Pagina 20 van 166

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 11:40
door Z2N
Zürich - München worden SBB ETR 610 Pendolino's, zodra de elektrificatie afgerond is.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 12:06
door Mdk
Zijn dat van die dingen die in bochten kunnen kantelen zodat ze er met een hogere snelheid doorheen kunnen? Of is dat alleen bij de pendelino's van Virgin in het VK?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 12:26
door ArrivaBas
Zo'n beetje elke trein met de naam Pendolino heeft een kantelbakinrichting.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 15:05
door Aking
Serbian railways discontinues Belgrade-Novi Sad line
The Serbian Railways said on Friday that no trains would be connecting Belgrade and Novi Sad while railway infrastructure is being reconstructed.

The reconstruction work is being done on the Belgrade-Novi Sad-Subotica-Kelebija (on the border with Hungary) line. Trains will be travelling between Novi Sad and Subotica and an international train line between Belgrade and Budapest has been shortened and will depart from Novi Sad, a statement said adding that train lines between Belgrade and Vienna have been discontinued.

“The work on infrastructure will take 52 months to complete with work on the railway itself lasting 48 months which means a fast rail line between Belgrade and Novi Sad will be finished in 2022 with trains travelling 200 km/h," Serbian Railways infrastructure chief official Milan Maksimovic said.
http://rs.n1info.com/English/NEWS/a4570 ... -line.html
http://rs.n1info.com/Biznis/a456897/Obu ... -Sada.html

De belangrijkste spoorlijn in Servië gaat voor 52(!) maanden dicht, vanwege hervernieuwbouw van een groot deel van de lijn. er is de afgelopen 20-30 jaar geen groot onderhoud uitgevoerd (hetgeen zich vertaald in stukken waar je een uur onderweg bent voor een afstand van 30km :') )

Als alles goed gaat, kunnen de treinen daarna echter 200km/h (als het materieel dat aankan :mrgreen: )

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 15:14
door Z2N
Mdk schreef:Zijn dat van die dingen die in bochten kunnen kantelen zodat ze er met een hogere snelheid doorheen kunnen? Of is dat alleen bij de pendelino's van Virgin in het VK?
Ja. De stellen komen van de Gotthard-route af, waar ze ingezet werden toen de Basistunnel nog niet open was. Op deze route komen nieuwe Giruno-stellen van Stadler te rijden, die zijn nu in het toelatingsproces.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 19:08
door Bastiaan
Zojuist is bekend gemaakt dat Talgo de 23 "Eurocity-treinen" aan DB gaat leveren uit een raamovereenkomst van tot wel honderd treinen. Er is verder nog niet veel over bekend, behalve dat het treinen van het type Talgo 230 worden, dus geschikt voor 230 km/h, en dat ze onder meer zijn voorzien van een locomotief en een stuurstandrijtuig.

https://railcolornews.com/2019/02/05/de ... ger-trains

DB bevestigt dat de 23 Talgo-treinen bedoeld zijn voor Amsterdam - Berlijn, Keulen - Westerland (Sylt) en Hamburg - Oberstdorf.

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... go-3763624

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 19:13
door Suus
Wow, dit gaat snel. We beginnen de dag met een melding dat er eindelijk een bestelling gaat komen en aan het eind van de dag zijn Talgo-stemmen besteld :mrgreen:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 20:02
door Meltrain
Als de treinen zowel op Amsterdam - Berlin als Köln - Westerland (Sylt) gaan rijden, dan moeten de locomotieven dus op zowel elektriciteit als diesel kunnen rijden.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 20:08
door Aking
Of je zorgt dat de loc redelijk makkelijk uitwisselbaar blijft. Of ze bestellen de uitvoering met elektrische locomotief en met diesel locomotief

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 20:11
door Suus
Dat kan, daar heeft Talgo in Spanje al ervaring mee, zie de serie 730 van Renfe.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 20:23
door Daniel
Meltrain schreef:Als de treinen zowel op Amsterdam - Berlin als Köln - Westerland (Sylt) gaan rijden, dan moeten de locomotieven dus op zowel elektriciteit als diesel kunnen rijden.
Moeten is een groot woord: met alleen diesel kom je een heel eind :lol:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 05 feb 2019, 22:10
door Mdk
Nouja... Ik denk dat je met een diesel IC Berlijn geen meter Nederland in komt. Dat zou nog wel een leuk extra schandaaltje bovenop het niet halen van de klimaatdoelstellingen zijn :')

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 07:10
door Meltrain
Het kan inderdaad wel natuurlijk, maar ik bedoelde dus wat Mdk schreef. :wink:
Heeft Talgo eigenlijk alleen maar treinen met 1-assige Jacobsdraaistellen of bouwen ze ook andere uitvoeringen?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 10:29
door diederickx
"1-assig Jakobsdraaistel" is een contradictio in terminis. Het 1-assige gedeelde draaistel is een uitvinding van Talgo, en wordt naar mijn beste weten onder al hun treinen gebruikt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 11:37
door Meltrain
Waarom is dit een contradictio in terminis? :? 1-assige draaistellen bestaan gewoon en een Jacobsdraaistel is een draaistel onder de bakovergang.
Wel zag ik later dat ik een fout heb gemaakt: de wielen zijn niet door een as verbonden, dus "1-assig" was in dit geval fout (maar geen contradictio in terminis ;) ).

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 13:40
door diederickx
Als ik de omschrijving van het Jakobsdraaistel goed begrepen heb, telt het altijd twee assen. vandaar. Talgo heeft een patent op het eigen draaistel en noemt het nooit Jakobs. Maar als dat komt door de gebroken as in plaats van het aantal assen, dan zij dat zo.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 14:21
door reisthijs
Het draait in dit geval niet om "Jakobs" maar om het woord "stel" dat impliceert dat je ergens minstens twee van hebt. :wink:
Een constructie met maar 1 as is dus eigenlijk geen draaistel, ook al wordt het soms zo genoemd bij gebrek aan een beter woord.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 16:46
door Suus
Suus schreef:
Suus schreef:In Beieren zijn vandaag de winnaars van twee concessies in de regio Augsburg bekend gemaakt. De winnaars gaan in december 2021 aan de slag.
Er is geen bezwaar gemaakt waarmee de uitslag van beide concessies definitief is.

Go-Ahead heeft aangekondigd bij Siemens Desiro HC en Mireo-treinstellen te gaan bestellen.

De Bayerische Regiobahn gaat LINT 41 treinstellen bestellen bij Alstom.

Bron en meer: https://beg.bahnland-bayern.de/de/press ... rger-netze
Go-Ahead heeft met Siemens een contract afgesloten voor het leveren van twaalf vijfdelige Desiro HC en 44 driedelige Mireo. Het is de bedoeling dat de Desiro HC en Mireo ook gekoppeld dienst gaan doen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 16:48
door diederickx
reisthijs schreef:Een constructie met maar 1 as is dus eigenlijk geen draaistel
:pos:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 21:46
door AppleMoose
reisthijs schreef:Het draait in dit geval niet om "Jakobs" maar om het woord "stel" dat impliceert dat je ergens minstens twee van hebt. :wink:
Een constructie met maar 1 as is dus eigenlijk geen draaistel, ook al wordt het soms zo genoemd bij gebrek aan een beter woord.
Het woord stel heeft meerdere betekenissen. In dit geval staat 'stel' niet voor 'paar' (dus minstens twee hebben van iets) maar staat het voor de betekenis van 'onderstel', 'wagentje' etc. klik.Wikipedia omschrijft het woord 'draaistel' als "Een draaistel is een klein wagentje, rond een verticale as draaibaar bevestigd onder spoorwegmaterieel."

Een draaistel kan dus prima 'slechts' één as hebben :Y

/eindecollege...

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 07 feb 2019, 19:11
door ArrivaBas
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/te ... ook.com%2F
De Lijn houdt weer een uitverkoop. Dit keer moet een groot aantal Jonckheere Transits onder de hamer. Er mag geboden worden vanaf 450 excl. btw en veilingkosten.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 07 feb 2019, 19:18
door dennistd
lijnbussen die na 14 jaar dienst tot een half miljoen kilometer op de teller hebben.
Rijden ze daar in België maar zo weinig? :shock:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 07 feb 2019, 19:29
door Z2N
Dat is gemiddeld nog niet eens 100 kilometer per dag. Oh, België... :')

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 07 feb 2019, 21:57
door ArrivaBas
dennistd schreef:
lijnbussen die na 14 jaar dienst tot een half miljoen kilometer op de teller hebben.
Rijden ze daar in België maar zo weinig? :shock:
Ik weet bijna zeker dat er nog een 1 ontbreekt vóór het getal. (A)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 07 feb 2019, 23:00
door diederickx
114 jaar? :shock: