In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door Ferdinand »

De stuurgroep Wunderline wil in 2024 een spoorverbinding hebben van twee uur met de Duitse stad Bremen. Dat is een half uur sneller dan nu het geval is.

Eind dit jaar moet duidelijk worden of dit ook haalbaar is. De stuurgroep bestaat uit Nederlandse en Duitse overheden, Prorail en de Deutsche Bundesbahn.

De eerste maatregelen houden in: Het herstel van de Friesenbrucke, het deels verdubbelen van de spoorbaan en aanpassingen van de stations en seinen.

Om de twee uur moet er een snelle trein naar Bremen gaan rijden. In eerste instantie nog met een overstap in Leer en op langere termijn moet er een rechtstreekse lijn tussen Groningen en Bremen komen.

Volgens de stuurgroep is zo’n verbinding goed voor de economie, toerisme en wordt het makkelijker om aan de andere kant van de grens een baan te vinden.

Bron: RTV OOG
Link naar oorspronkelijk artikel: https://www.oogtv.nl/2018/03/in-2024-in ... ar-bremen/
Zie ook de video:

[youtube]https://youtu.be/baxQKr8zt78[/youtube]
Laatst gewijzigd door Ferdinand op di 06 mar 2018, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door isadora »

_O- ........bruggetje.......proest.....hoest..... _O-
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door en-es »

Is het weer komkommertijd.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door Ferdinand »

Wat was er eigenlijk mis met Wiederline?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door JWM »

Zo'n onrealsitsch plan is dit toch ook niet? Als je Groningen - Leer weet te versnellen ben je er al bijna. Daar profiteren ook de regionale reizigers van.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door Aking »

OV fan Utrecht schreef:Wat was er eigenlijk mis met Wiederline?
Die kommt nie wieder :')
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door reisthijs »

JWM schreef:Zo'n onrealsitsch plan is dit toch ook niet? Als je Groningen - Leer weet te versnellen ben je er al bijna. Daar profiteren ook de regionale reizigers van.
Een reis die (toen de brug er nog was) per trein twee uur en drie kwartier duurde terugbrengen tot een reis van 2 uur, echt een forse tijdswinst. Misschien niet onmogelijk maar wel bijzonder ambitieus.

Ik ben nog steeds heel benieuwd hoe ze dat binnen afzienbare tijd voor elkaar denken te krijgen.

Iets uitgebreider nieuwsbericht hierover op http://wunderline.nl/voorkeursalternati ... en-bremen/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door Ferdinand »

Misschien is het een idee om Groningen-Leer te elektrificeren samen met de bouw van de nieuwe brug. Het zou een goed moment zijn, of niet?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door JWM »

Zoiets heeft alleen zin als je de hele lijn van bovenleiding voorziet. Op de noordelijke lijnen willen ze toch experimenteren met hybride treinen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door Suus »

Met een sneltrein tussen Groningen Leer kan je al wat tijd besparen.

In een trein die van Groningen helemaal naar Leer doorrijdt geloof ik niet. De capaciteit van de spoorlijn Leer - Oldenburg wordt in het tot 2030 geldende Bundesverkehrswegeplan niet genoemd als punt waar men in wil investeren, hooguit dat de snelheid waarmee Augustfehn gepasseerd kan worden verbeterd kan worden, dat vereist door de huidige stand van zaken (korte sporen, ouderwetse technologie) een relatief lange stop voor treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door Ferdinand »

JWM schreef:Zoiets heeft alleen zin als je de hele lijn van bovenleiding voorziet. Op de noordelijke lijnen willen ze toch experimenteren met hybride treinen?
Het stuk tussen Leer en Bremen is toch al elektrisch lijkt mij? (Lijkt me logisch, weet ik niet zeker). Als het gehele stuk elektrisch wordt kan er een schone Elektrische trein rijden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door JWM »

Suus schreef:In een trein die van Groningen helemaal naar Leer doorrijdt geloof ik niet.
Je bedoelt Bremen neem ik aan?

Je zou best de trein Bremen - Emden kunnen splitsen in Leer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door Suus »

Ja, ik bedoel Bremen.

Het is een afweging die de politiek in Niedersachsen zal moeten maken, die gaan over de lijnvoering van de treindiensten in de deelstaat. Ik kan mij voorstellen dat men in Emden, toch al erg afgelegen van hoofdstad Hannover, niet echt blij wordt als de sneltreinen of intercity's verloren gaan aan een buitenlandse stad.

Dat Emden nu nog een redelijke stad is komt omdat Niedersachsen, grootaandeelhouder van Volkswagen, heeft gezegd dat ze in Emden een fabriek moesten neerzetten en al hun auto's voor overzeese gebieden daar moeten overslaan. Dat is ook de belangrijkste spoorvracht in die regio: Ga een uur in Leer op het station posten (of wat eten in het stationsrestaurant met uitzicht op het spoor) en je ziet de ene na de andere autotrein voorbij komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door en-es »

Met een brug ga je die ambitieuze doelstelling niet halen. Want die moet steeds open en weer dicht als ik het goed heb.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door JWM »

Meer dan 1 á 2 treinen per uur en richting gaan er echt niet rijden. Er blijft genoeg tijd over om de burg te openen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: In 2024 in twee uur van Groningen naar Bremen

Bericht door Roeland »

Als je de kosten van zo'n plan deelt door het aantal gebruikers, dan kun je net zo goed aan iedere potentiële reiziger een goudklompje cadeau doen.
Als je dat geld in OV wilt investeren i.p.v. in prestige, dan kun je het wel beter doen, bijv. in een verdere uitbouw van Qlink rond Groningen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten