Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Suus »

Thello, een dochter van het Italiaanse Trenitalia, wil vanaf 2020 hogesnelheidstreinen laten rijden tussen Parijs en Bordeaux. Het gaat daarmee de directe concurrentie aan met de TGV’s van SNCF.

Bron: https://m.20minutes.fr/amp/a/2241907?__ ... ssion=true
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Aking »

Mag dat in Frankrijk ook binnenlands dan?

En kan dit niet in het kort buitenlands nieuws draadje?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Z2N »

Waarom dacht je dat de SNCF staakt deze lente? Macron is bezig het nationale net open te gooien voor private reizigersvervoeders, door de regionale treinen aan te besteden en de langeafstandstreinen te liberaliseren. Thello is nu al een binnenlandse vervoerder (op de route Marseille - Nice - Milaan mogen ook binnenlandse reizigers mee), en dus is dit een logische tweede stap.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Dennenboom »

En dan gaat de staat zelf maar treinen kopen?
http://www.lefigaro.fr/societes/2018/03 ... -futur.php
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Z2N »

Eenduidige Franse (spoor)politiek is een utopie. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Meltrain »

Mijn Frans is te slecht om dat artikel te begrijpen, dus het zou helpen als iemand een samenvatting geeft. :)
Maar als de staat inderdaad materieel aanschaft, is dat eigenlijk best logisch: enerzijds zorg je ervoor dat alle inschrijvende vervoerders de beschikking hebben over hetzelfde materieel en anderzijds creëer je werkgelegenheid door het materieel door een binnenlands bedrijf te laten produceren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Z2N »

Het materieel wordt echter direct doorgesluisd naar SNCF Mobilités, de staat betaalt Alstom en de SNCF betaalt daarna de staat. De aanschaf van 100 nieuwe stellen past echter compleet niet in de ideeën rond het verkleinen van het TGV-net, en de enige reden voor een order van deze grote is het werkbehoud in de Alstom-fabrieken in Belfort en La Rochelle. Dat de werkloosheid in Frankrijk ondertussen drie keer groter is dan in Duitsland of het Verenigd Koninkrijk zorgt echter voor voldoende steun voor zulke investeringen, zelfs als het echte nut ontgaat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Aking »

Mag dat aanbestedingstechnisch eigenlijk wel? Of hebben ze het netjes aanbesteed en hadden die Franseezen heel toevallig het beste (aan)bod? :')
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Chrysa »

Nieuwe treinen? Ik vind ze nu alstom. -o-
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Aking »

Jij hebt liever sletjes? *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Hainje »

Op die manier werkt het in de oude Franse koloniën ook. De Franse bedrijven hebben voorrang op de Afrikaanse bedrijven, zou mij dus niets verbazen als er in het moederland een soortgelijke regeling is.
🍉
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Chrysa »

Aking schreef:Jij hebt liever sletjes? *O*
Vind je het erg dat ik het in een slet zitten even aan iemand anders over laat? :')


Aanbestedingen zijn in de regel zo te formuleren dat je van tevoren al weet wie de winnaar gaat zijn, gebeurt in Nederland soms ook. Dit lijkt me technisch dan ook gewoon legaal.
Laatst gewijzigd door Chrysa op vr 23 mar 2018, 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Aking »

Hoe moet ik nou ruiken of jij dat erg vindt?

Maar troost je, ik heb qua treinen ook liever degelijk IC Materieel en laat de sletjes ook voorbij gaan indien mogelijk :Y

Maargoed, in Franckrijck hebben ze geen sletjes geloof ik (A)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Z2N »

*Kuch*

De Z 50000 'Francilien' is met 227 exemplaren de SLT van de regio Parijs:
Spoiler: show
AfbeeldingSNCF Z 50051/52 + Z 50097/98, Saint-Denis by Z2N *O*, on Flickr
De andere regio's moeten het doen met 700 AGC-treinstellen:
Spoiler: show
AfbeeldingSNCF B 82735/736, Lille-Flandres by Z2N *O*, on Flickr
En anders is er nog de Régiolis, deze rijdt zelf op 5 uur durende IC-verbindingen... -o-
Spoiler: show
AfbeeldingSNCF B 84507/08, Paris-Nord by Z2N *O*, on Flickr
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Aking »

Maar heten ze dan ook slet? :mrgreen:
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Chrysa »

Die eerste trein heeft wangetjes! Cute! *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Z2N »

Aking schreef:Maar heten ze dan ook slet? :mrgreen:
Ach wel nee, Fransen vernoemen treinen eerder naar bedreigde bevolkingsgroepen, zoals de Inuit. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Aking »

:')
Deden wij dat voorheen niet met dieren in DDAR/MDDM?
Chrysa schreef:Die eerste trein heeft wangetjes! Cute! *O*
Dat is niks nieuws toch? In Duitsland hebben ze Hamstertreinapparaten *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Suus »

Van de drie bovengenoemde apparaten komt de Francilien nog het dichtst bij de SLT. Heeft eveneens geen toilet, maar de Francilien heeft wel een ingebouwde disco.

De Régiolis rijdt het beste van de drie, ik vond het zelfs wel een aangename trein. De Liner heb ik nog niet getest, dat komt over anderhalve maand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Meltrain »

Die Régiolis is toch eigenlijk ook gewoon de FLIRT van Alstom?
Verder lijken die Régiolis en de Coradia Liner wel heel erg op elkaar, als ik zo de foto's op internet zie?
Chrysa schreef:Nieuwe treinen? Ik vind ze nu alstom. -o-
Ik moest lachen. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Hainje »

Suus schreef:ingebouwde disco.
Als in: bij tractie hoor je een melodie? Zoals bij de Taurussen? :P
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Suus »

Nee, dit is meer discoverlichting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door Hainje »

Klinkt veelbelovend *trein*
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door isadora »

Suus schreef:Nee, dit is meer discoverlichting.
Soort Dreamliner dus.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Bericht door KL577 »

Meltrain schreef: Verder lijken die Régiolis en de Coradia Liner wel heel erg op elkaar, als ik zo de foto's op internet zie?
Ja, zijn min of meer hetzelfde materieel. De regiolis voornamelijk voor TER diensten en intercity's die nu door de Franse regios worden aangestuurd. De Coradia Liner wordt dan ingezet bij de overige Intercites. En dit type materieel is ook de basis voor de ICNG die Alstom aan NS gaat leveren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten