Pagina 165 van 167

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 27 mar 2024, 08:10
door MaartenD
Absoluut, als dat het verschil tussen een bijstandsuitkering en werk op dit niveau is, dan weet ik ook wel wat heel veel mensen zullen kiezen. Ik weet niet of je bedragen kloppen, volgens mij toen Hartz VI ingevoerd werd was er heel veel kritiek dat je daar niet van kon leven, en de kosten van leven zijn tegenwoordig op een belachelijke manier geëxplodeerd, maar je kunt geen gezond land hebben als je mensen zoveel betaalt om niets te doen dat het niet loont om wel iets te doen.
Ja, werklozen (vooral langdurig) mogen van mij best een heel erg sober bestaan hebben. Dan ga je maar werken.
Maar de geest van de tijd is wel dat het wordt gezien als een inbreuk op je mensenrechten als de overheid je slechts een sober bestaan gunt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 27 mar 2024, 13:55
door CamilleKreemers
De discussie leest lekker, maar past dat hier?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 27 mar 2024, 20:02
door Meltrain
MaartenD schreef: wo 27 mar 2024, 08:10 Ja, werklozen (vooral langdurig) mogen van mij best een heel erg sober bestaan hebben. Dan ga je maar werken.
Dat is te kort door de bocht: veel werklozen willen wel werken, maar kunnen het niet door bijvoorbeeld fysieke problemen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 28 mar 2024, 07:59
door MaartenD
Dat reken ik niet onder werkloos maar onder arbeidsongeschikt. En ook daar moet je oppassen, want het "oh, mijn grote teen doet pijn ik ben arbeidsongeschikt, geef mij geld" ligt daar ook op de loer.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 28 mar 2024, 08:11
door ArrivaBas
Ik weet niet hoe dat in het buitenland gaat, maar in Nederland moet je een medische keuring ondergaan bij een arts om vast te stellen of je arbeidsongeschikt verklaard kan worden. Huilie huilie doen over een klein kwaaltje zoals een pijnlijke grote teen gaat hier in ieder geval niet lukken om je te laten afkeuren.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 28 mar 2024, 20:19
door Suus
Een "leuk" probleem is dat als je in Nederland een zelfstandige bent, geen recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering en dus "gewoon" in de bijstand wordt gedumpt bij permanente arbeidsongeschiktheid zonder verzekerd te zijn. Dat zijn de mensen waarvan zelfs de gemeentes weten dat ze er nooit meer uit gaan komen, maar waar ook geen andere optie meer voor is.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 29 mar 2024, 16:30
door EWilsonAdam
‘VDL wil deel bijna bankroete Belgische busbouwer Van Hool overnemen’

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 30 mar 2024, 01:50
door erjeebee
bron neem ik aan.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 04 apr 2024, 08:11
door Nitein-Repart
Alleen vandaag nog!:

Tot wel 20% korting op SuperSparPreisen en SparPreisen op allerlei reizen binnen Duitsland, te boeken via www.bahn.de. Je kunt boeken tot en met 30 september 2024.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 07 apr 2024, 20:01
door ICE11
DB InfraGo (voormalig DB Netz) gaat de prijzen voor het gebruik van het spoorwegnet vanaf 2025 met maar liefst 16,2 percent voor goederen- en 17,7 percent voor langeafstandstreinen verhogen: https://de.finance.yahoo.com/nachrichte ... SbT9jSZOcG

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 08 apr 2024, 01:50
door RobertT
Oei,hier zie ik een probleem opdoemen voor de particuliere vervoerders die nieuwe dagtreinen willen aanbieden door Duitsland:Dit kan wel eens een erg dure verbinding voor hen gaan worden.
En ook het goederenvervoer zal wellicht krimpen

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 08 apr 2024, 09:37
door MdJ
Nu heb ik het niet geheel scherp, maar ik meende me te herinneren dat de gebruikersvergoeding over de afgelopen 2 jaar juist enorm verlaagd...

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 11 apr 2024, 15:51
door dennistd
Bij een aanrijding tussen twee trams in Cottbus zijn maandag 8 mensen (waaronder beide bestuurder) lichtgewond geraakt. Een van de trams werd door een verkeerde wisselstand ineens linksaf geleid, vol in de flank van de tegemoetkomende tram. Zie deze video: https://www.facebook.com/watch/?v=2329832260548609

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 13 apr 2024, 21:45
door Dennenboom
In Duitsland bereikte het personenvervoer per trein vorig jaar het hoogste niveau ooit:
https://www.spiegel.de/auto/eisenbahnen ... e037d89fa1

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 13 apr 2024, 23:13
door Anne
Nog wat meer over de aanrijding in Cottbus.
https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... -tram.html

Om zo'n ongeval te voorkomen moet bij HTM een van de trams altijd wachten tot de tegenligger het wissel/kruisstuk is gepasseerd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 15 apr 2024, 19:24
door ICE11
DB heeft aangekondigd tot 2027 alle ICE 2 buiten dienst te stellen. Dit jaar verlaten al zes treinstellen uit de vloot, volgend jaar elf. Bruikbare onderdelen zullen voor het opknappen van de ICE 1-stellen worden gebruikt. Bovenuit zullen de 406 vanaf juni alleen nog binnenlandse treinen rijden.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 15 apr 2024, 20:44
door rooddolfijn
Alle treinen op de ICE international worden dus al in juni gereden met de 408?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 15 apr 2024, 22:01
door cassie127
Vanaf midden juni.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 15 apr 2024, 22:32
door rooddolfijn
Dat gaat dan wel ineens erg vlot: de BR 408 rijdt nu nog helemaal niet op de internationale ICE’s.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 16 apr 2024, 08:25
door MaartenD
Het is al een tijdje de planning, het is nog twee maanden. Ben heel benieuwd.

Ik vind het buiten dienst stellen van de ICE 2 wel een beetje vreemd. Ze zijn (iets) nieuwer dan de ICE 1, en van de ICE 1 hebben ze nu een in lengte incompatibele 9-wagentrein van 225 meter gemaakt. Die stammen kun je niet met twee koppelen en zullen dus altijd als enkel stel rond moeten rijden op verbindingen met minder vraag.
Dat terwijl de ICE 2 wel gekoppeld kan rijden en ook de 7-wagenstellen ICE 4 gekoppeld kunnen rijden.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 16 apr 2024, 09:19
door ICE11
De ICE1 zijn technisch betrouwbaarder dan de ICE2, zeker na hun opknapbeurt. En dat de ICE1-LDV (dat is de officiele naam voor de gereviseerde en kortere stellen) op verbindingen met minder vraag rijden en daar de oude IC-stammen vervangen is juist de bedoeling. Wat het koppelen van de ICE2 betreft, deze techniek werd in loop van de tijd steeds gevoeliger, en dat is ook een reden waarom op de lijn NRW-Berlin het koppelen/splitsen in Hamm inmiddels is vervallen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 16 apr 2024, 09:38
door rooddolfijn
Koppelen en splitsen in Hamm is nog niet volledig vervallen: 1x/2 uur wordt er nog wel gekoppeld en gesplitst op Hamm voor de bestemmingen of herkomsten Düsseldorf en Köln. Op het andere uur rijden er aparte ICE's van Berlin naar Düsseldorf en Köln.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 16 apr 2024, 13:00
door Commendatore
ICE11 schreef: di 16 apr 2024, 09:19 De ICE1 zijn technisch betrouwbaarder dan de ICE2, zeker na hun opknapbeurt. En dat de ICE1-LDV (dat is de officiele naam voor de gereviseerde en kortere stellen) op verbindingen met minder vraag rijden en daar de oude IC-stammen vervangen is juist de bedoeling. Wat het koppelen van de ICE2 betreft, deze techniek werd in loop van de tijd steeds gevoeliger, en dat is ook een reden waarom op de lijn NRW-Berlin het koppelen/splitsen in Hamm inmiddels is vervallen.
Waar komt dat verschil in betrouwbaarheid vandaan?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 16 apr 2024, 13:11
door ArrivaBas
Treinstellen en locomotieven die op de snelle langeafstandsverbindingen in Duitsland rijden, leggen op een dag gigantisch veel kilometers af. Op en neer van Berlin naar de andere kant van het land (Köln, Düsseldorf, Basel SBB etc.) gaat richting de 2000 kilometer. Dan gaat een treinstel vanzelf vaker om onderhoud vragen. De onderhoudstermijn zal qua aantal kilometers niet afwijken van bijvoorbeeld een Koploper van de NS, maar door de langere afstanden die op een dag worden afgelegd komt die in tijd eerder in zicht. De series 101 en 406 hebben ook niet altijd tijdig het onderhoud gekregen waar ze om vragen, en daarom wordt dat materieel na amper 25 jaar gebruikt te zijn geweest waarvoor ze bedoeld zijn al afgedankt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 16 apr 2024, 13:19
door Commendatore
Het ging mij om het verschil tussen ICE 1 en 2, aangezien die laatste jonger is. Ik heb weleens wat gelezen over constructieverschillen die een rol zouden kunnen spelen, maar ik ben benieuwd of dat nu ook de echte reden is.

Bij de 406’jes speelt schijnbaar ook de wat experimentele gelijkstroomtechniek een rol.