Pagina 1 van 1

Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: zo 24 dec 2017, 17:09
door Suus
VRR is gestart met de aanbesteding van het spoorvervoer in het zogenaamde Niederrhein-Niers netwerk.

De concessie gaat in december 2025 in, heeft een looptijd van 15 jaar en bevat de volgende treindiensten:
RE10 Düsseldorf - Kleve.
RB31 Duisburg - Xanten.
RB36 Oberhausen - Duisburg-Ruhrort.
RB41 Kamp-Lintfort - Duisburg

Verdere details zullen in 2018 bekend gemaakt worden.

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: zo 24 dec 2017, 17:12
door dennistd
Sommige concessies worden erg laat aanbesteed, maar is acht jaar voor ingang beginnen niet weer het andere uiterste? :shock:

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: zo 24 dec 2017, 17:43
door Nitein-Repart
Zo te zien bevat de nieuwe concessie geen optie voor verlenging van de RE10 naar Nijmegen (anders stond er RE10 Düsseldorf - Kleve (-Nijmegen) . Dat betekent dat reactivatie van Nijmegen-Kleve niet voor 2040 gaat gebeuren.
dennistd schreef:Sommige concessies worden erg laat aanbesteed, maar is acht jaar voor ingang beginnen niet weer het andere uiterste? :shock:
Precies, acht jaar voor aanvang van de concessie al beginnen met de aanbesteding is wel erg vroeg.

Ik gok dat de Lintjes die er nu rijden, nog wel een concessie meekunnen. In 2040 zou het wel tijd worden voor nieuw materieel.

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: zo 24 dec 2017, 22:24
door Statler Rail
Reactivering bij het begin van een nieuwe concessie is natuurlijk het makkelijkste, maar is niet per se noodzakelijk. Ook kan je Nijmegen - Kleve los aanbesteden of koppelen aan de Nederlandse Maaslijn (2031). Maar ja, de provincie Gelderland heeft de deur voor reactivatie het afgelopen jaar keihard dichtgesmeten, dus voorlopig hoef je daar niets van te verwachten.

Acht jaar van te voren beginnen is inderdaad wel extreem vroeg. Is daar een reden voor genoemd? Als er vanaf december 2025 een nieuwe concessiehouder komt, dan kan je toch verwachten dat de huidige concessiehouder zijn tijd uitzit met minimale inspanningen. Lijkt mij niet handig.

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: zo 24 dec 2017, 23:22
door Suus
Ik heb geen duidelijke reden waarom men er zo vroeg bij is, wel een vermoeden. De lijn naar Xanten is nu tot Millingen voorzien van een bovenleiding. De RB31 en RB41 zullen dus grotendeels onder een bovenleiding rijden. De lijn van Krefeld naar Kleve staat ook op de nominatie voor een bovenleiding omdat er capaciteitsproblemen zijn (te kleine treinen of teveel reizigers, oordeel zelf). Tussen Krefeld en Düsseldorf wordt ook al onder een bovenleiding gereden. Mogelijk wil de opdrachtgever dus materieel dat zowel met als zonder bovenleiding kan rijden en heeft men daarom een langere termijn voor de levering van materieel genomen.

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: zo 24 dec 2017, 23:47
door RobertT
Wordt de RB41 naar Kamp Lintfort dan een doortrekking van de huidige dienst Duisburg-Moers?

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: zo 24 dec 2017, 23:50
door Suus
Ja, de korttrajectreinen worden doorgetrokken en krijgen een eigen lijnnummer.

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: ma 25 dec 2017, 08:48
door CamilleKreemers
Suus schreef:Ik heb geen duidelijke reden waarom men er zo vroeg bij is, wel een vermoeden. De lijn naar Xanten is nu tot Millingen voorzien van een bovenleiding. De RB31 en RB41 zullen dus grotendeels onder een bovenleiding rijden. De lijn van Krefeld naar Kleve staat ook op de nominatie voor een bovenleiding omdat er capaciteitsproblemen zijn (te kleine treinen of teveel reizigers, oordeel zelf). Tussen Krefeld en Düsseldorf wordt ook al onder een bovenleiding gereden. Mogelijk wil de opdrachtgever dus materieel dat zowel met als zonder bovenleiding kan rijden en heeft men daarom een langere termijn voor de levering van materieel genomen.
Stadler...

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: ma 25 dec 2017, 10:06
door Suus
Bombardier schijnt zoiets ook te hebben voor hun Talent 3.

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: ma 25 dec 2017, 11:55
door Z2N
In Frankrijk rijden treinen van Alstom en Bombardier rond die al rijdend van elektrische- naar dieselaandrijving (en omgekeerd) kunnen wisselen. Ik zie niet in waarom dat zo'n lange aanlooptijd vergt, of moeten de Duitsers alles opnieuw uitvinden.... (A)

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: ma 25 dec 2017, 11:57
door Suus
Ik las eerder deze week nog dat er in Duitsland drie jaar nodig is om een nieuwe buslijn in te richten, dus je weet het niet :mrgreen:

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: do 20 dec 2018, 06:11
door Suus
De ingangsdatum van de concessie wordt een jaar uitgesteld naar december 2026 en wordt aangepast, de nieuwe werknaam is Niederrhein-Münsterland-Netz.

Het zal bestaan uit de volgende treindiensten:
RE 10 Kleve - Düsseldorf Hbf,
RE 14 Essen-Steele - Dorsten - Borken/Coesfeld,
RB 31 Duisburg Hbf - Xanten,
RB 36 Oberhausen Hbf - Duisburg-Ruhrort,
RB 41 Geldern - Neuss Hbf,
RE 44 Bottrop Hbf - Kamp-Lintfort,

Er is een optie om vanaf december 2028 ook de RB43 Dorsten - Dortmund in de concessie op te nemen.

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 21:53
door Vinny
De ambtelijke molens draaien weer bijzonder vlug. Is het de eerste aanbesteding van het gebied?

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 22:26
door Suus
Voor concessies waar men verwacht een bijzonder soort spoorvoertuig in te zetten (in dit geval treinstellen die zowel op diesel als met een bovenleiding kunnen rijden) hanteren de opdrachtgevers in Nordrhein-Westfalen een extra lange voorbereidingstermijn, om zo de extra tijd die nodig is voor aflevering en toelating van de nieuwe treinen op te kunnen vangen.

Alle lijnen worden minstens voor de tweede keer openbaar aanbesteed.
  • RE10 en RB31 zijn met ingang van december 2009 aanbesteed.
  • RB36 en RB44 zijn met ingang van december 2002 en december 2010 aanbesteed, en met ingang van december 2008 onderhands vergeven aan de toenmalige vervoerder.
  • RE14 en RB45 zijn met ingang van december 2006 en december 2018 aanbesteed. Met ingang van december 2021 moeten ze nog eens voor vijf jaar vergeven worden.

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: za 05 jan 2019, 17:14
door Vinny
We gaan het meemaken. Overigens had de deelstaatregering ook gewoon de lijnen kunnen elektrificeren. Met een beetje goede wil kan een lijn gewoon in een jaar voorzien worden van bovenleiding.

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: za 05 jan 2019, 17:16
door Suus
Het is Duitsland, elektrificatie duurt daar een eeuwigheid+5 jaar, waarvan de eeuwigheid de planfase is.

Re: Aanbesteding Niederrhein-Niers

Geplaatst: za 05 jan 2019, 17:20
door Vinny
En als de elektrificatie niet op tijd klaar is dan kan je tijdelijk gaan dieselen onder de draad. Praktische oplossing die ook wat minder geld kost en voorbereidingstijd vergt..., maar goed blijkbaar zijn ze vergeten dat het materieel overgaat naar de nieuwe vervoerder bij afloop van de huidige concessie... :X