijn kan wel eens goedkoper zijn dan een doorgaand kaartje. :shock: :shock: En nu je toch 2 uur op de aansluiting moet wachten in Berlijn is dat wellicht niet eens zo'n probleem.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Woensdag en donderdag inzet van een 628 op Bremerhaven - Buxtehude

https://www.evb-elbe-weser.de/aktuelle_ ... 8-12-2023/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

gpvos schreef: vr 22 dec 2023, 17:15 Kaartjes van Nederland naar en van Polen zijn nu 180 dagen van tevoren te koop. Tot voor kort (misschien 10 december) was dat maar twee maanden.

Edit: kaartjes van Duitsland naar en van Polen zijn nog steeds maar twee maanden van tevoren te koop! :shock:
Edit 2: je reis knippen in Berlijn kan wel eens goedkoper zijn dan een doorgaand kaartje. :shock: :shock: En nu je toch 2 uur op de aansluiting moet wachten in Berlijn is dat wellicht niet eens zo'n probleem.
Het rare is dat een Sparpreis van Nederland via Duitsland naar een ander land 5 dagen na de boeking niet meer te annuleren is en een Sparpreis van Nederland naar Duitsland of van Duitsland naar een ander land wel te annuleren is met inhouding van € 10 annuleringskosten.

Raar is ook dat je nu al wel van Nederland naar Polen kan boeken en niet van Duitsland naar Polen, mocht je pas in de lente naar Polen willen gaan.

Verder moet je wel oppassen bij een gesplitste reis, ook al plan je twee uur overstaptijd in. Vertragingen van meer dan twee uur zijn in Duitsland helaas niet ongebruikelijk en trein missen door vertraging betekent een nieuw ticket kopen voor de hoofdprijs.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DPDelft »

Ik dacht dat de Europese regels waren aangepast en twee aansluitende tickets nu ook als één reis worden gezien.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

DPDelft schreef: di 26 dec 2023, 15:41Ik dacht dat de Europese regels waren aangepast en twee aansluitende tickets nu ook als één reis worden gezien.
Nog niet helemaal. In elk geval wel wanneer de aansluitende treinen door dezelfde maatschappij worden uitgevoerd (als ik het goed begrijp). De IC Berlijn is een samenwerkingsverband van DB Fernverkehr AG en Nederlandse Spoorwegen, en de EC naar Warschau evenzo van DB Fernverkehr AG en PKP Intercity. Ik weet niet of de overlap van DB Fernverkehr AG tussen die twee genoeg is om die garantie te activeren.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

In principe zit er binnen DB Fernverkehr geen onderscheid, anders hadden die treinen met een andere vervoerder in de reisinformatie op bahn.de/ris gestaan
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

De treinen die je noemt worden in Duitsland beide door DB Fernverkehr uitgevoerd, dus lijkt me geen probleem.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

De Duitse stad Erlangen (bij Nürnberg) schrapt de geldigheid van het Deutschlandticket in de binnenstad en probeert op kleine schaal een Luxemburgs tariefmodel uit:
https://www.br.de/nachrichten/wirtschaf ... _6TkNlZyj8

Het Verkehrsverbund waar Erlangen onder valt (Verkehrsverbund Großraum Nürnberg) is sinds dezelfde datum ook een stukje groter. De Landkreise Coburg, Kronach, Kulmbach en Tirschenreuth, met de steden Coburg en Hof, waren tot voor kort "Verbundfrei", maar zijn thans onderdeel van de VGN.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Ik vind "schrapt de geldigheid van het Deutschlandticket" wel een beetje clickbait. Er wordt nergens gesproken over afschaffing van de geldigheid van het Deutschlandticket, de bussen worden gratis dus je hebt überhaupt geen ticket meer nodig (Deutschland of anders). Je mag dus gerust van die bussen gebruik maken als je een Deutschlandticket hebt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Wat wil je in godsnaam met je mierenneukerij bereiken? Als je geen ticket meer nodig hebt, is het Deutschlandticket toch ook niet meer geldig in dat gedeelte van de stad?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Ze hebben de geldigheid geschrapt. Dat het nu gratis is doet inderdaad niet terzake.
John Hill
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door John Hill »

en-es schreef: zo 07 jan 2024, 12:52 Ze hebben de geldigheid geschrapt. Dat het nu gratis is doet inderdaad niet terzake.
Dat het gratis is, is juist hetgeen dat ertoe doet. Als het Deutschlandticket is afgeschaft maakt het een enorm verschil of het gratis is of niet. Als het gratis is, maakt het niet meer uit hoe het met het Deutschlandticket zit.
ArrivaBas schreef: zo 07 jan 2024, 12:48 Wat wil je in godsnaam met je mierenneukerij bereiken?
Wat mij betreft: Dat je zoiets de volgende keer iets minder verwarrend opschrijft door het irrelevante Deutschlandticket niet te noemen. (Maar wel iets opschrijven, anders hebben we erg weinig aan dit forum :Y)
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Hier ben ik het met John eens: als je aankondigt dat het Deutschlandticket ergens niet meer geldig is is, is de logische conclusie dat je er dan anders voor moet betalen. Je kondigt toch ook niet aan dat Luxemburg z'n OV gratis heeft gemaakt met 'Interrail is niet meer geldig bij CFL'?

Als je wil mierenneuken is het Ticket inderdaad niet meer geldig, maar het feit dat ze het gratis hebben gemaakt lijkt me vele malen relevanter, en bovendien niet een logische conclusie na wat er hier vermeld werd.
請勿靠近車門
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik vind het prima allemaal :Y
henrivanderweijden
Berichten: 737
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

Afgelopen maandag zou ik per nachttrein naar Wenen gaan Vanwege de aangekondigde DB staking kan ik vrijdag niet terug.
Gistermorgen (dinsdag) een claim neergelegd via öbb.at en geld staat alweer op mijn rekening. Complimenten aan de öbb.
NS heeft trouwens Kaldenkirchen - Klp van as vrijdag ook al terug betaald. Nu de DB nog.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Je kan van ÖBB Nightjet een hoop zeggen maar ze zijn inderdaad heel vlot met claims.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Vanaf 1 februari rijden er geen treinen meer naar Weener. Er moet een bus van Nieuweschans naar Leer gaan rijden, maar die staat nog niet in de reisplanners, en ook op de site van Arriva vind ik er niets over. Dit betekent dat het moeilijker is om vanaf 1 februari goedkope Sparpreise via Groningen naar Bremen te boeken, aangezien de twee-uurlijkse snelbus (die nog wel in de planner zit) aansluit op de RE die niet tegelijk ook IC is. (Oplossing: vul een stop van een uur in Leer in.)

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10380/ ... eener.html

DB Netz verbouwt het hele spoor, en eind 2024 zal het weer open gaan tegelijk met de nieuwe brug over de Eems en nieuwe stations Bunde en Ihrhove.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

gpvos schreef: za 13 jan 2024, 11:41 ...
DB Netz DB InfraGO verbouwt het hele spoor, en eind 2024 zal het weer open gaan tegelijk met de nieuwe brug over de Eems en nieuwe stations Bunde en Ihrhove.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 124 gasten