Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Benieuwd wat er met de RB 51 en RB 64 gaat gebeuren dan, aangezien er vanuit zowel Münster als Enschede wensen zijn voor een snellere verbinding tussen beide steden omdat de auto hier nu nog sneller is dan de trein die elke 5 minuten wel een stop heeft. Er zijn zelfs wensen dat er een IC/RE gaat rijden vanuit Zwolle naar Münster... Maar goed dat zijn wel berichten van een jaar geleden, maar interesse is er wel aan beide kanten van de grens https://www.ovmagazine.nl/2017/11/gemee ... ster-1429/
https://www.wn.de/Muensterland/3053020- ... -Interesse
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik hoop dat in ieder geval de RB64 nooit doorgetrokken wordt naar Hengelo of zelfs naar Zwolle, want dan ontstaan er meer problemen dan dat er worden opgelost, zoals een slechtere punctualiteit en betrouwbaarheid en de inzet van dure meerspanningstreinen. Enschede is vanuit Duitsland gezien het meest logische eindpunt, het is immers de grootste en belangrijkste stad in de regio en in Enschede kan er probleemloos worden overgestapt op de sprinter naar Zwolle en de IC naar de Randstad.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door dennistd »

Het doorrijden van de IC Zwolle-Enschede naar Münster zou best interessant kunnen zijn. Je hebt dan een stop van zo'n 4-5 minuten in Enschede, genoeg om vertragingen in te lopen.

Maar goed, ik vind het sowieso al jammer dat er niet meer wordt gesproken over elektrificatie...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Eens, op Enschede - Münster zou een elektrificatie een uitkomst zijn om de capaciteit goed te verhogen en net wat meer lucht in de dienstregeling te krijgen. Helaas te onbelangrijk bevonden om in het Bundesverkehrswegeplan 2015 opgenomen te worden.

Een ander klein nieuwtje komt uit het uiterste noordoosten van de deelstaat. Bij de aanbesteding van het Dieselnetz Niedersachsen-Mitte voor december 2021 is aangegeven dat de RB77 (Bünde - Hildesheim) voortaan Herford in plaats van Bünde als eindpunt moet krijgen. De achterliggende reden zou zijn dat men het pad tussen Löhne en Bünde nodig heeft voor een uurdienst van de RE Hannover - Osnabrück. Het is echter onduidelijk of dat dan ook in december 2021 ingevoerd wordt, er staat nog de vraag open of de verbinding naar Bielefeld daarvoor moet komen te vervallen of dat men wil splitsen en combineren in Löhne. Voor dat laatste zijn echter andere treinen nodig, omdat een KISS12 teveel capaciteit zou hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door regenmaker »

De nieuwe spoorkaart: https://www.kvb.koeln/fahrtinfo/images/ ... ehrspl.jpg

Jülich an den Aspen past er nog net op Suus. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Gummersbach-Dieringhausen heeft men er ook in zien te frutten. Kirchhundem-Welschen Ennest ging wat soepeler. Gruiten is nu ook gecorrigeerd.

Toch blijft de kaart op sommige punten echt veel te krap, vooral in de zuid-westelijke hoek, terwijl de noord-westelijke hoek dan weer heel ruim is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Rondom Osnabrück is het voor mijn gevoel ook al een tijdje behoorlijk krap
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Halen zit er een beetje krap in, maar voor de rest valt het wel mee.

Ik blijf de lijnennetkaart van Bayern echter beter vinden. Alle stations, ook van S-Bahn-netwerken staan erop, hebben alle ruimte genomen en om ruimte te besparen zijn parallel lopende S-bahnlijnen samengevoegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom is de RB31 Xanten-Duisburg geen RE31? Deze treindienst slaat twee RB-stations over en stopt niet op stations die door andere RE-treinen worden overgeslagen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Was het ook tot 12 december 2009, maar ik geloof dat het de bedoeling is dat Rheinhausen Ost en Duisburg-Hochfeld Süd op termijn meer treinen moeten krijgen maar dat het nu niet lukt door beperkingen (ik weet niet welke beperkingen het zijn, maar ik denk dat het drukke goederenvervoer in die hoek roet in het eten gooit).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Suus schreef:Halen zit er een beetje krap in, maar voor de rest valt het wel mee.

Ik blijf de lijnennetkaart van Bayern echter beter vinden. Alle stations, ook van S-Bahn-netwerken staan erop, hebben alle ruimte genomen en om ruimte te besparen zijn parallel lopende S-bahnlijnen samengevoegd.
Voor Bayern bestaan er twee verschillende kaarten die naar reizigers worden gecommuniceerd. Een is de kaart met daarop iedere verbinding die zijn eigen lijntje heeft. De andere is gewoon een kaart met alle trajecten, en zit ook vaak in de winter/zomer tips folder die in veel treinen te vinden zijn. En die kaart is ook nog eens op schaal gemaakt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Toch weer onregelmatigheden gevonden. In de nieuwe stationslijst van DB is Dülken hernoemd naar Viersen-Dülken (1 bord op het station heeft dat inderdaad zo staan) en Breyell naar Nettetal-Breyell (dit is echt nieuw). Uiteraard weet de spoorkaart van niets. En aan Kaldenkirchen (ook in Nettetal) en Boisheim (in Viersen) is dan weer niets gedaan. Nouja, volgend jaar weer een poging :')
Spoiler: show
Breyell en Dülken hebben in verhouding tot de naam erg lange stationsborden, die in Duitsland meestal redelijk op maat zijn. Zou men deze hernoeming al langer willen doorvoeren...?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Gummersbach-Dieringhausen heeft men er ook in zien te frutten. Kirchhundem-Welschen Ennest ging wat soepeler. Gruiten is nu ook gecorrigeerd.

Toch blijft de kaart op sommige punten echt veel te krap, vooral in de zuid-westelijke hoek, terwijl de noord-westelijke hoek dan weer heel ruim is.
Ze mogen wat mij betreft onmiddellijk kappen met die dubbele stationsnamen. Wie heeft dat bedacht? Dubbele stationsnamen zijn er voor stations die twee plaatsen bedienen, niet voor stations die slechts één plaats liggen, maar in een gemeente met een andere naam.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

De afdeling die de spoorkaart maar voor geheel NRW heeft nu ook de opdracht gekregen voor de spoorkaart van de VRR: http://www.vrr.de/imperia/md/content/fa ... marken.pdf (PDF)

Ten opzichte van de oude kaart zie ik wel een paar minpunten (zie hoe de RB37 er is ingepropt bijvoorbeeld) maar ook wel pluspunten (lijnvoering is makkelijker te volgen dan voorheen).

Wel weer op plekken inconsistent met de kaart voor heel NRW (zie o.a. MG-Rheydt-Odenkirchen of DU-Trompet)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door regenmaker »

Ach die RB37 verdwijnt toch vanaf volgend jaar december volgens jou. Op deze manier kan je hem weer makkelijker verwijderen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Andere opzet ICE-verbinding NRW - Berlijn vanaf eind 2023:

Het combineren/splitsen in Hamm van de ICE's komt 1x/2 uur te vervallen. In de uren dat dit vervalt, rijdt de ICE Düsseldorf - Berlijn met ICE 4 en de ICE Köln - Berlijn zelfstandig en als sprinterdienst met 10 minuten minder rijtijd dan nu, o.a. omdat er tussen Hagen en Berlijn alleen wordt gestopt in Bielefeld en Hannover. Geen enkel station verliest daarmee zijn bestaande verbindingen, in Minden (waar de ICE ook gaat stoppen) en Bielefeld (waar meer treinen gaan stoppen) gaan ze er zelfs flink op vooruit.

Wijzigingen die hieraan gerelateerd zijn:
De IC Amsterdam - Berlijn krijgt een gewijzigd pad. Daardoor rijden deze IC en de RE Rheine - Hannover niet meer samen ongeveer elk uur, daarom komt er 1x/2 uur een RE Löhne - Rheine die in Löhne aansluit op de RE Bielefeld - Hannover.

De RB77 krijgt een gewijzigde lijnvoering, zoals ik op 27 november al in dit topic schreef. Alle overstappen die in Löhne gemaakt konden worden, verhuizen naar Herford. Het doorrijden naar Herford gebeurt zeven dagen per week. Er ontstaat ook een goede aansluiting op de RB72 richting Detmold.

Persbericht: https://www.deutschebahn.com/pr-duessel ... n--3535842
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Betekent dit dat je dan vanuit Nederland gemakkelijker naar Hameln, etc. kan, aangezien de RB72 in Herford verknoopt zit met de RB61 en dus als de RB77 in Herford gaat aansluiten op de RB72 naar Detmold, dan betekent dit ook een vlotte overstap van de RB77 op de RB61 en omgekeerd?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Waarom rijdt de RB77 nu niet 7 dagen per week door naar Bünde? Bünde-Löhne is slechts 10 minuten, kost geen extra omlopen en zorgt voor een stuk kortere reistijd voor reizigers vanuit Osnabrück die naar Hameln willen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Opdrachtgever NWL heeft in de laatste vergadering besloten de laatste horde te nemen voordat men kan besluiten vier concessies van Keolis/Eurobahn in te trekken. Er volgt nu een externe audit naar de bedrijfsprocessen van Eurobahn, met instemming van Eurobahn. Gekeken wordt of de kwaliteit van het management voldoet om de problemen met personeel, materieel en werkplaatsen onder controle te krijgen. Als blijkt dat de kwaliteit onvoldoende geborgd of verbeterd kan worden bij Eurobahn, worden voor de concessies Teutoburger Wald, Hellweg, OWL en Maas-Rhein-Lippe zo snel mogelijk nieuwe aanbestedingen gestart. De directeur van NWL heeft al aangegeven veel voor die mogelijkheid te voelen

https://www.wn.de/Muensterland/3574003- ... -abgemahnt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Geen kinderachtige maatregelen en goed dat de concessieverlener ingrijpt. Ben benieuwd wat de uitkomst is.

Trouwens, Keolis had toch een aantal extra Flirts besteld ter versterking van de RB50 Münster-Dortmund. Hoe staat het met die nieuwe stellen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

De nieuwe ET 4.21 t/m ET 4.25 zijn nog niet afgeleverd. Geen idee waarom niet, de aflevering van de FLIRT’s voor Go Ahead is al wel gestart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door OV-Hobbyist »

Voor de liefhebber:

Het spoorboekje van NRW 2019 in Pdf
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door regenmaker »

Is er toevallig ergens een lijst met de officiële stationsnamen te vinden? Want het lijnennetkaartje zegt weer wat anders dan het fahrplanbuch en de fahrplan van de vervoerder.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

De laatste lijst gepubliceerd door DB SuS is van maart 2018, ik heb een PDF-export van de lijst gemaakt voor NRW, met wat bewerkingen op fouten die in de oorspronkelijke gegevens zaten (vooral in de gemeentenamen): https://www.dropbox.com/s/gu3coibndb5ew ... 3.pdf?dl=0

Hier zitten niet alle stations in NRW in, er zijn namelijk ook nog een aantal private infrastructuurbeheerders actief, dat is het geval voor de spoorlijnen Herzogenrath - Stolberg (Rheinl) Hbf, Stolberg (Rheinl) Hbf - Stolberg (Rheinl) Altstadt, Stolberg (Rheinl) Hbf - Eschweiler Talbahnhof - Langerwehe, Linnich - Düren - Heimbach, Düren - Euskirchen, Lindern - Heinsberg (Rheinl), Neuss Hbf - Kaarster See, Düsseldorf-Gerresheim - Mettmann Stadtwald, Hörstmar - Lemgo-Lüttfeld en Erndtebrück - Cölbe.

Daarnaast zijn ook Brilon Wald - Korbach en Dissen-Bad Rothenfelde - Osnabrück Hbf niet in beheer bij DB SuS, maar daar zijn geen tussenstations in NRW.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten