Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef: vr 05 jan 2024, 13:23Het wordt steeds gebruikelijker om ook milieu eisen mee te nemen tijdens een aanbesteding.
Toevallig zie ik dat soort milieu-dingen in m'n werk ook wel geregeld langskomen. En om je even uit de droom te helpen: iets dichterbij kopen wil lang niet altijd zeggen dat de EPD (Environmetal Product Declaration) gunstiger uitpakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door The Greyhound »

Om je uit de droom te helpen, een bus over zeer grote afstand verschepen heeft wel degelijk een grote impact en daar hebben we het hier over.
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door mp623 »

Wat Daniël (denk ik) zegt, is dat het juist een fout aanname is om te denken dat iets over grote afstand verschepen altijd een grotere milieu-impact heeft dan iets dichterbij kopen. Als je van de cijfers uit die artikel uitgaat, klopt dat ook https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... gtransport.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door The Greyhound »

Een bus vanaf Valkenswaard naar een Nederlandse klant brengen blijft vele malen schoner dan een bus vanaf China naar diezelfde klant verschepen en vervolgens vanaf een haven naar de klant te brengen per vrachtwagen……
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door mp623 »

Een bus op dieplader vanaf een of andere zuid- of oost-europese fabriek op een dieplader naar nederland verschepen heeft niet perse minder milieu-impact dan een bus vanuit een chinese haven laten verschepen.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Mdk »

Vergeet ook vooral niet dat we het hebben over emissie in de productieketen, niet alleen emissie op het stukje tussen de assemblagefabriek en de klant. Voor zover ik me kan herinneren hebben we in Nederland bijvoorbeeld geen staal- aluminium of kobaltmijnen.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Nieuwe treinserie JK voor de U-Bahn Berlin, gebouwd door Stadler: https://unternehmen.bvg.de/pressemittei ... nft-bitte/
Matt5154
Berichten: 798
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Matt5154 »

Er komt ook nog serie J voor Grootprofiel lijnen U5 t/m U9
TomSteyl
Berichten: 314
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door TomSteyl »

ICE11 schreef: vr 12 jan 2024, 20:03 Nieuwe treinserie JK voor de U-Bahn Berlin, gebouwd door Stadler: https://unternehmen.bvg.de/pressemittei ... nft-bitte/
Ik las al een hoop gemopper dat de nieuwe voertuigen geen afdoende klimaatbeheersing hebben.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vraag mij af wat de reden is dat de U-bahn zo spartaans wordt uitgevoerd. Waar de trams wel airco hebben, is de U-bah alleen van ventilatie voorzien.

Daarnaast, zijn het ook geen 6 bakken als de H, maar 4 + 2.
bussende02
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 okt 2023, 17:45

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door bussende02 »

Omdat ik hier nog niets over de aanschaf van de 43 Ebusco's voor de NIAG heb gelezen, wil ik deze informatie graag met jullie delen:
Volgens de laatste newsberichten moeten de eerste bussen in 2024 worden geleverd. Het is niet helemaal duidelijk wanneer dit precies zal gebeuren.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Tot nu toe is het argument van de BVG tegen airco, dat de afvoerlucht van de aircos de tunnels te veel zou opwarmen.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Als je altijd onder de grond bent is het ook beter om de ondergrondse ruimtes goed te ventileren of te koelen, het heeft weinig zin om warmte van binnen het materieel naar buiten het materieel te verplaatsen als "buiten" nog altijd binnen is.
Maar goed, de U-Bahn komt ook boven de grond.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door teun »

Ik vind het maar een suffe kleurstelling, maar ja het alternatief even goed... :')
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

MaartenD schreef: zo 14 jan 2024, 15:50 Maar goed, de U-Bahn komt ook boven de grond.
In Berlin heb je lijnen welke geheel ondergronds zijn (U4, U7, U8, U9).
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door n-evo »

ICE11 schreef: zo 14 jan 2024, 14:54 Tot nu toe is het argument van de BVG tegen airco, dat de afvoerlucht van de aircos de tunnels te veel zou opwarmen.
Is dat het? Op zich snap ik dat wel. 's Zomers boven op straat bij de ingang van een Berlijns U-bahn-station is het soms net alsof je voor een gigantische föhn staat. :D
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MaartenD »

ICE11 schreef: zo 14 jan 2024, 20:23
MaartenD schreef: zo 14 jan 2024, 15:50 Maar goed, de U-Bahn komt ook boven de grond.
In Berlin heb je lijnen welke geheel ondergronds zijn (U4, U7, U8, U9).
Daarom zeg ik "komt ook boven de grond". De lijnen die ondergronds blijven zijn het probleem ook niet, want daar heb je materieel zonder airco maar met klapraampjes voor nodig.

Voor de lijnen die deels ondergronds gaan heb je materieel met airco nodig en daardoor zonder klapraampjes. Maar als je dan ondergronds gaat moet je de airco aan laten staan wat weer voor opwarming van de tunnels zorgt. Als je aircomaterieel met klapraampjes maakt kun je ondergronds de airco uitzetten, maar als je dan weer bovengronds komt en de klapraampjes staan open zal de airco niet meer aan gaan.

Dus het is gewoon een lastig verhaal.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door umbusko »

Met het aandeel aan niet fris ruikend volk in die dingen zou ik waarschijnlijk heel ongelukkig worden van stellen met alleen airco, zonder raampjes.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ThatPCDude »

n-evo schreef: ma 15 jan 2024, 23:32
ICE11 schreef: zo 14 jan 2024, 14:54 Tot nu toe is het argument van de BVG tegen airco, dat de afvoerlucht van de aircos de tunnels te veel zou opwarmen.
Is dat het? Op zich snap ik dat wel. 's Zomers boven op straat bij de ingang van een Berlijns U-bahn-station is het soms net alsof je voor een gigantische föhn staat. :D
Dat ik in Berlijn was in de zomer van 2022 was het anders juist lekker verkoelend om een metrostation in te lopen :lol: :lol:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Station Luchtbal »

SBB koopt nog 5 Giruno's bij Stadler voor routes naar Italië: SBB bestellt fünf weitere Giruno-Züge.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Z2N »

Goed nieuws! De Giruno's zijn hele comfortabele en betrouwbare treinen, en de combinatie met de aantrekkelijke reistijden na de opening van de Gotthard- en Ceneri-basistunnel maakt het logisch dat het aantal reizigers flink toeneemt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door en-es »

En WiFi *O*
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

umbusko schreef: di 16 jan 2024, 10:04 Met het aandeel aan niet fris ruikend volk in die dingen zou ik waarschijnlijk heel ongelukkig worden van stellen met alleen airco, zonder raampjes.
Serieus? Die ieniemini klaapraampjes bieden volgens jou dusdanig meer ventilatie dan de deuren gewoon op alle stations openen, dat je dus de ramen boven airco verkiest? :')

Het was altijd wel een flink verschil tussen de modernere metrostellen (H en jonger) en de oudere qua koelte. Alleen bij die IK-stellen is er zoveel kabaal van de ventilatie tijdens het rijden dat je misschien liever zonder ventilatie wilt reizen. En klopt, ben geen fan van die Stadler karakterloze modernere kopieën van de Hk.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dat is niet wat ik zeg: ik zeg alleen dat ik het prettig vind dat er ook tijdens het rijden frisse lucht binnen kan komen.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

Omdat er mensen zijn die minder fris ruiken...
En op de kleinprofiellijnen met hun lage snelheden had ik dus niet echt het idee dat die klapraampjes iets toevoegden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 128 gasten