Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6300
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor regenmaker » Ma 18 Jun 2018, 11:19

Naast de lokale en regionale overheden gaat nu ook de deelstaat Nedersaksen zich hard maken voor een grensoverschrijdende trein tussen Emmen en het Duitse Rheine. Dat heeft minister Bernd Althusmann van Nedersaksen laten weten, nadat hij vorige week een verklaring kreeg aangeboden van lokale en regionale overheden. De minister noemt de spoorlijn belangrijk voor de samenwerking tussen Nederland en de Duitse deelstaat.

OVPro
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 14 juli 2018)
Wijzigingen Düsseldorf, 29 augustus 2018.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2426
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Nitein-Repart » Ma 18 Jun 2018, 11:39

Tijd om Kees Tol erop af te sturen voor het programma 'Von unsere Münzen‘

Maar serieus: dit project is puur geld door de plee spoelen. Coevorden en Emmen zijn niet echt interessante plaatsen voor Duitsers, op Wildlands na dan (gebrek aan faciliteiten, zoals grote winkelcentra en onderwijsinstellingen). De reistijden tussen Coevorden/Emmen en Duitse steden die enigszins interessant zijn, zijn veel te lang om aantrekkelijk te zijn voor dagjestoerisme. Osnabrück en Münster liggen boven de twee uur, enkele reis.

Wat wel zorgt voor beter OV:
-Lijn 922 tussen Emmen en Meppen ieder uur (‘s avonds en op zondag iedere twee uur) laten rijden.
-Lijn 100 doortrekken naar Coevorden
-Snelbussen in de spitsrichting tussen Coevorden/Emlichheim en Bad Bentheim om de reistijd te verkorten
-Tariefintegratie tussen bus en trein, onder andere het Niedersachsen-ticket geldig laten zijn op e bus.

Van het overige geld zie ik liever dat de Duitse dorpen in het Emsland en Grafschaft Bentheim beter bedient worden per bus. En die trein kan in mijn ogen oprotten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37139
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Suus » Ma 18 Jun 2018, 11:51

Je kan er vanuit gaan dat lijn 100 in de huidige vorm in december zal gaan verdwijnen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2426
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Nitein-Repart » Ma 18 Jun 2018, 11:58

Met als gevolg dat reizigers boven Neuenhaus een extra overstap krijgen. Nordhorn heeft 0 minuten reistijdverkorting. De overstap in Bad Bentheim blijft. Die trein had er nooit in de huidige, voorgestelde opzet moeten komen. Maar ja, door vijf bakken Flirt in z'n geheel naar Hengelo te sturen is nu de mogelijkheid om te splitsen/combineren in Bad Bentheim met drie-delige Flirts zo goed als onmogelijk geworden. En ik zie de RB65 uit Münster nog niet zo snel doorrijden naar Bad Bentheim en Nordhorn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6300
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor regenmaker » Ma 18 Jun 2018, 12:02

Suus schreef:Je kan er vanuit gaan dat lijn 100 in de huidige vorm in december zal gaan verdwijnen.


Dat is vrijwel zeker ja. Men is nu bezig met de plannen, want het hele busnet gaat op de schop in de regio.

Erno-BE schreef:Lijn 922 tussen Emmen en Meppen ieder uur (‘s avonds en op zondag iedere twee uur) laten rijden.


De kans dat lijn 922 tijdens de avond en op zondag gaat rijden is nihil. Levelink rijdt dan niet eens reguliere diensten op Duits grondgebied. :')
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 14 juli 2018)
Wijzigingen Düsseldorf, 29 augustus 2018.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37139
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Suus » Ma 18 Jun 2018, 12:11

Neuenhaus - Bad Bentheim gaat van 48 minuten naar 30 minuten door de trein. Houd je ongeveer dezelfde overstaptijd in Bad Bentheim aan als nu dan is dat toch een verbetering van circa een kwartier. En dat voor maar 20 miljoen euro.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2426
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Nitein-Repart » Ma 18 Jun 2018, 14:30

Ben niet overtuigd waarom er 20 miljoen moet om een dorp van 10.000 inwoners (Neuenhaus) een kwartier reistijdverkorting te verzorgen. Als Neuenhaus nou 50.000 of meer inwoners had was het een ander verhaal geweest, maar nu niet. Het dorp Neuenhaus is ongeveer even groot als Eerbeek of Berghem (bij Oss) en ik zie het niet zo snel gebeuren dat de lijn Apeldoorn-Dieren gereactiveerd wordt en/of dat Berghem een station krijgt.

De overige dorpen langs de lijn zijn Veldhausen (2.500 inwoners), Hoogstede (3.000 inwoners), Emlichheim (7.500 inwoners) en Coevorden (15.000 inwoners). Dit zijn geen inwoneraantallen die reactivatie van een spoorlijn rechtvaardigen. De enige relevante plaats langs de lijn is Nordhorn met 55.000 inwoners, maar het probleem bij Nordhorn is dat de trein geen reistijdwinst kan boeken op Nordhorn-Bad Bentheim ten opzichte van de bus. Daarom vind ik de gehele reactivatie van die lijn geldverspilling.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

dennistd
Berichten: 2657
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor dennistd » Ma 18 Jun 2018, 14:38

Volgens mij vergeet je even dat een trein veel aantrekkelijker voor de reiziger is dan een bus :roll:

Overigens snap ik niet waarom er steeds gesproken worden over Rheine. Ik zie die trein echt niet door gaan rijden hoor: de RB61 heeft voldoende capaciteit en je zou er vlak voor/achter zitten. Tevens zou het een lange kering in Rheine opleveren, dus afrangeren en het hele circus erbij.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2426
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Nitein-Repart » Ma 18 Jun 2018, 14:45

Volgens mij vergeet je even dat een trein veel aantrekkelijker voor de reiziger is dan een bus :roll:

Als het sneller is en/of doorrijdt naar grotere steden, zoals Münster of Osnabrück

En beiden gaan niet gebeuren, in ieder geval niet voor Nordhorn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13302
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Meltrain » Ma 18 Jun 2018, 14:59

Erno-BE schreef:Met als gevolg dat reizigers boven Neuenhaus een extra overstap krijgen.

En daarom willen ze die trein dus verlengen naar Emmen. :D
Verder heb jij het over dagjesmensen, maar die zijn juist vaker bereid om langere afstanden af te leggen.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

dennistd
Berichten: 2657
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor dennistd » Ma 18 Jun 2018, 15:06

Erno-BE schreef:
Volgens mij vergeet je even dat een trein veel aantrekkelijker voor de reiziger is dan een bus :roll:

Als het sneller is en/of doorrijdt naar grotere steden, zoals Münster of Osnabrück

En beiden gaan niet gebeuren, in ieder geval niet voor Nordhorn.

Over hetzelfde traject met dezelfde reistijd zal een trein altijd aantrekkelijker zijn dan een bus.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2426
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Nitein-Repart » Ma 18 Jun 2018, 16:16

Meltrain schreef:
Erno-BE schreef:Met als gevolg dat reizigers boven Neuenhaus een extra overstap krijgen.

En daarom willen ze die trein dus verlengen naar Emmen. :D
Verder heb jij het over dagjesmensen, maar die zijn juist vaker bereid om langere afstanden af te leggen.

In feite los je daarmee een probleem op, terwijl het probleem ontstaan is door een prestigeproject. Hmmm.

Bad Bentheim-Emlichheim met de auto ongeveer 45 minuten, met de bus 75 minuten. Met de trein verwacht ik dat 20 minuten van de busreistijd af kan, dus dan wordt Bad Bentheim-Emlichheim 55 minuten. Bad Bentheim-Coevorden zal dan een reistijd van ongeveer een reistijd van 65 minuten hebben (uitgaande van 10 minuten voor Emlichheim-Coevorden). Coevorden-Emmen zou met Lint-materieel en zonder stops onderweg 15 minuten moeten duren, dus dan kom je voor Bad Bentheim-Emmen uit op een reistijd van 80 minuten (1 uur en 20 minuten). Dat, terwijl van Bad Bentheim naar Enschede met overstap in Hengelo 35 minuten duurt. De meeste reizigers hebben dan al een aardige reis achter de rug en ik denk dan dat de meeste dagjestoeristen liever blijven zitten in de trein naar Twente, dan overstappen op de trein naar Emmen die er nog 1 uur en 20 minuten over doet vanuit een grensstation.

Alleen voor de dagjestoeristen van en naar Nordhorn is het een ander verhaal. Vanuit Nordhorn is de reistijd naar Emmen minder lang dan de reistijd naar Hengelo of Enschede (mede door de 18/19-minuten overstap in Bad Bentheim). Maar alleen Nordhorn is te klein om massa's dagjestoeristen de trein in te krijgen, het liefste in beide richtingen. De andere grensoverschreidende lijnen bedienen meer en grotere kernen dan Coevorden-Bad Bentheim en zullen om die reden dan ook succesvoller zijn dan Coevorden-Bad Bentheim.

dennistd schreef:
Erno-BE schreef:
Volgens mij vergeet je even dat een trein veel aantrekkelijker voor de reiziger is dan een bus :roll:

Als het sneller is en/of doorrijdt naar grotere steden, zoals Münster of Osnabrück

En beiden gaan niet gebeuren, in ieder geval niet voor Nordhorn.

Over hetzelfde traject met dezelfde reistijd zal een trein altijd aantrekkelijker zijn dan een bus.

De trein is ook een stuk duurder, zowel in aanleg als in exploitatie. Dus voor deze reden hoef je niet alle bussen te vervangen door treinen, aangezien de enigste reden is dat er al een spoorlijn ligt (terwijl die spoorlijn nu nog niet geschikt is voor exploitatie van personenvervoer).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

en-es
Berichten: 586
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor en-es » Ma 18 Jun 2018, 17:04

Kan de trein uit Zwolle mooi doorrijden naar Meppen.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1186
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor SLToilet » Ma 18 Jun 2018, 18:17

Erno-BE schreef:Ben niet overtuigd waarom er 20 miljoen moet om een dorp van 10.000 inwoners (Neuenhaus) een kwartier reistijdverkorting te verzorgen. Als Neuenhaus nou 50.000 of meer inwoners had was het een ander verhaal geweest, maar nu niet. Het dorp Neuenhaus is ongeveer even groot als Eerbeek of Berghem (bij Oss) en ik zie het niet zo snel gebeuren dat de lijn Apeldoorn-Dieren gereactiveerd wordt en/of dat Berghem een station krijgt.

De overige dorpen langs de lijn zijn Veldhausen (2.500 inwoners), Hoogstede (3.000 inwoners), Emlichheim (7.500 inwoners) en Coevorden (15.000 inwoners). Dit zijn geen inwoneraantallen die reactivatie van een spoorlijn rechtvaardigen. De enige relevante plaats langs de lijn is Nordhorn met 55.000 inwoners, maar het probleem bij Nordhorn is dat de trein geen reistijdwinst kan boeken op Nordhorn-Bad Bentheim ten opzichte van de bus. Daarom vind ik de gehele reactivatie van die lijn geldverspilling.


De vergelijking met Berghem zie ik niet zo. Als het een tussenstop is met 10.000 inwoners, terwijl aan beide kanten op 25 kilometer een stad ligt van 140/160.000 inwoners dan is het vooral te danken aan politieke onwil om te lobbyen. Als het eindpunt amper boven de 50.000 uitkomt kan dat voldoende zijn voor een lijn die naar een grote stad met groot knooppunt binnen het uur leidt. Maar als er een lijn is waarvoor je dan 2 uur moet reizen (te lang om dagelijks te pendelen!) naar een grotere stad dat niet eens echt een groot knooppunt is, en het is de tweede, wederom doodlopende lijn, kan je het vergeten, helemaal als de dorpjes daartussen niet ver boven de 10.000 uitkomen.

Zulke lijnen kun je overigens gewoon exploiteren vind ik, maar verwacht dan niet de Nederlandse standaarden. Lange lijnen die 1x/2 uur rechtvaardigen, je wint er weinig mee maar verliest er ook weinig aan, het werkt ook zeker in het voordeel van bereikbaarheid. In Nederland is het erg moeilijk om zoiets te verdedigen om verschillende redenen, gezien we veel meer verwachten qua frequentie, om maar eens een voorbeeld te noemen. En dan hebben we het nog niet eens over de grens gehad :X .
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 804
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Statler Rail » Ma 18 Jun 2018, 22:36

Ach, wij hebben ook een spoorlijn naar Roodeschool (1300 inwoners), die onlangs is verlengd naar de Eemshaven (0 inwoners). Die reizigers passen ook makkelijk in één bus.

Een spoorlijn Coevorden - Nordhorn - Bad Bentheim zou meer een basisvoorziening zijn voor de ontsluiting van het gebied, net als de spoorlijn naar Roodeschool of die naar Stavoren. Zulke spoorlijnen worden niet snel nieuw aangelegd, maar ook in dit geval ligt de infrastructuur er al en zijn de kosten daarom nog te behappen.

Doorrijden naar Emmen is nog wel een planningsuitdaging, met al 2x per uur per richting een Arriva-trein op een enkelsporig traject. Bovendien heb je dan materieel en personeel nodig dat ook in Nederland volledig is toegelaten. Dat verhoogt natuurlijk de kosten. Tot Coevorden is dat waarschijnlijk niet nodig omdat dit nog een grensbaanvak is. Volgens mij is het dus verstandiger om in Coevorden te eindigen en met Arriva een goede overstap en doorgaande treinkaartjes overeen te komen.

groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor groningen » Di 19 Jun 2018, 12:55

Wildlands in Emmen heeft het al zo moeilijk.

En weer dat afgeven op de investering naar de Eemshaven. Met mooi weer heeft het meer in- en uitstappers dan een station als Dronrijp of Hindeloopen. (Natte vingerwerk dat wel.) U weet dat in de Eemshaven een veerboot ligt die mensen naar Borkum (en soms Helgoland) brengt.

Roeland
Berichten: 737
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Roeland » Di 19 Jun 2018, 13:27

Ik lees op OVinNL wel over meer grensoverschrijdende spoorlijnen die "dichterbij" zouden komen, maar nooit "dichtbij genoeg". Zie bijv. de recente postings over Maastricht - Hasselt of Nijmegen - Kleve.
En die afgeblazen verbindingen lijken mij dan nog steeds meer kansrijke trajecten dan Emmen - Rheine...

dennistd
Berichten: 2657
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor dennistd » Di 19 Jun 2018, 14:32

Er is één groot verschil: hier ligt het spoor er al. Goed, er zullen wat aanpassingen aan gedaan moeten worden, maar dat kost nog steeds veel minder dan een complete nieuwe aanleg (want daar komt het op neer bij Nijmegen-Kleve, vergelijkbaar met Enschede-Gronau).
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37139
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Suus » Di 19 Jun 2018, 14:35

Voordelen die dit project hebben die andere projecten niet hebben: de spoorlijn tot en met station Coevorden is eigendom van een particuliere spoorwegonderneming die graag wil, de spoorlijn is hier al in gebruik door goederentreinen en moet dus alleen verbeterd worden en de rijke deelstaat Niedersachsen heeft een groene regering die welwillend staat tegenover nieuwe spoorlijnen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2426
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor Nitein-Repart » Di 19 Jun 2018, 15:03

dennistd schreef:Er is één groot verschil: hier ligt het spoor er al. Goed, er zullen wat aanpassingen aan gedaan moeten worden, maar dat kost nog steeds veel minder dan een complete nieuwe aanleg (want daar komt het op neer bij Nijmegen-Kleve, vergelijkbaar met Enschede-Gronau).

Aanlegkosten mogen dan meevallen, maar die hele spoorlijn is verre van rendabel (vergelijkbaar met echte nevenlijnen in Nederland), vooral ten noorden van Nordhorn. Je bent alsnog veel geld qua aan exploitatiekosten. Enschede-Gronau is een groot succes gebleken, maar dit betekent niet automatisch dat andere grensoverschrijdende lijnen ook succesvol zouden zijn. Coevorden en Emmen (en aan Duitse kant Nordhorn) missen toch behoorlijk faciliteiten die Enschede en Münster wel hebben die nodig zijn voor succesvolle exploitatie van een grensoverschrijdende spoorlijn.

Voor mensen uit Coevorden en Emmen die met de trein Duitsland in willen kunnen het beste ook de auto in Meppen neerzetten en in Meppen opstappen op de trein. De RE15 doet er 36 minuten over om van Meppen naar Rheine te komen en 68 voor Meppen-Münster. Dat ga je met de boemel via Nordhorn nooit halen, ook al houd je rekening met de autorit Coevorden/Emmen-Meppen.

Statler Rail schreef:Ach, wij hebben ook een spoorlijn naar Roodeschool (1300 inwoners), die onlangs is verlengd naar de Eemshaven (0 inwoners). Die reizigers passen ook makkelijk in één bus.

Een spoorlijn Coevorden - Nordhorn - Bad Bentheim zou meer een basisvoorziening zijn voor de ontsluiting van het gebied, net als de spoorlijn naar Roodeschool of die naar Stavoren. Zulke spoorlijnen worden niet snel nieuw aangelegd, maar ook in dit geval ligt de infrastructuur er al en zijn de kosten daarom nog te behappen.

Doorrijden naar Emmen is nog wel een planningsuitdaging, met al 2x per uur per richting een Arriva-trein op een enkelsporig traject. Bovendien heb je dan materieel en personeel nodig dat ook in Nederland volledig is toegelaten. Dat verhoogt natuurlijk de kosten. Tot Coevorden is dat waarschijnlijk niet nodig omdat dit nog een grensbaanvak is. Volgens mij is het dus verstandiger om in Coevorden te eindigen en met Arriva een goede overstap en doorgaande treinkaartjes overeen te komen.

Als Sauwerd-Roodeschool of Sneek-Stavoren ooit gesloten zouden zijn, zou er nu geen trein hebben gereden. Sterker nog, in Nederland zijn er spoorlijnen opgeheven die nog best kansrijk zijn, gezien de grote hoeveelheid bussen die nu op die lijnen rijden, zoals 's Hertogenbosch-Lage Zwaluwe of Apeldoorn-Zwolle. Daarnaast zie ik in Nederland ook nog niet zo gauw iemand pleiten voor reactivatie van Dieren-Apeldoorn of Valkenburg-Simpelveld-Kerkrade. Lijnen met vergelijkbare (on)rendabiliteit als Bad Bentheim-Coevorden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6300
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor regenmaker » Di 19 Jun 2018, 15:44

Tussen Emlichheim en Coevorden rijdt op dit moment niets, niet eens een buslijn. Je weet niet wat de reizigerspotentie op deze lijn is. Aangezien de Bentheimer Eisenbahn bussen gaat overhouden vanaf december zou een buslijn tussen Coevorden en Emlichheim niet misstaan. Mocht deze succesvol zijn, dan zou je eventueel kunnen overwegen de spoorlijn open te stellen voor reizigersvervoer.

Overigens wordt als mogelijk openingsjaar 2025 aangehouden, dat duurt dus nog even.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 14 juli 2018)
Wijzigingen Düsseldorf, 29 augustus 2018.

olof
Berichten: 1212
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor olof » Wo 20 Jun 2018, 23:44

Ik heb het vermoeden dat regionale ontwikkeling hier ook een rol speelt. Het is een relatief arm landelijk gebied dat relatief ver verwijderd is van plaatsen van enige betekenis. Natuurlijk is personenvervoer op de spoorlijn Coevorden - Bad Bentheim niet rendabel, maar het levert wel veel positieve externe effecten op voor de omgeving. Vergelijk het met de spoorlijntjes in Friesland en Groningen, die gaan echt niet gesloten worden omdat dat heel nadelig zou zijn voor de regio.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1186
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Berichtdoor SLToilet » Do 21 Jun 2018, 07:12

Ik ben het ermee eens dat de Nevenlijnen veel te belangrijk zijn om te sluiten ondanks het lage aantal reizigers, ook ben ikzelf van mening dat we soms meer lijntjes zouden mogen verlengen/aanleggen/heropenen zeker als de huidige reistijden een drama zijn zoals Maastricht-Hasselt of wanneer een lijn is gesloten door kortetermijndenken zoals Nijmegen-Kleef/Kleve, ook al zouden die misschien geen hoogvliegers zijn maar ze zijn essentieel voor contacten over de grens.

Ook moeten we vooral de grensmobiliteit verbeteren omdat bijvoorbeeld arbeidsmarkten door het gebrek daaraan teveel in zichzelf zijn gekeerd. Dat terwijl het leeuwendeel Duits leert en vroeger de dialecten in elkaar overliepen, eigenlijk heeft de massamedia van de 20e eeuw de toenmalige grensoverschrijdende contacten vernacheld. Om vervolgens tegenwoordig met hoge subsidies en harde wetten weer onze landen aan elkaar te lijmen, maar het duurt lang voordat die kan worden opgedroogd zover het niet permanent is.

Maar goed, leuk en aardig. Het zou heel leuk zijn als deze lijn er komt maar ik zie toch nog beren op de weg ondanks eventuele positieve effecten, juist omdat de markten klein zijn en misschien zelfs omdat je via een omweg er toch nog redelijk makkelijk kan komen (in Bad Bentheim, Rheine, enz.)
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten