Pagina 11 van 11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 15 aug 2019, 19:22
door Chrysa
ArrivaBas schreef:Autobahn A5. De A5 staat regelmatig vast voor de grens wegens de grenscontroles van vooral vrachtwagens, omdat men de EU verlaat.

Valt meestal wel mee hoor, LKW-stau betekent dat de linkerstrook met personenauto's nog wel doorrijdt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: ma 19 aug 2019, 14:56
door gpvos
gpvos schreef:Vanaf 7 september tot tenminste 14 december wordt de RE4 van Stettin naar Lübeck tussen Stavenhagen en Teterow vervangen door een bus. Weet iemand waarom?
Even mijzelf beantwoorden nu ik de juiste zoektermen heb gevonden: niet alleen spoorvernieuwing zoals Suus schreef, maar vooral ook een brug die vervangen moet worden. Blijkbaar is het niet mogelijk om 'm ernaast te bouwen en dan in een weekend erin te schuiven... Maar rond december zouden ze wel klaar moeten zijn. Jammer dat ik dan weer voorlopig niet in die buurt ben. https://www.nordkurier.de/mecklenburgis ... 0634761803

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: ma 19 aug 2019, 15:08
door gpvos
Afgelopen zaterdag heb ik een paar intercity's genomen die vanwege werkzaamheden omgeleid waren via goederenlijnen, zoals ik had gevonden op de website van EGTRE.[1] De informatie op die pagina klopte niet helemaal, maar het was toch leuk om eens via de Schinkel-Kurve bij Osnabrück, de goederenomleidingslijn bij Münster, langs rangeerterrein Oberhausen-West en over het goederenspoor langs de buitenkant van Duisburg Hbf te rijden. Helaas bleek de IC2405 niet via Duisburg Wedau - Düsseldorf Rath te rijden, maar tot mijn blije verrassing deed de RE19 Düsseldorf-Arnhem die ik op de terugweg nam dat wel, dus die kan ik ook weer afstrepen. :-)

A.s. donderdag doe ik Oberhausen-Moers-Krefeld. :-)

[1] https://www.egtre.info/wiki/Germany_(Nordrhein-Westfalen)_-_Lines_with_Obscure_or_Sparse_passenger_services#Obscure_services:_Lines_used_on_an_occasional_basis_for_engineering_work_diversions

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: ma 19 aug 2019, 18:43
door ArrivaBas
In Duitsland worden bruggen altijd op hun eigenlijke plek gebouwd in hun eigen tempo. Bij een dubbele brug kan dat nog, maar bij een enkele brug wordt de overlast uiteraard erg groot.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: ma 19 aug 2019, 21:42
door Suus
De Duitsers hebben nog heel wat te leren over de bouw van infrastructuur. In Hannover was een verhoogde tramhalte al sinds half mei buiten dienst omdat deze gesaneerd moest worden. Aan de overkant van de kruising lag een noodhalte waar je doormidden van drie klaptredes de tram in kon klimmen. Ter vergelijking: station Waddinxveen Noord in Nederland wordt op dit moment in in drie weken tijd volledig gesloopt en opnieuw gebouwd.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: ma 26 aug 2019, 10:30
door Suus
Vanaf 14 oktober t/m 14 december is de spoorlijn tussen Münster en Osnabrück steeds gedeeltelijk afgesloten wegens werkzaamheden. Dit start precies nadat de werkzaamheden bij Bielefeld zijn afgerond.

Eurobahn rijdt met treinvervangend vervoer op de volgende data op de volgende trajecten:
14/10 tot 28/10 bussen tussen Lengerich en Osnabrück
28/10 tot 04/11 bussen tussen Münster und Lengerich
04/11 t/m 14/12 bussen tussen Kattenvenne und Osnabrück

Fernverkehr wordt omgeleid via Rheine (met kopmaken) of vanaf Hamm via Hannover, met een uur extra reistijd tot gevolg. Diverse treinen vervallen compleet tussen Münster en Hamburg.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: za 21 sep 2019, 10:04
door Suus
De RE11 van Abellio is een belachelijk groot succes. Tussen Warburg en Kassel is in de eerste negen maanden van het jaar het aantal reizigers gegroeid naar 543.075, ten opzichte van 401.058 in dezelfde periode in 2017. Vooral in het weekend is het druk, daar zijn toenames van 50% waarneembaar. Maar de 20% stijging op werkdagen is ook prima te noemen. De frequentie is echter niet uitgebreid in deze periode, daarom wil de NVV nu werk gaan maken van een uurdienst Paderborn - Kassel. Daarvoor moet de NWL wel meewerken.

https://www.nvv.de/der-nvv/presse/press ... n-zwische/

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: za 21 sep 2019, 10:20
door Nitein-Repart
Volgens mij is Paderborn-Kassel een van de weinige trajecten in NRW waar nog geen RB/RE-uursdienst gereden wordt (buiten hele zwakke trajecten). Het zou wel mooi zijn als de RE11 gewoon ieder uur gaat rijden naar Kassel. Nog mooier zou zijn om dan het Fernverkehr op die route te versnellen door tussen Hamm en Kassel enkel nog maar in Paderborn te stoppen (dus geen IC/ICE-stops in Soest, Lippstadt, Altenbeken en Warburg). Vanuit Dortmund is het bijvoorbeeld sneller om via Kassel naar bijv. Würzburg, Nürnberg en München te reizen dan via Köln en Frankfurt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: za 21 sep 2019, 12:09
door qiribi
Nitein-Repart schreef:Vanuit Dortmund is het bijvoorbeeld sneller om via Kassel naar bijv. Würzburg, Nürnberg en München te reizen dan via Köln en Frankfurt.


Mooie route wel tussen Soest en Kassel met ICE 1223 :Y De stops op de kleinere stations waren inderdaad niet nodig als je zag dat, buiten Paderborn, er maar zeer weinig mensen in de ICE in stapten en de trein pas vanaf Kassel echt druk begon te worden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: za 21 sep 2019, 13:46
door Nitein-Repart
Hamm-Paderborn vind ik geen klap aan. Paderborn-Kassel is op zich wel aardig met soms leuke vergezichten. Scheelt wel dat de ICE een stuk luxe aan boord heeft die de IC niet heeft, waardoor de rit met een ICE een stuk aangenamer is dan met de IC. Tegenwoordig heeft de RRX ook wat luxe van de ICE overgenomen, zodat je naar mijn mening beter met de RRX kan reizen dan met de IC naar Kassel.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 22 sep 2019, 17:07
door henrivanderweijden
Vertel mij dan even die luxe van de RRX?
Ik heb m nog niet ontdekt.
Geef mij de IC maar.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 22 sep 2019, 17:16
door Nitein-Repart
Wifi, dat is, gezien de onmogelijkheid om in Duitsland fatsoenlijk 3G/4G op de telefoon te krijgen nog niets een overbodige luxe. De Desiro HC die op de RRX rijden zijn best comfortabel, al heb ik er niet echt op hele lange ritten erin gezeten.

Verder heb ik de 6-persoonscoupés in de IC ook wel gezien. Het is af en toe leuk, maar ik geef toch de voorkeur aan het grossraum, zoals de Duitsers het noemen, één grote coupé.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 22 sep 2019, 17:36
door Z2N
Wifi werkt niet als er geen 3/4G is. En elke IC in Duitsland heeft Grossraumafdelingen, dus ik snap je punt niet?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 22 sep 2019, 19:18
door Nitein-Repart
Voor de tweede klas wel, voor de eerste klas hebben sommige IC's alleen 6-persoonscoupés. Dat zijn dan met name de IC's die uit slechts 6 rijtuigen bestaan.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 22 sep 2019, 19:32
door trolly
Als je echt desperaat bent, is het natuurlijk ook een overweging je eersteklas coupeetje om te ruilen voor een tweede klas Grossraum. Zelfs in Duitsland moet dat zonder klassewissel kunnen :')