HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5815
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door isadora »

Waar de rit nu nog 80 minuten duurt, wordt deze bij opening van de lang verwachte HSL teruggebracht tot 28 minuten.
http://www.jpost.com/Israel-News/New-We ... ump-520135
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
PHS

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door PHS »

Dus ze gaan een treinstation bouwen bij de Oude Stad en dat vervolgens naar Trump vernoemen? Die zijn echt gek :') :X

Overigens is het niet echt een HSL, want de maximumsnelheid is 160 km/u.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door Timon91 »

De huidige route is echter wel schitterend en de moeite waard om eens te berijden, ook al kom je in een buitenwijk van Jeruzalem uit. Ik kan die in ieder geval van harte aanbevelen!
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door Vinny »

Ik heb dat in 2001 gedaan, toen was het vooral geinig. Beetje verouderd materieel en een ondoorgrondelijke dienstregeling. Israël was een echt busland.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door Timon91 »

Jef400 schreef: Maar ehm Timon, treinreizen in Israel, zou je dat willen aanbevelen aan de mensen op dit forum?
Het is best grappig om in Israël in een Duitse RE te zitten :') Maar inderdaad, ik kan het wel aanbevelen. Treinen rijden vaak, in een taktdienstregeling en op tijd. Je kan op best veel plekken komen en voor de rest is er de bus. Heel bijzonder is het allemaal niet, maar wel leuk en handig :)
Mijn Flickr account.
PHS

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door PHS »

Vergeleken met Noord-Korea is nog maar heel weinig spannend lijkt mij

Over Noord-Korea gesproken, wanneer komt het volgende deel online?
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door Timon91 »

Heb je nog een half uurtje geduld? :')
Mijn Flickr account.
PHS

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door PHS »

Beschouw het maar als een compliment ;)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door Timon91 »

Haha, het was ook met een knipoog ;) Er gaat alleen wel iets fout met het uploaden van de foto's, dus ik heb het iets te snel geroepen :')
Mijn Flickr account.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door Jef400 »

Interessant
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door SLToilet »

Vinny schreef:Ik heb dat in 2001 gedaan, toen was het vooral geinig. Beetje verouderd materieel en een ondoorgrondelijke dienstregeling. Israël was een echt busland.
Sinds die tijd is er veel veranderd. Het gaat meer en meer lijken op een miniversie van het netwerk in de Lage Landen, dadelijk ook met elektrische treinen, hoge frequenties, hoge stationsdichtheden en een HSL waarop vooral een boemel de dienst uitmaakt. En een gestage groei van het netwerk zelf. Maar wel eentje met internationale politieke lading.
Maar de groei is duidelijk een gevolg van de economische en demografische ontwikkelingen. Israël staat er nu beter voor dan enkele decennia geleden. Wel is het zo dat de meeste landen niet blijven stilstaan maar de landen die rijker zijn in de regio zijn door hun olie niet erg zelfredzaam, verkwisten nogal wat geld en hebben weinig op van het reizen per OV of van het zelf bedenken van technologie. Nog afgezien van het als vrouw (beperkt) vrij kunnen reizen en andere randzaken die het reizen per OV toch een soort nasmaak geven. Dan gaat het in Israël wel lekker, maar Jeruzalem zit daarentegen wel met een hardnekkig zaterdagprobleem. In Tel Aviv willen ze graag reizen op die dag, maar het conservatieve Jeruzalem ziet het niet zitten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door SLToilet »

olof schreef:Vergeleken met Noord-Korea is nog maar heel weinig spannend lijkt mij Afbeelding
Er rijden ook treinen in Syrië of Congo maar goed, er is een verschil tussen spannend qua mystiek en spannend omdat je je leven niet zeker bent (hoewel... Noord-Korea kan er ook wat van).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door Vinny »

maar Jeruzalem zit daarentegen wel met een hardnekkig zaterdagprobleem. In Tel Aviv willen ze graag reizen op die dag, maar het conservatieve Jeruzalem ziet het niet zitten.
Toen ik er was reed er tussen vrijdagavond en zaterdagnamiddag (en op religieuze feestdagen) helemaal geen openbaar vervoer. Ook dat is dus een aanzienlijke verbetering :pos:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3491
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door Nitein-Repart »

SLToilet schreef:
olof schreef:Vergeleken met Noord-Korea is nog maar heel weinig spannend lijkt mij Afbeelding
Er rijden ook treinen in Syrië of Congo maar goed, er is een verschil tussen spannend qua mystiek en spannend omdat je je leven niet zeker bent (hoewel... Noord-Korea kan er ook wat van).
In bijvoorbeeld India of Indonesië zijn treinreizen ook lang niet zo veilig dan in welk Europees land dan ook, gezien het aantal ongelukken dat daar heeft plaatsgevonden.

Overigens, zijn de RE-Dosto's en de IC3 die in Israël rijden wel aangepast aan het klimaat van Israël (droog en warm)? Het lijkt mij dat normale RE-Dosto's en de IC3 niet kunnen rijden in gebieden met een woestijnklimaat, zoals Israël.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door SLToilet »

Bij India is mij dat beeld heel herkenbaar. Bij Indonesië toch een stuk minder, qua veiligheid is de laatste de afgelopen tien jaar hard vooruitgegaan, soms op harde wijze (lees: metalen ballen onder de bovenleiding tegen treinsurfers :mrgreen: ). Treinsurfen is er nu een zeldzaamheid. Ook aan de beveiliging is hard gewerkt, bemande seinen worden steeds verder uitgefaseerd. Hoe hun systeem exact werkt weet ik niet, maar het is niet zo veilig als pak 'm beet ATB-vv omdat er nogal eens wat gebeurt. De overwegen zijn qua ontwerp onveilig door de toegenomen drukte maar ongelukken zijn zeldzaam op de automatisch beveiligde trajecten: dat alarm bij een overweg is oorverdovend hard!!

Maar weer terug naar het heilige land: Overigens is het klimaat in Israël niet heel anders dan in Zuid-Europa, hoogstens warmer in de winter en veel warmer in de verder onbewoonde gebieden tussen pakweg Gaza-Dode Zee-Eilat. Maar daar rijden ze toch niet. Gezien de IC3 rijdt in Spanje, op de Iberische hoogvlakte wordt het best heet in de zomer, verwacht ik er geen problemen mee. De RE-dubbeldekkers zijn wel een uitdaging, ze hebben hoogstens een keertje 40 graden meegemaakt op een verloren hoogzomerdag in het zuidelijke Rijndal.

Update: IC3 rijdt ook in Spanje.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Mr-W
Berichten: 3061
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door Mr-W »

Ik vermoed dat men in Israël wel treinen heeft besteld die de weersomstandigheden aankunnen en airco bezitten.
Erno-BE schreef:
SLToilet schreef:
olof schreef:Vergeleken met Noord-Korea is nog maar heel weinig spannend lijkt mij Afbeelding
Er rijden ook treinen in Syrië of Congo maar goed, er is een verschil tussen spannend qua mystiek en spannend omdat je je leven niet zeker bent (hoewel... Noord-Korea kan er ook wat van).
In bijvoorbeeld India of Indonesië zijn treinreizen ook lang niet zo veilig dan in welk Europees land dan ook, gezien het aantal ongelukken dat daar heeft plaatsgevonden.
Het aantal ongelukken door slechte infrastructuur is in Israël laag, de onveiligheid ontstaat door mogelijke terreur dreiging.
DingeZ
Berichten: 456
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: HSL Tel Aviv - Jeruzalem nadert voltooiing

Bericht door DingeZ »

De Israëlische dosto heeft een extra grote airco-unit in het stuurstandrijtuig zitten.
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten