Spoordienstregeling Duitsland 2019

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37140
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Suus » Do 19 Apr 2018, 21:41

Omdat mijn bakje met dienstregelingplannen voor 2019 alweer aardig gevuld begint te worden, opnieuw een topic. Het topic wordt de komende maanden regelmatig bijgewerkt. Fernverkehr zal aannemelijk pas na de zomer volgen.

Langeafstandsverkeer
  • Het dagelijkse ICE-treinpaar Saarbrücken - Dresden wordt vervangen door een treinpaar Saarbrücken - Berlijn.
  • Op een treinpaar na zullen de intercity's Hamburg - Kassel - Frankfurt - Karlsruhe een ICE worden en dan met ICE-T gaan rijden. De treinen die ICE worden, kunnen toch gaan stoppen in Treysa, er zal een noodconstructie worden geplaatst om de stop mogelijk te maken.
  • Bijna alle ICE's tussen Berlijn, Leipzig en München gaan met ICE 4 rijden. De treinen die niet met ICE 4 gaan rijden, hebben een traject ten noorden van Berlijn.
  • Het aantal ICE-sprinters tussen Berlijn en München wordt met 2 uitgebreid naar 5, daarmee wordt een tweeuursdienst met een gat om 10 uur en om 14 uur. De nieuwe ICE Berlijn - Wenen gaat ook via de route tussen Berlijn en Nürnberg en gaat ook stoppen in Coburg.
  • Door de inzet van ICE4-treinen her en der worden vanaf de zomer van 2018 steeds meer Intercity's tussen Hamburg, Keulen en Frankfurt vervangen door ICE-1-treinstellen.
  • ICE-treinpaar 26/27 Hamburg - Dortmund - Wenen wordt ingekort tot Dortmund - Wenen. In de plaats daarvan wordt treinpaar 514/515 naar Hamburg verlengd. Dit is wel onder het voorbehoud dat ICE 4 toegelaten wordt op de hogesnelheidslijn Keulen - Frankfurt.
  • Op de ICE-dienst Dortmund - Basel wil men een aantal treinen met ICE 4 gaan rijden. De vrijgekomen ICE 3-treinstellen zouden dan worden ingezet op de treindienst tussen Berlijn en München.
  • Een IC-treinpaar Köln - Erfurt zou verlengd worden naar Gera via Jena. Hiervoor wordt tussen Gera en Erfurt een diesellocomotief (Baureihe 245, Traxx P160 DE ME) voor de trein gezet, zonder de elektrische locomotief van de trein af te halen. Omdat deze trein een RegionalExpress-vervangt, zullen tussen Erfurt en Gera regionale vervoersbewijzen geldig zijn.
  • De dagelijkse Intercity-treinpaar Leipzig - Köln - Oberstdorf zal worden vervangen door een IC Dortmund - Oberstdorf. Ter compensatie komt er wel een nieuw IC-treinpaar Köln - Dresden.
  • Het aantal ICE's tussen Brussel en Frankfurt wordt met 1 trein per dag uitgebreid. Men hoopt volgend jaar met de Velaro te kunnen rijden.
  • De dagelijkse TGV Freiburg (Breisgau) - Parijs v.v. gaat niet meer via Mulhouse en Dijon rijden, maar via Straatsburg. De reistijd wordt zo een stuk ingekort.

Baden-Württemberg
  • De ochtendspits bij de S-Bahn Stuttgart wordt verlengd tot 10 uur 's ochtends.
  • Vanuit alle hoeken van de S-Bahn Stuttgart komen zeer vroege treinen die naar het vliegveld rijden.
  • De treindienst Böblingen - Dettenhausen gaat in de spits 4x/uur rijden, dankzij een verbeterde infrastructuur.

Bayern
  • De Neufahrner Kurve wordt geopend, daardoor kunnen er RegionalExpress-treinen tussen Regensburg en het vliegveld van München gaan rijden. Deels zal dit met nieuwe treinen worden gedaan, deels wordt het aanbod van treinen tussen Regensburg en München Hbf verminderd.
  • De Bayerische Regiobahn neemt drie treindiensten over en gaat deze met LINT54 rijden. Dit zijn Augsburg - Füssen, München - Füssen en Augsburg - Landsberg (Lech).

Brandenburg
  • Er komen extra spitsritten op de RE2 (Wismar - Cottbus) tussen Berlijn en Nauen.
  • De RE6 (Berlijn - Wittenberge) gaat voortaan ook in het weekend van/naar Gesundbrunnen rijden. Wegens de Landesgartenschau in Wittstock wordt van april tot oktober op zondag ook 1x/uur gereden tussen Neuruppin en Wittenberge. Er wordt door DB Regio een extra treinstel ingezet om aan de afgesproken capaciteitsafspraken te voldoen.

Hamburg
  • De lijnen S1 en S2 van de S-Bahn Hamburg zouden vanaf december volledig met de nieuwe treinen van de Baureihe 490 moeten gaan rijden. Het proefbedrijf start de komende maanden al.

Hessen
  • De treindiensten RB58 Frankfurt - Laufach, RE59 Frankfurt - Aschaffenburg en RB75 Aschaffenburg - Wiesbaden gaan naar de Hessische Landesbahn over. Deze start al vanaf 22 mei 2018 een proefbedrijf met de nieuwe Coradia Continental.

Niedersachsen
  • RE 5 Hamburg - Cuxhaven gaat van Metronom naar DB Regio over. Het bestaande materieel gaat over naar DB.
  • In het weekend gaan een aantal treinen van de RB38 Hannover - Buchholz van/naar Hamburg rijden. Tussen Uelzen en Hannover wil men in de spits 2x/uur gaan rijden.
  • De RE-dienst Hannover - Braunschweig zou in de spitsuren 2x/uur moeten gaan rijden. Dit kan binnen de bestaande capaciteit van de Westfalenbahn worden opgevangen.
  • Bad Bentheim - Nordhorn - Neuenhaus wordt heropend. De nieuwe vervoerder wordt Bentheimer Eisenbahn, die met LINT 41 gaat rijden.
  • De spoorlijn naar Einbeck Mitte zou ook geopend worden. Het is erg stil rondom deze heropening.

Nordrhein-Westfalen
  • RE 11 Düsseldorf - Paderborn - Kassel gaat over naar Abellio, die op de lijn met Desiro HC zal gaan rijden. Tussen Düsseldorf en Paderborn wordt elk uur gereden, naar Kassel 1x/2 uur. Dit is afgestemd met het Fernverkehr op de lijn Hamm - Kassel. Wat er dan nog aan gaten overblijft tussen Warburg en Kassel wordt opgevuld door de RE 17 Hagen - Kassel. Zodoende zal deze 1 retour per dag meer rijden.
  • RE 14 Essen - Borken gaat in het weekend op het gehele traject altijd 1x/uur rijden.
  • Voor de RB 37 Duisburg Hbf - Duisburg-Entenfang is voor 2019 nog geen contract afgesloten, er wordt wel gekeken naar een verlenging van huidige contract, maar waarschijnlijk opnieuw voor één jaar.
  • RB 45 Dorsten - Coesfeld gaat in het weekend 1x/uur rijden.
  • RB 54 Fröndenberg - Menden gaat een uur later rijden dan nu, de laatste rit vertrekt voortaan om 21:08.
  • RE 57 Dortmund - Winterberg krijgt een nieuwe late rit. De laatste trein in Dortmund naar Winterberg vertrekt nu om 18:41, voortaan wordt dan 20:41.
  • RB 59 Dortmund - Soest gaat op zaterdag 2x/uur rijden.
  • RE 78 Bielefeld - Nienburg krijgt in de middagspits een rit die van/naar Rheda-Wiedenbrück zal rijden.

Sachsen-Anhalt
  • DB Regio en HarzElbeExpress verliezen de nodige diensten, die over gaan naar Abellio. Deze gaat de diensten rijden met nieuwe LINT 41. Het betreft de RE11 Magdeburg - Thale, inclusief de weekendverlenging van de RE11 naar Berlijn; RE21 Magdeburg - Goslar; RE31 Magdeburg - Blankenburg; RE4 Halle - Goslar; RE24 Halle - Halberstadt; RB43 Magdeburg - Oschersleben; RB35 Wolfsburg - Stendal; RB36 Wolfsburg - Magdeburg; RB41 Magdeburg - Aschersleben; RB47 Halle - Bernburg; RB48 Calbe - Bernburg; RB50 Aschersleben - Dessau; RE10 Magdeburg - Erfurt en RB77 Naumburg Ost - Wangen.
  • De treindiensten Stendal - Tangermünde en Stendal - Rathenow worden overgenomen door de Hanseatische Eisenbahn. Zij gaan de treindienst rijden met LINT27, die beschikbaar komen doordat de HEX (zie hierboven) hun concessie verliest.

Sachsen
  • De MRB gaat het materieel voor de RE6 Leipzig - Chemnitz deels vervangen. Er komen een aantal tweedehands geairconditoneerde dubbeldekkers over van DB Regio uit de regio Hessen.
Laatst gewijzigd door Suus op Ma 09 Jul 2018, 20:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37140
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Suus » Do 19 Apr 2018, 21:47

Nieuw is ook een wensenlijstje voor de dienstregeling 2020 (december 2019) van NRW:

De RE42 Münster - Mönchengladbach moet 2x/uur gaan rijden tussen Essen en Münster. De op deze lijn parallel rijdende RE2 Düsseldorf - Münster gaat onderweg dan veel minder vaak stoppen en zou van Münster verlengd moeten worden naar Osnabrück, zodat er 2x/uur een regionale trein zal rijden tussen Münster en Osnabrück.

Ook komt in december 2019 de uurdienst Meinerzhagen - Lüdenscheid gereed, inclusief twee nieuwe stations: Kierspe en Halver-Oberbrugge.

De RE11 gaat op andere uren naar Kassel rijden. Zo ontstaat er aansluiting op een nieuwe 1x/2 uur rijdende sneltrein Kassel - Eisenach die men in Hessen wil invoeren.
Rame à l'approche

Ferdinand
Berichten: 1011
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Ferdinand » Do 19 Apr 2018, 21:52

Ik ben een tijdje geleden met de trein geweest tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid, wat was de reden eigenlijk dat het niet meteen een uursdienst werd?
Iedere dag van Zeist-Noord naar Kerckebosch. Meestal met de fiets, maar als het kan met buurtbus 575.https://www.youtube.com/channel/UCTkdiJOYZhg7wwxrMNhFF7Q

dennistd
Berichten: 2657
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor dennistd » Do 19 Apr 2018, 22:03

Suus schreef:De RE42 Münster - Mönchengladbach moet 2x/uur gaan rijden tussen Essen en Münster. De op deze lijn parallel rijdende RE2 Düsseldorf - Münster gaat onderweg dan veel minder vaak stoppen
Ik neem aan dat de stop in het verder onbeduidende Dülmen wel blijft bestaan vanwege de overstap van/naar Coesfeld-Enschede?
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37140
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Suus » Vr 20 Apr 2018, 17:05

Ferdinand schreef:Ik ben een tijdje geleden met de trein geweest tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid, wat was de reden eigenlijk dat het niet meteen een uursdienst werd?

Tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid is op dit moment geen kruisingsmogelijkheid. Een retour vanaf Meinerzhagen is ongeveer twee uur rijden, dus dat is nu de frequentie.
dennistd schreef:Ik neem aan dat de stop in het verder onbeduidende Dülmen wel blijft bestaan vanwege de overstap van/naar Coesfeld-Enschede?

De RE2 gaat vanaf Essen Hbf stoppen in Gelsenkirchen Hbf, Wanne-Eickel Hbf, Recklinghausen Hbf, Haltern am See, Dülmen, Münster Hbf, Lengerich en Osnabrück Hbf. De RE42 gaat mogelijk ook in Essen-Kray Nord stoppen, Kray Süd schijnt men te willen sluiten en dit is dan de compensatie.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2426
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Nitein-Repart » Vr 20 Apr 2018, 19:14

De RE2 naar Osnabrück zou wel een enorme verbetering zijn op de reisrelatie Osnabrück-Münster-Rhein/Ruhr en de bereikbaarheid van Osnabrück an sich. Allereerst een hogere frequentie tussen Münster en Osnabrück, een van de weinig hoofdlijnen tussen twee steden in NRW met maar 1x/uur een regionale trein, veel meer capaciteit en natuurlijk de veel snellere verbinding doordat de RE2 een echte sneltrein wordt. Hoop dat deze investering zich laat uitbetalen in fors meer reizigers van en naar Osnabrück.

Verder zie voor 2019 niet echt veel wijzigingen die voor Nederlanders interessant zouden kunnen zijn. Hier en daar een frequentieverhoging wat overigens zeer netjes is. Verder weinig opvallendheden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Plutona
Berichten: 289
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Plutona » Ma 23 Apr 2018, 23:36

Erno-BE schreef:De RE2 naar Osnabrück zou wel een enorme verbetering zijn op de reisrelatie Osnabrück-Münster-Rhein/Ruhr en de bereikbaarheid van Osnabrück an sich. Allereerst een hogere frequentie tussen Münster en Osnabrück, een van de weinig hoofdlijnen tussen twee steden in NRW met maar 1x/uur een regionale trein, veel meer capaciteit en natuurlijk de veel snellere verbinding doordat de RE2 een echte sneltrein wordt. Hoop dat deze investering zich laat uitbetalen in fors meer reizigers van en naar Osnabrück.

Verder zie voor 2019 niet echt veel wijzigingen die voor Nederlanders interessant zouden kunnen zijn. Hier en daar een frequentieverhoging wat overigens zeer netjes is. Verder weinig opvallendheden.


Hopelijk keert de 27 jaar geleden "eingestellte" trein Maastricht - Aken terug.

en-es
Berichten: 588
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor en-es » Di 24 Apr 2018, 00:46

Gaat toch vanaf december rijden? De zgn drielandentrein?

dennistd
Berichten: 2657
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor dennistd » Di 24 Apr 2018, 00:57

Als de elektrificatie op tijd afgerond is ja. Oh ja, en de FLIRTs moeten ook nog meewerken natuurlijk :X
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2426
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Nitein-Repart » Di 24 Apr 2018, 08:31

Arriva kan zich in ieder geval niet verkijken op de toelatingsprocedure, aangezien de tricourant-Flirts niet zijn toegelaten. Indien mogelijk kan Arriva de tricourant-Flirts na de zomer in proefbedrijf inzetten tussen Maastricht en Heerlen. En wil het niet lukken met elektrificatie? Dan rijdt de NS gewoon door met Talents tussen Heerlen en Herzogenrath. Daarnaast zijn er in die regio nog een aantal alternatieven zoals lijn 350 tussen Maastricht en Aachen en lijn 44 tussen Heerlen en Aachen. Deze luxe is er niet op Hengelo-Bad Bentheim of Arnhem-Emmerich.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op Di 24 Apr 2018, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11511
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Wubbo » Di 24 Apr 2018, 22:12

Vorlaufbetrieb is volgens Wikipedia het alvast in dienst stellen van infrastructuur voordat de beoogde dienstregeling gereden wordt. Dat heeft dus niets met materieel te maken. Sowieso begrijp ik niet helemaal waarom hier een Duitse term voor gebruikt moet worden, in het Nederlands is het toch gewoon proefbedrijf?

dennistd
Berichten: 2657
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor dennistd » Wo 25 Apr 2018, 00:32

Proefbedrijf is meer het rijden zonder reizigers, een soort testritten volgens dienstregeling dus.
Vorlaufbetrieb kan bijvoorbeeld inhouden dat voorafgaand aan de concessiewisseling alvast een deel van de dienst door de nieuwe aanbieder verzorgd wordt, als een soort gewenning. Maar het kan bijvoorbeeld ook een reactivering van een lijn zijn, waarbij er voorafgaand aan de renovatie alvast op zondagen een trein gaan rijden of zo.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37140
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Suus » Wo 25 Apr 2018, 17:40

Update: De nachttrein Berlijn - Budapest lijkt terug te keren, met een route via Wroclaw. Zodra er definitieve informatie is (tijden, route, nummers) zal ik het startbericht aanpassen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11941
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Vinny » Wo 25 Apr 2018, 22:47

Wubbo schreef:Vorlaufbetrieb is volgens Wikipedia het alvast in dienst stellen van infrastructuur voordat de beoogde dienstregeling gereden wordt. Dat heeft dus niets met materieel te maken. Sowieso begrijp ik niet helemaal waarom hier een Duitse term voor gebruikt moet worden, in het Nederlands is het toch gewoon proefbedrijf?

Een redelijk brakke term in het Nederlands is: aanloopdienstregeling.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8245
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor webguy » Do 26 Apr 2018, 10:28

proefbedrijf past ook gewoon - je hebt proefbedrijf met en zonder reizigers...

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3026
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor cassie127 » Do 26 Apr 2018, 10:35

De op de RE 5 in NRW gaat per 9 juni 2019 de National Express rijden, zag ik zojuist op hun website.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2426
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Nitein-Repart » Vr 27 Apr 2018, 17:30

Enerzijds ben ik wel benieuwd naar de Desiro HC (maar die komt vanaf december al op de RE11 te rijden), maar anderzijds vind ik het erg jammer dat de comfortable Dosto's die zo kenmerkend zijn voor de RE5 verdwijnen. Straks rijdt in NRW alleen nog de RE2 met Dosto's. Ik hoop dat DB Regio de Dosto's nog elders in Duitsland kan inzetten.

Verder vind ik het een vreemd gezicht dat DB Regio vrijwel alle belangrijke lijnen binnen NRW kwijtraakt. Dat DB Regio regionale stoptreindiensten in dunner bevolkte gebieden niet meer exploiteert, is niet zo opmerkelijk (gebeurt in Nederland immers ook), maar dat DB Regio straks ook niet meer op de Rhein-Ruhr-as en de Rhein-Wupper-as rijdt is toch wel erg raar. Treindiensten als de RE1, RE5 en RE6 zullen toch wel haast kostendekkend moeten zijn, gezien de hoge bezetting van deze treinen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6301
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor regenmaker » Vr 27 Apr 2018, 17:45

Zo vreemd is dat laatste toch niet, als de lijnen worden aanbesteed via een openbare aanbesteding. Hetgeen in Nederland in mijn ogen (helaas) niet genoeg gebeurd. In Nederland hebben we een vrij open 'busmarkt', maar een relatief gesloten 'treinmarkt' en in Duitsland is het eigenlijk omgekeerd.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 14 juli 2018)
Wijzigingen Düsseldorf, 29 augustus 2018.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3026
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor cassie127 » Vr 27 Apr 2018, 18:17

Ik heb de desiro treinen al een paar keer gezien met reizigers er in. Helaas kwam ikk deze steeds in de tegenrichtijg tegen en zou ik niet weten op welke lijn deze toen zat
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37140
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Suus » Vr 27 Apr 2018, 19:15

De Desiro HC is nog niet in dienst.

regenmaker schreef:In Nederland hebben we een vrij open 'busmarkt', maar een relatief gesloten 'treinmarkt' en in Duitsland is het eigenlijk omgekeerd.

Er zijn uitzonderingen: in Frankfurt/Main is het stadsbusnet in zeven pakketten opgeknipt, in principe wordt er elk jaar een pakket aanbesteed. Al zijn ze daar ook weer deels vanaf gestapt, er was naar de smaak van het stadsbestuur toch iets teveel marktwerking (??) dus zijn twee pakketten onderhands gegund aan een busbedrijf dat nog voor 100% eigendom is van de Stadtwerke.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3026
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor cassie127 » Vr 27 Apr 2018, 22:38

Dan ben ik benieuwd welk dubbeldeksmaterieel ik dan wel in RRX uitvoering gezien heb
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

RobertT
Berichten: 139
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor RobertT » Za 28 Apr 2018, 00:08

Erno-BE schreef:Enerzijds ben ik wel benieuwd naar de Desiro HC (maar die komt vanaf december al op de RE11 te rijden), maar anderzijds vind ik het erg jammer dat de comfortable Dosto's die zo kenmerkend zijn voor de RE5 verdwijnen. Straks rijdt in NRW alleen nog de RE2 met Dosto's. Ik hoop dat DB Regio de Dosto's nog elders in Duitsland kan inzetten.

Verder vind ik het een vreemd gezicht dat DB Regio vrijwel alle belangrijke lijnen binnen NRW kwijtraakt. Dat DB Regio regionale stoptreindiensten in dunner bevolkte gebieden niet meer exploiteert, is niet zo opmerkelijk (gebeurt in Nederland immers ook), maar dat DB Regio straks ook niet meer op de Rhein-Ruhr-as en de Rhein-Wupper-as rijdt is toch wel erg raar. Treindiensten als de RE1, RE5 en RE6 zullen toch wel haast kostendekkend moeten zijn, gezien de hoge bezetting van deze treinen.

Alhoewel aanbestedingen in principe voor iedere aanbieder gelijk moeten zijn,is er toch vooral in NRW(voornamelijk in RheinRuhr)een afkeer van DB Regio.Hier op het forum is al een aantal keer de ruzies tussen DB en VRR aangehaald.Niet voor niets heeft VRR een aantal pakketten samengesteld waar niet dezelfde partij kan winnen.Hiermee willen ze DB Regio zoveel mogelijk buitenspel zetten,zodat ze zeker een aantal huidige lijnen verliezen.
Daarnaast heeft DB net als bij ons NS het nadeel een groot,log bedrijf te zijn.Hierdoor zijn met name kleinere,efficientere bedrijven(al dan niet in handen van...)bij aanbestedingen in de regio in het voordeel.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3026
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor cassie127 » Za 28 Apr 2018, 01:57

Het aantal treindiensten is inderdaad de afgelopen jaren behoorlijk afgenomen. Hieronder een klein lijstje (mogelijk niet compleet) met laatste dienstregelingsjaar van de verloren lijnen:
Spoiler: show
2013: RB 47, RB 67, RB 71, RB 73, RB 74, RE 82
2014: RE10, RB 68* ...
2015: RE 7, RE 15, RB 48, RB 55, RE 60, RE 70
2016: RE 5**, RB 32, RB 35, RB 38
2017: RB 34, RB 38***, RB 65 (versterking), RB 76, RE 78
2018: RE 11, RE 18
2019: RE5****, RE6, S1, S2, S3, S4, S9
2020: RE1*****, RE 4,

*=verder onder RB 65 met Westfalenbahn
**=Traject Emmerich - Wesel tot december 2017
***=Alleen nog tussen Bedburg en Köln
****=Laatste dag 09-06-2019
*****=Laatste dag 14-06-2020
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37140
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Suus » Za 28 Apr 2018, 06:52

cassie127 schreef:Dan ben ik benieuwd welk dubbeldeksmaterieel ik dan wel in RRX uitvoering gezien heb

Er rijden een aantal enkeldeks-FLIRT treinen van de Eurobahn in RRX-uitvoering, voornamelijk op de RE3.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2426
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Berichtdoor Nitein-Repart » Za 28 Apr 2018, 08:54

Toch vind ik het spoornet in de Rhein-Ruhr-regio erg ingewikkeld en al die vervoerders maken het er niet beter op. Het zou wel een flinke verbetering zijn als in de Rhein-Ruhr-regio de basisfrequentie 2x/uur wordt (net als in Nederland), maar daarvoor is een flinke herziening van het lijnennet nodig en ik weet niet of dat mogelijk is omdat vrijwel alles in langlopende concessies is gegoten. Ook zouden een aantal lijnen in de Rhein-Ruhr-regio waar maar 1x/uur een trein rijdt gesloten moeten worden, maar dat ligt gevoelig. Op uitlopers (bijv. Naar Arnhem en Venlo) en bijv. In het Münsterland kan wel als basis 1x/uur worden gereden met eventuele versterking van twee of meer lijnen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten