Pagina 37 van 166

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 25 jul 2019, 11:03
door Suus
Er is een discussie tussen verschillende aandeelhouders over de verdere financiering van Städtebahn Sachsen. Ik vermoed dat ergens in de komende dagen een faillissementsaanvraag zal volgen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 08:51
door Suus
Alpha Trains heeft de lease van de 15 Desiro Classic's van Städtebahn Sachsen op 17 juli beëindigd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 09:29
door Suus
Vanwege de warmte rijden er vanaf 10:00 geen dieseltreinen meer in België. Alle diensten worden door vervangbussen verzekerd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 09:47
door trolly
Waarom weet ik niet, maar ik ben héél nieuwsgierig naar het type aandrijving van die vervangbussen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 09:55
door Wubbo
En de aanwezigheid van temperatuurverlagende middelen zoals airconditioning.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 26 jul 2019, 12:55
door trolly
Zomaar een gok: die zijn er ook niet in de bussen, maar in ieder geval klapt de chauffeur wèl Vlaams :pos:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 27 jul 2019, 09:59
door PHS
Infrabel dreigt met zware knip in spoornet

Kleine Waalse spoorlijnen moeten dicht en investeringen in de Antwerpse haven komen in gevaar als Infrabel niet snel meer budget krijgt. Daarvoor waarschuwt de netbeheerder in een interne nota die de raad van bestuur onlangs besprak en die De Tijd kon inkijken.

[...]

Als de federale regering het budget van 2020 tot 2024 plafonneert op het huidige niveau, kan Infrabel niet voldoende investeren in het onderhoud van sporen, bovenleidingen en seininrichtingen.

Als het budget van Infrabel op het huidige niveau blijft, dreigen per dag 684 reizigers treinen te worden getroffen.
Daardoor dreigen 13 lijnen voor het verkeer gesloten of op een enkel spoor gebracht te worden, wat per dag 684 reizigerstreinen en 103 goederentreinen treft. ‘Op basis van de momenteel beschikbare gegevens worden de eerste onderbrekingen al in de eerste helft van 2020 verwacht’, schrijft Infrabel
.

Bron: https://www.tijd.be/ondernemen/transpor ... 48679.html

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 27 jul 2019, 12:59
door isadora

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 09:06
door PHS
Het aantreden van Boris Johnson als premier van het Verenigd Koninkrijk kan grote gevolgen hebben voor HS2, de hogesnelheidslijn die Londen met de steden van de Midlands en het noorden van Engeland moet gaan verbinden. Van Johnson is bekend dat hij tegen HS2.

Over deze recente ontwikkeling rond HS2 staat een artikel in de Britse kwaliteitskrant The Guardian: https://www.theguardian.com/uk-news/201 ... ts-johnson

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 09:11
door isadora
Kwaliteitskrant? _O-

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 09:48
door trolly
In het Britse medialandschap absoluut.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 10:07
door Nitein-Repart
Wat zijn de argumenten tegen de HS2? Het is toch juist gunstig dat diverse Britse steden een kortere reistijd krijgen met London dankzij de HS2. Juist de HS1 is vooral een Londons feestje, aangezien er vrijwel geen andere Britse steden met uitzondering van het uiterste zuidwesten van Engeland geen aansluiting hebben op de HS1 en de HS1 vooral London met het buitenland verbindt.

Of is Johnson van de typische Amerikaanse gedachte van geen cent naar de trein en bus en alles naar de auto en het vliegtuig waarbij er ook op korte afstand massaal gevlogen wordt. Typisch Amerikaans populisme dus.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 10:35
door isadora
trolly schreef:In het Britse medialandschap absoluut.
Vooral een linkse krant.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 11:20
door trolly
Als je onder links verstaat dat er in The Guardian artikelen met een kop en een staart staan, gebaseerd op journalistieke activiteiten als onderzoek en hoor en wederhoor, dan ben ik het zeker met je eens. Op zichzelf is dat een verademing vergeleken met titels als The Sun en The Mirror.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 11:26
door isadora
Sun en Mirror zijn ook kranten met hun uitersten, voornamelijk aan één van beide zijden van het politiek spectrum.
Ik zou me eerder door the Times of Independent voor laten lichten.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 11:50
door trolly
Dat is een kwestie van smaak, in jouw geval gekleurd door de gedachte dat "links" en "kwaliteit" onverenigbare grootheden zijn. Maar PHS staat zeker niet alleen in zijn mening over The Guardian:
Wikipedia schreef:[The Guardian] was also reported to be the most-read of the UK's "quality newsbrands", including digital editions; other "quality" brands included The Times, The Daily Telegraph, The Independent, and the i.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 11:59
door isadora
Laten we het houden op een links-gekleurde kwaliteitskrant.
En die politieke kleuring staat mij in de weg, het een echte kwaliteitskrant te noemen.
Times en Independent zitten wat dat betreft toch een stuk meer in het midden.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 12:40
door Suus
Ik vraag mij af of je een krant wel een kwaliteitskrant kan noemen als ze op de voorpagina stemadviezen geven. Dan lijkt het mij eerder een opinieblad :idea:

Grootste bezwaren tegen de HS2 zijn de kosten, de vermeende landschapsschade en omdat de lijn in fases wordt gebouwd, het risico op afblazen van delen van de lijn en het daarmee deels vervallen van het nut van de lijn.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 12:41
door trolly
Probleem is uiteraard dat wat de één als het midden beschouwt voor de ander een uitgesproken exponent van de tegenpartij wordt gerekend. Zie D'66, een partij die regelmatig als zowel te links als te rechts wordt beoordeeld. Moraal van het verhaal is, dat er niet zoiets bestaat als neutrale berichtgeving. Dat wordt onderstreept door de explosie van meer en hel veel minder betrouwbare nieuwsbronnen, evenals frontale aanvallen van politici op media die trachten zich neutraal op te stellen.

In die optiek is het voor mij geen bezwaar dat een medium een zekere kleuring heeft. Bepalend voor de kwaliteit is het journalistieke werk: betrouwbare berichtgeving, geen hijgerige, schreeuwerige of idolate artikelen, enige zelfreflectie, toepassen van hoor en wederhoor — dat soort zaken.

Voor mij als consument ligt er dan de schone taak me in de breedte te oriënteren, en dankzij het interweb is dat dan juist weer vrij eenvoudig. Met inachtneming van bovengenoemde criteria graas ik dan ook rond in het nationale en internationale medialandschap, waarbij ik me bij gelegenheid ook zeker wel eens bezondig aan de zgn. rags, want uiteraard baseer ik m'n vooroordelen graag op feiten :')

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 12:44
door isadora
Dank voor je analyse Trolly, kan me erin vinden.
Ga nu mijn visite opvangen, en de zondag maar eens beginnen. :D

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 12:48
door trolly
Dat dacht ik al. Veel plezier, en wokze.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 17:00
door quakkerillo
HS2 is juist nog zo'n project dat vooral Londen zal 'helpen'. Ja, het verbetert de connectiviteit naar het Noorden toe, echter zijn de kosten voor deze ene spoorlijn echt enorm, terwijl de voordelen nogal twijfelachtig zijn:
(1) Het verkort de reistijd van steden als Birmingham en Manchester met Londen, echter zijn dit al steden met frequente en snelle verbindingen; de reistijdwinst hierop is wel groot, maar niet de investering waard.
(2) Het verkort geenszins de reistijd van wat niet aan de WCML ligt; er komt een boog die gaat aansluiten richting de East Midlands, Sheffield, Leeds, en verder, echter is dit fase 2 die nog verder weg is. Bovendien moeten de treinen dan vanaf Birmingham tot fase 2 af is via de klassieke lijn rijden, terwijl die reeds verzadigd is rond Derby en Sheffield. Dan blijft de lijn eigenlijk alleen een vervanging van de WCML, waarbij eigenlijk alleen Manchester, Noord-Wales, Liverpool, en Warrington t/m Glasgow voordeel hebben.
(3) Als zowel fase 1 als 2 gebouwd worden is de reistijd van/naar Londen wel flink verkort, maar de belangrijkste verbindingen voor de lokale economie en bedrijvigheid zijn nog altijd de regionale lijnen; de drukke Liverpool - Leeds, Manchester - Birmingham, Sheffield - Leeds en een aantal andere lijnen daar hebben eigenlijk meer investeringen nodig, die er nauwelijks komen (Nu heeft Johnson wel weer meer geld en deel van liverpool - Leeds beloofd)
(4) Een redelijk aantal van de stations komen op nieuwe locaties, waardoor de reistijd van vele mensen niet korter wordt; vanuit Shrewsbury naar Birmingham New Street, en dan eerst nog 25 minuten naar Curzon Street voor je snel naar Londen kan. Het East Midlands station komt precies tussen Derby en Nottingham in, waarbij het praktisch sneller blijft van beide steden om de klassieke MML naar Londen te nemen dan eerst naar Toton te moeten voor het daar geplaatste HS1 station.
(5) Het onderhoud aan vele andere lijnen is nogal achterstallig, evenals de techniek. Semafoor-signalen, manueel bediende spoorwegovergangen, en op de ECML een falend bovenleidingsysteem dat in de jaren '80 veel te goedkoop is aangelegd en nu om de maand alles platlegt hebben veel meer investeringen nodig, ook om te zorgen dat mensen van/naar de nieuwe HS2 stations kunnen raken zonder problemen. Een mooie HS2 zal niet werken zolang het voor- en natransport niet goed geregeld is.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 28 jul 2019, 18:27
door Suus
Etienne schreef:De Stadtbahn Saschen heeft enkele spoorlijnen stilgelegd na een conflict met de DB Netz AG vanwege de slechte toestand van de sporen. Dit houdt in dat de RB 33 (Dresden - Königsbrück), RB 34 (Dresden - Kamenz), RB 71 (Pirna - Sebnitz), RB 72 (Dresden - Kurort Altenberg) en RE 19 (Dresden - Kurort Altenberg) niet meer rijden.
Na 72 uur volstrekte chaos heeft de opdrachtgever (Verkehrsverbund Oberelbe) vandaag het contract met Städtebahn Sachsen opgezegd. Er start nu een procedure waarbij een aantal vervoerders wordt gevraagd of ze op zeer korte termijn vervoer kunnen leveren zodat er z.s.m. weer treinen rijden op de vier getroffen spoorlijnen.

PDF: https://www.vvo-online.de/doc/pm/190728 ... elnetz.pdf

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jul 2019, 10:21
door Klaasje
Een van de grootste voordelen van HS2 is juist dat er veel capaciteit op de zuidelijke delen van de WMCL en EMCL vrijkomt. Daarmee is vooral het gebied tussen Birmingham, de Midlands en Londen veel beter af. Helaas worden een aantal bestaande knelpunten op de WMCL en EMCL ten noorden van HS2 niet opgelost waardoor het hele treinsysteem in noord Engeland erg fragiel blijft.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 29 jul 2019, 14:19
door PHS
Op Frankfurt am Main Hbf heeft een man twee mensen, een moeder en haar zoon, voor een aankomende ICE geduwd. De zoon heeft dat niet overleefd. -o-

Bron: https://nos.nl/artikel/2295613-man-duwt ... kfurt.html