Pagina 163 van 167

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 08:08
door Nitein-Repart
Dat arbeidsmigratie keihard nodig is om iets te doen aan de personeelstekorten in de OV- en spoorsector.

Ik heb een eigenaar van een transportbedrijf gesproken en hij wil eigenlijk enkel werken met Polen, Litouwers, Roemenen en Bulgaren omdat die wel een gezond arbeidsethos hebben en Nederlanders niet. Ook zie je vrijwel nooit stakingen in die landen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 08:21
door JordiBrabant
Het klopt ja dat we migranten nodig hebben, maar ik zie je net als Suus kleur bekennen.
Ook help ik je uit de droom dat in Oost-Europa geen arbeidsconflicten zijn waar met stakingen onderhandelt wordt, die zijn er zeker. Je haalt "wil niet staken want tevreden" en "mag niet staken want uitknijpcontract met huisvesting" door elkaar hoop ik.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 08:31
door en-es
Je wil ook niet weten hoe die arbeidsmigranten behandeld worden door hun uitzendburo's en werkgevers. Ik zie het zelf met eigen ogen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 09:14
door TffpaA
Suus schreef: vr 01 mar 2024, 08:05 Wtaf heb ik zojuist gelezen?
Trap er niet in.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 14:33
door marvinkok
Er komen al allerlei arbeidsmigranten naar Duitsland om treinen te rijden.
Tijdje geleden tijdens de Duitse taalcursus nog een filmpje over (ik meen) Zuid-Koreanen die in hun thuisland de taal en de basiskennis op doen en dan verhuizen naar oa hamburg voor de rest van de opleiding en het werken.
Ik sprak vorig jaar een opleider die van Oktober t/m komende mei in Caïro machinisten gaat opleiden voor Duitsland.
En om je even uit de droom te helpen, DB Cargo maakt een recordverlies, dus met het goederenvervoer wordt echt geen vetpot verdiend... Al komt dat bij DB ook voor een deel door het onrendabele wagenladingvervoer en het feit dat een deel nog altijd als (voormalig) ambtenaar werkt met bijhorende voordeeltjes...
Oh, en ambtenaren mogen niet staken ;)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 19:06
door ICE11
Suus schreef: zo 25 feb 2024, 17:34 Een binnenvaartschip heeft in Niedersachsen een spoorbrug over de Hunte nabij Elsfleth geramd. De spoorbrug is ernstig beschadigd en moet waarschijnlijk vervangen worden. Het treinverkeer over de brug is stilgelegd.

https://bahnblogstelle.com/212851/binne ... befahrbar/

Er is geen treinvervangend vervoer beschikbaar op het moment en er is minstens één trein van de NordWestBahn opgesloten ten noorden van de brug, die nu niet meer in de werkplaats kan komen.
Er zijn intussen plannen om op korte termijn een tijdelijke brug te bouwen zodat de treinen weer kunnen varen rijden, wel kan deze brug dan niet open voor de scheepvaart. Op lange termijn moet natuurlijk een nieuwe hefbrug komen: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... --12719212#

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 19:11
door Tom024
De begrippen Duitsland en korte termijn in één enkele zin. :')

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 19:13
door TffpaA
De begrippen treinen en varen in één enkele zin :')

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 19:38
door ICE11
Nitein-Repart schreef: do 29 feb 2024, 19:28 Het lijkt wel of de stakingen steeds extremer worden. Een groot deel van het stads- en streekvervoer ligt vandaag en morgen ook volledig plat door Ver.di.
Men moet wel even realiseren dat het wat de GDL betreft intussen niet meer alleen maar om een hogere salaris of minder werkuren gaat. Het gaat ook om het gezag binnen het DB concern. Want sinds 2015 is er in Duitsland een wet, het zo genoemde "Tarifeinheitsgesetz" en dat betekend, dat als de medewerkers van een bedrijf leden van verschillende vakbonden zijn deze vakbonden moeten akkord gaan met een gezamenlijke cao. Als een vakbond dat weigert is per wet voor alle medewerkers de cao geldig, welke de vakbond met de meeste leden met het bedrijf heeft onderhandeld. De GDL is van oudsher tegenstander van deze wet, want op niveau van het gehele DB-concern heeft de vakbond EVG welke in rond 50 dochterondernemingen de cao mag onderhandelen de meeste leden , terwijl de GDL maar in rond 20 dochterondernemingen mag onderhandelen. Dus hoopt de GDL met haar radicale eisen leden van de EVG te animeren naar de GDL te komen, zodat de GDL meer cao`s mag onderhandelen....
Nitein-Repart schreef: do 29 feb 2024, 19:28 Als je mensen juist de bus en trein in wil hebben zou je als politiek zijnde toch wel het stakingsrecht moeten beperken. Anders komt er nooit iets van de zogenaamde "Verkehrswende" terecht.
Voor de "Verkehrswende" (welke echter een politiek doel is) heb je meer personeel in het OV nodig. Maar meer personeel krijg je alleen door betere werkomstandigheden. En het is legitiem dat de medewerkers daarvoor staken.
Nitein-Repart schreef: do 29 feb 2024, 19:28 Voor corona waren naar mijn gevoel stakingen in Duitsland redelijk sporadisch, maar sinds 2023 begint Duitsland naar mijn gevoel steeds meer op Frankrijk te lijken, qua staakcultuur. Dit is zeer ongewenst, ook voor Nederland, omdat Nederland anders ingesloten gaat worden door de stakingsparadijzen Duitsland en Frankrijk.
Volgens mij is een van de reden dat er inmiddels in Duitsland meer stakingen zijn het feit, dat het minimumloon tussen januari 2021 en januari 2024 om meer dan 30 % is gestegen en de uitkeringen op 1 januari 2024 met 12 %, terwijl de salarissen van "gewone" werknemers een dergelijke verhoging niet hebben ervaren. Daardoor is de ontevredenheid bij werknemers gestegen welke zich minder geacht voelen, vooral diegene welke ooit nog een duidelijke afstand tussen minimumloon en hun salaris hadden maar intussen niet meer.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 19:41
door ICE11
TffpaA schreef: vr 01 mar 2024, 19:13 De begrippen treinen en varen in één enkele zin :')
Valse vriend ;)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 02 mar 2024, 15:17
door diederickx
Kevin Speed wil vanaf 2028 op drie Franse hogesnelheidslijnen elk uur rijden, zonder reservering, prijzen vanaf (herhaal VANAF) 3 euro per 100 km.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 04 mar 2024, 12:10
door ICE11
Nieuwe staking bij DB van aanstaande donderdag, 2:00 t/m vrijdag, 13:00. Ook daarna "stakingsgolven", welke de GDL pas twee dagen van tevoren bekend wil maken.

https://www.welt.de/wirtschaft/article2 ... -mehr.html

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 04 mar 2024, 12:13
door TffpaA
diederickx schreef: za 02 mar 2024, 15:17 Kevin Speed wil vanaf 2028 op drie Franse hogesnelheidslijnen elk uur rijden, zonder reservering, prijzen vanaf (herhaal VANAF) 3 euro per 100 km.
Met een pagina die zo traag laadt denk ik dat Kevin vooral aan de speed zat toen-ie dit bedacht.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 04 mar 2024, 13:30
door verfmeer
ICE11 schreef: ma 04 mar 2024, 12:10 Nieuwe staking bij DB van aanstaande donderdag, 2:00 t/m vrijdag, 13:00. Ook daarna "stakingsgolven", welke de GDL pas twee dagen van tevoren bekend wil maken.

https://www.welt.de/wirtschaft/article2 ... -mehr.html
Ik lees wat anders. Volgens mij willen ze die stakingsgolven maximaal 48 uur van tevoren aankondigen. Het kan dus nog veel minder zijn, tot het punt dat ze om 6:00 aankondigen om vanaf 7:00 te gaan staken.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 04 mar 2024, 14:07
door ICE11
Sorry, je hebt gelijk, er staat "niet meer 48 uren van tevoren". Dus het kan plots gebeuren.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 07 mar 2024, 12:57
door diederickx
Het goede nieuws: Renfe (Spanje) neemt stap voor stap Hafas in gebruik als vervanging van hun oude treinplanner (die die naam eigenlijk nauwelijks mocht dragen). Afhankelijk van de combinatie van herkomst en bestemming krijg je nu ofwel antwoord van de oude planner, ofwel van Hafas.
Het slechte nieuws: Het ziet er nog steeds rommelig uit, de concurrenten staan er niet in, de decentrale vervoerders evenmin.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 07 mar 2024, 13:34
door Suus
Kortom, de Adif app op je smartphone zetten :)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 07 mar 2024, 15:48
door diederickx
Gestrande locomotieven in Brake per schip naar Bremen
Zonder abonnement op Schuttevaer mag je alleen het begin van het artikel zien, maar het plaatje is wel aardig.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 07 mar 2024, 18:02
door BadBert
Gelukkig is daarvoor een oplossing

https://archive.ph/qsqG6

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 10 mar 2024, 21:07
door Suus

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 10 mar 2024, 21:21
door ICE11
diederickx schreef: do 07 mar 2024, 15:48 Gestrande locomotieven in Brake per schip naar Bremen
Zonder abonnement op Schuttevaer mag je alleen het begin van het artikel zien, maar het plaatje is wel aardig.
Hier is ook nog een video met fotos: https://www.youtube.com/watch?v=Zg6ZVSSP0xw

Overigens rijdt er inmiddels treinvervangend vervoer tussen Nordenham en Berne. De "ingesloten" treinstellen welke tot enkele dagen geleden nog een pendeldienst tussen Nordenham en Elsfleth hebben verzorgd mogen niet meer rijden vanwege verlopen revisietermijn.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 21:09
door ICE11
En vandaag is de oude brug weggehaald: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10737571

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 13 mar 2024, 21:16
door ICE11
Het is geen OV, maar aanverwant, daarom zal ik het toch even hier schrijven. ;)

DB is van plan om haar dochter DB Cargo op te splitsen in maar liefst zes nieuwe bedrijven:

- Telkens een bedrijf voor vervoer van staal, autos en bulk plus olie en chemieproducten
- Twee voor "Kombiverkehr" (containers en trailers)
- Een voor vervoer van losse wagens (dus het klassieke "rangeerwerk")

https://bahnblogstelle.com/213740/bahn- ... -db-cargo/

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 14 mar 2024, 11:07
door jjasloot
Dat klinkt bijna als wat met de goederenonderdelen van British Rail is gebeurd tijdens de "sectorization"

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 16 mar 2024, 10:28
door Suus
Voor mensen die graag zeldzame spoorlijntjes afrijden. Eurostar Red wordt in de tweede helft van augustus omgeleid via Bergen, Eurostar Blue via Doornik. De kans is zeer aannemelijk dat Eurostar Red via spoorlijn 1/3 tussen HSL 1 en spoorlijn 78 (Bergen - Doornik) rijdt, waar geen regulier treinverkeer meer is sinds de Waalse Thalys werd afgeschaft. Reden hiervoor: werkzaamheden aan de HSL 1 tussen Gellingen en Antoing.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/13 ... gesnelhei/