Pagina 3 van 11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: zo 08 jul 2018, 07:12
door Suus
De PESA LINK van DB gaan vanaf aanstaande woensdag met reizigers proefrijden.

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,8611403

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 21:15
door Suus
Aanvullingen: De ICE Berlijn - Wenen wordt geen sprinter en gaat ook in Coburg stoppen. Later komt er ook een stop in Straubing bij.

Er is een akkoord bereikt over station Treysa. Men gaat nog dit jaar een noodconstructie plaatsen zodat de ICE er ook kan stoppen. Alleen het treinpaar van/naar Westerland blijft een klassieke IC.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 16 okt 2018, 01:03
door cassie127
De dienstregelingen zijn inmiddels te vinden op de website van DB.
De RB 37 van NRW staat er ook gewoon tussen, dus dat contract zal wel weer eens verlengt zijn.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 16 okt 2018, 21:30
door Nitein-Repart
De RE5 rijdt vanaf juni 1x/dag van/naar Emmerich met stops in Empel-Rees en Mehrhoog. Vertrek om 5:39 (ma-vr), aankomst om 23:16 (zo-do) in Emmerich.

Tussen Altenbeken en Warburg helaas nog steeds geen RB/RE-uursdienst, ik zie wel dat de RE17 wel vaker door gaat rijden naar Kassel. Blijft de BR612 op de ritten naar Kassel rijden, of worden alle ritten van de RE17 vervangen door PESA Link?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 16 okt 2018, 21:48
door Suus
Laatste mij bekende planning was dat in maart 2019 alle treindiensten van het Sauerland-Netz, inclusief RE17, met LINK-treinstellen gereden moeten worden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 16 okt 2018, 22:03
door Nitein-Repart
Nee, waarom moet BR612 weg op de ritten naar Kassel?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 16 okt 2018, 22:42
door Suus
Omdat DB Regio de concessie heeft gewonnen met een belofte om alle diensten met gloednieuw materieel met een zoveel mogelijk gelijkvloerse instap te rijden en daar moeten ze zich dan ook aan houden. Omdat DB Regio die belofte uit het contract nog altijd niet nakomt heeft opdrachtgever Nahverkehr Westfalen-Lippe zelfs al de eerste voorbereidingen getroffen voor een nieuwe aanbesteding.

Zover ik weet zijn bij het Sauerland-Netz op dit moment van de LINK-treinstellen zes van de twintig tweedelige stellen en zestien driedelige stellen nog niet afgeleverd door Pesa.

DB heeft ook in de andere concessies problemen met deze treinstellen. Voor de Dreiechbahn in Hessen is nu slechts één van de negen stellen afgeleverd en bij het Dieselnetz Allgäu missen alle 26 stellen nog. Daarna is DB (wijselijk) gestopt met het bestellen van treinen bij Pesa en voor dieseltreinstellen weer teruggekeerd bij Alstom.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 16 okt 2018, 22:59
door Vinny
Nitein-Repart schreef:De RE5 rijdt vanaf juni 1x/dag van/naar Emmerich met stops in Empel-Rees en Mehrhoog. Vertrek om 5:39 (ma-vr), aankomst om 23:16 (zo-do) in Emmerich.

Tussen Altenbeken en Warburg helaas nog steeds geen RB/RE-uursdienst, ik zie wel dat de RE17 wel vaker door gaat rijden naar Kassel. Blijft de BR612 op de ritten naar Kassel rijden, of worden alle ritten van de RE17 vervangen door PESA Link?
Dit ziet er zo bijzonder vreemd uit. Ik neem aan dat de treinen bedoeld zijn om in de vroege ochtendspits en de late avondspits een versterkingsdienst te rijden, klopt dat?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 16 okt 2018, 23:17
door RobertT
Dan toch alleen in de ochtendspits,een aankomst na 23.00 is niet echt een avondspits meer,meer een uitloper

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: di 16 okt 2018, 23:19
door Z2N
Misschien is er geen opstelruimte meer voor die stam in Wesel door de werkzaamheden aan de Hollandstrecke?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 17 okt 2018, 06:01
door Nitein-Repart
Suus schreef:Omdat DB Regio de concessie heeft gewonnen met een belofte om alle diensten met gloednieuw materieel met een zoveel mogelijk gelijkvloerse instap te rijden en daar moeten ze zich dan ook aan houden. Omdat DB Regio die belofte uit het contract nog altijd niet nakomt heeft opdrachtgever Nahverkehr Westfalen-Lippe zelfs al de eerste voorbereidingen getroffen voor een nieuwe aanbesteding.

Zover ik weet zijn bij het Sauerland-Netz op dit moment van de LINK-treinstellen zes van de twintig tweedelige stellen en zestien driedelige stellen nog niet afgeleverd door Pesa.

DB heeft ook in de andere concessies problemen met deze treinstellen. Voor de Dreiechbahn in Hessen is nu slechts één van de negen stellen afgeleverd en bij het Dieselnetz Allgäu missen alle 26 stellen nog. Daarna is DB (wijselijk) gestopt met het bestellen van treinen bij Pesa en voor dieseltreinstellen weer teruggekeerd bij Alstom.
Ik heb toch plannen om in het voorjaar van 2019 een paar dagen naar Bayern of Baden-Württemberg te gaan om treinen als de BR612 te bewonderen. Die gelijkvloerse lichtgewicht-treinen zijn echt een plaag voor de treinliefhebber. Gelukkig doen een aantal Europese landen niet mee aan deze hype, maar in bijv. NRW rijden straks nauwelijks meer treinen die niet gelijkvloers zijn. Erg jammer in mijn ogen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 17 okt 2018, 06:38
door erjeebee
Mijn 85-jarige tante uit Wuppertal is er redelijk blij mee, met die lagevloer-krengen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 17 okt 2018, 10:41
door en-es
Ik begrijp dat de drielandentrein voorlopig de tweelandentrein blijft? Op de DB dienstregeling staat RE18 als Maastricht-Aachen en terug. Terwijl de Belgische treinen Maastricht-Luik-Hasselt voorlopig blijven rijden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 17 okt 2018, 10:50
door Suus
Nitein-Repart schreef:Ik heb toch plannen om in het voorjaar van 2019 een paar dagen naar Bayern of Baden-Württemberg te gaan om treinen als de BR612 te bewonderen. Die gelijkvloerse lichtgewicht-treinen zijn echt een plaag voor de treinliefhebber. Gelukkig doen een aantal Europese landen niet mee aan deze hype, maar in bijv. NRW rijden straks nauwelijks meer treinen die niet gelijkvloers zijn. Erg jammer in mijn ogen.
Een flinke verbetering voor de reiziger die wat minder soepel door het leven gaat. Treinen met een gelijkvloerse instap zijn hier om te blijven en zullen steeds meer oude treinen van het spoor verbannen, ook in Centraal- en Oost-Europa. Het gaat alleen niet overal even snel door de financiële situatie van de spoorwegen in die landen.
en-es schreef:Ik begrijp dat de drielandentrein voorlopig de tweelandentrein blijft? Op de DB dienstregeling staat RE18 als Maastricht-Aachen en terug. Terwijl de Belgische treinen Maastricht-Luik-Hasselt voorlopig blijven rijden.
Stadler is nog bezig met de toelatingstesten voor België (er staan een aantal FLIRT's van Arriva in Schaarbeek), dus de kreet eerder deze maand van Arriva dat in december 2018 alles geregeld zou zijn vond ik sowieso voorbarig.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: wo 17 okt 2018, 15:45
door Suus
Updates: nieuwe lijn S6 van de S-Bahn Rhein-Neckar ter vervanging van de RB Mainz - Mannheim. Een nieuwe uurlijkse RE tussen Mainz en Frankfurt via F-Höchst, meer treinen tussen Aschaffenburg en Miltenberg en een aantal Talent2-treinstellen verhuizen van NRW naar Bayern voor de nieuwe treindienst tussen Landshut en München Flughafen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 18 okt 2018, 00:15
door RobertT
Toevallig de Talent2 stellen van de RE9?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 18 okt 2018, 00:55
door Suus
Ja, zie ook de beginpost.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 18 okt 2018, 18:51
door Suus
Vanaf 29 oktober 2018 (over anderhalve week dus) rijdt er geen Fernverkehr meer over de spoorlijn Dortmund - Lünen - Münster. De spoordijk is door de extreme droogte verzwakt waardoor treinen met aangepaste snelheid moeten rijden. In november wordt een onderzoek naar de situatie afgerond, daarna worden maatregelen genomen om de situatie te herstellen. Een einddatum is nog niet bekend.

De IC-dienst Hamburg - Düsseldorf - Stuttgart stopt tijdens deze periode niet in Bochum en Dortmund. Er wordt extra gestopt in Gelsenkirchen.
De IC-dienst Hamburg - Wuppertal - Nürnberg (- Passau) stopt tijdens deze periode in de richting van Köln niet in Hagen. De trein rijdt om via Hamm maar stopt daar niet.

De RB 50 Dortmund - Münster houdt in Dortmund en Münster dezelfde vertrektijden, maar latere aankomsttijden.
De RE1 zal 1x/2 uur 7 minuten eerder uit Hamm richting Dortmund vertrekken.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: do 18 okt 2018, 20:39
door ICE11
Tussen juni en december 2019 is de SFS Hannover-Göttingen dicht vanwege groot onderhoud. De ICE rijden via de oude Nord-Süd-Strecke, de IC vervallen grotendeels. Bij voorbeeld komt in plaats van de IC "Königssee" (Hamburg-Berchtesgaden) een IC Dortmund-Berchtesgaden, waardoor voor het eerst sinds jaren weer een doorgaande verbinding tussen Berchtesgaden en het Ruhrgebiet is.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 19 okt 2018, 06:25
door waldo79
Hmmm, geeft me te denken om zo'n lijn een half jaar af te sluiten vanwege onderhoud.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 19 okt 2018, 11:52
door Suus
Gaat de komende jaren nog wel met meer stukken HSL-lijnen in Duitsland gebeuren. :(

Mannheim – Stuttgart (10 april t/m 31 oktober 2020)
Göttingen – Kassel (23 april t/m 15 juli 2021)

Fulda – Würzburg zal in 2022 voor een lange periode gesloten zijn en Kassel - Fulda ondergaat datzelfde in 2023. Van beide zijn de begin- en einddata nog niet bekend.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 19 okt 2018, 16:46
door waldo79
Duitsland kennende moeten we weer niet verbaasd zijn dat de werkzaamheden uitlopen :(

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 02 nov 2018, 21:37
door Suus
De deelstaat Baden-Württemberg voert op 9 december 2018 het "Bwegt-tarief" in. Reizen met de trein worden goedkoper. Zo wordt Karlsruhe - Stuttgart € 13,90 enkele reis en Ulm - Stuttgart € 14,30. Bezitters van een BahnCard 25 of 50 krijgen de korting die hoort bij hun BahnCard. De maximale prijs voor een enkele reis wordt € 29,80. Met de treinkaartjes mag je ook vanaf het aankomststation met het openbaar vervoer naar je daadwerkelijke bestemming doorreizen. Het Baden-Württemberg-ticket blijft bestaan met dezelfde eigenschappen (is dus geldig in al het OV in BW, prijs blijft vanaf 24 en de jongerenvariant voor onder de 27 blijft).

Het deel van de KVV in Rheinland-Pfalz ondergaat als gevolg van het nieuwe tarief wel enkele wijzigingen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 02 nov 2018, 22:49
door Suus
Ook in 2019 zijn er in de regio Keulen weer grootscheepse spoorwerkzaamheden.

Spoorvernieuwing Hohenzollernbrücke
In de paasvakantie (12 t/m 29 april) worden er wissels vervangen tussen Köln Hbf en de Hohenzollernbrücke, en op de Hohenzollernbrücke worden saneringswerkzaamheden doorgevoerd. De middelste brug is buiten gebruik. Op Köln Hbf worden op spoor 9 werktreinen geplaatst. Spoor 7 en 8 zullen alleen vanaf het westen te gebruiken zijn. Op Messe/Deutz wordt spoor 8 gebruikt voor werktreinen, de overige sporen blijven te gebruiken.

Gevolgen voor de treindienst:
RE1, 5 en 8 rijden normaal
RE22, RB24 en 26 vallen uit tussen Hbf en Messe/Deutz
RE12 rijdt helemaal niet
RE6 rijdt niet tussen Neuss en Köln/Bonn Flughafen
RE7 rijdt niet tussen Köln Hbf en Opladen
RB38 rijdt niet tussen Horrem en Köln Messe/Deutz
RE9 en RB 27 stoppen niet op Köln Messe/Deutz en Köln Hbf, maar extra op Köln Süd.

In het weekend 22 t/m 24 juni vindt er nog een wisselvernieuwing plaats, dan rijden de RE8, 9 en RB27 via Köln Süd en RE1 via Neuss. RB38 wordt zoals hierboven weer ingekort, andere lijnen rijden zoals gebruikelijk.

Vernieuwing Eschweiler Hbf
Eschweiler Hbf krijgt een computergestuurd seinhuis. Spoor 1 en 4 worden verlengd zodat ook langere goederentreinen hier voortaan ingehaald kunnen worden. Daarnaast worden de perrons en de tunnel volledig vernieuwd. Daarvoor zal een tijdelijke loopbrug (die uit Stolberg?) geplaatst worden.

Derde spoor Aachen Rothe Erde
Bij Rothe Erde wordt goedereninhaalspoor 13 verlengd, bovendien komt er een nieuw keerspoor tussen Rothe Erde en Eilendorf. Hiervoor moet ook een viaduct worden aangepast. Tijdens de werkzaamheden in Eschweiler en Aachen moet er deels enkelsporig worden gereden, maar kan het reizigersvervoer blijven rijden. Er zijn drie sperringen gepland: weekend 6/7 juli, herfstvakantie van 14 t/m 20 oktober en weekend 7/8 december, allen in 2019.

Verlenging S13 naar Bonn-Oberkassel
Hiervoor moet meerdere keren de spoorlijn tussen Troisdorf en Bonn volledig gesloten worden. Dit is steeds van zaterdag 12:00 tot maandag 15:00. In 2019 zijn daarvoor de volgende zondagen geselecteerd: 10/02, 17/02, 28/04, 05/05, 12/05, 19/05, 26/05, lang weekend 31/05 t/m 02/06, 10/11, 17/11, 24/11, 01/12 en 22/12. Tussen sommige van deze weekenden moet er enkelsporig gereden worden. De RB27 blijft dan rijden en de RE8 wordt tussen Troisdorf en Bonn-Beuel vervangen door bussen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Geplaatst: vr 02 nov 2018, 23:26
door Suus
In Hessen gaat meer treinen rijden, zowel overdag als in de avonduren. Alle informatie staat in de startpost.