Pagina 1 van 46

Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 01:53
door cassie127
In dit topic kun je de laatste berichten kwijt over de treindiensten in NRW zoals werkzaamheden, cijfers maar ook aanbestedingen en andere berichten.
Ik miste eigenlijk hier op het forum nog een algemeen topic over de treindiensten in NRW vandaar dit topic.

Naast dit centrale topic zijn er nog aparte topics voor sommige concessies:
Teutoburger-Wald-Netz: viewtopic.php?f=37&t=13031
Niederrhein-Netz: viewtopic.php?f=37&t=13029
S-Bahn Rhein Ruhr 2019: viewtopic.php?f=37&t=11851

Wil ik gelijk even kwijt dat er op dit moment werkzaamheden zijn tussen Hamm en Dortmund Hbf waardoor enkele treinen momenteel over routes rijden waar anders geen passagierstreinen horen te komen zoals de goederenstrecke tussen Hamm en Preussen en een boogje tussen Dortmund Hörde en Bochum Hbf

De gevolgen van deze werkzaamheden zijn dat de RE 6 eindigt in Dortmund en de RE 11 na Bochum via Unna naar Soest gaat
De RE 1 zal vanuit Dortmund via Preussen naar Hamm gaan en de RE 3 zal dit via de zelfde route doen maar stopt dan op Dortmund Derne ipv Preussen.

Tussen Dortmund en Kamen, Hamm en Kamen & Kamen en Unna rijden vervangende bussen

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 13:36
door Ardan
Reizigers die over Arnhem met de RE19 willen gaan toeren: die rijdt van vandaag tot 29 juli niet door werkzaamheden tussen Arnhem en Mehrhoog.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 29 jul 2018, 14:59
door Visgraatmodel
Zou iemand mij kunnen/willen helpen met betrekking tot buitenlandse kaartjes? In september moet ik voor een afspraak een dagje in Dusseldorf zijn en sinds ik dan nog 100% gratis in NL reis is een retourtje ICE €40,-/Keolis sneltrein via Venlo ~€26,-. Kan dit nog goedkoper of zijn dit al bodemprijzen?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 29 jul 2018, 15:51
door cassie127
Voor €30,50 kan je een dagkaart NRW kopen welke geldig is in alle snel- en stoptreinen (niet in de ICE) met dit kaartje mag je ook gebruik maken van de Metro, bussen en trams. Dan kan je dus zelf bepalen welke route je wil nemen. Dagkaart is ook geldig op de grenstrajecten Heerlen - Herzogenrath, Venlo - Kaldenkirchen, Arnhem - Emmerich en Enschede - Gronau naast alle busverbindingen die de grens oversteken.

Als ik verder kijk zit je inderdaad al richting de bodemprijzen. Bij de Duitse automaten zul je al meer moeten betalen.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 29 jul 2018, 18:51
door dennistd
Goedkoper dan via Venlo ga je het niet vinden, 2x €13,70 via NS International. Mocht je nog andere ritten in Verkehrsverbund Rhein-Ruhr willen doen dan kan een 24 uurs-ticket VRR Preisstufe D ook nog aantrekkelijk zijn voor €29,10. Voordeel t.o.v. het NRW-ticket is naast de prijs ook de geldigheid voor 9 uur.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 29 jul 2018, 19:47
door en-es
IC bus van/naar Eindhoven: vanaf 9 euro enkele reis.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 02 aug 2018, 11:58
door Visgraatmodel
ICE wordt het, ik ben vergeten dat ik tegen die tijd geen recht meer heb op 100% in NL (ik slaag eerder) en dus ook geen recht meer op dat 26-eurotarief. :')

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 02 aug 2018, 20:54
door ICE11
cassie127 schreef:Voor €30,50 kan je een dagkaart NRW kopen welke geldig is in alle snel- en stoptreinen (niet in de ICE) met dit kaartje mag je ook gebruik maken van de Metro, bussen en trams. Dan kan je dus zelf bepalen welke route je wil nemen. Dagkaart is ook geldig op de grenstrajecten Heerlen - Herzogenrath, Venlo - Kaldenkirchen, Arnhem - Emmerich en Enschede - Gronau naast alle busverbindingen die de grens oversteken.
Op grensoverschrijdende buslijnen vanuit Zuid-Limburg zijn de NRW-Tickets alleen op Arriva-lijn 27 en ASEAG-lijnen 25, 33, 34 en 44 geldig!

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 02 aug 2018, 21:32
door cassie127
Nee hoor, dat is recentelijk veranderd...
viewtopic.php?f=37&t=13646#p585159

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: za 04 aug 2018, 17:19
door Nitein-Repart
Waarom duurt de elektrificatie van Bocholt-Wesel zo lang eigenlijk, het is slechts een enkelsporig lijntje van 20 kilometer zonder fratsen? De elektrische treindienst zou aanvankelijk einde dit jaar starten, maar dat is een jaar verschoven. Niet fraai gezien de huidige boemel aansluit op de RE5 die erg onbetrouwbaar is (vandaag twee keer gezien dat hij niet reed, ingekort, om 11 en 12 uur).

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: za 04 aug 2018, 17:44
door ICE11
cassie127 schreef:Nee hoor, dat is recentelijk veranderd...
viewtopic.php?f=37&t=13646#p585159
Ik citeer van www.arriva.nl/nrw :

"Welke vervoersmiddelen kan ik gebruiken en waar is het ticket geldig?

In Zuid-Limburg:

op de grensoverschrijdende buslijn 44 (Aachen - Heerlen)
de grensoverschrijdende treindienst Heerlen - Herzogenrath (de toekomstige euregionale trein Maastricht - Aachen
en het voor- en natransport met alle Arriva-bussen in de gemeentes Heerlen, Landgraaf en Kerkrade"


Dus geen Arriva-lijnen 21 en 350 maar alleen de door mij boven genoemde! :wink:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 05 aug 2018, 02:14
door Ardan
Nitein-Repart schreef:Waarom duurt de elektrificatie van Bocholt-Wesel zo lang eigenlijk
Omdat bouwproject, omdat Duitsland. Bij Wesel zie ik zelfs nog steeds geen enkele voorbereiding op wat dan ook. Op de hele Hollandstrecke zelfs nog niks van driesporigheid, en in Nederland strak tot de grens ligt de boel er al :')

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 05 aug 2018, 08:09
door Nitein-Repart
Is die driesporigheid tussen Zevenaar en Emmerich echt nodig? Tussen Emmerich en Wesel kan ik mij zo voorstellen dat de RE19 die flink wat haltes heeft een stuk slomer is dan de ICE dat driesporigheid handig kan zijn en tussen Wesel en Oberhausen is driesporigheid al helemaal handig met de ICE en drie regionale treinen per uur, maar tussen Emmerich en Zevenaar kun je de goederentreinen toch wel tussen de ICE en RE19 proppen.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 05 aug 2018, 09:25
door Wubbo
Ja. Er kan een goederentrein minder rijden als er een ICE rijdt, door het grote verschil in rijtijd en doordat de tijdsligging van goederen op die manier uitkomt (die wordt gedomineerd door het uittakken van de Betuweroute bij Meteren en de ligging op de Kijfhoek).

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 05 aug 2018, 19:26
door playertwo
Dat niet alleen. Het geeft ook een stuk meer capaciteit. Zowel goederenvervoer als de ICE zijn nu niet de meest punctuele treinen, zodat vertragingen een stuk minder worden doorgegeven. In theorie zou je verkeerd spoor kunnen rijden bij vertraging, maar dat is meteen zo'n 15 kilometer en of je dat op een grensoverschrijdend baanvak wil is natuurlijk ook even afwachten.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: za 11 aug 2018, 16:52
door Nitein-Repart
Ik wil niet zuur overkomen, maar ik vind dat Keolis nog steeds vrij veel treinen laat uitvallen op de RB61 van Hengelo naar Bielefeld en ook andere lijnen worden weleens getroffen door uitval. Nu gaat het omschakelen in Bad Bentheim van spanning en beveiliging wel prima, want ik zie nauwelijks meer "Fahrzeugstörung" staan, maar de reden "Störung im Betriebsablauf" vind ik opmerkelijker. Onder deze reden vallen regelmatig een aantal treinen in een regelmatig patroon uit of worden ze ingekort tot meestal Rheine of zelfs Osnabrück, waardoor ook binnenlandse reizigers last hiervan hebben. Zijn er soms problemen met personeel of iets dergelijks? Nu ik werk heb en vanaf september geen Studenten-OV meer heb, stel ik het uittesten van de RB61 uit tot 2019, vanwege de onregelmatige uitval. Op sommige dagen rijdt alles prima, maar op andere dagen vallen drie of meer retourritten uit.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: za 11 aug 2018, 19:27
door marvinkok
We hebben een topic voor deze lijn, maar goed..
Grootste probleem zit hem in de infra, met name het enkelsporige stuk bij Herford zorgt voor vertraging. IC's en Cargo gaan voor, de RB61 bungelt onderaan de priolijst. Bij grote vertraging kiest men dan liever voor keren in Odz en de reizigers met ZHO mee, om zo de trein weer een beetje op tijd in Bh terug te hebben. Bh-Hgl wordt zoals je weet gereden door een machinist van Keolis Nederland, dus met grote vertraging doorrijden geeft een dominoeffect. Op het moment dat (zeg) trein 1 uit Oldenzaal vertrekt had trein 2 uit Bh moeten vertrekken, dat wordt lastig zonder mcn.
Machinisten zijn in Duitsland dun gezaaid, en de meesten worden al snel weggekocht door cargoboeren, die zitten ook te springen en gezien de huidige economische groei zit ook die sector flink in de lift.
Er zal verbetering komen in de personeelsinzet, maar dan ben je zo een jaar verder ivm opleidingen etc.
En het is lang niet altijd Keolis die bepaalt tot opheffen/inkorten, daar heeft DBNetz en ProRail ook een dikke vinger in de pap. Bh is ook een bottleneck door het wisselen van spanning en evt tractie..

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 01 okt 2018, 12:42
door cassie127
In de herfstvakantie zullen er werkzaamheden zijn tussen Duisburg Hbf en Essen Hbf.
Tussen beide plaatsen rijden RE Ersatzbussen en S Ersatzbussen. De S-Bahn treinen zullen daardoor niet rijden. Ook de S3 naar Oberhausen zal niet rijden.

De werkzaamheden hebben ook gevolgen voor de Regional Express lijnen.
Lijnen RE 1 en RE 6 zullen tussen Dortmund en Duisburg pendelen, en stoppen op stations Oberhausen, Herne (voor Bochum), Gelsenkirchen en Essen-Altenessen (voor Essen).

Tussen Essen en Dortmund komt een uurlijkse pendeltrein die via Bochum en Wattenscheid zal rijden. Naast de andere treinen welke hier anders ook zouden rijden (behalve RE 1 & RE 6).

Door de omgeleide treinen en een extra stop voor de RE 3 kunnen er op deze lijn kleine aanpassingen zijn in de vertrektijden.

Enkele ritten van de RE 19 zullen tussen Oberhausen-Sterkrade en Düsseldorf Hbf worden omgeleid en zullen in beide richtingen een aangepaste dienstregeling rijden. De trein stopt niet in Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf en Düsseldorf Flughafen. Ook de RB 35 zal worden omgeleid en stopt niet in Oberhausen Hbf maar wel in Duisburg Hbf. Ik vermoed dat de treinen dan over de goederenspoorlijnen rijden en dus via Duisburg-Entenfang

https://bauinfos.deutschebahn.com/docs/ ... hrplan.pdf

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 02 okt 2018, 02:46
door OV-Hobbyist
Alleen de spitsritten van de RE19 worden omgeleid. Van wat ik begrepen heb rijden deze vanaf OB-Sterkrade via Oberhausen Mathilde, Duisburg Lothatstraße, Wedau en Düsseldorf Fortuna naar Düsseldorf Hbf. De RB35 rijdt ook via Oberhausen Mathilde en rijdt na Abzweig Sigle naar Duisburg Hbf.

De RE1 en RE6 pendelen niet tussen Duisburg en Dortmund, maar rijden gewoon van en naar hun huidige begin- en eindpunt en worden daarbij omgeleid via Oberhausen, Altenessen en Gelsenkirchen.

RE2 en RE11 rijden niet tussen Düsseldorf Hbf en Essen Hbf.
RE42 rijdt niet tussen Essen Hbf en Duisburg Hbf.
De RE3 stopt extra op Essen-Zollverein Nord als vervanging voor de S2.

De snelbussen tussen Duisburg en Essen rijden overdag om de 10 minuten, 's avonds om de 15 minuten en 's nachts elk half uur.
De stopbussen voor de S-bahn rijden met de zelfde frequentie als de S-bahn.

De S2 (ritten Dortmund Hbf-Duisburg-Hbf) rijdt niet tussen Dortmund-Mengede en Duisburg-Hbf en zal alleen worden verbust tussen Essen-Altenessen en Oberhausen Hbf.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 02 okt 2018, 15:16
door cassie127
OV-Hobbyist schreef:Alleen de spitsritten van de RE19 worden omgeleid. Van wat ik begrepen heb rijden deze vanaf OB-Sterkrade via Oberhausen Mathilde, Duisburg Lothatstraße, Wedau en Düsseldorf Fortuna naar Düsseldorf Hbf.
Zonder te stoppen dus langs station Duisburg Entenfang

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 02 okt 2018, 16:23
door ArrivaBas
Wie wil er nou naar Duisburg-Entenfang? Dat lijntje leeft gevoelsmatig alleen van hobbyisme. :')

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 02 okt 2018, 16:32
door Suus
Entenfang ligt aan een zijspoortje naast de hoofdlijn. De treindienst is tot eind dit jaar in de weekenden door DB Regio geschrapt wegens personeelstekort.

De VRR wil de dienst niet opheffen omdat het de aanzet moet zijn van een tweede S-bahn-lijn tussen Duisburg en Düsseldorf, maar omdat de benodigde investeringen niet volgen lijkt deze uitbreiding er voor de komende decennia er niet in te zitten. Opheffen zorgt ervoor dat deze uitbreidingsmogelijkheid in de vergetelheid raakt, en dat wil men ook niet. Jaren geleden is de halfuursdienst al afgebouwd tot een uursdienst en een parallel lopende buslijn geïntroduceerd...

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 03 okt 2018, 20:49
door Vinny
Eigenlijk is het dus een politieke halte.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 23 nov 2018, 07:00
door Suus
Op 6 december 2018 zal besloten worden de RB37 in december 2019 op te heffen. De vervanging zal een snelbuslijn tussen het centrum van Duisburg en Bissingheim zijn die in het dal elke 30 minuten en in de spits elke 15 minuten gaat rijden. Station Entenfang zal niet per bus worden ontsloten, er is daar namelijk niets wat een OV-ontsluiting rechtvaardigt. Mocht er een S-Bahn via Ratingen West in gebruik genomen worden, dan zullen ook alleen de stations Wedau en Bissingheim heropend worden.

Tot slot de huidige telcijfers van de RB37. De genoemde cijfers zijn het aantal reizigers in de trein vóór de aankomst in het eerste kolom genoemde station.
Afbeelding

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 01:39
door Suus
Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) heeft aangekondigd een aanbesteding te starten voor de concessie Netz Westliches Münsterland voor een periode van 15 jaar vanaf december 2026. De aanbesteding wordt vroegtijdig opgestart omdat men de inzet van voertuigen met alternatieve aandrijving beoogt (denk aan waterstoftreinen). Omdat men een lange levertijd en toelatingsprocedure voor deze treinen verwacht is besloten de aanbesteding vroeger te starten dan gebruikelijk. De inschrijving opent eind 2019, zodat in 2020 de vervoerder bekend zal zijn.

De concessie bevat de volgende treindiensten:
RB 51: Dortmund - Coesfeld - Enschede
RB 63: Münster - Coesfeld
RB 64: Münster - Enschede
Voor de RB 51 is de VRR mede-opdrachtgever en voor de RB 51 en RB 64 is de Provincie Overijssel mede-opdrachtgever.



Tegelijkertijd heeft NWL ook de aanbesteding van het Ostwestfalen-Lippe Dieselnetz aangekondigd. Mogelijk worden deze diensten in meerdere concessies opgedeeld, net zoals deze bij deze lijnen nu ook al het geval is. Ook deze concessie of concessies krijgen een looptijd van 15 jaar, maar moeten in december 2025 ingaan. Ook hier wordt de inschrijving in de loop van 2019 geopend.

De concessie of concessies bevatten de volgende treindiensten:
RB 67 Bielefeld – Warendorf – Münster (nu deelnet Nord)
RB 71 Bielefeld – Rahden (nu deelnet Nord)
RB 73 Bielefeld – Lemgo-Lüttfeld (nu deelnet Nord)
RB 74 Bielefeld – Paderborn (nu deelnet Süd)
RB 75 Bielefeld – Halle (Westf.) – Osnabrück (nu deelnet Süd)
RB 84 Paderborn – Kreiensen (nu deelnet Süd)
RB 85 Ottbergen – Göttingen (nu deelnet Süd)
RE 82 Bielefeld – Detmold – Altenbeken (nu deelnet Nord)
LNVG (Niedersachsen) is mede-opdrachtgever van de RB 75, RB 84 en RB 85. Bij de RB 85 is ook de NVV (Hessen) mede-opdrachtgever.