Pagina 1 van 1

Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: di 12 jun 2018, 21:29
door Mr-W
Sinds de Beneluxtrein, de intercity tussen Brussel en Amsterdam, voorbij Antwerpen over de hogesnelheidslijn via het station Noorderkempen (Brecht) richting Nederland rijdt, is de gemiddelde stiptheid op het traject Antwerpen-Noorderkempen tijdens de avondspits gedaald van “bijna perfect” naar 67,5 procent. Dat zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh op basis van cijfers die hij opvroeg bij minister van Mobiliteit François Bellot (MR). “Dit mag echt geen tweede Fyra-verhaal worden”, waarschuwt Van den Bergh. Eerder uitte ook het gemeentebestuur van Brecht al zijn ongerustheid.
http://www.hln.be/nieuws/binnenland/sti ... /#comments
http://www.hln.be/regio/rijkevorsel/gev ... ~a63dca77/

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: di 12 jun 2018, 21:43
door Aking
Maar de Benelux is tegenwoordig toch een ICD, en ICD is de nieuwe naam van de Fyra? :')

De Benelux IS dus al een Fyra-verhaal :Y

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: di 12 jun 2018, 21:48
door Suus
Goh, zij dachten precies wat ik vanmiddag ook dacht toen ik de 9251 in de reisplanner bekeek:

Afbeelding

37% van de tijd is deze trein op tijd in Amsterdam. Best treurig :')

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: di 12 jun 2018, 22:12
door playertwo
Hier kan NS (international) alleen niks aan doen. Deze vertragingen komen toch echt al vanuit België. Het beschikbare pad tussen Brussel en Antwerpen (via Zaventem) is niet gewijzigd. Zou het dan zo vaak mis gaan tussen Antwerpen en Brecht?

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: di 12 jun 2018, 22:29
door Suus
De treindienst op de Nederlandse HSL is soms al van twijfelachtige kwaliteit en dat exporteer je dan naar België, toch al een land wat een reputatie laag te houden heeft als het om punctualiteit gaat :')

Het is niet dat allerhande problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen als je in exotisch België rijdt. Sterker nog, een Internationale Intercity Direct heeft op Antwerpen-Centraal de eer gehad een ontploffing in de elektrische installatie te hebben. Nou, dat is echt een first :')

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: di 12 jun 2018, 22:32
door Aking
Dat laatste had ik toch knapper gevonden met een nationale ICD :Y

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: di 12 jun 2018, 22:44
door thejay
Suus schreef:Goh, zij dachten precies wat ik vanmiddag ook dacht toen ik de 9251 in de reisplanner bekeek:

Afbeelding

37% van de tijd is deze trein op tijd in Amsterdam. Best treurig :')
Vandaag was dit te wijten aan spoorlopers ter hoogte van Duffel. Hierdoor werd het treinverkeer voor ongeveer een half uur onderbroken.

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: di 12 jun 2018, 23:27
door Mr-W
playertwo schreef:Hier kan NS (international) alleen niks aan doen. Deze vertragingen komen toch echt al vanuit België. Het beschikbare pad tussen Brussel en Antwerpen (via Zaventem) is niet gewijzigd. Zou het dan zo vaak mis gaan tussen Antwerpen en Brecht?
Regelmatig is ook de trein uit Nederland te laat in Noorderkempen, door storingen op de HSL of doordat de trein stilvalt ter hoogte van Hazeldonk. Aan beide kanten van de grens loopt de Internationale intercity nog niet geweldig. Misschien dat die site met historisch vertragingen wat meer uitsluitsel kan geven waar de vertragingen ontstaan. (Ben de naam van die site even kwijt).

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 07:25
door Suus
thejay schreef:Vandaag was dit te wijten aan spoorlopers ter hoogte van Duffel. Hierdoor werd het treinverkeer voor ongeveer een half uur onderbroken.
Spoorlopers alleen verklaren niet een punctualiteit van 37%.

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 13:01
door SLToilet
Het is niet al te best maar eerlijk gezegd ben ik des te benieuwder naar hoe vaak hoeveel vertraging is (zoals een x-percentage met 10, 15, 30 of 60 minuten+ vertraging), en natuurlijk ook de uitval, aangezien dat net zo erg is als/erger is dan +60, afhankelijk of de volgende wél rijdt. Een alternatief is er niet echt op sommige locaties waardoor je sowieso de pineut bent bij uitval.

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 23:31
door playertwo
Mr-W schreef:
playertwo schreef:Hier kan NS (international) alleen niks aan doen. Deze vertragingen komen toch echt al vanuit België. Het beschikbare pad tussen Brussel en Antwerpen (via Zaventem) is niet gewijzigd. Zou het dan zo vaak mis gaan tussen Antwerpen en Brecht?
Regelmatig is ook de trein uit Nederland te laat in Noorderkempen, door storingen op de HSL of doordat de trein stilvalt ter hoogte van Hazeldonk. Aan beide kanten van de grens loopt de Internationale intercity nog niet geweldig. Misschien dat die site met historisch vertragingen wat meer uitsluitsel kan geven waar de vertragingen ontstaan. (Ben de naam van die site even kwijt).
Thalys had in het begin ook wat moeite met Hazeldonk. Dat os redelijk snel onder controle gekregen. Bombardier en ertms blijft nimmer een gelukkige combinatie. Zo'n 10 jaar terug pleitte ik voor TVM-430 op de HSL. Dan had je sowieso al lange tijd een backup gehad. Het ICK kwam in die periode ook vrij, mja de beruchte draaistelrevisie. Dit had een toelating voor vmax 200km/h. Met een loc die toelating zou hebben voor die snelheden had je sowieso meer ademruimte gehad.

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 23:53
door Aking
playertwo schreef:TVM-430
Mag zoiets met een linkje of iets van enige uitleg? Ik ben vast niet de enige die d'r nog nooit van gehoord had... (A)

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: do 14 jun 2018, 10:31
door Z2N
Dat is het beveiligingssysyteem van de Franse HSL-lijnen. Maar dat is achterhaalde techniek, tussen Parijs en Lyon gaat het vervangen worden door ECTS, wat wij op onze HSL hebben liggen.

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: do 14 jun 2018, 11:40
door ICE105
playertwo schreef:Het ICK kwam in die periode ook vrij, mja de beruchte draaistelrevisie. Dit had een toelating voor vmax 200km/h. Met een loc die toelating zou hebben voor die snelheden had je sowieso meer ademruimte gehad.
De deursluiting van ICK voldoet niet, daarnaast is melding deuren dicht en vrijgave deuren vanuit de cabine een vereiste op de HSL.

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: do 14 jun 2018, 23:21
door playertwo
Ook daarvoor waren toen oplossingen te vinden. Regels kunnen ook worden aangepast indien daartoe noodzaak bestaat. Groene lamp is achteraf ook pas beschikbaar gekomen in ICR, dus daarvoor zijn mogelijkheden.
Z2N schreef:Dat is het beveiligingssysyteem van de Franse HSL-lijnen. Maar dat is achterhaalde techniek, tussen Parijs en Lyon gaat het vervangen worden door ECTS, wat wij op onze HSL hebben liggen.
Tja dat is ATB ook. Dat wordt ook nog gewoon aangelegd. Verder speelde dit eigenlijk 10 jaar terug, een andere tijd eigenlijk gezien de technische ontwikkelingen.

Re: Stiptheid Beneluxtrein laat te wensen over: “Mag geen tweede Fyra-verhaal worden”

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 10:21
door Z2N
TVM is zodanig achterhaald dat er nu 'maar' 1 trein elke vijf minuten over een HSL kan, zelfs voor de Fransen is dat te weinig aan het worden. Nee echt, je moet het niet in Nederland willen gebruiken.