Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Yup. Herneem de stellingen in het gendersterretjedebat!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

trolly schreef: zo 04 feb 2024, 07:41
ICE11 schreef: za 03 feb 2024, 19:33 Het is niet de schuld van de CDU, maar van de regering welke dacht de wetten te kunnen omzeilen.
Gelukkig heeft de CDU daar dus via de rechter een stokje voor gestoken, met als gevolg dat alle Duitse railinfraprojecten stil komen te liggen. Dat is wel een felicitatie waard inderdaad.
Dus overtreding van wetten mag/moet gedoogd worden om het "goede doel" waarom deze overtreding gebeurt niet in gevaar te brengen? Rare zienswijze. Overigens: De regering had ook nog andere opties om geld te sparen dus niet per se bij de railinfraprojecten....
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

Nee, uiteraard dienen wetten gehandhaafd te worden. Ordnung muß sein, nietwaar?

Dat het handhaven van die wetten het functioneren van economie en maatschappij enorme schade berokkend is niet jouw pakkie-an, noch dat van de CDU. Het is allemaal een kwestie van prioriteiten, en kennelijk is voor de CDU de letter van de wet vele malen belangrijker dan het realiseren van concrete resultaten. Daar is niets tegen in te brengen.

Maar voortaan dan ook maar niet meer mopperen als zo'n gehate milieuclub erin slaagt om via de rechter maatregelen af te dwingen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Als de Union een volgende keer in de regering zit, zullen ze zelf ook de vruchten plukken van deze uitspraak.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Commendatore »

trolly schreef: zo 04 feb 2024, 13:25 Nee, uiteraard dienen wetten gehandhaafd te worden. Ordnung muß sein, nietwaar?

Dat het handhaven van die wetten het functioneren van economie en maatschappij enorme schade berokkend is niet jouw pakkie-an, noch dat van de CDU. Het is allemaal een kwestie van prioriteiten, en kennelijk is voor de CDU de letter van de wet vele malen belangrijker dan het realiseren van concrete resultaten. Daar is niets tegen in te brengen.

Maar voortaan dan ook maar niet meer mopperen als zo'n gehate milieuclub erin slaagt om via de rechter maatregelen af te dwingen.
Waarschijnlijk beschouwt CDU/CSU vooral het pootje lichten van politieke concurrenten als haar pakkie-an. Want: wo kein Kläger, da kein Richter toch? Zeker bij zo'n belangrijke verzameling projecten.

Voor het grondprobleem, de Schuldenbremse, is trouwens niet alleen de Union verantwoordelijk, maar bijvoorbeeld ook de SPD, want deze maatregel is in 2009 met een tweederde meerderheid aangenomen door Bondsraad en Bondsdag en in de grondwet terechtgekomen. Schijnbaar heeft men zich toen zo laten meevoeren door de tijdsgeest dat amper iemand op het idee kwam dat Duitsland zichzelf hiermee op termijn compleet klemzet.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Wo kein Kläger, da kein Richter....maar.... Unrecht gut gedeihet nicht!

En de Schuldenbremse is ook niet het probleem, want het de inkomsten uit belastingen zijn op hun top - de prioriteiten bij de uitgaven lijken echter niet goed gesteld.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door TffpaA »

De Londense Overgroundlijnen gaan - in navolging van de Undergroundlijnen - hun eigen namen en kleuren krijgen:

Afbeelding

De BBC weet meer.

Lijkt mij, ongeacht wat je van de namen en kleuren mag vinden, een goed idee. Die oranje lijnenbrij maakt het reizen met deze lijnen er niet eenvoudiger op.
🗣
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door teun »

Ik denk dat het een goeie wijziging is; functioneel zijn het inderdaad allemaal compleet aparte lijnen. Kleuren zijn natuurlijk altijd een beetje arbitrair en met 17 lijnen is het een hele prestatie als het al allemaal onderscheidbaar blijft. Persoonlijk vind ik de namen allemaal wat flauwtjes, ze verwijzen allemaal naar mooie historische zaken (behalve een erg recente WK-overwinning dan die vind ik een beetje kortzichtig :') ), maar ze vallen niet bepaald in het thema van de Underground waar doorgaans erg geografische/historische namen gehanteerd worden en waar voor alle zes van deze lijnen een prima alternatief was dat vaak al informeel gebruikt werd (al dan niet in fappertkringen).
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Nog meer kleuren op de kaart. Bij mijn volgende bezoek aan Londen maar weer een gratis metrolijnen-plattegrondje halen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

Ik kwam er op reizen met de Overground eigenlijk altijd prima uit door naar de bestemming te kijken, maar het maakt het inderdaad wel nog wat makkelijker.
Ik doe ook maar wat
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

Waarom zijn er nog twee type strepen voor een lijn? Wat is het verschil tussen de lijnen?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Het ene type is Underground; het andere Overground.

:|
🗣
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

Maar waarom zou je dat onderscheid op zo’n kaart willen maken want het is een geïntegreerd systeem.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MarkNL »

TfL duidt de metrolijnen aan als een 'normale/enkelvoudige' lijn. Al het ander railvervoer (trams, trein) wat door TfL geëxploiteerd wordt doet men met die dubbele streep zoals hier bij de Overground.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

teun schreef: do 15 feb 2024, 11:51 Persoonlijk vind ik de namen allemaal wat flauwtjes, ze verwijzen allemaal naar mooie historische zaken (behalve een erg recente WK-overwinning dan die vind ik een beetje kortzichtig :') ), maar ze vallen niet bepaald in het thema van de Underground waar doorgaans erg geografische/historische namen gehanteerd worden
Mwah, de Jubilee line vind ik nou ook niet een hele sterke naam. Verder prima dat ze elke lijn een eigen naam geven, het was altijd erg rommelig.

Wat me ook opvalt op het kaartje: Elke lijn wordt met alleen de naam aangeduid, behalve de Elizabeth line, waar ze dus wel 'line' achter plakken.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door TffpaA »

De Elizabeth Line is dan ook geen Undergroundlijn... :idea:
🗣
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door teun »

De egte fapperts noemen de Jubilee dan ook gewoon de Fleet line. Ik vind het zelf ook geen super sterke naam. :Y
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door AnderzamNL »

Goede ontwikkeling! Wel jammer dat de oranje lijnkleur helemaal van de kaart verdwijnt. Ze hadden tenminste de East London Windrush line oranje kunnen geven, als eerste lijn van de Overground.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door TffpaA »

teun schreef: do 15 feb 2024, 15:21 De egte fapperts noemen de Jubilee dan ook gewoon de Fleet line. Ik vind het zelf ook geen super sterke naam. :Y
En dan te bedenken dat het oorspronkelijke tracé onder Fleet Street nooit gebouwd is...(A)
🗣
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

AnderzamNL schreef: do 15 feb 2024, 15:29 Goede ontwikkeling! Wel jammer dat de oranje lijnkleur helemaal van de kaart verdwijnt. Ze hadden tenminste de East London Windrush line oranje kunnen geven, als eerste lijn van de Overground.
De voormalige East London Line die tussen Shoreditch en New Cross (Gate) reed had ook de kleur oranje, weliswaar een andere tint. Inderdaad een vreemde keuze dat ze de Windrush line niet een oranje lijnkleur hebben gegeven.

Wat ik ook wel vreemd vind is dat op de lijndiagrammen alleen het woord 'Overground' blijft staan als er een overstap mogelijk is op de Overground en niet wordt vervangen door de naam van de specifieke lijn waarop de overstap mogelijk is. Ook de bewegwijzering op de stations wordt niet aangepast.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Bemined »

Barking Riverside ligt op dat kaartje nou niet echt naast aan de rivier :X
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door JordiBrabant »

Zou de Suffragette line het echt kunnen gaan winnen van de GOBLIN?
Maar 6 namen met 2×2 maal dezelfde beginletter/toon lijkt me niet zo handig voor de inburgering.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Vanaf 4 maart tot half december rijden er geen treinen tussen Marchegg en Bratislava hl.st. Dat zijn de rechtstreekse treinen uit Wenen naar Bratislava. ÖBB en ZSSK bieden tussen Marchegg en Bratislava 5 snelbussen per dag in de ochtend- en avondspits. Verder wordt verwezen naar de treinen Wenen - Bratislava-Petržalka. Treintickets zijn geldig op stadsbus 93 tussen Petrzalka en Hlavna stanica.

Om het nog leuker te maken zijn er tussen 1 en 22 maart werkzaamheden op de omleidingsroute, tussen Pandorf en Bratislava worden sommige treinen dan vervangen door bussen. Goede afstemming kortom tussen ÖBB en ZSSK.

In mijn ervaring is de verbinding Wenen - Bratislava toch altijd behoorlijk druk. Ik vraag me af of men zo alle reizigers op de plek van bestemming krijgt. Vanuit Nederland lijkt het me comfortabeler om via Breclav te reizen, al kost dat wel wat meer tijd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

En voor de 5 bussen wordt vermeld dat ze in verband met de beperkte capaciteit alleen bedoeld zijn voor reizigers naar dorpen in de buurt van Marchegg, niet voor doorgaande reizigers naar Wenen. Het probleem hier is dat er geen weg is die parallel loopt aan het spoor. De grensbrug die de Morava over gaat is alleen een spoorbrug, en het is net deze brug die wordt vernieuwd (inclusief elektrificatie van de spoorlijn). Men belooft overigens dubbele stellen voor Wien-Petržalka, maar volgens vagonweb rijden die nu vaak al, ik ben dus ook zeer benieuwd.

Via Břeclav zijn de aansluitingen belabberd, temeer daar nog steeds alleen de (in de zomer compleet overbelaste) EC’s de grens over gaan door werkzaamheden die al enkele jaren duren.

Voor de avonturiers onder ons: S7 naar Hainburg/Donau of Wolfsthal en bus 901. Of met de trein via Hegyeshalom en Rajka, vaak met alleen een overstap in Hegyeshalom. Die trein rijdt sinds de nieuwe dienstregeling veel vaker en rijdt in Bratislava van Petržalka door naar Nové Mesto, waar je kunt overstappen op de tram. IC 44/45 en de dagelijkse railjet naar Zürich blijven een optie. Of doe eens gek (in de zomer) en neem de boot over de Donau, dat schijnt erg mooi te zijn. Genoeg opties nog als je de tijd hebt dus. 8-)
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Is het sowieso niet een goed idee dat Ceske Drahy ieder half uur een snelle trein tussen Praha en Brno gaat inleggen, waarvan 1 trein per uur doorrijdt naar Wien (en Graz) en 1 trein per uur naar Bratislava (en daarvan 1 trein per twee uur door naar Budapest)? Praha en Brno zijn de twee grootste steden van Tsjechië en alle binnenlandse reizigers moeten de treinen delen met de internationale reizigers en interrailers. Bovendien vind ik 1 trein per 2 uur tussen Bratislava en Tsjechië behoorlijk aan de magere kant.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten