Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Zou daar nou veel vraag naar zijn? Baku-Wenen met de trein?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Zolang je de reistijd ziet als de ervaring, en niet alleen als transittijd, ben je al verzekerd van een markt. De RZD-nachttrein Parijs - Moskou rijdt ook niet leeg rond, en die doet er twee nachten over. :wink:
waldo79 schreef:
Z2N schreef:Eerlijk gezegd ben ik niet zo fan van de nieuwe IDFM-huisstijl, ik vind het erg kitscherig. Maar echt klagen kan ik niet, aangezien er momenteel serieus gekeken wordt naar gratis OV in de hele regio Île-de-France... *O*
Gratis bestaat niet.
Dat zeker niet, maar het Franse OV wordt voor het grootste deel betaald door werkgevers, via een transportbelasting (Versement Transport). In de regio Parijs is dat deel 60%, het grootste deel daarna wordt door de overheden als subsidie betaald. Een stap naar gratis OV is dus niet eens een hele grote, kwestie van de andere twee evenredig verhogen, en de SNCF en RATP wat efficiënter laten werken. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

isadora schreef:Binnenkort rechtstreekse trein van Wenen naar Baku:
http://vestnikkavkaza.net/news/Baku-Tbi ... n-May.html
:shock: *O* :shock: *O* :shock: *O* :shock: *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Zolang je de reistijd ziet als de ervaring, en niet alleen als transittijd, ben je al verzekerd van een markt. De RZD-nachttrein Parijs - Moskou rijdt ook niet leeg rond, en die doet er twee nachten over. :wink:
waldo79 schreef:
Z2N schreef:Eerlijk gezegd ben ik niet zo fan van de nieuwe IDFM-huisstijl, ik vind het erg kitscherig. Maar echt klagen kan ik niet, aangezien er momenteel serieus gekeken wordt naar gratis OV in de hele regio Île-de-France... *O*
Gratis bestaat niet.
Dat zeker niet, maar het Franse OV wordt voor het grootste deel betaald door werkgevers, via een transportbelasting (Versement Transport). In de regio Parijs is dat deel 60%, het grootste deel daarna wordt door de overheden als subsidie betaald. Een stap naar gratis OV is dus niet eens een hele grote, kwestie van de andere twee evenredig verhogen, en de SNCF en RATP wat efficiënter laten werken. :')
In het door jou gelinkte artikel staat dat 28% van de kosten voor het OV worden gedekt door de inkomsten uit kaartverkoop.

28% van enorm veel geld blijft veel geld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef:Zolang je de reistijd ziet als de ervaring, en niet alleen als transittijd, ben je al verzekerd van een markt. De RZD-nachttrein Parijs - Moskou rijdt ook niet leeg rond, en die doet er twee nachten over. :wink:
Paris-Moskva klinkt nog enigszinds logisch. Twee steden met meer dan 10 miljoen inwoners, de een de grootste van de EU, de ander de grootste van Europa. Onderweg heb je nog Berlin en Warszawa met ieder meer dan 2 miljoen inwoners.

Wien-Baku klinkt niet heel erg logisch in mijn ogen. Je bedient wel Istanbul met meer dan 10 miljoen inwoners, hopelijk ook Budapest en Ankara dat flinke steden zijn, naast Wien, maar Tbilisi en Baku zijn toch niet echt hele grote steden (meer dan 2 miljoen inwoners) en het Europees toerisme naar Ankara en de Kaukasus staat nog erg in de kinderschoenen. En Wien is voor de gemiddelde Turk, Georgier of Azerbijdjan een hele dure stad en Budapest is voor dat volk ook niet erg goedkoop.

Zolang ze voor eigen rekening rijden heb ik er niets op tegen. Wel opvallend in een tijd waarbij het nachtnet flink is gekrompen. Zo heeft bijvoorbeeld Praha (en ook een aantal andere steden) geen nachttrein meer naar Moskva.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op do 03 mei 2018, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Het is Parijs, Moskou, Berlijn en Boedapest. Of zorg dat je consequent bent en schrijf dan ook Moskva, Praha en Wien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

isadora schreef:Binnenkort rechtstreekse trein van Wenen naar Baku:
http://vestnikkavkaza.net/news/Baku-Tbi ... n-May.html
For this purpose, Azerbaijan has already purchased 64 passenger carriages in France from Stadler Rail Group Alstom company.
De 'Stadler Rail Group Alstom company' :?:
Klinkt mij toch een beetje als broodje aap...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De Azerbeidzjaanse spoorwegen hebben de komst van de trein ontkent: https://report.az/en/infrastructure/ar- ... ay-updated
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door SLToilet »

isadora schreef:Binnenkort rechtstreekse trein van Wenen naar Baku:
http://vestnikkavkaza.net/news/Baku-Tbi ... n-May.html
Ik kan me nogal wat treinen bedenken maar zoiets als dit zou ik alleen toepassen om logistieke redenen mocht er spoorcapaciteit in Istanboel ontbreken. Hoewel het ook nuttig kan zijn als dagtrein voor tussenliggende bestemmingen. Maar technisch zou het al erg lastig zijn (al zou de trein wel gewoon elektrisch kunnen zijn) en de eindbestemmingen... Leuk hoor maar vooral voor een paar treintoeristen die én een berg visums ervoor over hebben en zich ook nog eens willen begeven in twijfelachtige regimes. En het riekt naar iets ideologisch, gezien Wenen en Bakoe ooit de nooit-veroverde/snel weggegeven uiterste grenzen waren van het Ottomaanse Rijk. Dat het idee niet uit de Turkse koker komt verbaast me dan ook.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door isadora »

Un onder indruk van high-speed-Zuid-Korea:
https://www.citylab.com/transportation/ ... ct/559652/
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Durashift »

Ongeluk in Beieren.
2 doden.
Passagier en goederentrein op elkaar gebotst.

https://nos.nl/artikel/2230850-doden-en ... ieren.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

:( Het gaat lekker in die regio de laatste tijd -o-
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Foto op twitter: https://twitter.com/nordbayern/status/9 ... 96800?s=19

Betreft personen trein van de Bayerische RegioBahn (BRB) onder de doden is ook de machinist van de trein volgens de laatste berichten op sociale media

Hier nog een foto uit een andere hoek: https://m.focus.de/regional/bayern/frie ... 03fa0ac032
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

En opnieuw lijkt me de oorzaak net als bij vele eerdere zware ongevallen het ontbreken van een spoorbezettingsmelder te zijn, die op vele klassiek beveiligde stations niet geïnstalleerd is.

Afbeelding

De houttrein stond op spoor 2 te wachten op kruising met de Regionalbahn vanuit Dasing (vanaf rechts). Deze wordt om 21.15u afwijkend binnengenomen op spoor 1, terwijl de rest van de avond (als er geen kruising plaatsvind) deze op spoor 2 halteert. Even vergeten dat je daar al een houttrein hebt staan, je stelt een rijweg in en dan gaat het dus mis...
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Ja en dat soort lijntjes zijn er nog genoeg in Bayern, en kom je tegen zodra je van de Intercity routes of S-Bahn routes afwijkt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Durashift »

okay, kan. Alleen, als ik dat spoorplan zo bekijk.. en de foto's.. dan staat de 'houttrein' op spoor 2 vóór het sein te wachten..
Vanaf de wissel tot aan dat sein zit nog wel een aantal meters.. toch?

Volgens mij zou de machinist de seinen van de houttrein al wel kunnen zien..
machinist bemerkt de verkeerde rijweg doordat de wissel niet goed staat.. had een noodremming een botsing niet kunnen voorkomen?
Ik neem aan dat de wisselsnelheid niet meer dan 40 km/h zal zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

24-jarige opgepakt na dodelijk treinongeval Beieren
De treinbotsing in het zuiden van Duitsland waardoor twee mensen omkwamen is door menselijk falen en niet door een technisch mankement veroorzaakt. Dat heeft eerste onderzoek uitgewezen, aldus de politie.
De 24-jarige verkeersleider die verantwoordelijk was voor het traject is opgepakt. Hij wordt verdacht van onvrijwillige doodslag.

Lees verder

Dat zou nu al de tweede zware frontale botsing in Duitsland zijn waar de treindienstleider schuld aan zou hebben, als ik me niet vergis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Al veel vaker, sowieso al de vierde in een station binnen 10 jaar. Zie ook dit rapport, dit ongeval lijkt me een exacte kopie: https://www.eisenbahn-unfalluntersuchun ... onFile&v=3
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Stadsbus »

theicmm
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door theicmm »

Ik neem aan dat het normale euro6 dieselbussen worden? Ben heel erg blij met de order. Vond het wagenpark van de Bvg vroeger altijd erg mooi maar de laatste jaren alles behalve. Ben zeker geen fan van Vdl en Scania en zij zelf achteraf ook niet blijkbaar :D
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

De afbeelding bij het artikel van Tagesspiegel is dan weer een Solaris... :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

theicmm schreef:Ik neem aan dat het normale euro6 dieselbussen worden? Ben heel erg blij met de order. Vond het wagenpark van de Bvg vroeger altijd erg mooi maar de laatste jaren alles behalve. Ben zeker geen fan van Vdl en Scania en zij zelf achteraf ook niet blijkbaar :D
Dit is niet hoe aanbestedingen werken. BVG, een bedrijf dat altijd in geldnood zit, kiest gewoon de goedkoopste.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door regenmaker »

De nieuwe lijnbundelconcessies in de Kreis Kleve worden bekritiseerd. De lijnen worden in twee bundels verdeeld die exact zijn vormgegeven voor de NIAG en BVR, zodat het onwaarschijnlijk is dat andere vervoerders zich gaan inschrijven op de concessies.

Bron: Wohin steuert der ÖPNV im Kreis Kleve?

Het busvervoer in Duitsland wordt in sommige gebieden openbaar aanbesteed, maar men gaat daar gewoon creatief mee om. De logica in de twee lijnbundels is dan ook ver te zoeken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door groningen »

Op 7 mei 2018 was de zonsondergang in München om 20.34. Het was dus 3 kwartier zeker schemerig, dan wel donker. De passagierstrein is op de achterkant van de goederentrein geklapt en niet op de locomotief? Als het op de locomotief was, dan had het misschien wat (witte) lichten gezien.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Ehm, ik weet niet of je ooit begrijpend lezen hebt gehad op de basisschool, maar volgens mij staat er toch echt in de berichten hier (en anders zeker in de links naar nieuwsberichten) dat het een frontale aanrijding was waarbij de reizigerstreinen tegen de op de kruising wachtende goederentrein reed. Dit doordat de treindienstleider de reizigerstrein op het bezette spoor 2 binnen nam ipv op het vrije (en geplande) spoor 1. En aangezien er geen detectie op spoorbezetting aanwezig is werd die rijweg zonder problemen ingesteld (geen geel knipper zoals in NL), waarbij de machinist van de reizigerstrein pas op het allerlaatste moment gezien zal hebben dat de goederentrein op hetzelfde spoor stond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten