Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37116
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Suus » Do 22 Mar 2018, 19:17

Thello, een dochter van het Italiaanse Trenitalia, wil vanaf 2020 hogesnelheidstreinen laten rijden tussen Parijs en Bordeaux. Het gaat daarmee de directe concurrentie aan met de TGV’s van SNCF.

Bron: https://m.20minutes.fr/amp/a/2241907?__ ... ssion=true
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7831
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Aking » Do 22 Mar 2018, 19:46

Mag dat in Frankrijk ook binnenlands dan?

En kan dit niet in het kort buitenlands nieuws draadje?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5142
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Z2N » Do 22 Mar 2018, 21:48

Waarom dacht je dat de SNCF staakt deze lente? Macron is bezig het nationale net open te gooien voor private reizigersvervoeders, door de regionale treinen aan te besteden en de langeafstandstreinen te liberaliseren. Thello is nu al een binnenlandse vervoerder (op de route Marseille - Nice - Milaan mogen ook binnenlandse reizigers mee), en dus is dit een logische tweede stap.
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!


Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5142
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Z2N » Do 22 Mar 2018, 22:35

Eenduidige Franse (spoor)politiek is een utopie. (A)
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13295
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Meltrain » Do 22 Mar 2018, 23:12

Mijn Frans is te slecht om dat artikel te begrijpen, dus het zou helpen als iemand een samenvatting geeft. :)
Maar als de staat inderdaad materieel aanschaft, is dat eigenlijk best logisch: enerzijds zorg je ervoor dat alle inschrijvende vervoerders de beschikking hebben over hetzelfde materieel en anderzijds creëer je werkgelegenheid door het materieel door een binnenlands bedrijf te laten produceren.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5142
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Z2N » Vr 23 Mar 2018, 00:35

Het materieel wordt echter direct doorgesluisd naar SNCF Mobilités, de staat betaalt Alstom en de SNCF betaalt daarna de staat. De aanschaf van 100 nieuwe stellen past echter compleet niet in de ideeën rond het verkleinen van het TGV-net, en de enige reden voor een order van deze grote is het werkbehoud in de Alstom-fabrieken in Belfort en La Rochelle. Dat de werkloosheid in Frankrijk ondertussen drie keer groter is dan in Duitsland of het Verenigd Koninkrijk zorgt echter voor voldoende steun voor zulke investeringen, zelfs als het echte nut ontgaat.
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7831
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Aking » Vr 23 Mar 2018, 01:01

Mag dat aanbestedingstechnisch eigenlijk wel? Of hebben ze het netjes aanbesteed en hadden die Franseezen heel toevallig het beste (aan)bod? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5013
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Chrysa » Vr 23 Mar 2018, 01:03

Nieuwe treinen? Ik vind ze nu alstom. -o-

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7831
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Aking » Vr 23 Mar 2018, 01:05

Jij hebt liever sletjes? *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8620
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Hainje » Vr 23 Mar 2018, 01:10

Op die manier werkt het in de oude Franse koloniën ook. De Franse bedrijven hebben voorrang op de Afrikaanse bedrijven, zou mij dus niets verbazen als er in het moederland een soortgelijke regeling is.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
11-08-2018: Trein: 10423,9 km * Bus: 1432,3 km * Metro: 62,4 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5013
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Chrysa » Vr 23 Mar 2018, 01:12

Aking schreef:Jij hebt liever sletjes? *O*

Vind je het erg dat ik het in een slet zitten even aan iemand anders over laat? :')


Aanbestedingen zijn in de regel zo te formuleren dat je van tevoren al weet wie de winnaar gaat zijn, gebeurt in Nederland soms ook. Dit lijkt me technisch dan ook gewoon legaal.
Laatst gewijzigd door Chrysa op Vr 23 Mar 2018, 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7831
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Aking » Vr 23 Mar 2018, 01:15

Hoe moet ik nou ruiken of jij dat erg vindt?

Maar troost je, ik heb qua treinen ook liever degelijk IC Materieel en laat de sletjes ook voorbij gaan indien mogelijk :Y

Maargoed, in Franckrijck hebben ze geen sletjes geloof ik (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5142
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Z2N » Vr 23 Mar 2018, 01:22

*Kuch*

De Z 50000 'Francilien' is met 227 exemplaren de SLT van de regio Parijs:
Spoiler: show
AfbeeldingSNCF Z 50051/52 + Z 50097/98, Saint-Denis by Z2N *O*, on Flickr


De andere regio's moeten het doen met 700 AGC-treinstellen:
Spoiler: show
AfbeeldingSNCF B 82735/736, Lille-Flandres by Z2N *O*, on Flickr


En anders is er nog de Régiolis, deze rijdt zelf op 5 uur durende IC-verbindingen... -o-
Spoiler: show
AfbeeldingSNCF B 84507/08, Paris-Nord by Z2N *O*, on Flickr
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7831
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Aking » Vr 23 Mar 2018, 01:28

Maar heten ze dan ook slet? :mrgreen:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5013
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Chrysa » Vr 23 Mar 2018, 01:30

Die eerste trein heeft wangetjes! Cute! *O*

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5142
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Z2N » Vr 23 Mar 2018, 01:32

Aking schreef:Maar heten ze dan ook slet? :mrgreen:

Ach wel nee, Fransen vernoemen treinen eerder naar bedreigde bevolkingsgroepen, zoals de Inuit. (A)
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7831
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Aking » Vr 23 Mar 2018, 01:37

:')
Deden wij dat voorheen niet met dieren in DDAR/MDDM?

Chrysa schreef:Die eerste trein heeft wangetjes! Cute! *O*

Dat is niks nieuws toch? In Duitsland hebben ze Hamstertreinapparaten *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37116
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Suus » Vr 23 Mar 2018, 06:06

Van de drie bovengenoemde apparaten komt de Francilien nog het dichtst bij de SLT. Heeft eveneens geen toilet, maar de Francilien heeft wel een ingebouwde disco.

De Régiolis rijdt het beste van de drie, ik vond het zelfs wel een aangename trein. De Liner heb ik nog niet getest, dat komt over anderhalve maand.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13295
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Meltrain » Vr 23 Mar 2018, 10:52

Die Régiolis is toch eigenlijk ook gewoon de FLIRT van Alstom?
Verder lijken die Régiolis en de Coradia Liner wel heel erg op elkaar, als ik zo de foto's op internet zie?

Chrysa schreef:Nieuwe treinen? Ik vind ze nu alstom. -o-

Ik moest lachen. :lol:
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8620
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Hainje » Vr 23 Mar 2018, 11:31

Suus schreef:ingebouwde disco.

Als in: bij tractie hoor je een melodie? Zoals bij de Taurussen? :P
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
11-08-2018: Trein: 10423,9 km * Bus: 1432,3 km * Metro: 62,4 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37116
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Suus » Vr 23 Mar 2018, 11:34

Nee, dit is meer discoverlichting.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8620
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor Hainje » Vr 23 Mar 2018, 11:45

Klinkt veelbelovend *trein*
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
11-08-2018: Trein: 10423,9 km * Bus: 1432,3 km * Metro: 62,4 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor isadora » Vr 23 Mar 2018, 12:36

Suus schreef:Nee, dit is meer discoverlichting.

Soort Dreamliner dus.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

KL577
Berichten: 21
Lid geworden op: Do 28 Sep 2017, 15:44

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Berichtdoor KL577 » Vr 23 Mar 2018, 20:03

Meltrain schreef:Verder lijken die Régiolis en de Coradia Liner wel heel erg op elkaar, als ik zo de foto's op internet zie?


Ja, zijn min of meer hetzelfde materieel. De regiolis voornamelijk voor TER diensten en intercity's die nu door de Franse regios worden aangestuurd. De Coradia Liner wordt dan ingezet bij de overige Intercites. En dit type materieel is ook de basis voor de ICNG die Alstom aan NS gaat leveren.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten