Op 9 juni 2019 zijn er op diverse plekken grote wijzigingen in de dienstregeling. Het bericht is nog aan wijzigingen onderhevig.
Nordrhein-Westfalen
Vanaf 9 juni neemt National Express de exploitatie van de RE5 Wesel - Duisburg - Düsseldorf - Köln - Koblenz over.
Na een last-minute aanpassing van de plannen door bezwaar van de Eisenbahn-Bundesambt zal er niet gesplitst en gecombineerd gaan worden in Remagen. Over de volledige route zullen de treinen dus gaan rijden met twee Desiro HC-treinstellen.
Baden-Württemberg
In deze deelstaat gaan op 9 juni vier concessies van start. Ook wordt een langzaam begin gemaakt met de invoering van lijnnummers in deze deelstaat.
De concessie Ulmer Stern gaat over naar de Hohenzollerische Landesbahn, na ingrijpen van de deelstaat nu een dochterbedrijf van de SWEG. De HzL zet treinstellen type LINT 54 in, getooid in de huisstijl van Bwegt. De lijnen RE57 Ulm – Aalen, de RB57 Ulm – Langnau en de RB56 Ulm – Munderkingen gaan over, met in principe dezelfde dienstregeling maar met vroegere en latere ritten en betere frequenties in het weekend.
De Schwäbische-Alb-Bahn mag haar diensten tussen Amstetten en Gerstingen en tussen Ulm en Engstingen voortzetten. Dit betreft vooral scholierenvervoer en toeristenvervoer. Ingezet worden motorwagens type T6 en NE81.
Abellio Baden-Württemberg start met de eerste fase van de concessie Neckartal, die bestaat uit twee diensten die elk 1x/2 uur rijden. Abellio zet treinstellen type Talent 2 in getooid in de huisstijl van Bwegt.
- RB17A/RB17C: Stuttgart Hbf - Ludwigsburg - Bietigheim-Bissingen en dan alle stations tot Mühlacker. Daar wordt de trein gesplitst. Deel A gaat verder naar Pforzheim Hbf. Deel C gaat verder naar Bruchsal.
- RB17A/RE17B: Stuttgart Hbf - Ludwigsburg - Bietigheim-Bissingen en dan alle stations tot Mühlacker. Daar wordt de trein gesplitst. Deel A gaat verder naar Pforzheim Hbf en Bad Wildbad Bahnhof. Deel B gaat verder naar Bruchsal en Heidelberg Hbf.
Go-Ahead start eveneens met de eerste fase van haar concessies en is een nieuwe vervoerder in Duitsland. De volgende diensten worden gereden met treinstellen type FLIRT 3 getooid in de huisstijl van Bwegt.
- RB13 Stuttgart Hbf - Aalen Hbf - Ellwangen (1x/uur) - Crailsheim (1x/2 uur)
- IRE1 Aalen Hbf (1x/2 uur) - Stuttgart Hbf - Pforzheim - Karlsruhe Hbf (circa 2x/2 uur)
Bayern:
De nieuwe concessie Dieselnetz Nürnberg gaat van start. Opdrachtnemer blijft DB Regio, die het bestaande wagenpark meeneemt en met 8 LINT 54 uitbreidt. Gereden worden de diensten Steinach (b Rothenburg) – Neustadt (Aisch), Steinach (b Rothenburg) – Rothenburg o. d. Tauber, Nürnberg – Fürth – Siegelsdorf – Markt Erlbach, Fürth – Zirndorf – Cadolzberg, Nürnberg-Nordost – Heroldsberg – Gräfenberg, Nürnberg – Lauf (r. Pegnitz) – Simmelsdorf-Hüttenbach, Nürnberg – Lauf (r. Pegnitz) – Neuhaus (Pegnitz), Roth – Hilpoltstein, Pleinfeld – Gunzenhausen en Winklesgreuth – Windsbach.
Ook in december 2019 belooft er weer een hoop te gaan gebeuren, over enige tijd zal ik daarvoor een nieuw topic openen.