Spoordienstregeling Duitsland 2019
Geplaatst: do 19 apr 2018, 21:41
Omdat mijn bakje met dienstregelingplannen voor 2019 alweer aardig gevuld begint te worden, opnieuw een topic. Het topic wordt de komende maanden regelmatig bijgewerkt. Fernverkehr zal aannemelijk pas na de zomer volgen.
Langeafstandsverkeer
Langeafstandsverkeer
- Het dagelijkse ICE-treinpaar Saarbrücken - Dresden wordt vervangen door een treinpaar Saarbrücken - Berlijn.
- Op een treinpaar na zullen de intercity's Hamburg - Kassel - Frankfurt - Karlsruhe een ICE worden en dan met ICE-T gaan rijden. De treinen die ICE worden, kunnen toch gaan stoppen in Treysa, er zal een noodconstructie worden geplaatst om de stop mogelijk te maken.
- Bijna alle ICE's tussen Berlijn, Leipzig en München gaan met ICE 4 rijden. De treinen die niet met ICE 4 gaan rijden, hebben een traject ten noorden van Berlijn.
- Het aantal ICE-sprinters tussen Berlijn en München wordt met 2 uitgebreid naar 5, daarmee wordt een tweeuursdienst met een gat om 10 uur en om 14 uur. De nieuwe ICE Berlijn - Wenen gaat ook via de route tussen Berlijn en Nürnberg en gaat ook stoppen in Coburg.
- Door de inzet van ICE4-treinen her en der worden vanaf de zomer van 2018 steeds meer Intercity's tussen Hamburg, Keulen en Frankfurt vervangen door ICE-1-treinstellen.
- ICE-treinpaar 26/27 Hamburg - Dortmund - Wenen wordt ingekort tot Dortmund - Wenen. In de plaats daarvan wordt treinpaar 514/515 naar Hamburg verlengd. Dit is wel onder het voorbehoud dat ICE 4 toegelaten wordt op de hogesnelheidslijn Keulen - Frankfurt.
- Op de ICE-dienst Dortmund - Basel wil men een aantal treinen met ICE 4 gaan rijden. De vrijgekomen ICE 3-treinstellen zouden dan worden ingezet op de treindienst tussen Berlijn en München.
- Een IC-treinpaar Köln - Erfurt zou verlengd worden naar Gera via Jena. Hiervoor wordt tussen Gera en Erfurt een diesellocomotief (Baureihe 245, Traxx P160 DE ME) voor de trein gezet, zonder de elektrische locomotief van de trein af te halen. Omdat deze trein een RegionalExpress-vervangt, zullen tussen Erfurt en Gera regionale vervoersbewijzen geldig zijn.
- De dagelijkse Intercity-treinpaar Leipzig - Köln - Oberstdorf zal worden vervangen door een IC Dortmund - Oberstdorf. Ter compensatie komt er wel een nieuw IC-treinpaar Köln - Dresden.
- Het aantal ICE's tussen Brussel en Frankfurt wordt met 1 trein per dag uitgebreid. Men hoopt volgend jaar met de Velaro te kunnen rijden.
- De dagelijkse TGV Freiburg (Breisgau) - Parijs v.v. gaat niet meer via Mulhouse en Dijon rijden, maar via Straatsburg. De reistijd wordt zo een stuk ingekort.
- De ochtendspits bij de S-Bahn Stuttgart wordt verlengd tot 10 uur 's ochtends.
- Vanuit alle hoeken van de S-Bahn Stuttgart komen zeer vroege treinen die naar het vliegveld rijden.
- De treindienst Böblingen - Dettenhausen gaat in de spits 4x/uur rijden, dankzij een verbeterde infrastructuur.
- De S46 wordt in het weekend tussen 13 en 20 uur verlengd van Westend naar Gesundbrunnen.
- De S75 Wartenberg – Warschauer Straße wordt in de spitsuren verlengd naar Ostbahnhof. De frequentie blijft 6x/uur.
- De S85 rijdt voortaan ook in het weekend tot 21:30.
- De Neufahrner Kurve wordt geopend, daardoor kunnen er RegionalExpress-treinen tussen Regensburg en het vliegveld van München gaan rijden. Deels zal dit met nieuwe treinen worden gedaan, deels wordt het aanbod van treinen tussen Regensburg en München Hbf verminderd. Voor deze nieuwe treinen zullen Talent 2-treinstellen afkomstig van de Rhein-Sieg-Express worden ingezet.
- De Bayerische Regiobahn neemt drie treindiensten over en gaat deze met LINT54 rijden. Dit zijn Augsburg - Füssen, München - Füssen en Augsburg - Landsberg (Lech).
- Tussen Aschaffenburg en Miltenberg gaat op werkdagen de RE-dienst 1x/uur rijden in plaats van 1x/2 uur. In het weekend zal de RB-dienst 1x/uur gaan rijden in plaats van 1x/2 uur. Op Miltenberg – Amorbach zullen op werkdagen enkele extra ritten gereden worden. Het busvervoer in deze regio zal worden aangepast aan de nieuwe treindiensten.
- De stoptreindienst Würzburg - Lauda gaat op werkdagen 1x/uur rijden in plaats van 1x/2 uur. In Lauda kunnen ze er de eerste periode niet echt van genieten, want door een tunnelsanering rijden er in 2019 van januari tot augustus bussen tussen Kirchheim/Unterfranken en Lauda.
- De RE's Hof – Bayreuth – Nürnberg en Hof – Lichtenfels – Bamberg, die nu gesplitst en gecombineerd worden in Marktschorgast, gaan los van elkaar rijden. Daardoor kunnen nu Schwarzenbach (Saale), Hochstadt-Marktzeuln en Untersteinach elke 2 uur in beide richtingen bediend worden. In Trebgast en Mainleus gaan dan weer minder RE's stoppen.
- Op de S-Bahn Nürnberg wordt het aanbod verbeterd door een nieuwe concessie. Op de S2 tussen Feucht en Altdorf gaat nu de hele dag 2x/uur een trein rijden.
- De RB Mühldorf – Salzburg gaat voortaan elk uur rijden, start vroeger en eindigt later op de dag. Door beperkingen aan de infrastructuur blijven Kirchweidach en Fridolfing voorlopig maar 1x/2 uur bediend worden.
- Ook op de spoorlijn Mühldorf - Traunstein wordt de dienstregeling uitgebreid. Er gaan voortaan 7 treinparen per werkdag rijden, nu zijn dat er nog vijf.
- Twee stations, Haspelmoor en Althegnenberg, hebben in vergelijking met de andere stations tussen deze steden een matige bediening. Er gaat daarom een paar extra treinen stoppen, al blijft de bediening overdag nog steeds maar 1x/2 uur
- Al op 21 oktober 2018 is het nieuwe station Finsterwald aan de tak naar Tegernsee van de Bayerische Oberlandbahn.
- In de loop van 2019 openen tussen Holzkirchen en Rosenheim de nieuwe stations Rosenheim Aicherpark en Feldolling. In Aicherpark gaat alle passerende treinen stoppen, Feldolling zal door de extra spitsdiensten daarentegen overgeslagen worden.
- Er komen per richting drie spitsritten op de RE2 (Wismar - Cottbus) tussen Berlijn en Nauen.
- De RE6 (Berlijn - Wittenberge) gaat voortaan ook in het weekend van/naar Gesundbrunnen rijden. Wegens de Landesgartenschau in Wittstock wordt van april tot oktober op zondag ook 1x/uur gereden tussen Neuruppin en Wittenberge. Er wordt door DB Regio een extra treinstel ingezet om aan de afgesproken capaciteitsafspraken te voldoen.
- De RB26 Kostrzyn - Berlin-Lichtenberg wordt verlengd naar Berlin Ostkreuz. Er wordt nog gewacht op de komst van een aantal extra LINK-treinstellen om de capaciteit op deze dienst te verhogen.
- De RB36 Königs Wusterhausen - Frankfurt (Oder) gaat tussen Beeskow en Frankfurt (Oder) in het weekend voortaan ook 1x/uur rijden. Daarmee rijdt deze lijn nu over het volledige traject elke dag 1x/uur.
- Er komt een nieuwe lijn RB41 Cottbus – Lübbenau – Lübben. Deze lijn gaat op proef 1x/2 uur rijden ter aanvulling van de RE2 en zorgt er voor dat de stations Raddusch, Kunersdorf en Kolkwitz eindelijk weer bediend worden door een trein.
- RB 43 Cottbus - Finsterwalde - Falkenberg wordt aan de Falkenbergse kant verlengd naar Herzberg. Samen met de RE3 gaat de frequentie omhoog tussen Falkenberg en Herzberg en de aansluitingen in Falkenberg worden daarmee verbeterd.
- RB 49 Cottbus - Ruhland - Falkenberg gaat in het weekend voortaan ook 1x/2 uur rijden tussen Ruhland en Falkenberg. Daardoor is er nu elke dag van de week een uurdienst tussen Ruhland en Falkenberg (in het andere uur rijdt de S4 Mitteldeutschland).
- De RB54 Rheinsberg (Mark) – Löwenberg (Mark) gaat op proef het gehele jaar rijden. In de winter 5x/dag met één treinpaar per dag van/naar Berlijn, in de zomer wordt 6x/dag gereden met twee treinparen van/naar Berlijn.
- De RB55 Kremen - Hennigsdorf gaat voortaan ook in het weekend 1x/uur rijden.
- De RB61 Angermünde – Schwedt (Oder) gaat voortaan ook in het weekend rijden, de frequentie wordt 1x/2 uur, waardoor samen met de RE3 dagelijks een uurdienst naar Schwedt wordt aangeboden.
- De RB63 Eberswalde – Joachimsthal wordt voor een proefperiode van 3 jaar naar Templin Stadt verlengd.
- De lijnen S1 en S2 van de S-Bahn Hamburg zouden vanaf december volledig met de nieuwe treinen van de Baureihe 490 moeten gaan rijden. Het proefbedrijf start de komende maanden al.
- De S1, S2, S5 en S6 blijven op (een deel van) het traject langer in een kwartierdienst rijden, die eindigt niet meer om 19:00 maar om 20:00. Op de S1 start de kwartierdienst 's middags voortaan om 13:00. De S3 gaat op zondag vanaf 6:00 2x/uur van/naar Darmstadt rijden. De S8/S9 rijden op werkdagen gedurende de gehele nacht een halfuursdienst Flughafen - Konstablerwache. In het weekend is dit verlengd tot Offenbach Ost. Er komen bovendien 14 extra treinstellen om vertragingen beter op te vangen.
- Een nieuwe lijn is de RE9 Eltville - Frankfurt. Deze rijdt in de ochtendspits 2x naar Frankfurt en 's middag 2x naar Eltville. Deze trein heeft bijna dezelfde stops als de RB10, maar stopt niet in Wiesbaden Hbf, een tijdrovende stop omdat daar kop moet worden gemaakt. De RB10 gaat van mei tot oktober in het weekend 2x/uur rijden tussen Frankfurt en Assmannshausen.
- De RB11 Frankfurt-Höchst - Bad Soden gaat op zaterdag tussen 10 en 20 uur 2x/uur rijden.
- De RB45 Fulda - Gießen - Limburg gaat voortaan het hele jaar op zaterdag 1x/uur rijden. Dit was eerst alleen in de zomer.
- De RB61 (Dreieich-Bahn) gaat op zaterdag tussen 6 en 21 1x/uur van/naar Frankfurt Hbf rijden. De overstap op Dreieich-Buchschlag is dan alleen nog op zondag noodzakelijk.
- De treindiensten RB58 Frankfurt - Laufach, RE59 Frankfurt - Aschaffenburg en RB75 Aschaffenburg - Wiesbaden gaan naar de Hessische Landesbahn over. Deze start al vanaf 22 mei 2018 een proefbedrijf met de nieuwe Coradia Continental. De RB75 gaat voortaan op werkdagen praktisch altijd 2x/uur rijden en op zondag 1x/uur. Ook komen diverse vroege en late treinen bij.
- Veel treindiensten krijgen er een extra late rit bij. RB5 (dagelijks), RB10 (dagelijks), RB15 (uitgaansavonden), RB22 (zaterdag), RE30 (zondag), RB42 (werkdagen, op zondag een nieuwe eerdere trein), RB45 (weekend), RB46 (weekend), RB52 (weekend), RB58 (uitgaansnachten), RB96 (zaterdag)
- RE 5 Hamburg - Cuxhaven gaat van Metronom naar DB Regio, vermomt als Start, over. Het bestaande materieel gaat over naar DB.
- In het weekend gaan een aantal treinen van de RB38 Hannover - Buchholz van/naar Hamburg rijden. Tussen Uelzen en Hannover wil men in de spits 2x/uur gaan rijden.
- 1x/2 uur wordt de RE2 Göttingen - Uelzen ingekort tot Göttingen - Hannover. De RE3 Hamburg - Uelzen wordt 1x/2 uur verlengd naar Hannover. In Hannover zal er een overstapmogelijkheid zijn tussen de RE2 en RE3.
- De RE-dienst Hannover - Braunschweig zou in de spitsuren 2x/uur moeten gaan rijden. Dit kan binnen de bestaande capaciteit van de Westfalenbahn worden opgevangen.
- De heropening van Bad Bentheim - Nordhorn - Neuenhaus zou worden heropend, maar is voor minstens enkele maanden uitgesteld. De nieuwe vervoerder wordt Bentheimer Eisenbahn, die met LINT 41 gaat rijden.
- De spoorlijn Einbeck Mitte - Einbeck-Salzderhelden wordt heropend. In de spits rijdt DB Regio met de RB86 Göttingen - Einbeck Mitte, daarbuiten is het een pendeldienst tussen de twee stations in Einbeck.
- RE 11 Düsseldorf - Paderborn - Kassel gaat over naar Abellio, die op de lijn met Desiro HC zal gaan rijden. Tussen Düsseldorf en Paderborn wordt elk uur gereden, naar Kassel 1x/2 uur. Dit is afgestemd met het Fernverkehr op de lijn Hamm - Kassel. Wat er dan nog aan gaten overblijft tussen Warburg en Kassel wordt opgevuld door de RE 17 Hagen - Kassel. Zodoende zal deze 1 retour per dag meer rijden.
- RE 14 Essen - Borken gaat in het weekend op het gehele traject altijd 1x/uur rijden.
- RB 21 gaat stoppen op het nieuwe station An den Aspen, tussen Jülich Nord en Broich.
- RB 45 Dorsten - Coesfeld gaat in het weekend 1x/uur rijden.
- RB 54 Fröndenberg - Menden gaat een uur later rijden dan nu, de laatste rit vertrekt voortaan om 21:08.
- RE 57 Dortmund - Winterberg krijgt een nieuwe late rit. De laatste trein in Dortmund naar Winterberg vertrekt nu om 18:41, voortaan wordt dat 20:41.
- RB 59 Dortmund - Soest gaat op zaterdag 2x/uur rijden.
- RB 63 gaat voortaan ook stoppen in Münster-Mecklenbeck
- RE 78 Bielefeld - Nienburg krijgt in de middagspits een rit die van/naar Rheda-Wiedenbrück zal rijden.
- De RE4 Mainz - Karlsruhe en de RE14 Mainz - Mannheim worden verlengd van/naar Frankfurt via Frankfurt-Höchst. Door materieelgebrek zal een deel van de RE14 niet met SüWEX-treinen maar met treinstellen serie 425 worden gereden.
- De RB 44 Mainz - Mannheim (- Bensheim) wordt de S6. Tussen Mainz en Mannheim wordt elke dag van de week 2x/uur gereden, tussen Mannheim en Bensheim 1x/uur.
- De BASF-Bahn in Ludwigshafen is nu geëlektrificeerd, zodat er weer doorgaande treinen vanuit de regio naar BASF kunnen rijden. Daarnaast komt er een uurlijkse pendeldienst van Ludwigshafen Hbf naar de BASF. Voor deze treinen is een personeelspas verplicht.
- Op werkdagen komt er één spitstrein van Bad Kreuznach met tussenstops in Gensingen-Horrweiler, Ockenheim, Gau-Algesheim, Ingelheim, Heidesheim, Budenheim en Wiesbaden Ost naar Wiesbaden Hbf. De trein 's middags terug naar Bad Kreuznach rijdt om technische redenen via Mainz Hbf en heeft daar ook een stop (tussen Wiesbaden Ost en Budenheim in).
- Op werkdagen gaan de treinen tussen Kusel en Landstuhl weer allemaal van/naar Kaiserslautern rijden. Op zaterdag wordt 1x/2 uur van/naar Kaiserslautern gereden. In het weekend worden enkele rustige treinen geschrapt om deze verlengingen budgetneutraal mogelijk te maken.
- Tussen Keulen en Trier worden voortaan meer stations alleen nog op verzoek bediend. Naast de 8 bestaande verzoekhaltes wordt nu ook op Lissendorf, Oberbettingen-Hillesheim, Philippsheim en Ehrang alleen op verzoek gestopt.
- DB Regio en HarzElbeExpress verliezen de nodige diensten, die over gaan naar Abellio. Deze gaat de diensten rijden met nieuwe LINT 41. Het betreft de RE11 Magdeburg - Thale, inclusief de weekendverlenging van de RE11 naar Berlijn; RE21 Magdeburg - Goslar; RE31 Magdeburg - Blankenburg; RE4 Halle - Goslar; RE24 Halle - Halberstadt; RB43 Magdeburg - Oschersleben; RB35 Wolfsburg - Stendal; RB36 Wolfsburg - Magdeburg (en expresvariant RE6); RB41 Magdeburg - Aschersleben; RB47 Halle - Bernburg; RB48 Magdeburg - Calbe - Bernburg; RB50 Aschersleben - Dessau; RE10 Magdeburg - Erfurt en RB77 Naumburg Ost - Wangen. De RE6 en RB36 worden in Magdeburg meestal gekoppeld aan de RB43 en RB48. De RB43 stopt niet meer in Blumenberg, dat station wordt gesloten. De RB48 wordt in Bernburg meestal gekoppeld aan de RB47 naar Halle. De RE4 gaat stoppen in Belleben.
- De treindiensten Stendal - Tangermünde en Stendal - Rathenow worden overgenomen door de Hanseatische Eisenbahn. Zij gaan de treindienst rijden met LINT27, die beschikbaar komen doordat de HEX (zie hierboven) hun concessie verliest. Een vroege trein wordt opgeheven om een late trein te kunnen rijden.
- De RE13 gaat op alle stations tussen Magdeburg Hbf en Dessau Hbf stoppen. Vanaf Dessau Hbf wordt 20 minuten later gereden met dezelfde tussenstops als nu naar Leipzig Hbf. Vanaf Leipzig wordt voortaan 20 minuten eerder vertrokken dan nu, zoals de aankomst in Magdeburg Hbf op dezelfde tijd blijft als nu. In Bitterfeld wordt door deze aanpassingen de aansluiting op de ICE Berlijn - München verbeterd. In de uren dat de RE13 niet rijdt, rijdt de RB42 voortaan weer tussen Magdeburg en Dessau.
- De RE1 tussen Magdeburg en Berlijn stopt niet meer in Biederitz en Magdeburg-Herrenkrug.
- De MRB gaat het materieel voor de RE6 Leipzig - Chemnitz deels vervangen. Er komen een aantal tweedehands geairconditoneerde dubbeldekkers over van DB Regio uit de regio Hessen.
- De treindienst ten oosten van Hoyerswerda komt na acht jaar met bussen gereden te zijn weer terug in dienst. De ODEG gaat 1x/2 uur rijden met een RegioShuttle. De treindienst stopt daarbij niet in Horka, zodat de bovenste verdieping van het station zonder reizigersvervoer blijft. Ook van de nieuwe bovenleiding wordt geen gebruik gemaakt.
- De Franken-Thüringen-Express Nürnberg - Saalfeld/Saale wordt 1x/2 uur verlengd via Jena en Naumburg naar Leipzig Hbf. Deze krijgt het nummer RE42.
- De RB20 Halle - Eisenach wordt vanaf Großkorbetha omgebogen en gaat van/naar Leipzig Hbf rijden. De lijn SE15 Leipzig - Saalfeld wordt daardoor opgeheven. Nieuw is een RB25 Halle (Saale) – Naumburg – Jena – Saalfeld om de vervallen diensten op te vangen.
- De RE 18 Halle (Saale) - Jena-Göschwitz - Saalfeld wordt ingekort tot Jena en wordt voortaan door DB Regio gereden. In Naumburg blijft de overstap op de RE17 naar Erfurt behouden.