Aanbesteding Niederrhein-Niers

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36667
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor Suus » Zo 24 Dec 2017, 17:09

VRR is gestart met de aanbesteding van het spoorvervoer in het zogenaamde Niederrhein-Niers netwerk.

De concessie gaat in december 2025 in, heeft een looptijd van 15 jaar en bevat de volgende treindiensten:
RE10 Düsseldorf - Kleve.
RB31 Duisburg - Xanten.
RB36 Oberhausen - Duisburg-Ruhrort.
RB41 Kamp-Lintfort - Duisburg

Verdere details zullen in 2018 bekend gemaakt worden.
Rame à l'approche

dennistd
Berichten: 2547
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor dennistd » Zo 24 Dec 2017, 17:12

Sommige concessies worden erg laat aanbesteed, maar is acht jaar voor ingang beginnen niet weer het andere uiterste? :shock:
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2357
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor Erno-BE » Zo 24 Dec 2017, 17:43

Zo te zien bevat de nieuwe concessie geen optie voor verlenging van de RE10 naar Nijmegen (anders stond er RE10 Düsseldorf - Kleve (-Nijmegen) . Dat betekent dat reactivatie van Nijmegen-Kleve niet voor 2040 gaat gebeuren.

dennistd schreef:Sommige concessies worden erg laat aanbesteed, maar is acht jaar voor ingang beginnen niet weer het andere uiterste? :shock:

Precies, acht jaar voor aanvang van de concessie al beginnen met de aanbesteding is wel erg vroeg.

Ik gok dat de Lintjes die er nu rijden, nog wel een concessie meekunnen. In 2040 zou het wel tijd worden voor nieuw materieel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 790
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor Statler Rail » Zo 24 Dec 2017, 22:24

Reactivering bij het begin van een nieuwe concessie is natuurlijk het makkelijkste, maar is niet per se noodzakelijk. Ook kan je Nijmegen - Kleve los aanbesteden of koppelen aan de Nederlandse Maaslijn (2031). Maar ja, de provincie Gelderland heeft de deur voor reactivatie het afgelopen jaar keihard dichtgesmeten, dus voorlopig hoef je daar niets van te verwachten.

Acht jaar van te voren beginnen is inderdaad wel extreem vroeg. Is daar een reden voor genoemd? Als er vanaf december 2025 een nieuwe concessiehouder komt, dan kan je toch verwachten dat de huidige concessiehouder zijn tijd uitzit met minimale inspanningen. Lijkt mij niet handig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36667
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor Suus » Zo 24 Dec 2017, 23:22

Ik heb geen duidelijke reden waarom men er zo vroeg bij is, wel een vermoeden. De lijn naar Xanten is nu tot Millingen voorzien van een bovenleiding. De RB31 en RB41 zullen dus grotendeels onder een bovenleiding rijden. De lijn van Krefeld naar Kleve staat ook op de nominatie voor een bovenleiding omdat er capaciteitsproblemen zijn (te kleine treinen of teveel reizigers, oordeel zelf). Tussen Krefeld en Düsseldorf wordt ook al onder een bovenleiding gereden. Mogelijk wil de opdrachtgever dus materieel dat zowel met als zonder bovenleiding kan rijden en heeft men daarom een langere termijn voor de levering van materieel genomen.
Rame à l'approche

RobertT
Berichten: 124
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor RobertT » Zo 24 Dec 2017, 23:47

Wordt de RB41 naar Kamp Lintfort dan een doortrekking van de huidige dienst Duisburg-Moers?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36667
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor Suus » Zo 24 Dec 2017, 23:50

Ja, de korttrajectreinen worden doorgetrokken en krijgen een eigen lijnnummer.
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 3001
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 25 Dec 2017, 08:48

Suus schreef:Ik heb geen duidelijke reden waarom men er zo vroeg bij is, wel een vermoeden. De lijn naar Xanten is nu tot Millingen voorzien van een bovenleiding. De RB31 en RB41 zullen dus grotendeels onder een bovenleiding rijden. De lijn van Krefeld naar Kleve staat ook op de nominatie voor een bovenleiding omdat er capaciteitsproblemen zijn (te kleine treinen of teveel reizigers, oordeel zelf). Tussen Krefeld en Düsseldorf wordt ook al onder een bovenleiding gereden. Mogelijk wil de opdrachtgever dus materieel dat zowel met als zonder bovenleiding kan rijden en heeft men daarom een langere termijn voor de levering van materieel genomen.

Stadler...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36667
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor Suus » Ma 25 Dec 2017, 10:06

Bombardier schijnt zoiets ook te hebben voor hun Talent 3.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4863
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor Z2N » Ma 25 Dec 2017, 11:55

In Frankrijk rijden treinen van Alstom en Bombardier rond die al rijdend van elektrische- naar dieselaandrijving (en omgekeerd) kunnen wisselen. Ik zie niet in waarom dat zo'n lange aanlooptijd vergt, of moeten de Duitsers alles opnieuw uitvinden.... (A)
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36667
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Berichtdoor Suus » Ma 25 Dec 2017, 11:57

Ik las eerder deze week nog dat er in Duitsland drie jaar nodig is om een nieuwe buslijn in te richten, dus je weet het niet :mrgreen:
Rame à l'approche


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten