Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Suus »

De Coradia Polyvalent en de Coradia Liner zijn toch net een ander platform. De Liner heeft een iets langere botsneus dan de Polyvalent. De nieuwe treinen van NS en Trenitalia zijn volgens Alstom weer een ander platform, de Coradia Stream. Wat daar precies anders aan is weet ik niet.

De meeste Intercités-diensten zijn nog niet overgedragen aan de regio, dat gebeurt pas als het nieuwe materieel er is. Wel zijn er al de nodige afspraken over gemaakt:
  • Parijs - Belfort is nu na een akkoord door de Staat en Bourgogne-Franche-Comté volledig overgedragen aan Grand Est. Die hebben meteen een aantal treinen naar Mulhouse verlengd, net zoals voor de opening van de LGV Rhin-Rhône. Die dienst is nu volledig overgenomen door de Coradia Liner.
  • De volgende dagdiensten blijven gereden worden in opdracht van de staat: Parijs - Clermont-Ferrand, Parijs - Limoges - Toulouse, Bordeaux - Marseille, Bordeaux - Nantes, Toulouse - Bayonne en Nantes - Lyon. Bordeaux - Nantes is al over op Coradia Liner, Toulouse - Bayonne lift mee op een andere bestelling (zie hieronder) en voor de overige treindiensten, waarvan een aantal 200 km/uur rijden worden nog enkeldeks treinstellen gezocht, het zou niet de Coradia Liner worden.
  • Parijs - Caen en Parijs - Le Havre gaan naar Normandie. Hiervoor zijn 40 Omneo Premium besteld.
  • Bordeaux - Ussel en Bordeaux - Limoges gaan naar Nouvelle Aquitaine. Er zouden Coradia Liners komen, aantal mij onbekend.
  • De IC-diensten vanaf Parijs Gare du Nord naar Boulogne, Maubeuge en Cambrai (en tussendiensten naar Amiens en St-Quentin) gaat naar Hauts-du-France. Hiervoor komen zowel tussen de 16 en 20 Omneo Premium als 19 Coradia Liners (waarvan een mij onbekend aantal dan weer naar Toulouse - Bayonne zou gaan)
  • De Cévenol Clermont-Ferrand - Nîmes gaat naar Occitanie, daarvoor komen drie Coradia Liners. Voor Clermont-Ferrand - Beziers is geen nieuw materieel besteld, de toekomst blijft onzeker.
  • En tot slot zijn met Centre-Val de Loire afspraken over de "korte" diensten vanaf Paris-Austerlitz naar Tours, Orléans, Bourges en Nevers. Daarvoor komen 36 Omneo Premium en 3 Coradia Liners. Ik vermoed dat die drie Coradia Liners de IC-dienst naar Montluçon moeten gaan onderhouden. Nu wordt in Bourges nog een locwissel uitgevoerd.
Waar het nog wel verdacht stil blijft, is in Bourgogne. Die willen niet van hun Corail-treinen af die in de TER Parijs - Dijon - Lyon rijden en hebben zelfs nieuwe treinstellen afbesteld, terwijl de SNCF heel graag wil dat ze nu toch eens die treinstellen gaan kopen.
isadora schreef:
Suus schreef:Nee, dit is meer discoverlichting.
Soort Dreamliner dus.
Vanaf 0:40 in deze video kan je een indruk krijgen https://www.youtube.com/watch?v=ychU8fiPNt4
Dennenboom schreef:En dan gaat de staat zelf maar treinen kopen?
http://www.lefigaro.fr/societes/2018/03 ... -futur.php
Daarmee staat het einde van praktisch alle enkeldeks-TGV's die nu nog rijden nu ook in de sterren geschreven. Ben benieuwd of daar dan ook de opvolger van de Thalys PBA en PBKA uit voort gaan komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Durashift »

Kleurrijk interieur, die Z 50000.

Deur sluitsignaal lijkt mij één op één gelijk aan de SLT?

@Chrysa: de 'wangetjes' zijn puur optisch (sticker) bedrog.. Het is een strak front.. je kan er niet in knijpen ofzo. (A)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5820
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door isadora »

Kleurrijk inderdaad, doet erg onrustig aan.
Dank je Suus.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door KL577 »

Suus schreef:De Coradia Polyvalent en de Coradia Liner zijn toch net een ander platform. De Liner heeft een iets langere botsneus dan de Polyvalent. De nieuwe treinen van NS en Trenitalia zijn volgens Alstom weer een ander platform, de Coradia Stream. Wat daar precies anders aan is weet ik niet.
Ahh, I stand corrected.
Suus schreef:Bordeaux - Ussel en Bordeaux - Limoges gaan naar Nouvelle Aquitaine. Er zouden Coradia Liners komen, aantal mij onbekend.
Af en toe verschijnen er berichten in de regionale (centraal Franse) pers over de wens voor het heropenen van het baanvak Ussel - Volvic - Clermont Ferrand. Helaas heeft dat tot nu toe niet tot iets concreets geleid. Daarmee eindigt de "Ventadour" (naast de Cevenol en de Aubrac een klassieker in centraal Frankrijk) dus nog altijd in Ussel, of all places. Het lijkt er voorlopig dus niet op dat de oude Intercite Bordeaux - Clermont Ferrand in ere wordt hersteld.
Suus schreef:De Cévenol Clermont-Ferrand - Nîmes gaat naar Occitanie, daarvoor komen drie Coradia Liners. Voor Clermont-Ferrand - Beziers is geen nieuw materieel besteld, de toekomst blijft onzeker.
Ik las in Richard Latten's spoorbijbel 2018 dat dit bimode Coradia Liners worden; Occitanie heeft de wens uitgesproken om de Cevenol ten noorden van Clermont door te trekken naar Parijs. Er zou ook een afspraak zijn voor de financiering van de Aubrac (Clermont - Beziers) voor de komende twee jaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Suus »

De twee jaar voor de Aubrac loopt sinds 1 januari 2017. Ik heb nog niet gehoord wat er na december gaat gebeuren. Wil je die lijn nog doen, dan is mijn advies nog dit jaar te gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten