Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Nitein-Repart »

Als je een treindienst wil verbeteren heb je toch niet meteen een overbelastverklaring nodig? Ik wil alleen aangeven dat investeringen in de IC Berlin (afgezien afschaffen van lokwissel in Bad Bentheim) vooral nuttig zijn als andere treindiensten ook tergelijkertijd worden verbeterd. De IC Berlin via Zwolle leiden zie ik niet echt als een verbetering, aangezien de verbinding tussen bijv. Utrecht/Amersfoort met Berlijn een stuk slechter wordt. Dan kun je beter verbeteringen aanbrengen op de bestaande route via Amersfoort.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Sixhaven »

Erno-BE schreef:Ik denk dat voor de IC Berlin viersporigheid Amsterdam-Hilversum en snelheidsverhoging Bad Bentheim-Löhne tot 160 km/h het meest effectief zijn, omdat hiermee niet alleen de IC Berlin profijt van heeft, maar ook het binnenlands spoorvervoer over de Gooilijn en in Duitsland de RE60 en RB61. Dan kun je deze investeringen ook verkopen aan de burgers. Dit in combinatie met het vervallen van de lokwissel en mogelijke stop in Bad Bentheim kan er al zo'n 20 tot 25 minuten van de rijtijd af tussen Amsterdam en Berlin, zonder dat al te veel opstapplaatsen in Nederland richting Berlin en in Duitsland richting Berlin en Amsterdam verdwijnen.
Het lijkt erop dat Bad Bentheim-Löhne naar 200 km/h wordt opgewaardeerd, wellicht met 160 km/h als tussenfase. In het Bundesverkehrswegeplan 2030 werd het opwaarderen van die spoorlijn oorspronkelijk aangemerkt als een Vorhaben des potenziellen Bedarfs (dus niet erg concreet), maar in 2016 is dat project opgeschaald naar een Vorhaben des vordringlichen Bedarfs.

https://www.noz.de/deutschland-welt/nie ... eim-loehne
https://www.noz.de/lokales/osnabrueck/a ... -amsterdam
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Suus »

Statler Rail schreef:De IC Berlijn via de Flevolijn, Hanzelijn en Zl - Aml rijden wordt dacht ik nu serieus onderzocht. Tot groot ongenoegen van Deventer...
Er is geen onderzoek en NS weet officieel van niets: https://www.ovmagazine.nl/2016/03/zwoll ... n-ic-1600/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Mdk »

Ik verwacht dat de route uiteindelijk hetzelfde zal blijven, dromen over een uursdienst ice via Arnhem is leuk, maar natuurlijk een gigantische omweg. De Hanzelijn heeft wel een betere snelheid, maar ook hier maak je een omweg en slip je een paar belangrijke stops. Het op bepaalde stations niet stoppen in bepaalde richtingen zal waarschijnlijk ook wel stranden, omdat dit voor reizigers gewoonweg te verwarrend is.

Zoals al aangehaald zal de grootste snelheidsverbetering van het vermijden van de locwissel moeten komen, en ik denk de langzame opwaardering van stukken spoor langs de route.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door reisthijs »

De omweg via de Hanzelijn is niet groot, het scheelt minder dan 10 km tussen Amsterdam en Almelo. Dat verschil kan je ruimschoots goed maken door de hogere snelheid.
Suus schreef:
Statler Rail schreef:De IC Berlijn via de Flevolijn, Hanzelijn en Zl - Aml rijden wordt dacht ik nu serieus onderzocht. Tot groot ongenoegen van Deventer...[/quote
Er is geen onderzoek en NS weet officieel van niets: https://www.ovmagazine.nl/2016/03/zwoll ... n-ic-1600/
Dat was wel bijna twee jaar geleden. Ondertussen is er wel een verkennend onderzoek gedaan, waaruit bleek dat (heel verrassend) er een forse investering nodig zou zijn om dat mogelijk te maken. De kans dat daar het benodige geld voor gevonden wordt lijkt niet zo groot.
https://www.destentor.nl/deventer/hoe-r ... ~a4c409b6/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Suus »

600 miljoen?! Versnellen over de bestaande route moet toch wel goedkoper goedkoper kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Jef400 »

Erno-BE schreef:Als je een treindienst wil verbeteren heb je toch niet meteen een overbelastverklaring nodig? Ik wil alleen aangeven dat investeringen in de IC Berlin (afgezien afschaffen van lokwissel in Bad Bentheim) vooral nuttig zijn als andere treindiensten ook tergelijkertijd worden verbeterd. De IC Berlin via Zwolle leiden zie ik niet echt als een verbetering, aangezien de verbinding tussen bijv. Utrecht/Amersfoort met Berlijn een stuk slechter wordt. Dan kun je beter verbeteringen aanbrengen op de bestaande route via Amersfoort.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of het überhaupt nuttig is dat spoor te verdubbelen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Daniel »

Denk dat je nog het meeste wint wanneer de boog bij Naarden-Bussum aangepakt word op dat traject. Daar gaan de niet stoppende treinen nu niet bepaald snel doorheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Sixhaven »

Erno-BE schreef:De IC Berlin via Zwolle leiden zie ik niet echt als een verbetering, aangezien de verbinding tussen bijv. Utrecht/Amersfoort met Berlijn een stuk slechter wordt. Dan kun je beter verbeteringen aanbrengen op de bestaande route via Amersfoort.
Vanuit Utrecht moet er voor de IC Berlijn ook nu al overgestapt worden, dus een nieuwe route via de Flevo- en Hanzelijn hoeft voor Utrecht geen verslechtering te betekenen, vooral omdat de huidige IC Berlijn niet sneller is dan binnenlandse intercity's. Een route via Zwolle levert dan wel weer veel voordelen op voor reizigers uit Groningen en Leeuwarden, die nu nog twee keer moeten overstappen om naar Berlijn te kunnen, en die nu tussen Zwolle en Almelo verplicht zijn met een Sprinter te reizen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Aking »

Hoezo twee keer en hoezo sprinter? Vanuit zowel Groningen als Leeuwarden gaan er toch IC's naar Amersfoort?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Chrysa »

Met de sprinter bedoelt hij denk ik dat er geen ICs rijden tussen Zwolle en Almelo. Maar ja, die IC van Keolis wordt binnenkort toch doorgetrokken?
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Sixhaven »

Aking schreef:Hoezo twee keer en hoezo sprinter? Vanuit zowel Groningen als Leeuwarden gaan er toch IC's naar Amersfoort?
Die sluit niet aan. En het is ook nogal om: als je vanuit Groningen met slechts een overstap naar Berlijn wilt doe je er 8 uren en 41 minuten over (41 minuten overstaptijd op Amersfoort). Terwijl je als je via Zwolle-Wierden reist (met dus een extra overstap) je in 6 uren en 34 minuten in Berlijn bent.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Chrysa »

En via Weener kan het in 5:49. :')
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Sixhaven »

Met drie keer overstappen en met een rechtstreekse snelbus Groningen-Leer die sneller is dan de treinverbinding ooit geweest is.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Chrysa »

...dus? Een overstap is niet het einde van de wereld, zeker als het je 3 kwartier scheelt.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Sixhaven »

Mijn punt lijkt me vrij duidelijk: een eventuele route via Zwolle van de IC Berlijn biedt Noorderlingen aanzienlijke voordelen in de vorm van het uitsparen van een overstap, terwijl die nieuwe route voor reizigers vanuit Utrecht niet noodzakelijk een verslechtering hoeft te betekenen, omdat ze in de huidige situatie ook moeten overstappen (In Amersfoort). Dit ter nuancering van Erno-BE's stelling dat een eventuele routering van de IC Berlijn via Zwolle-Wierden niet tot enige verbetering zou leiden.

In de door Goudappel Coffeng onderzochte variant wordt de reistijd van de IC Berlijn met 50 minuten verkort. Ik ben er niet zo zeker van dat het dan vanuit Groningen via Leer, Bremen en Hamburg sneller zal zijn naar Berlijn. Sterker nog, het lijkt erop dat via Zwolle dan aanmerkelijk sneller is. Los daarvan zal het meerendeel van de reizigers dan de enkele overstap in Zwolle verkiezen boven die drie keer overstappen via de kortste treinverbinding (qua kilometers).
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door cassie127 »

Alleen gaat rijden tussen Zwolle - Wierden behoorlijk wat kosten. De lijn is enkelsporig en voorzien van de ATB NG versie waar veel materieel niet geschikt voor is.

Ook zal er veel nog niet oude infrastructuur weer vervangen moeten worden zoals de stroomvoorziening voor de bovenleiding en zullen er (dacht) 8 tunnels en 10 bruggen op het traject dan moeten worden aangepakt. Daarnaast ligt de spoorlijn vanaf Mariënheem tot Wierden een stuk hoger dan de rest van de omgeving.dus moet je beeld zand hebben om de boel op te hogen... En laat het zand van de bouw van de tunnel bij Nijverdal zo'n 2 a 3 jaar geleden nou allemaal zijn weggehaald :roll:

Verder zal er in Zwolle meer perroncapaciteit moeten komen en moeten de perrons op stations Heino en Raalte moeten worden verbreed omdat deze momenteel te smal zijn om deze op hoge snelheid te kunnen passeren.

Veel kosten dus voor slechts een kleine 15-25 minuten tijdswinst (binnen Nederland) en voor sommige reizigers een overstap minder.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Klaasje »

Sixhaven schreef:Mijn punt lijkt me vrij duidelijk: een eventuele route via Zwolle van de IC Berlijn biedt Noorderlingen aanzienlijke voordelen in de vorm van het uitsparen van een overstap, terwijl die nieuwe route voor reizigers vanuit Utrecht niet noodzakelijk een verslechtering hoeft te betekenen, omdat ze in de huidige situatie ook moeten overstappen (In Amersfoort). Dit ter nuancering van Erno-BE's stelling dat een eventuele routering van de IC Berlijn via Zwolle-Wierden niet tot enige verbetering zou leiden.
Routeren via Zwolle heeft natuurlijk alleen zin als je dat ook goed in de dienstregeling kan zetten. Daarnaast is een randvoorwaarde dat de binnenlandse vervoerwaarde voldoende is want zeker de helft van het jaar zitten er veel te weinig mensen in de trein om een losse dienst te kunnen rechtvaardigen. Als laatste zullen er ook daadwerkelijk reizigers afhaken die nu nog een rechtstreekse verbinding hebben en straks niet meer omdat het teveel gedoe is. Aangezien de verbinding over de bestaande route grotere plaatsen meepakt en beter in het netwerk ligt moet je wel een heel dikke winst hebben via de nieuwe route voordat het een verstandige keuze is om de boel om te leggen.
In de door Goudappel Coffeng onderzochte variant wordt de reistijd van de IC Berlijn met 50 minuten verkort. Ik ben er niet zo zeker van dat het dan vanuit Groningen via Leer, Bremen en Hamburg sneller zal zijn naar Berlijn. Sterker nog, het lijkt erop dat via Zwolle dan aanmerkelijk sneller is. Los daarvan zal het meerendeel van de reizigers dan de enkele overstap in Zwolle verkiezen boven die drie keer overstappen via de kortste treinverbinding (qua kilometers).
Je moet je even afvragen voor hoeverre Goudappel ook daadwerkelijk heeft onderzocht of de reistijdwinsten reëel zijn. Op basis van de rapportage krijg ik nou niet het idee dat iemand met verstand van dienstregelingen met alle mitsen en maren die daarbij komen kijken heeft meegewerkt. Maar ik laat mij graag verrassen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door en-es »

Sixhaven schreef:Met drie keer overstappen en met een rechtstreekse snelbus Groningen-Leer die sneller is dan de treinverbinding ooit geweest is.
Die bus is wel sneller en comfortabeler dan die trein die tussen Groningen en Leer reed.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door RTBS »

Ieder stadje kan wel willen dat de IC Berlin haar aan doet maar dat gaat gewoon niet, de huidige route van ICB is prima maar dient alleen eens geschikt gemaakt te worden voor 200km/u zodat het ook nuttig is om er een ICE op in te zetten.

Lijkt me een mooie opdracht voor Rutte en Merkel om dit eindelijk eens te regelen. Krijgt Rutte het niet voor mekaar in eigen land dan maar een ICE tussen Berlijn en Hengelo en laten de mensen daar dan maar overstappen op het trage Nederlandse OV. *trein*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Vinny »

Het voordeel van de route via Zwolle/Almelo is ook dat de trein naar Berlijn gecombineerd kan worden met de sneltreinen die de provincie tussen deze steden wil hebben. Volgens mij is daar geen volledige dubbelsporigheid voor vereist, maar dan kan de trein niet met 160 km/h worden ingelegd. Dat hoeft denk ik ook niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door reisthijs »

Dat is dan alleen een voordeel voor de provincie, niet voor NS en DB, die de IC Berlijn nog altijd voor eigen rekening exploiteren. Waarom zouden zij een andere route willen rijden als er geen tijdswinst wordt geboekt doordat ze voor regionale trein moeten spelen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Statler Rail »

Goed punt. Een voordeel zou kunnen zijn dat je nieuwe markten bedient, zoals Almere en Zwolle. Vanuit Amersfoort, Apeldoorn en Deventer zijn al IC’s naar Hengelo, zodat je een goede overstap kan bieden, vanuit Almere en Zwolle zijn die er niet.

En als je het goed kan plannen dus een beetje tijdwinst door minder stops en hogere snelheid. Lelystad kan je met 160 doorheen, Hanzelijn 200 km/h. Je zit natuurlijk met andere treinen, maar volgens mij past zo’n snel pad nog precies op de Flevo- en Hanzelijn. Zl-Aml wordt wat meer puzzelen met enkelspoor.

Maar het zal wel stuklopen op ATB-NG, of je moet van Zwolle naar Almelo alsnog over Deventer rijden, eventueel zonder stop.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door Bartjk »

ik zie ook weinig meerwaarde voor het rijden via Zwolle. Vanuit het noorden ben je sneller door bij Weener de grens over te steken, reizigers uit zwolle en omgeving kunnen vrij makkelijk met blauwnet naar Almelo/Hengelo. Ik zie wel meer in het schrappen van stops in Nederland. Ik zou dan zeggen schrap Hilversum, Apeldoorn en eventueel Almelo. Vanaf reizigers die vanaf die stations nu de icb gebruiken kunnen met een voorlooptrein naar het volgende station om daar op de berlijner te stappen. Ook wordt het tijd om materieel in te zetten dat wel tegen temperaturen van 25 graden of meer kan :X
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Bericht door reisthijs »

Statler Rail schreef:Maar het zal wel stuklopen op ATB-NG, of je moet van Zwolle naar Almelo alsnog over Deventer rijden, eventueel zonder stop.
Als er toch nieuwe treinen komen, kan je zorgen dat daar de juiste apparatuur in komt. Dat lijkt me nou niet het grootste probleem in dit verhaal.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten