Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Thello, een dochter van het Italiaanse Trenitalia, wil vanaf 2020 hogesnelheidstreinen laten rijden tussen Parijs en Bordeaux. Het gaat daarmee de directe concurrentie aan met de TGV’s van SNCF.
Bron: https://m.20minutes.fr/amp/a/2241907?__ ... ssion=true
Bron: https://m.20minutes.fr/amp/a/2241907?__ ... ssion=true
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Mag dat in Frankrijk ook binnenlands dan?
En kan dit niet in het kort buitenlands nieuws draadje?
En kan dit niet in het kort buitenlands nieuws draadje?
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Waarom dacht je dat de SNCF staakt deze lente? Macron is bezig het nationale net open te gooien voor private reizigersvervoeders, door de regionale treinen aan te besteden en de langeafstandstreinen te liberaliseren. Thello is nu al een binnenlandse vervoerder (op de route Marseille - Nice - Milaan mogen ook binnenlandse reizigers mee), en dus is dit een logische tweede stap.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
En dan gaat de staat zelf maar treinen kopen?
http://www.lefigaro.fr/societes/2018/03 ... -futur.php
http://www.lefigaro.fr/societes/2018/03 ... -futur.php
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Eenduidige Franse (spoor)politiek is een utopie. (A)
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Mijn Frans is te slecht om dat artikel te begrijpen, dus het zou helpen als iemand een samenvatting geeft. :)
Maar als de staat inderdaad materieel aanschaft, is dat eigenlijk best logisch: enerzijds zorg je ervoor dat alle inschrijvende vervoerders de beschikking hebben over hetzelfde materieel en anderzijds creëer je werkgelegenheid door het materieel door een binnenlands bedrijf te laten produceren.
Maar als de staat inderdaad materieel aanschaft, is dat eigenlijk best logisch: enerzijds zorg je ervoor dat alle inschrijvende vervoerders de beschikking hebben over hetzelfde materieel en anderzijds creëer je werkgelegenheid door het materieel door een binnenlands bedrijf te laten produceren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Het materieel wordt echter direct doorgesluisd naar SNCF Mobilités, de staat betaalt Alstom en de SNCF betaalt daarna de staat. De aanschaf van 100 nieuwe stellen past echter compleet niet in de ideeën rond het verkleinen van het TGV-net, en de enige reden voor een order van deze grote is het werkbehoud in de Alstom-fabrieken in Belfort en La Rochelle. Dat de werkloosheid in Frankrijk ondertussen drie keer groter is dan in Duitsland of het Verenigd Koninkrijk zorgt echter voor voldoende steun voor zulke investeringen, zelfs als het echte nut ontgaat.
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Mag dat aanbestedingstechnisch eigenlijk wel? Of hebben ze het netjes aanbesteed en hadden die Franseezen heel toevallig het beste (aan)bod? :')
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Nieuwe treinen? Ik vind ze nu alstom. -o-
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Jij hebt liever sletjes? *O*
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Op die manier werkt het in de oude Franse koloniën ook. De Franse bedrijven hebben voorrang op de Afrikaanse bedrijven, zou mij dus niets verbazen als er in het moederland een soortgelijke regeling is.
🍉
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Vind je het erg dat ik het in een slet zitten even aan iemand anders over laat? :')Aking schreef:Jij hebt liever sletjes? *O*
Aanbestedingen zijn in de regel zo te formuleren dat je van tevoren al weet wie de winnaar gaat zijn, gebeurt in Nederland soms ook. Dit lijkt me technisch dan ook gewoon legaal.
Laatst gewijzigd door Chrysa op vr 23 mar 2018, 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Hoe moet ik nou ruiken of jij dat erg vindt?
Maar troost je, ik heb qua treinen ook liever degelijk IC Materieel en laat de sletjes ook voorbij gaan indien mogelijk :Y
Maargoed, in Franckrijck hebben ze geen sletjes geloof ik (A)
Maar troost je, ik heb qua treinen ook liever degelijk IC Materieel en laat de sletjes ook voorbij gaan indien mogelijk :Y
Maargoed, in Franckrijck hebben ze geen sletjes geloof ik (A)
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Maar heten ze dan ook slet?
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Die eerste trein heeft wangetjes! Cute! *O*
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Ach wel nee, Fransen vernoemen treinen eerder naar bedreigde bevolkingsgroepen, zoals de Inuit. (A)Aking schreef:Maar heten ze dan ook slet?
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
:')
Deden wij dat voorheen niet met dieren in DDAR/MDDM?
Deden wij dat voorheen niet met dieren in DDAR/MDDM?
Dat is niks nieuws toch? In Duitsland hebben ze Hamstertreinapparaten *O*Chrysa schreef:Die eerste trein heeft wangetjes! Cute! *O*
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Van de drie bovengenoemde apparaten komt de Francilien nog het dichtst bij de SLT. Heeft eveneens geen toilet, maar de Francilien heeft wel een ingebouwde disco.
De Régiolis rijdt het beste van de drie, ik vond het zelfs wel een aangename trein. De Liner heb ik nog niet getest, dat komt over anderhalve maand.
De Régiolis rijdt het beste van de drie, ik vond het zelfs wel een aangename trein. De Liner heb ik nog niet getest, dat komt over anderhalve maand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Die Régiolis is toch eigenlijk ook gewoon de FLIRT van Alstom?
Verder lijken die Régiolis en de Coradia Liner wel heel erg op elkaar, als ik zo de foto's op internet zie?
Verder lijken die Régiolis en de Coradia Liner wel heel erg op elkaar, als ik zo de foto's op internet zie?
Ik moest lachen.Chrysa schreef:Nieuwe treinen? Ik vind ze nu alstom. -o-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Als in: bij tractie hoor je een melodie? Zoals bij de Taurussen?Suus schreef:ingebouwde disco.
🍉
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Nee, dit is meer discoverlichting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Soort Dreamliner dus.Suus schreef:Nee, dit is meer discoverlichting.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux
Ja, zijn min of meer hetzelfde materieel. De regiolis voornamelijk voor TER diensten en intercity's die nu door de Franse regios worden aangestuurd. De Coradia Liner wordt dan ingezet bij de overige Intercites. En dit type materieel is ook de basis voor de ICNG die Alstom aan NS gaat leveren.Meltrain schreef: Verder lijken die Régiolis en de Coradia Liner wel heel erg op elkaar, als ik zo de foto's op internet zie?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten