Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8860
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

De ICE1 zoals die nu in dienst is bij Deutsche Bahn rijdt nog wel Fernverkehr, maar niet meer die intensieve inzet die ICE 2, 3 en 4, en de BR101 als IC, voor de kiezen krijgen. Van die laatste serie locomotieven zijn er exemplaren die in bijna 25 jaar meer dan 8 miljoen kilometer hebben afgelegd, wat gelijk staat aan gemiddeld ongeveer 1000 kilometer per dag.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2850
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

rooddolfijn schreef: di 16 apr 2024, 09:38 Koppelen en splitsen in Hamm is nog niet volledig vervallen: 1x/2 uur wordt er nog wel gekoppeld en gesplitst op Hamm voor de bestemmingen of herkomsten Düsseldorf en Köln. Op het andere uur rijden er aparte ICE's van Berlin naar Düsseldorf en Köln.
Ah, ok, dan had ik dat verkeerd begrepen. Maar het is een feit, dat vanwege de onbetrouwbaarheid van de ICE2 zijn de meeste treinen die daar splitsen inmiddels ICE4.
Commendatore schreef: di 16 apr 2024, 13:19 Het ging mij om het verschil tussen ICE 1 en 2, aangezien die laatste jonger is. Ik heb weleens wat gelezen over constructieverschillen die een rol zouden kunnen spelen, maar ik ben benieuwd of dat nu ook de echte reden is.
Klopt. De rijtuigen van de ICE2 hebben een andere constructie, meer aluminium in plaats van staal en dus is reparatie moeilijker.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2850
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

ArrivaBas schreef: di 16 apr 2024, 13:31 De ICE1 zoals die nu in dienst is bij Deutsche Bahn rijdt nog wel Fernverkehr, maar niet meer die intensieve inzet die ICE 2, 3 en 4, en de BR101 als IC, voor de kiezen krijgen. Van die laatste serie locomotieven zijn er exemplaren die in bijna 25 jaar meer dan 8 miljoen kilometer hebben afgelegd, wat gelijk staat aan gemiddeld ongeveer 1000 kilometer per dag.
Met de nieuwe dienstregeling is de inzet van de 101 sinds december 2023 ook sterk teruglopend. Van ooit 145 locs zijn er dagelijks inmiddels nog maar rond de 25 nodig, dus gaan zij nu ook stapvoets naar de sloop.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2850
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Botsing tussen ICE en stoptrein in Worms, de ICE is gedeeltelijk ontspoord: https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... n-102.html
MaartenD
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

ArrivaBas schreef: di 16 apr 2024, 13:31 De ICE1 zoals die nu in dienst is bij Deutsche Bahn rijdt nog wel Fernverkehr, maar niet meer die intensieve inzet die ICE 2, 3 en 4, en de BR101 als IC, voor de kiezen krijgen. Van die laatste serie locomotieven zijn er exemplaren die in bijna 25 jaar meer dan 8 miljoen kilometer hebben afgelegd, wat gelijk staat aan gemiddeld ongeveer 1000 kilometer per dag.
Maar tot de LDV heeft de ICE1 gewoon altijd de langeafstandtrajecten over de Nord-Süd NBS gedaan, Berlijn/Hamburg - Basel/München. Dus om nu te zeggen dat die geen intensieve inzet hebben gehad en ICE 2 wel lijkt me niet helemaal juist.
Het enige wat bij de ICE 2 meer inzet heeft gezien is de koppeling, maar daar is die nu eenmaal voor gebouwd.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

Anne schreef: za 13 apr 2024, 23:13 Nog wat meer over de aanrijding in Cottbus.
https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... -tram.html

Om zo'n ongeval te voorkomen moet bij HTM een van de trams altijd wachten tot de tegenligger het wissel/kruisstuk is gepasseerd.
Dat is in Rotterdam en Amsterdam ook.
In Duitsland geldt die regel vaak niet. Het wachten op de tegenlichter heeft twee redenen:
1. het wissel kan verkeerd liggen (zonder dat de bestuurder het door heeft) en daardoor zoals in het filmpje een aanrijding veroorzaken
2. het wissel kan omslaan onder de tram waardoor de tram ontspoort en daardoor een aanrijding wordt veroorzaakt.

De modernere tramswissels zijn vergrendeld (het type wissel waar de wisselpook in het midden wordt gestoken) dus omslaan onder de tram zou niet moeten gebeuren. Om die reden wordt er dus geredeneerd dat wachten voor het wissel niet nodig is. Hierbij vergeten ze natuurlijk punt 1.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8860
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

MaartenD schreef: di 16 apr 2024, 14:22
ArrivaBas schreef: di 16 apr 2024, 13:31 De ICE1 zoals die nu in dienst is bij Deutsche Bahn rijdt nog wel Fernverkehr, maar niet meer die intensieve inzet die ICE 2, 3 en 4, en de BR101 als IC, voor de kiezen krijgen. Van die laatste serie locomotieven zijn er exemplaren die in bijna 25 jaar meer dan 8 miljoen kilometer hebben afgelegd, wat gelijk staat aan gemiddeld ongeveer 1000 kilometer per dag.
Maar tot de LDV heeft de ICE1 gewoon altijd de langeafstandtrajecten over de Nord-Süd NBS gedaan, Berlijn/Hamburg - Basel/München. Dus om nu te zeggen dat die geen intensieve inzet hebben gehad en ICE 2 wel lijkt me niet helemaal juist.
Het enige wat bij de ICE 2 meer inzet heeft gezien is de koppeling, maar daar is die nu eenmaal voor gebouwd.
Lees nou nog eens goed mijn post door voor je reageert, en dan vooral het vetgedrukte woordje. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MaartenD
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Misschien ben ik scheel maar ik zie geen vetgedrukt woordje.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2850
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Tussen augustus en december zullen op diverse trajecten in Duitsland de "tussenritten" van diverse ICE/IC/EC vervallen: https://twitter.com/MarcusGrahnert/stat ... 9640783054
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

Wat zou de reden daarvan zijn?
MaartenD
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Niet genoeg vraag? Dit lijken spitstoevoegers te zijn die van verdere bestemmingen komen dan de normale IC/ICE-lijnen. Bijvoorbeeld de 757 doet Aachen - Mönchengladbach - Viersen - Krefeld - Duisburg en rijdt dan als stop-ICE door naar Berlijn, als toevoeger op de reguliere Köln - Berlin ICE's.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2850
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Personeelsgebrek?
en-es
Berichten: 4481
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Logistieke beperkingen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Personeelsgebrek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Personeelsgebrek staat inderdaad verderop in dat draadje op X vermeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5322
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Al mijn rechtstreekse treinen naar Aachen. -0-
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

MaartenD schreef: wo 17 apr 2024, 08:23 Misschien ben ik scheel maar ik zie geen vetgedrukt woordje.
Of je bent kippig idd of je kijkt verkeerd.
In het citaat in de post boven de jouwe, is er een bericht vetgedrukt...
diederickx
Berichten: 1641
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door diederickx »

Dit helpt degenen die het niet zien nauwelijks. Ik herhaal het citaat met daarin het bedoelde woord "meer" extra groot:
ArrivaBas schreef: di 16 apr 2024, 13:31 De ICE1 zoals die nu in dienst is bij Deutsche Bahn rijdt nog wel Fernverkehr, maar niet meer die intensieve inzet die ICE 2, 3 en 4, en de BR101 als IC, voor de kiezen krijgen. Van die laatste serie locomotieven zijn er exemplaren die in bijna 25 jaar meer dan 8 miljoen kilometer hebben afgelegd, wat gelijk staat aan gemiddeld ongeveer 1000 kilometer per dag.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2850
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Persbericht over diverse plannen van DB, onder andere:

- Een soort "privé-coupé" voor twee personen in de nieuwe ICEs
- Zitplaatsreservering op korte termijn via de "Komfort-Check-In"-App
- Vernieuwing van de "Reisezentren"
- Boeking van fietsen en deelautos via DB-App
- En last but not least hogere ticketprijzen.....

https://www.focus.de/finanzen/news/prei ... 63298.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2850
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Vanwege de gestegen vraag heeft Flixtrain de tot nu toe in Zweden ingezette rijtuigen weer terug naar Duitsland gehaald en zal in Zweden toekomstig alleen nog busritten aanbieden:

https://www.lok-report.de/news/europa/i ... weden.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2850
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Wat de ICE2 betreft kwam ik overigens net nog de informatie tegen, dat ook ETCS een rol speelt. Want het in de ICE1 al gebruikte systeem is blijkbaar voor de ICE2-stuurstandsrijtuigen niet compatibel en dus zal de uitrusting van de ICE2 met ETCS te duur worden.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 405
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ThatPCDude »

De SŽ komt in samenwerking met de HŽPP en 'Italiaanse partners' met een dagelijkse zomerverbinding tussen Opicina (I), Pivka (SLO) en Rijeka (HR). Kosten voor een enkele reis Opicina - Rijeka? 8 euro!

Bron (Twitterpagina SŽ) en meer
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Kijk! Ik heb een paar zomers geleden in een dag (Bologna-)Trieste-Rijeka gedaan, toen moest dat met de EC Trieste-Wenen en de trein Ljubljana-Rijeka.

Dan heb je wel zo'n twee uur overstap, zelfs als je zoals wij deden terugsteekt naar Postojna omdat daar ten minste een stadje is. Een directe trein klinkt dan als een mooie verbetering! Helaas is het er maar eentje per dag om 7:50 vanaf Villa Opicina, maar toch.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2850
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Tussen 16.07. en 16.08.24 is de HSL Köln-Frankfurt dicht vanwege onderhoud. ICEs via het rijndal en er rijden bussen tussen Köln Hbf. en Frankfurt-Flughafen via Siegburg, Montabaur en Limburg Süd. De stremming blijkt echter in Hafas nog niet voor alle treinen te zijn verwerkt. Overigens komen er enkel spannende vervangende haltes, bij voorbeeld voor ICEs die via Bonn Hbf. en de Südbrücke naar Solingen rijden met stop in Hürth-Kalscheuren.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

Zoals wellicht bekend gaat na ruim 40 jaar te hebben stilgelegen de Berlijnse Siemensbahn weer opnieuw in gebruik genomen worden. In onderstaand filmpje dronebeelden van het traject, dat er duidelijk nog erg overwoekerd bij ligt.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten