Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Er is een pauze afgekondigd in de stakingsgolf tussen de vakbond GDL en DB, aangezien er weer onderhandeld wordt. Vanuit de GDL klinkt de verwachting dat in de loop van aankomende week een akkoord bereikt kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

http://b-europe.com/EN/Booking/Promotio ... TravelWish

Tickets voor de speciale EC's die tijdens de Olympische spelen tussen Brussel en Parijs rijden.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

5% resp. 10% goedkope kaartjes, zo doet men dat dus. Blijkbaar is het voor hen verplicht daarover openheid te geven?

Mooie lage treinnummers.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Op goede vrijdag rijden de speciale treinen van DB tussen Dillingen en Bouzonville(F) weer. Nog geen nieuwsartikel gezien, maar ze staan in de DB planner.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Vanochtend werd een dode man aangetroffen in het TEC-busdepot van Verlaine, het bleek een buschauffeur van de TEC te zijn. Inmiddels heeft het parket aangegeven dat het een moord betreft: https://www.rtbf.be/article/chauffeur-d ... t-11347511

Het gevolg: alle busdiensten van TEC in de provincie Luik zijn ernstig verstoord. Morgen zullen de meeste bussen wel weer uitrijden, behalve de bussen van depot Verlaine, daar blijven alle bussen ook vrijdag binnen: https://www.letec.be/News/Detail/20208
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Er is een CAO-akkoord tussen DB en vakbond GDL: https://www.focus.de/finanzen/news/warn ... 20889.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Wat jammer, de eeuwige angst dat je door een spontane spoorstaking geraakt wordt in Duitsland mag weer een paar maanden in de koelkast, totdat de EVG gaat staken :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Als de inflatie dit jaar rond de 2 a 3% blijft en er gebeuren geen gekke dingen dan hoeft de EVG volgend jaar ook niet te staken :Y
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Zolang de bredere onvrede niet wordt aangepakt, kun je geheid weer een keer een staking verwachten.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

De GDL heeft bereikt dat de werkweek voor machinisten tot 2029 stapvoets naar 35 uren wordt ingekort. Omdat dit voor de gewone Duitse werknemer toch weinig is (normaal zijn het afhankelijk van de branche tussen de 36 en 39 uren) zullen er zeker andere vakbonden in andere branches met stakingen volgen. Tenminste wat de GDL betreft is er een overeenkomst ("Friedenspflicht") dat deze drie jaar lang niet meer mag staken.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Het lijkt me gezien de huidige krapte aan machinisten ook niet echt verantwoord om in een stap terug te gaan naar 35 uur. De vervoerders zullen aan de bak moeten om nieuwe machinisten in te huren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Welkom in de nieuwe werkelijkheid van permanent aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, waar werknemers weten dat ze kunnen onderhandelen met werkgevers voor heel aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, omdat de werkgever niet aan andere werknemers kan komen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Het is wel strontvervelend dat maatregelen als meer (arbeids)migratie, mee uren per week werken (extra belastingvoordeel voor mensen die 40 uur per uur werken), een hogere AOW-leeftijd (bij voorkeur minstens een AOW-leeftijd 70 jaar) en een veel sobere AOW zodat doorwerken na de AOW-leeftijd gestimuleerd wordt gigantisch impopulair zijn en geen enkele partij er zijn vingers aan wil branden omdat ze de volgende verkiezingen dan worden afgemaakt. Het is te hopen dat boomers snel het loodje leggen zodat het aantal inactieven in de samenleving snel daalt, maar nu zie je al dat velen uit de vooroorlogse generatie met gemak de 90 halen en dan verwacht ik dat de boomers ook nog lang blijven leven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Dat is alleen niet hoe deze trend verloopt: de babyboomers zijn dan wel een duidelijke piek, maar doordat de geboortegraad al zo lang zo laag is zal het aantal ouderen verhoudingsgewijs blijven toenemen. Dit zet zich dan door, totdat er een trendbreuk is in de geboortegraad. En tot dat gebeurt neemt het aantal werkenden in de samenleving verhoudingsgewijs af, dus tot er grote wijzigingen zijn in de vraag naar personeel blijven personeelstekorten aanhouden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Is het niet zo dat na 2040 de bevolkingspiramide veel gezonder wordt (van een urnvorm naar een kolomvorm), omdat dan de boomers het loodje leggen en de boomers zijn zo'n beetje de laatste generatie die uit grote gezinnen van 6 tot 12 kinderen komen? De kleine gezinnen van 1 tot 3 kinderen bestaan (buiten strengrevormeerde en islamitische gemeenschappen) al sinds de jaren zestig en zeventig.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door isadora »

Nitein-Repart schreef: di 26 mar 2024, 10:06 ......Het is te hopen dat boomers snel het loodje leggen........
Schandalig. :Y
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Nitein-Repart schreef: di 26 mar 2024, 10:23 Is het niet zo dat na 2040 de bevolkingspiramide veel gezonder wordt (van een urnvorm naar een kolomvorm), omdat dan de boomers het loodje leggen en de boomers zijn zo'n beetje de laatste generatie die uit grote gezinnen van 6 tot 12 kinderen komen? De kleine gezinnen van 1 tot 3 kinderen bestaan (buiten strengrevormeerde en islamitische gemeenschappen) al sinds de jaren zestig en zeventig.
Nee, doordat de geboortegraad al te lang onder de vervangingswaarde ligt (in de westerse wereld 2,1). Het aantal mensen neemt dan per generatie af. Dit is in zichzelf een probleem, doordat het aantal ouderen hierdoor steeds verhoudingsgewijs groter wordt, waardoor de druk op arbeidsintensieve beroepen als de zorg per generatie toeneemt, met een dalend aantal werkenden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

De werkloosheid ligt in Duitsland een stuk hoger dan in Nederland, 6,1% om 3,5%. Nu weet ik niet wat hoog en laag is, maar het hogere percentage in Duitsland gaat natuurlijk gepaard met een nog veel grotere bevolking, er zijn daar 2,8 miljoen werklozen.
Dan zou je toch denken dat er daar een paar van wel emplooi als machinist kunnen vinden? Het is niet alsof het slecht betaald wordt.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

isadora schreef: di 26 mar 2024, 10:37
Nitein-Repart schreef: di 26 mar 2024, 10:06 ......Het is te hopen dat boomers snel het loodje leggen........
Schandalig. :Y
Tja, Erno Berk.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

MaartenD schreef: di 26 mar 2024, 11:20 De werkloosheid ligt in Duitsland een stuk hoger dan in Nederland, 6,1% om 3,5%. Nu weet ik niet wat hoog en laag is, maar het hogere percentage in Duitsland gaat natuurlijk gepaard met een nog veel grotere bevolking, er zijn daar 2,8 miljoen werklozen.
Dan zou je toch denken dat er daar een paar van wel emplooi als machinist kunnen vinden? Het is niet alsof het slecht betaald wordt.
De Duitse arbeidsmarkt wordt momenteel geconfronteerd met meerdere dilemmas. Vooral natuurlijk dat de boomers nu langzaam met pensioen gaan en de pensioenleeftijd zelfs is verlaagd (als je lang genoeg hebt gewerkt kun je nu al met 63 met pensioen waar velen van gebruik maken). En dat de jongere generatie, welke nu de arbeidsmarkt betreedt, totaal andere ideeen heeft over werken: Zoveel mogelijk vrije tijd, geen ploegendienst, regelmatige werktijden, hoog loon ook als beginner, etc., dus ook geen per se geschikte kandidaten voor bij voorbeeld machinist te worden. Tegelijkertijd is de ww-uitkering zo sterk verhoogd dat in de lagelonensector (bijvoorbeeld buschauffeurs) aan het eind van de maand vaak niet veel meer geld overblijft dan de bijstandsgerechtigden. Sommige mensen denken er dan over na of ze überhaupt nog wel moeten werken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

ICE11 schreef: di 26 mar 2024, 14:17 En dat de jongere generatie, welke nu de arbeidsmarkt betreedt, totaal andere ideeen heeft over werken: Zoveel mogelijk vrije tijd, geen ploegendienst, regelmatige werktijden, hoog loon ook als beginner, etc., dus ook geen per se geschikte kandidaten voor bij voorbeeld machinist te worden.
Dat past dan weer bij de werkethos die komt van de veranderende arbeidsmarkt: als je weet dat je veel kan eisen, waarom zou je dat dan niet doen? Daar valt als werkgever dan prima op aan te passen (zie anders Bauwens, Batistič, Kilroy en Nijs, 2021), maar DB heeft daar duidelijk wat meer moeite mee.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

ICE11 schreef: di 26 mar 2024, 14:17 Sommige mensen denken er dan over na of ze überhaupt nog wel moeten werken.
Sterker nog: sommige mensen leggen dan daadwerkelijk het werk neer. Dat heet staken, en bij DB heeft het kennelijk resultaat gehad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Ik zal er nog een verschil maken: Diegene, die staken, zijn in principe bereid om te werken maar onder andere omstandigheden (loon, werkuren, etc.). Bij diegene, die liever een ww-uitkering ontvangen in plaats van in de lagelonensector te werken zie ik geen principiele bereidheid om te werken.

(Maar is deze discussie in een eigen topic niet beter geplaatst dan onder "buitenlands nieuws"?)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Er zijn voldoende andere redenen te bedenken waarom mensen minder werken dan sociaal gewenst is, zoals het hebben van mantelzorgtaken of het niet kunnen vinden van een werkgever die rekening wil houden met fysieke, mentale of omgeving-technische beperkingen. Maar over die groep kan je beter onderzoek doen, dan assumpties te doen over waarom 'ze niet willen werken'.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door iamthedutchdude »

ICE11 schreef: di 26 mar 2024, 15:42 Bij diegene, die liever een ww-uitkering ontvangen in plaats van in de lagelonensector te werken zie ik geen principiele bereidheid om te werken.
Laat ik je dan een voorbeeld geven: Als jij zou kunnen kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, welke zou jij dan kiezen?
  1. €2000,- per maand ontvangen, maar dan wel elke week een vierdaagse moeten wandelen met een minimale afstand van 40km/dag.
  2. €1970,- per maand ontvangen, maar dan wel elke week even telefonisch melden dat je dat geld graag wilt ontvangen.
In het bovenstaande voorbeeld zou ik voor optie B gaan, aangezien het verschil van €1,- per dag mij een hoop moeite scheelt. Zou dat gat groter zijn (bijvoorbeeld €10,- per dag), dan zou die afweging anders uit kunnen vallen.

In het algemeen schat ik in dat mensen best bereid zijn om iets te doen, mits dat voldoende loont. Als ik zie dat mensen die weinig tot niets doen voor hun geld het nagenoeg even goed (en tegenwoordig soms zelfs beter, hoe krom dan ook) hebben dan ik, terwijl ik daar 40 uur per week voor moet werken, dan is dat niet per se motiverend. Daar komt nog bij dat naar mijn gevoel de werkzaamheden in de lagelonensector vaak ook zeer arbeidsintensief zijn, wat dan zou betekenen dat de kans kleiner is dat mensen vinden dat het loont.

Oftewel: ik ben principieel best bereid om te werken, maar niet als ik daar niet beter van wordt (dan kan ik die energie wel nuttiger besteden). Ik vind je opmerking dan ook behoorlijk kort door de bocht, want het maakt dus wel uit hoe laag dat loon in die lagelonensector is t.o.v. de ww-uitkering.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten