Spoordienstregeling Duitsland 2019

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door regenmaker »

Wat maakt het uit dat er allemaal verschillende vervoerders zijn? Er is gewoon één tarief dat gehanteerd wordt en alle dienstregeling worden in één boekje gepubliceerd. Dat er toevallig een ander kleurtje of logo op de trein zit, is toch niet zo belangrijk?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door en-es »

Precies, waar hebben we het over. Je kan met één kaartje al die treinen benutten en het net zit goed in elkaar.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Door het complexe lijnennet is de punctualiteit in de Rhein-Ruhr-regio wel lager dan de punctualiteit in de Randstad, al speelt het Fernverkehr en de Hohenzollernbrücke in Köln ook een rol. Daarnaast is de frequentie op belangrijke assen, zoals de Rhein-Ruhr-as Dortmund-Duisburg-Köln wel wat aan de lage kant, al speelt de beperkte hoeveelheid infrastructuur ook een rol. En op andere assen zoals Mönchengladbach-Aachen en Mönchengladbach-Köln ontbreken echte sneltreinen. Tenslotte hebben sommige treinen onlogische eindpunten als Rommerskirchen.

Al met al: het functioneert, maar er is ook nog ruimte voor verbetering. Die verbetering los je in mijn ogen niet op door drukke lijnen in de Rhein-Ruhr-regio aan te besteden en in langlopende concessies te gieten, want dan raak je de flexibiliteit kwijt. Een model zoals in Nederland met Intercities bij de NS en stoptreinen/sprinter buiten de Randstad aanbesteden heeft toch wel de voorkeur bij mij, boven alle (dus ook rendabele treindiensten als de RE1, RE5 en RE6) treindiensten aanbesteden.

Het grote voordeel van Duitsland zijn wel de Schönes-Wochende-Tickets en de Länder-Tickets, al heeft Nederland met het Holland Travel Ticket nu ook een alternatief, alleen is hij een stuk duurder (€39) en slechts voor een persoon geldig. Zie hier: https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-r ... vel-ticket
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Z2N »

In het huidige model is rendabiliteit het probleem van het verkeersverbond, en niet van de vervoerder, die alleen maar de treinen hoeft te laten rijden. Dus hoe zie je dat voor je, wil je de RE's uit de regionale tarificatie zetten?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door cassie127 »

Alle informatie over de plannen rondom Köln - Essen - Dortmund met kaartjes: https://www.rrx.de/konzept/betrieb/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Ik heb de beginpost flink uitgebreid met een deel van informatie voor het langeafstandsvervoer en een aantal extra deelstaten. Ook bij de deelstaten waar al informatie beschikbaar was, heb ik wat aanvullingen gedaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Z2N »

Is er al meer nieuws over de nachttrein Berlijn - Budapest? Ik heb er nog niets over kunnen vinden namelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door en-es »

Is toch ingekort tot Praag-Boedapest?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Is er al meer nieuws over de nachttrein Berlijn - Budapest? Ik heb er nog niets over kunnen vinden namelijk.
Ja! De ÖBB heeft deze trein al aangekondigd: https://twitter.com/unsereOEBB/status/9 ... 2626156545

En hier de planning uit een presentatie van de ÖBB. Een planner van de ÖBB bevestigd dat hij die sheet had gemaakt in de reacties
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Z2N »

Goed nieuws! :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: [*]Voor de RB 37 Duisburg Hbf - Duisburg-Entenfang is voor 2019 nog geen contract afgesloten, er wordt wel gekeken naar een verlenging van huidige contract, maar waarschijnlijk opnieuw voor één jaar.
In een brochure waar de uitleg voor de nieuwe S-Bahn Rhein Ruhr instaat zit ook een spoorkaart met hoe de lijnen binnen VRR gebied gaan lopen/welke nummering ze krijgen. Hier staat de RB 37 nog gewoon op.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door RobertT »

Suus schreef:
Z2N schreef:Is er al meer nieuws over de nachttrein Berlijn - Budapest? Ik heb er nog niets over kunnen vinden namelijk.
Ja! De ÖBB heeft deze trein al aangekondigd: https://twitter.com/unsereOEBB/status/9 ... 2626156545

En hier de planning uit een presentatie van de ÖBB. Een planner van de ÖBB bevestigd dat hij die sheet had gemaakt in de reacties
En dus ook een dagverbinding tussen Berlin en Wien,met de ICE via Erfurt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Weet iemand of aankomend jaar de dienstregeling tussen Paderborn en Kassel verbeterd wordt? Een RE-uursdienst op die route zou wel fijn zijn, desnoods dat enkele keren per dag de IC naar Weimar tussen Paderborn en Kassel wordt opengesteld voor RB/RE-reizigers en ook gaat stoppen in Willebadessen en Hofgeismar. De ICE kan op die route verdwijnen, want ik vraag mij af waarom er überhaupt een ICE over Paderborn rijdt, zeker met de stops in Soest, Lippstadt, Altenbeken en Warburg.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Er komt geen doorgaande uurdienst Paderborn - Kassel.

De RE11 rijdt 1x/2 uur van/naar Kassel.
De RB89 rijdt 1x/2 uur van/naar Warburg.

In de uren dat de RE11 niet rijdt en er geen Fernverkehr is tussen Warburg en Kassel rijdt de RE17 naar Kassel.

In december 2019 wordt de hele boel omgegooid om in Kassel aansluiting te geven op een nieuwe RE Kassel - Eisenach.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Het gaat erom dat er tussen Paderborn en Kassel 1x/uur een reismogelijkheid per RB/RE is, niet dat er 1x/uur een rechtstreekse reismogelijkheid is.
De RE11 rijdt 1x/2 uur van/naar Kassel.
De RB89 rijdt 1x/2 uur van/naar Warburg.
Dit klinkt heel mooi, als er geen gaten in de dienstregeling zitten, of dat Fernverkehr het gat opvult.
In de uren dat de RE11 niet rijdt en er geen Fernverkehr is tussen Warburg en Kassel rijdt de RE17 naar Kassel.
Maar ik vraag me altijd al af wat Fernverkehr doet op de lijn Hamm-Paderborn-Kassel. De IC/ICE stopt ook op typische RE-stations als Soest, Lippstadt, Altenberken en Warburg en voor meer dan 1x/uur een trein op Paderborn-Kassel is er geen vraag na. Een echte IC/ICE zou wat mij betreft alleen op Hamm, Paderborn en Kassel stoppen. Verder vind ik de exploitatie op lijn Paderborn-Kassel erg ingewikkeld. De dienstregeling is ingewikkeld voor de reizigers, de omlopen zijn complex en de keringen zijn lang door de complexe omlopen. Ik denk dat 1x/uur een RE tussen Paderborn en Kassel zeker mogelijk is met een driedelige Flirt, maar dat betekent het einde van het Fernverkehr op die lijn en ook kunnen reizigers uit Altenberken, Warburg en Kassel niet rechtstreeks meer naar het Ruhrgebiet reizen.

Op Koblenz-Trier is het Fernverkehr met succes vervangen door 1x/uur een RE, op Emden-Bremen is het Fernverkehr met succes opengesteld voor RB/RE-reizigers. Dus verandering is zeker mogelijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

De Oostenrijkse open-acces vervoerder Westbahn heeft aangekondigd vanaf december een aantal keer per dag van/naar München te willen rijden, als verlenging van de treindienst Wenen - Salzburg. Zodra er iets van een dienstregeling is pas ik de beginpost aan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

cassie127 schreef:
Suus schreef: [*]Voor de RB 37 Duisburg Hbf - Duisburg-Entenfang is voor 2019 nog geen contract afgesloten, er wordt wel gekeken naar een verlenging van huidige contract, maar waarschijnlijk opnieuw voor één jaar.
In een brochure waar de uitleg voor de nieuwe S-Bahn Rhein Ruhr instaat zit ook een spoorkaart met hoe de lijnen binnen VRR gebied gaan lopen/welke nummering ze krijgen. Hier staat de RB 37 nog gewoon op.
Zou best kunnen, maar er is nog geen contract en als er geen mogelijkheden ontstaan om de lijn te verlengen richting Düsseldorf denk ik niet dat die lijn het nog lang volhoudt. Er zit amper een eend in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.deutschebahn.com/pr-duessel ... tz-3092796

Vanaf het najaar van 2018 zal Deutsche Bahn eindelijk de PESA-Link stellen inzetten in het Sauerland-Netz. Het betreft de volgende lijnen:

17 Hagen-Warburg (BR612 zal waarschijnlijk nog ingezet worden op de diensten naar Kassel)
43 Dorsten-Dortmund
52 Dortmund-Lüdenscheid
53 Dortmund-Iserlohn
54 Unna-Neuenrade
57 Dortmund-Winterberg/Bestwig

2019 wordt opzich een best interessant jaar met zowel de PESA-Link als de Desiro HC als nieuw materieel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Meltrain »

De Pesa Link is toch al lang in dienst bij NEB?
Helemaal nieuw is hij dus niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Nee klopt, maar PESA Link is vanaf het najaar 2018 wel nieuw in NRW, wat voor ons toch de belangrijkste deelstaat is. Ik had de PESA Link al gezien in Usti nad Labem (CZ), nog niet ingezeten. Van de buitenkant zijn het mooie treinen.

Ik verwacht dat de PESA Link beter zitcomfort heeft dan de Lint- en Talent-treinen die nu op het Sauerland-Netz rijden. Zeker voor de lijnen 17 (Hagen-Warburg) en 57 (Dortmund-Winterberg/Bestwig), moet je door de lange reisafstanden toch wat comfortabeler materieel inzetten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

PESA kreeg de driedelige stellen voor de NEB niet door de toelating, waarna die bestelling is aangepast naar tweedelige stellen.

Dat DB Regio na meer dan twee jaar (!) toch denkt die driedelige stellen toegelaten te krijgen verbaast mij enigszins. Er zijn ook nog wel meer lijnen die wachten op dit materieel, zoals de Dreieichbahn en een aantal lijnen in de Allgäu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Maar waarom wil de EBA de driedelige PESA Link niet toelaten op het Duitse spoor?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door henrivanderweijden »

Volgens het buitenland forum op drescheibe online moet er vanaf december een rijtuig groep Przemysl - Wroclav - Berlin gaan rijden. Samenstelling 2B en een WL. Geen idee met welke treinen deze mee moeten gaan liften of er zou een 3 urige stilstand in Poznan voor lief genomen moeten worden. Dan zou TLK 38175/4 in combi met de eerste/laatste EC naar Berlin een optie kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Hij gaat meerijden met de NightJet Berlijn - Wenen die in december start.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door ICE11 »

Erno-BE schreef:Maar waarom wil de EBA de driedelige PESA Link niet toelaten op het Duitse spoor?
Volgens diverse bronnen waren de stellen enkele millimeters breder dan het Duitse profiel toelaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten