Pagina 3 van 3

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 12:33
door Sixhaven
Nog even voor de duidelijkheid: ook ik ben erg sceptisch over de door Goudappel Coffeng voorgestelde nieuwe route, vooral omdat die forse investeringen vergt op punten in het spoornetwerk die nou niet bepaald als knelpunt te boek staan. Het geld lijkt me elders beter besteed. Mijn punt was dat de route via Zwolle, naast de mogelijkheden om daar te versnellen, ook dienstregelingtechnisch niet per se onlogisch is, gezien de centrale plek van Zwolle in het Nederlandse spoornetwerk. En Utrechtenaren gaan er bij een nieuwe route niet per se op achteruit.
RTBS schreef:Ieder stadje kan wel willen dat de IC Berlin haar aan doet maar dat gaat gewoon niet, de huidige route van ICB is prima maar dient alleen eens geschikt gemaakt te worden voor 200km/u zodat het ook nuttig is om er een ICE op in te zetten.

Lijkt me een mooie opdracht voor Rutte en Merkel om dit eindelijk eens te regelen. Krijgt Rutte het niet voor mekaar in eigen land dan maar een ICE tussen Berlijn en Hengelo en laten de mensen daar dan maar overstappen op het trage Nederlandse OV. *trein*
Dat lijkt me niet realistisch, aangezien de order voor de ICE 4, die oorspronkelijk Amsterdam-Berlijn zou rijden, is aangepast, waarbij de multicourante stellen zijn vervallen. Voor de IC Berlijn wordt nu een order locomotieven en rijtuigen voorbereid.

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 19:28
door RTBS
Zolang er nog geen order geplaatst is kan dit altijd nog aangepast worden naar bijvoorbeeld een ICE (zoals van Boxtel ook wil). Wel is het zo dat de ICB een DB-feestje is en niet van NS Int. Wel opvallend dat vrijwel alle buurlanden van Duitsland een volwaardige ICE-verbinding hebben behalve Nederland dat alleen een ICE-verbinding heeft dat met de fiets nog bij te houden is. :oops:

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 19:33
door Aking
Hebben Tsjechië en Polen ICE-verbindingen ja? :o

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 20:13
door Suus
Eerlijk gezegd heb ik liever een wat langzamere trein dan een HSL die niet voor binnenlands vervoer gebruikt kan worden, zoals de Belgische HSL 3 tussen Luik en Aken.

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 20:24
door Chrysa
Hoewel treinen rijden er uberhaupt op dat stukje HSL? Die HSL 3 heeft €830 miljoen gekost maar volgens mij rijden er maar 10 treinen per dag...

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 20:29
door Suus
Ik dacht 11, 5x Thalys en 6x ICE International. In het weekend kan het minder zijn.

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 20:34
door Mdk
Ik denk dat een hsl vanaf Amsterdam Amersfoort, Apeldoorn (Deventer) en Hengelo of Enschede best toegevoegde waarde zou kunnen hebben, maar dan zou er wel meer dan 1 2-uurse ice overheen moeten rijden.
De oost-westverbinding mag best wat meer snelheid krijgen wil het een fatsoenlijk alternatief voor alle korteafstandsvliegers worden.

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 20:48
door Suus
Gezien het gehuil uit het noorden toen ProRail dacht aan supersnelle intercity's van/naar Leeuwarden en Groningen ga je dat niet aan voor elkaar krijgen in Nederland.

In Frankrijk wordt er dan ook her en der aftakking gebouwd zodat allerlei plaatsen die geen snelle trein verdienen er toch een krijgen (Bar-le-Duc, Remiremont). Of nog erger, er zijn TGV's die ten zuiden van Lyon de HSL verlaten om plaatsen te bedienen (Avignon, Valence) die ook een TGV-station hebben. _O_

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 20:52
door Aking
In Frankrijk heeft toch alles en zijn grootmoeder met baguettes een TGV-station/stop? :lol:

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 22:10
door en-es
Aking schreef:Hebben Tsjechië en Polen ICE-verbindingen ja? :o
Denemarken ook?

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 22:12
door Aking
Denemarken heeft toch die Diesel-ICE's die de boot op gaan?

Afbeelding

Of is dat alweer voorbij?

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 22:13
door Suus
Die zijn uit dienst. De revisietermijnen zijn verlopen en niemand wilde daarvoor betalen.

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: di 13 mar 2018, 22:16
door Aking
Oh, dan mag Denemarken ook in mijn lijstje *O*

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 00:30
door Statler Rail
En hoe zit het met Luxemburg? Rijden daar al dan niet “volwaardige” ICE’s?

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 00:40
door Aking
Volgens mij rijden daar met het verdwjnen van de Iris en de Vauban geeneens IC's meer de grens over met Duitsland?

En die gingen trouwens ook door naar Frankrijk, dus volgens mij zijn de IC's van/naar Duitsland verdwenen met het opheffen van de 43X serie?

ICE's heeft Luxemburg volgens mij nog nooit gehad? Al hebben ze natuurlijk de Französische versie.

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 01:27
door en-es
ICE's hebben nooit gereden op Luxemburg naar mijn weten. Iris en Vauban reden niet in Duitsland. IC's rijden inderdaad niet meer tussen Duitsland en Luxemburg, al is er wel een trein Düsseldorf-Luxemburg die tot Koblenz als IC rijdt.

Re: Deutsche Bahn ziet flinke stijging reizigersaantallen op routes naar de Benelux

Geplaatst: wo 14 mar 2018, 07:18
door dennistd
Dat is gewoon de RE Luxemburg-Trier-Koblenz die 1x per dag doorrijdt naar Düsseldorf op eigen kosten. En aangezien Fernverkehr wel vrijgegeven is maar Regionalverkehr niet is het dus een IC. Hoeven ze meteen ook geen SWT- en Ländertickets te accepteren.