In Berlijn check je in met je sneakers

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door cassie127 »

In Berlijn check je in met je sneakers

Adidas lanceert vandaag samen met het Berlijnse vervoersbedrijf BVG een sneaker waardoor je geen kaartje meer hoeft te kopen voor het openbaar vervoer. In de voorkant van de schoen zit namelijk een jaarkaart voor de metro, tram en bus.

De sneaker heeft aan de achterkant hetzelfde design als de bekleding van de bankjes in de metro, terwijl het geel en zwart geïnspireerd zijn op de buitenkant van de metro. De schoenen kosten 180 euro en daar krijg je dus automatisch een jaarabonnement voor de metro, tram en bus bij.
Echte sneakerfans kampeerden al een nacht voor de deur van de twee winkels die ze verkochten. Pech voor verzamelaars, want er zijn maar vijfhonderd stuks te koop.

Tientallen mensen kampeerden een nacht voor de deur van de sneakerwinkel om de limited edition-sneaker te bemachtigen AFP
De lancering van de sneaker is onderdeel van een marketingcampagne van het Berlijnse stadsvervoer, BVG. Volgens correspondent Judith van de Hulsbeek kampt het bedrijf al jaren met een heel slecht imago. "Ze rijden vaak niet op tijd, de conducteurs staan erom bekend heel erg onbeschoft te zijn en er zitten heel veel dronken mensen in de metro."

Dat was voor BVG ook de reden om een jong reclamebureau in te huren. "Zij maakten juist een grapje van hoe smerig en regelloos het bij BVG is", vertelt Van de Hulsbeek. "Het is nu meer cult geworden."

Een voorbeeld van zo'n campagne is de YouTube-video van een rappende conducteur die viral ging. "Daarmee zeiden ze als grapje: 'Wat je ook doet in het vervoer, wij vinden het allemaal prima en hebben geen huisregels. Zolang je maar betaalt.'" Volgens Van de Hulsbeek is door die campagne het imago van het bedrijf van heel slecht naar redelijk goed gegaan.
De video van BVG die in 2015 viral ging

Van de Hulsbeek denkt niet dat de vijfhonderd sneakers voor minder zwartrijders in de Berlijnse metro zullen zorgen. "Er wordt nauwelijks gecontroleerd in de metro. Er zijn heel veel mensen die zwartrijden." In tegenstelling tot veel andere Europese hoofdsteden, werken ze in Berlijn niet met een chipkaart en poortjes.

Lees verder en meer: https://nos.nl/op3/artikel/2212195-in-b ... akers.html
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door Mdk »

Hmm, dat is me niet opgevallen toen ik er was, maar inderdaad, de Berlijnse u- en s-bahn hebben geen barrières, en je hebt alleen papieren kaartjes.
Bij twijfel altijd klagen
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door cassie127 »

Nog even ter vergelijking de schoenen kosten dus €180,- waren binnen een dag allemaal uitverkocht. Een normaal jaarabonnement voor de U-Bahn kost al €761,- dus opzich is dit dan wel een koopje (en een besparing van €581,- en dan heb je ook nog eens wat aan je voeten zitten).
Maar je moet de schoenen dus wel aan hebben als je met de U-Bahn wilt reizen:
Spoiler: show
Afbeelding


Ook worden de eerste sneakers al op eBay voor nogal hoge bedragen aangeboden:
Spoiler: show
Afbeelding
Over het geen poortjes hebben: Heb je ergens in duitsland afgesloten u-Bahn of S-Bahn stations gezien? Waar je dus eerst je kaartje moet tonen voor entree?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door Suus »

Ik ben in Duitsland nog nooit poortjes tegengekomen en ik kan het aantal bezochte ondergrondse systemen in Duitsland al niet meer op twee handen tellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door Mdk »

Ik verwacht het overigens niet dat de waarde van deze schoenen het abonnement is, maar puur de exclusiviteit en het verhaal erachter. Ditsoort gedoe (meteen uitverkocht, doorverkoop voor bizarre prijzen) zie je bijv. ook bij yeezy's, en ik vermoed dat het bvg dat ook wel weet.
Bij twijfel altijd klagen
theicmm
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 00:45
Locatie: Hoorn

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door theicmm »

Ik vind juist dat ze heel veel controleren in de u bahn in Berlijn. vaak meegemaakt maar misschien was dat dan net toeval :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door trolly »

Ik ben niet vaak in Berlijn, maar word altijd gecontroleerd. Dat geeft mij het idee dat er redelijk strak gecontroleerd wordt. En ik draag geen sneakers :N
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door en-es »

Suus schreef:Ik ben in Duitsland nog nooit poortjes tegengekomen en ik kan het aantal bezochte ondergrondse systemen in Duitsland al niet meer op twee handen tellen.
Ik was kort geleden een aantal dagen in München en ik vond het echt heerlijk dat er nergens poortjes en incheckpaaltjes waren.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Ik ben in Duitsland nog nooit poortjes tegengekomen en ik kan het aantal bezochte ondergrondse systemen in Duitsland al niet meer op twee handen tellen.
Wat dat betreft is Berlijn een heerlijke Amsterdam jaren '90 beleving. Ook qua rauwheid van de stad.

Laatste keer dat ik er was werd er wel keihard gecontroleerd. In tegenstelling tot Antwerpen waar volgens mij echt iedereen zwart rijdt.
metrophil
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door metrophil »

cassie127 schreef: Over het geen poortjes hebben: Heb je ergens in duitsland afgesloten u-Bahn of S-Bahn stations gezien? Waar je dus eerst je kaartje moet tonen voor entree?
Er zijn nergens in Duitsland afgesloten stations misschien met uitzondering van enkele bergkabelbanen in de Alpen. Dus is het voor Duitsers vaak zeer verwarrend met jullie poortjes.
Groetjes uit Duitsland
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door Michael 1988 »

Ik was met de kerst in Berlijn en mij viel op dat ik van de vijf dagen dat ik in de bus, U-Bahn, S-Bahn en tram zat, maar 1x werd gecontroleerd door controleurs en burgerkleding en ook maar 1x beveiliging tegen kwam. Daarnaast kwam ik regelmatig zwervers en alcoholisten tegen in de U-Bahn en in de S-Bahn. Ook gingen alle deuren van de bussen open bij iedere halte (ook als er niemand instapte). Dus zwartrijden is daar erg makkelijk en ik snap de redenatie van een slecht imago wel. Ze kunnen beter gaan investeren in afgesloten stations, goede opleiding van de chauffeurs en meer controleurs/beveiligers dan in deze reclame. Hun slechte imago blijft op deze manier toch bestaan.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door cassie127 »

Ik was in de 1e week van de kerst vakantie daar nou ik denk dat ik wel 10x controle heb gehad van controleurs in burger kleding... Maar inderdaad er zijn veel zwervers te vinden in de treinen die duidelijk iets te veel gedronken hebben.

Dat alle deuren bij ieder station dan open gaan helpt ook niet mee... Wat ook niet helpt is als je dan op het knopje deur sluiten (omdat er staat dat je dat bij koud weer moet doen) drukt en vervolgens iemand de deur open gaat drukken omdat die nog mee wil (terwijl de andere allemaal nog open stonden). Maar ja die deur wou dus niet meer open en niet meer dicht. Na veel drukken uiteindelijk de deur dicht gekregen en bij het volgende station wou de deur ook niet meer met het knopje open... Dus hoe sloop je de deuren van een U-Bahn stel... Door ze open te drukken als ze sluiten :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door Michael 1988 »

Ik was er toevallig diezelfde week en reed vooral met de S41 en S42. Kapotte deuren heb ik nog niet meegemaakt. Wel erg veel oud materieel.

Maar terugkomend op het ondererp. Het is wel een leuke (en vooral dure) actie. Maar naar mijn menig mag er nog wel iets meer gedaan worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door Vinny »

Michael 1988 schreef:Ik was met de kerst in Berlijn en mij viel op dat ik van de vijf dagen dat ik in de bus, U-Bahn, S-Bahn en tram zat, maar 1x werd gecontroleerd door controleurs en burgerkleding en ook maar 1x beveiliging tegen kwam. Daarnaast kwam ik regelmatig zwervers en alcoholisten tegen in de U-Bahn en in de S-Bahn. Ook gingen alle deuren van de bussen open bij iedere halte (ook als er niemand instapte). Dus zwartrijden is daar erg makkelijk en ik snap de redenatie van een slecht imago wel. Ze kunnen beter gaan investeren in afgesloten stations, goede opleiding van de chauffeurs en meer controleurs/beveiligers dan in deze reclame. Hun slechte imago blijft op deze manier toch bestaan.
Er is veel meer controle dan in Nederland, maar alsnog kunnen dit soort teams weinig uitrichten tegen zwervers en draaideurcriminelen. Die betalen hun boetes toch nooit. Nu is het drugsprobleem denk ik wel minder dan vroeger, de tijden dat "Bahnhof Zoo" een no-go area was liggen toch wel achter ons denk ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door n-evo »

Mwah ik vind de hoeveelheid zwervers en verslaafden op straat in Berlijn toch wel echt niveautje Amsterdam jaren '90. Laat ik het zo zeggen: het viel mij echt op.
Michael 1988 schreef:[...] Ze kunnen beter gaan investeren in afgesloten stations, goede opleiding van de chauffeurs en meer controleurs/beveiligers dan in deze reclame.
Ik word altijd een beetje lacherig van "Als ze geen € 1000,- uittrekken voor een grappig YouTube-filmpje hebben ze vanzelf geld om voor honderden miljoenen poortjes te installeren"-redenaties.
Floris
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 01:48
Contacteer:

Re: In Berlijn check je in met je sneakers

Bericht door Floris »

Michael 1988 schreef:Maar terugkomend op het ondererp. Het is wel een leuke (en vooral dure) actie.
In welk zin is de actie duur?
- Adidas verkoopt een paar exclusieve schoenen voor 180 euro. Adidas verkoopt wel vaker limited editions, ook voor dit soort prijzen. Als ze hier al verlies op leiden, dan staat daar wel de gratis reclame tegenover.
- BVG betaalt Adidas geen cent, maar krijgt ook niets van die 180 euro. Echter, BVG gaat er ook vanuit dat er slechts een enkeling de schoenen zal gaan gebruiken om mee te reizen. Voor BVG zijn de kosten (verwacht verlies in kaartverkoop) dus ook laag, maar levert het ook hier weer gratis reclame op.
- De klant betaalt 180 euro voor een paar sneakers (die hij waarschijnlijk niet gaat dragen). Tja... dat zijn grotendeels waarschijnlijk verzamelaars en mensen die er een potentiele investering in zien (gezien de advertenties op Ebay) (die anders waarschijnlijk wel een andere limited edition sneaker hadden aangeschaft)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten