Pagina 9 van 11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 29 mei 2019, 11:31
door Suus
Er zijn niet helemaal uniforme regels, er wordt soms wat bijverzonnen om probleemgevallen op te lossen, maar de theorie is dat wanneer het tweede deel van een stationsnaam verwijst naar een dorp of wijk er een streepje wordt gebruikt, maar als er naar een geografische locatie wordt verwezen, zoals een windrichting, stationseigenschap of straatnaam er geen streepje wordt gebruikt:

Köln Hbf, Köln West en Köln Frankfurter Straße maar Köln-Chorweiler en Köln-Weiden West.

Het is niet helemaal uniform toegepast en private spoorinfrastructuurbeheerders wijken ook nog wel eens af.

Wordt er naar twee geografische locaties verwezen, dan wordt er meestal een streepje gebruikt, zoals bijvoorbeeld Isselhorst-Avenwedde. Maar soms is dat ingewikkeld als er ook nog een gemeentenaam bij komt, dus dan wordt een Duitse komma gebruikt, bijvoorbeeld Heidelberg-Pfaffengrund/Wieblingen,

En als een plaatsnaam een streepje bevat, komt die gewoon op het bordje (Castrop-Rauxel Hbf). In Nederland is dat niet het geval, zie bijvoorbeeld Nieuw Vennep. In gebieden die ooit of nog steeds onderdeel van Hessen zijn (geweest) gaan ze overigens anders om met voorzetsels in plaatsnamen, in een enkel geval komen plaatsnaam en stationsnaam daar niet overeen, omdat de oorspronkelijke spoorwegmaatschappij niet Hessisch was.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 29 mei 2019, 14:36
door marvinkok
Dit maakt wel duidelijk waarom de namen van de stations dan nog wel eens afwijken van wat op de seinhuizen bij die stations staat. Bij Ibbenbüren-Esch en -Laggenbeck bijvoorbeeld staat er alleen het laatste. Die haltes/stations zijn ook in het Buchfahrplan gewoon correct.
Hiddenhausen-Schweicheln daarentegen staat in het Buchfahrplan (afkomstig en uitgegeven door DB Netz) gewoon (nog) als Schweicheln...

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 29 mei 2019, 15:05
door Ardan
En dat terwijl Ibbenbüren-Esch in Püsselbüren ligt :mrgreen:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 29 mei 2019, 15:12
door Suus
Püsselbüren is echter geen aparte gemeente. Wel een smerige plaatsnaam trouwens.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 30 mei 2019, 09:50
door Nitein-Repart
Wat gaat er in 2020 eigenlijk allemaal veranderen? Ik weet dat de S-Bahn Rhein-Ruhr volledig wordt omgegooit en DB Regio bijna het gehele S-Bahnnet in het Ruhrgebiet verliest. Ook Münster-Osnabrück wordt fors verbetert met het doortrekken van de RE2 (had men veel eerder moeten doen). Daarnaast nog wat wijzigingen door het opbouwen van de RRX (Rhein-Ruhr-Express) en rond Freiburg veranderd er het een en ander met onder andere doorgaande treindiensten op de Höllentalbahn (ben benieuwd hoe Continentals 6-baks Dosto's gaan vervangen).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 30 mei 2019, 10:06
door cassie127
Suus schreef:Omdat mijn bakje met dienstregelingplannen voor 2019 alweer aardig gevuld begint te worden, opnieuw een topic. Het topic wordt de komende maanden regelmatig bijgewerkt. Fernverkehr zal aannemelijk pas na de zomer volgen.
Is het bakje voor 2020 inmiddels ook goed genoeg gevuld voor een topic?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 30 mei 2019, 10:19
door Suus
Ik ga er volgende maand eens voor zitten, ik heb al wel de nodige zaken maar weet nog niets over Fernverkehr.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 30 mei 2019, 20:48
door julsteren
Nitein-Repart schreef:en rond Freiburg veranderd er het een en ander met onder andere doorgaande treindiensten op de Höllentalbahn (ben benieuwd hoe Continentals 6-baks Dosto's gaan vervangen).
Ohnee toch :o :X _O-

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 30 mei 2019, 21:21
door Nitein-Repart
Is geen grap hoor
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Breisgau-S-Bahn_2020

Vanaf december gaan er Continentals over de Höllentalbahn en Dreiseenbahn rijden. Voordeel is dat je vanuit Villingen en Donaueschingen ieder uur rechtstreeks naar Freiburg kan reizen. Nadeel is dat het werkgebied van de BR612 die eerder op het oostelijke gedeelte van de Höllentalbahn reden opnieuw is ingekrompen, maar de doorgaande verbinding maakt een hoop goed.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 30 mei 2019, 21:38
door julsteren
Hangt er nu draad tussen Titisee-Neustadt en Donaueschingen? Laatste keer dat ik daar was ronkten we met een dikke 611 over dat lijntje, met als enige draad de telegraafpalen langs het spoor :shock: *O* wat een gave rit was dat!

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 30 mei 2019, 21:47
door Nitein-Repart
Er is nu langdurig busvervoer tussen Neustadt en Donaueschingen en de BR611 is inmiddels al buiten dienst gesteld. De RE's die eerder met BR611 reden zijn vervangen door BR612 doordat er heel wat BR612 zijn vrijgekomen van bijv. Dresden-Hof, Chemnitz-Leipzig, Koblenz-Giessen en Frankfurt-Saarbrücken, waar nu ander materieel rijdt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 30 mei 2019, 21:59
door julsteren
-o- niet meer het mooie wat het ooit was daar.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 30 mei 2019, 22:19
door dennistd
Is de Kaiserstuhlbahn ook geëlektrificeerd nu dan? Dat was ie een paar jaar terug ook nog niet namelijk. Behalve de Regioshuttles (waar je sowieso mee doodgegooid wordt in B-W) reden er toen ook nog NE81's in de spits.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 31 mei 2019, 07:26
door Nitein-Repart
julsteren schreef:-o- niet meer het mooie wat het ooit was daar.
Gelukkig blijven de Alex Nord, Alex Süd, nog een flink aantal BR612'tjes in de Allgaü (niet alle ivm elektrificering Geltendorf-Memmingen-Lindau), een aantal 612'tjes rond Ulm (de lijn Ulm-Friedrichsstadt-Lindau komt ook onder de draad) en een flink aantal 612'tjes rond Nürnberg rijden. Ook Hamburg-Westerland blijft rijden met klassiek materieel. Leipzig-Chemnitz zou op termijn wel weer vervangen worden door lightrailmeuk.
dennistd schreef:Is de Kaiserstuhlbahn ook geëlektrificeerd nu dan? Dat was ie een paar jaar terug ook nog niet namelijk. Behalve de Regioshuttles (waar je sowieso mee doodgegooid wordt in B-W) reden er toen ook nog NE81's in de spits.
Ik zag in Riegel-Malterdingen wel een draad, dus ik denk dat ze nog bezig zijn. Overigens gaan alle RegioShuttles op korte termijn verdwijnen rond Freiburg. Alles wordt daar Elektrisch. Rond Offenburg blijven de RegioShuttles rijden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 31 mei 2019, 11:18
door dennistd
Ook de lijn naar Waldkirch en Elzach? Die zit immers verder nergens aan vast.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 31 mei 2019, 16:06
door Nitein-Repart
Die krijgt ook een bovenleiding, maar dat duurt nog even. Tot die tijd blijven RegioShuttles daar rijden.

Verder valt me ook dat de deelstaten eigenlijk alle leuke diesellijnen (lijnen waar BR612 of uniek materieel rijdt) elektrificeren, maar gelukkig door het trage bouwtempo in Duitsland gaat dat nu nog niet gebeuren. Alleen München-Memmingen-Lindau en Stuttgart-Friedrichshafen-Lindau gaan binnenkort onder de draad.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 02 jun 2019, 00:46
door Suus
Duitsland loopt sowieso achter als het op elektrificatie aankomt, vele lijnen hadden al decennia geleden geëlektrificeerd moeten worden. In Baden-Württemberg is sinds 2011 (mede dankzij Stuttgart 21) een regering onder leiding van de Groenen aan de macht, met ook een groene minister van verkeer. Die had al vrij snel door dat de regering daarvoor zich schandalig had laten afzetten door DB Regio: peperduur contract, oudste materieel van Duitsland en geen aanbestedingen. Nu bijna al het spoorvervoer in Baden-Württemberg is aanbesteed komt er een steeds groter budget beschikbaar voor investeringen in goedkopere vervoersbewijzen en verbeterde infrastructuur. Met het oog op het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen heeft het ministerie onderzoek gedaan en op basis daarvan moeten op termijn bijna alle spoorlijnen in Baden-Württemberg geëlektrificeerd worden.

Ook in andere deelstaten wordt het nu steeds concreter. Nürnberg - Cheb en Regensburg - Hof hebben na afronding van Geltendorf - Lindau de hoogste prioriteit. In Sachsen moet Leipzig - Chemnitz ergens in de komende 6 jaar onder de draad zijn. Ook Cottbus - Görlitz - Polen en Dresden - Görlitz - Polen hebben prioriteit. In Thüringen en moeten lijnen die door de RE1 bediend worden geëlektrificeerd gaan worden. DB Fernverkehr loopt daar al enigszins op vooruit door een intercity over een deel van deze spoorlijnen te laten rijden.

In NRW zitten elektrificatieprojecten vooral op het Dieselnetz Köln in de pijnlijn. Door meer lijnen rondom Keulen deels te elektrificeren kunnen de stoptreindiensten geïntegreerd worden in de S-Bahn, waardoor meer treinen over de Stammstrecke kunnen rijden en Köln Hbf meer ruimte krijgt voor Fernverkehr en RE's. Daar komen projecten als de elektrificatie van de Eifelstrecke tot Kall vandaan.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 02 jun 2019, 07:55
door Nitein-Repart
Op de lijnen in NRW en Cottbus/Dresden-Görlitz (Desiro's) na zijn dat wel de lijnen met het interessantste materieel (Alex, getrokken treinen en BR612). Ik hoop dat de waslijnen voor die trajecten toch nog heel lang op zich laten wachten. Je wilt toch niet dat bijv. De Alex of Nürnberg-Cheb met Flirts of Continentals gaan rijden. Dan wordt Duitsland net zo saai als Nederland en zullen toekomstige generaties steeds meer naar het voormalige Oostblok moeten reizen om nog echte getrokken treinen met verschillende rijtuigen of de BR612 (Kroatië) te spotten.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 02 jun 2019, 08:20
door jelmerrr
Ik denk niet dat er veel rekening met spotters gehouden wordt...
Wat ook gewoon terecht is aangezien dat dat geen (belangrijke) doelgroep is

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 02 jun 2019, 08:24
door trolly
:Y

...maar evengoed wel jammer dat de stoomtractie is afgeschaft, ja.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 02 jun 2019, 08:36
door Suus
Nitein-Repart schreef:Op de lijnen in NRW en Cottbus/Dresden-Görlitz (Desiro's) na zijn dat wel de lijnen met het interessantste materieel (Alex, getrokken treinen en BR612). Ik hoop dat de waslijnen voor die trajecten toch nog heel lang op zich laten wachten. Je wilt toch niet dat bijv. De Alex of Nürnberg-Cheb met Flirts of Continentals gaan rijden.
Alle elektrische treinen zijn beter dan die kots-expressen :Y En ik houd niet van rijtuigen die in kleine coupés zijn ingedeeld, dus die verzameling antiek van Alex of de Mitteldeutsche Regiobahn interesseert mij ook niet.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 02 jun 2019, 08:52
door Nitein-Repart
jelmerrr schreef:Ik denk niet dat er veel rekening met spotters gehouden wordt...
Wat ook gewoon terecht is aangezien dat dat geen (belangrijke) doelgroep is
Men kon ook prioriteit geven aan elektrificatie van trajecten waar nu al Lighttrain-meuk rijdt als Kleve-Krefeld, Enschede-Gronau-Münster (zonder doorkoppeling met NL, met 15 kB AC), Mainz-Saarbrücken, Dresden-Zittau-Liberec en nog tig andere trajecten. Wat mij betreft mag de Eifelstrecke of de Sauerlandstrecke ook wel onder de draad (rijden immers ook met Lighttrains). Maar Regensburg-Hof, Nürnberg-Cheb, Leipzig-Chemnitz en alles in de Allgaü liggen bij mij gewoon gevoelig vanwege het unieke materieel wat op die lijnen rijdt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 02 jun 2019, 09:03
door Mikos
Wil je er over praten?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 02 jun 2019, 09:20
door Meltrain
Nitein-Repart schreef:Je wilt toch niet dat bijv. De Alex of Nürnberg-Cheb met Flirts of Continentals gaan rijden.
Liever een Civity inderdaad. :Y Maar FLIRTs kunnen in veel verschillende uitvoeringen geleverd worden en ook erg luxe.
Een goed voorbeeld daarvan is de Traverso van de SOB: https://www.flickr.com/photos/131443328@N03/44889909784
Dan wordt Duitsland net zo saai als Nederland en zullen toekomstige generaties steeds meer naar het voormalige Oostblok moeten reizen om nog echte getrokken treinen met verschillende rijtuigen of de BR612 (Kroatië) te spotten.
Wat is er precies saai aan het Nederlandse materieel? :? ICM en VIRM zijn uniek in de wereld.
Ja, het is jammer dat ICK niet meer rijdt, maar dat was ook gewoon al wat ouder. Daarnaast rijdt ICR nog wel gewoon.
Als je in oude Nederlandse rijtuigen had willen zitten, had je in de afgelopen dagen naar de Stoomtrein Goes - Borsele moeten gaan: daar reden rijtuigen type Blokkendoos, Plan D, Plan E en Plan W. :)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 02 jun 2019, 09:38
door umbusko
En graag weer een doorgaande trein Nürnberg-Praag: dan begint het ergens op te lijken! :Y