Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Volgens mij heb ik laatst ergens gelezen dat de levering voor Vorarlberg afgerond is en men begonnen is aan de levering voor Tirol. Je vergeet overigens nog de R 1 en R 5 ritten. De omloop van de S3 zit aan de R 5 vast, en de R 5 wil men in de toekomst vaker laten rijden. Voor de S2 was dat plan er ook. Daarnaast is de omloop wat ingewikkeld op het moment dat de Railjet tussen Bregenz/Bludenz en Feldkirch rijdt, dan rijden de REX omlopen niet hun volledige rit
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Ik kom zelf met een beetje efficiënt plannen en de spitsdiensten waar mogelijk in de reguliere omlopen verwerken doordeweeks op minimaal 23 composities uit zonder reserve. Wat erg nadelig werkt in Vorarlberg is dat de REX als het ware de Railjet aanvult tot een halfuursdienst. Dit geeft ingewikkelde koppelingen en lange keertijden, omdat je eens in de twee uur slechts tot Feldkirch rijdt/kan rijden vanwege de Railjet uit/naar Zürich. Het scheelt al iets dat je met de vierdelige Desiro's niet meer per se gekoppeld hoeft te rijden, maar aan de inzet van een paar Talenten of dubbeldekkers zit je voorlopig nog vast met 21 Desiro's.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.lok-report.de/news/europa/i ... offen.html

Ceske Drahy heeft 20 negendelige ComfortJet-treinstammen besteld voor onder andere de treindiensten naar Hamburg en Budapest (beiden 8 omlopen bij een tweeuursdienst). De negendelige ComfortJet-treinstammen gaan tussen 2024 en 2026 de huidige treinstammen tussen Hamburg en Praag en tussen Praag en Budapest vervangen. Er staat ook in dat een aantal RJ-treindiensten tussen Praag en Graz vervangen worden door ComfortJet-treinstellen. Dit kan betekenen dat er straks geen ÖBB-RailJet-treinstammen meer in Praag komen en er zodoende meer ÖBB-Railjet-treinstellen in Oostenrijk beschikbaar komen om de klassieke IC-treindiensten te vervangen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Nitein-Repart schreef: do 31 aug 2023, 18:53 https://bahnblogstelle.com/206765/gross ... eue-zuege/

De ÖBB heeft bij Siemens een raamcontract afgesloten voor de afname van maximaal 540 driedelige Mireo-stellen voor het regionale vervoer in Oostenrijk. Vanaf 2028 worden de nieuwe Mireo-stellen ingezet in Oostenrijk.
https://bahnblogstelle.com/208002/oebb- ... mptalbahn/

Naast het raamcontract van maximaal 540 driedelige Mireo-stellen heeft de ÖBB ook nog bij Stadler een raamcontract afgesloten voor de afname van maximaal 120 driedelige Flirt-stellen met batterijaandrijving voor de niet-geëlektrificeerde trajecten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.google.com/amp/s/www.mdr.de ... 0~amp.html

Abellio Mitteldeutschland heeft drie zesdelige ÖBB Talent 3-stellen overgenomen voor versterking van het Saale-Thüringen-Sudharz-Netz. De 20 driedelige Talent 2-stellen en 15 vijfdelige Talent 2-stellen blijken onvoldoende voor het netwerk van treindiensten van Halle en Leipzig naar Saalfeld, Erfurt en Kassel.

Eerder had de SWEG al drie zesdelige ÖBB Talent 3-stellen overgenomen die nu tussen Mannheim en Heilbronn worden ingezet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Vandaag was de presentatie van het eerste ICE3-neo-treinstel met het nieuwe ICE-interieur: https://mediathek.deutschebahn.com/mars ... id=7395147
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.eurailpress.de/nachrichten/ ... wagen.html

Het Deense spoorwegbedrijf DSB heeft recentelijk nog zeven oude Duitse Dubbeldeksrijtuigen aangekocht om het wagenpark te versterken. Er rijden al een flink aantal Dubbeldeksrijtuigen uit Görlitz in Denemarken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De aanbesteding voor rond 1.400 rijtuigen en daarboven een optie op rond 850 rijtuigen (ja, in de verslaggeving is daadwerkelijk sprake van "rijtuigen" en niet van "stellen") voor de S-Bahn Berlin verloopt nog steeds traag, onder andere door een juridische procedure welke door een bieder (vermoedelijk Alstom) is aangespannen. Inmiddels is er sprake van dat de nieuwe treinen pas in december 2029 van start gaan, of zelfs nog later. Spannend is, dat men om een tussentijdse materieeltekort te vermijden desnoods nog meer stellen serie 483/484 van Stadler kan kopen, maar dat wil men niet omdat inmiddels blijkt dat hun stroomverbruik te groot is en daardoor het net niet nog meer van deze stellen aankan.

https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... li.2161268
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

De MIVB heeft 36 eCitaro's besteld. Deze gaan vanaf 2026 onder andere op de lijnen 56, 58 en 83 rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Zo te zien kunnen vervoerders beter uit de buurt blijven van NEWAG:
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door gpvos »

Zie ook mijn eerdere bericht: viewtopic.php?p=828396#p828396
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

LNER heeft bij CAF 10 tiendelige treinen besteld die zowel op bovenleiding, diesel als een batterij kunnen rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Nadat alex sinds gisteren een deel van hun toenmalige net kwijt is (de trein Hof-München wordt nu apart door DB gereden) gaan de dubbeldeksrijtuigen naar Denemarken en de 183 naar de ÖBB.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Wat voor locomotief rijdt er nu tussen München en Regensburg en worden de vier rijtuigen die tussen Regensburg en Praha rijden in Regensburg nog versterkt met een aantal rijtuigen, aangezien vier rijtuigen tussen München en Regensburg mij behoorlijk weinig lijkt?

En rijdt nu tussen Nürnberg en Regensburg (RE50) Talent2-stellen? Er waren geruchten op Drehscheibe en ICE-Treff dat de Talent2-stellen die eerder tussen Nürnberg-Bamberg-Würzburg/Saalfeld reden nu worden ingezet tussen Nürnberg en Regensburg (RE50), maar ik heb nog geen beelden gezien dat het gerucht bevestigd is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MetroRET »

De RE2 rijdt met 4-5 dosto-rijtuigen, tussen München en Regensburg met een BR111 of 146.2.
Tussen Regensburg en Hof rijdt deze trein met een BR218, ook voor het stuurstandrijtuig indien van toepassing.

De RE50 lijkt inderdaad met Talent2 te rijden, of deze ex Franken-Thüringen express zijn, durf ik niet te zeggen.

https://bahn.expert/Regensburg%20Hbf
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Voor de Franken-Thüringen-Express is een serie Desiro HC onderweg, maar die gaan als het goed is pas ergens na de jaarwisseling commerciële ritten rijden of zijn net een paar dagen in dienst. Als die serie volledig operationeel is, naar verwachting komende zomer, komen de Talent2 die nu op de Frankenwaldbahn rijden wel vrij.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.vrgroup.fi/en/vrgroup/news/ ... 220230921/

De 4 SM6-stellen die tot vorig jaar op de Allegro-verbinding Helsinki-Sint-Petersburg reden vanaf 2025 worden ingezet op binnenlandse treindiensten in Finland. De Finse Spoorwegen VR hebben de joint-venture Karelian Trains volledig overgenomen om faillissement van Karelian Trains te voorkomen en zodoende zijn ze eigenaar geworden van de vier SM6-stellen. Aangezien de treinstellen anderhalf jaar niet meer gereden hebben worden ze door VR volledig opgeknapt, zodat ze volgend jaar het binnenlandse treinnet van Finland kunnen versterken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door umbusko »

České dráhy hebben 10 Iveco Crossways aangeschaft en bestickerd als ČD Bus voor treinvervangend vervoer; volgend jaar komen er nog 30. Facebooklink met foto's.
Stadsbus
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Stadsbus »

In België schaffen ze wat Chinese bussen aan, en daar komt ook weer kritiek op: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/04 ... e-constru/

Meer info over de aankoop van de bussen: https://businessam.be/teken-des-tijds-d ... -reus-byd/
Gaat om 92 12 meter bussen, order kan oplopen tot 500 stuks.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door sirvinniei »

Moeten bussen niet gewoon aanbesteed worden, aangezien De Lijn een staatsbedrijf is?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

De Lijn is eigendom van de Vlaamse overheid en zodoende geen zuiver staatsbedrijf (want Vlaanderen is geen staat binnen België, maar slechts een gewest). Maar in België gelden wel de Europese regels dat je grote klussen als deze openbaar moet aanbesteden. En juist door dat openbare is het formeel verboden om (in ogen van bepaalde lieden ongewenste) partijen uit te sluiten, tenzij dat van tevoren al onderbouwd is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door The Greyhound »

In Frankrijk probeert men elektrische Chinese auto's buiten te houden door de aanschaf subsidie afhankelijk te maken van de ecologische footprint tijdens de bouw. Daarbij wordt het transport van de fabriek meegerekend, wat behoorlijk wat vervuiling oplevert. Op BYD krijg je geen subsidie (maar ook niet op een witte Tesla Model Y maar wel weer op een grijze Model Y uit Berlijn).
Het wordt steeds gebruikelijker om ook milieu eisen mee te nemen tijdens een aanbesteding.
Misschien is kas van de Lijn ook wel leeg en dan is een BYD op korte termijn wel aantrekkelijk.
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door dennistd »

En ze worden gebouwd in Hongarije, dat vreemd genoeg nog steeds een EU-land is en dus daarom waarschijnlijk niet uitgesloten kan worden van een aanbesteding.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De kritiek is begrijpelijk, want aan de ene kant wordt door bijna dagelijks de politiek gezegd dat men de lokale economie moet steunen en onafhankelijker van China moet worden, maar dan gaat aan de andere kant een overheidsbedrijf zelf in grote schaal in China winkelen. En op een gegeven moment, als bij voorbeeld Van Hool faillet gaat (wat ik niet wil hopen) komen dan van dezelfde overheid weer krokodillentranen. :X
Wat de aanbesteding betreft - als men het echt wil en nauwlettend is zijn er mogelijkheden om de voorwaarden van een aanbestingen in een manier te formuleren, dat bepaalde producten geen kans hebben om te winnen......
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

Maar als je te nauwlettend bent, kan het discriminerend zijn. Daar kan een verliezende partij met succes tegen in beroep gaan, wat nog meer belastinggeld kost.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten