Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Absoluut, als dat het verschil tussen een bijstandsuitkering en werk op dit niveau is, dan weet ik ook wel wat heel veel mensen zullen kiezen. Ik weet niet of je bedragen kloppen, volgens mij toen Hartz VI ingevoerd werd was er heel veel kritiek dat je daar niet van kon leven, en de kosten van leven zijn tegenwoordig op een belachelijke manier geëxplodeerd, maar je kunt geen gezond land hebben als je mensen zoveel betaalt om niets te doen dat het niet loont om wel iets te doen.
Ja, werklozen (vooral langdurig) mogen van mij best een heel erg sober bestaan hebben. Dan ga je maar werken.
Maar de geest van de tijd is wel dat het wordt gezien als een inbreuk op je mensenrechten als de overheid je slechts een sober bestaan gunt.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door CamilleKreemers »

De discussie leest lekker, maar past dat hier?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

MaartenD schreef: wo 27 mar 2024, 08:10 Ja, werklozen (vooral langdurig) mogen van mij best een heel erg sober bestaan hebben. Dan ga je maar werken.
Dat is te kort door de bocht: veel werklozen willen wel werken, maar kunnen het niet door bijvoorbeeld fysieke problemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Dat reken ik niet onder werkloos maar onder arbeidsongeschikt. En ook daar moet je oppassen, want het "oh, mijn grote teen doet pijn ik ben arbeidsongeschikt, geef mij geld" ligt daar ook op de loer.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Ik weet niet hoe dat in het buitenland gaat, maar in Nederland moet je een medische keuring ondergaan bij een arts om vast te stellen of je arbeidsongeschikt verklaard kan worden. Huilie huilie doen over een klein kwaaltje zoals een pijnlijke grote teen gaat hier in ieder geval niet lukken om je te laten afkeuren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Een "leuk" probleem is dat als je in Nederland een zelfstandige bent, geen recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering en dus "gewoon" in de bijstand wordt gedumpt bij permanente arbeidsongeschiktheid zonder verzekerd te zijn. Dat zijn de mensen waarvan zelfs de gemeentes weten dat ze er nooit meer uit gaan komen, maar waar ook geen andere optie meer voor is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
EWilsonAdam
Berichten: 32
Lid geworden op: do 21 mar 2024, 16:32

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door EWilsonAdam »

‘VDL wil deel bijna bankroete Belgische busbouwer Van Hool overnemen’
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door erjeebee »

bron neem ik aan.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Alleen vandaag nog!:

Tot wel 20% korting op SuperSparPreisen en SparPreisen op allerlei reizen binnen Duitsland, te boeken via www.bahn.de. Je kunt boeken tot en met 30 september 2024.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

DB InfraGo (voormalig DB Netz) gaat de prijzen voor het gebruik van het spoorwegnet vanaf 2025 met maar liefst 16,2 percent voor goederen- en 17,7 percent voor langeafstandstreinen verhogen: https://de.finance.yahoo.com/nachrichte ... SbT9jSZOcG
RobertT
Berichten: 586
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

Oei,hier zie ik een probleem opdoemen voor de particuliere vervoerders die nieuwe dagtreinen willen aanbieden door Duitsland:Dit kan wel eens een erg dure verbinding voor hen gaan worden.
En ook het goederenvervoer zal wellicht krimpen
MdJ
Berichten: 4537
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MdJ »

Nu heb ik het niet geheel scherp, maar ik meende me te herinneren dat de gebruikersvergoeding over de afgelopen 2 jaar juist enorm verlaagd...
Bij twijfel: gebruik beton.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Bij een aanrijding tussen twee trams in Cottbus zijn maandag 8 mensen (waaronder beide bestuurder) lichtgewond geraakt. Een van de trams werd door een verkeerde wisselstand ineens linksaf geleid, vol in de flank van de tegemoetkomende tram. Zie deze video: https://www.facebook.com/watch/?v=2329832260548609
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

In Duitsland bereikte het personenvervoer per trein vorig jaar het hoogste niveau ooit:
https://www.spiegel.de/auto/eisenbahnen ... e037d89fa1
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Anne »

Nog wat meer over de aanrijding in Cottbus.
https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... -tram.html

Om zo'n ongeval te voorkomen moet bij HTM een van de trams altijd wachten tot de tegenligger het wissel/kruisstuk is gepasseerd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

DB heeft aangekondigd tot 2027 alle ICE 2 buiten dienst te stellen. Dit jaar verlaten al zes treinstellen uit de vloot, volgend jaar elf. Bruikbare onderdelen zullen voor het opknappen van de ICE 1-stellen worden gebruikt. Bovenuit zullen de 406 vanaf juni alleen nog binnenlandse treinen rijden.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Alle treinen op de ICE international worden dus al in juni gereden met de 408?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Vanaf midden juni.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Dat gaat dan wel ineens erg vlot: de BR 408 rijdt nu nog helemaal niet op de internationale ICE’s.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Het is al een tijdje de planning, het is nog twee maanden. Ben heel benieuwd.

Ik vind het buiten dienst stellen van de ICE 2 wel een beetje vreemd. Ze zijn (iets) nieuwer dan de ICE 1, en van de ICE 1 hebben ze nu een in lengte incompatibele 9-wagentrein van 225 meter gemaakt. Die stammen kun je niet met twee koppelen en zullen dus altijd als enkel stel rond moeten rijden op verbindingen met minder vraag.
Dat terwijl de ICE 2 wel gekoppeld kan rijden en ook de 7-wagenstellen ICE 4 gekoppeld kunnen rijden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

De ICE1 zijn technisch betrouwbaarder dan de ICE2, zeker na hun opknapbeurt. En dat de ICE1-LDV (dat is de officiele naam voor de gereviseerde en kortere stellen) op verbindingen met minder vraag rijden en daar de oude IC-stammen vervangen is juist de bedoeling. Wat het koppelen van de ICE2 betreft, deze techniek werd in loop van de tijd steeds gevoeliger, en dat is ook een reden waarom op de lijn NRW-Berlin het koppelen/splitsen in Hamm inmiddels is vervallen.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Koppelen en splitsen in Hamm is nog niet volledig vervallen: 1x/2 uur wordt er nog wel gekoppeld en gesplitst op Hamm voor de bestemmingen of herkomsten Düsseldorf en Köln. Op het andere uur rijden er aparte ICE's van Berlin naar Düsseldorf en Köln.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Commendatore »

ICE11 schreef: di 16 apr 2024, 09:19 De ICE1 zijn technisch betrouwbaarder dan de ICE2, zeker na hun opknapbeurt. En dat de ICE1-LDV (dat is de officiele naam voor de gereviseerde en kortere stellen) op verbindingen met minder vraag rijden en daar de oude IC-stammen vervangen is juist de bedoeling. Wat het koppelen van de ICE2 betreft, deze techniek werd in loop van de tijd steeds gevoeliger, en dat is ook een reden waarom op de lijn NRW-Berlin het koppelen/splitsen in Hamm inmiddels is vervallen.
Waar komt dat verschil in betrouwbaarheid vandaan?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Treinstellen en locomotieven die op de snelle langeafstandsverbindingen in Duitsland rijden, leggen op een dag gigantisch veel kilometers af. Op en neer van Berlin naar de andere kant van het land (Köln, Düsseldorf, Basel SBB etc.) gaat richting de 2000 kilometer. Dan gaat een treinstel vanzelf vaker om onderhoud vragen. De onderhoudstermijn zal qua aantal kilometers niet afwijken van bijvoorbeeld een Koploper van de NS, maar door de langere afstanden die op een dag worden afgelegd komt die in tijd eerder in zicht. De series 101 en 406 hebben ook niet altijd tijdig het onderhoud gekregen waar ze om vragen, en daarom wordt dat materieel na amper 25 jaar gebruikt te zijn geweest waarvoor ze bedoeld zijn al afgedankt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Het ging mij om het verschil tussen ICE 1 en 2, aangezien die laatste jonger is. Ik heb weleens wat gelezen over constructieverschillen die een rol zouden kunnen spelen, maar ik ben benieuwd of dat nu ook de echte reden is.

Bij de 406’jes speelt schijnbaar ook de wat experimentele gelijkstroomtechniek een rol.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten