Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7426
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Z2N » do 19 sep 2019, 22:13

Nou ja, als je bij DB Regio toch wel in dienst blijft (wat het geval is) ga je niet zomaar van bedrijf wisselen.
Journey of a night time

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41181
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Suus » do 19 sep 2019, 22:13

Niet al het personeel dat DB Regio door het verlies van treindiensten in december overbodig wordt verlaat het bedrijf. Vooral ouder personeel blijft hangen omdat ze nog veel betere arbeidsvoorwaarden hebben dan nieuw personeel of personeel bij de private vervoerders. Eurobahn had al een samenwerking met DB Regio afgesproken dat ze de eerste maanden van de start van de S-Bahn wat van dit personeel mochten huren.

Morgen is er een persconferentie van Eurobahn naar aanleiding van dit debacle.

De concessie kan overigens slechts voor twee jaar aan DB Regio gegund worden, een daaropvolgende vervoerder zal dus nog minder tijd hebben dan Eurobahn voor de zoektocht naar geschikt personeel.

Op Duitse fora gaan overigens geruchten dat het hoofdkantoor in Parijs Eurobahn zou willen opdoeken en dat de winst van de S-Bahn eigenlijk al tegen het zere been van het hoofdkantoor was. Geen idee wat er waar van is, maar het zou wel verklaren waarom er sinds 2016 geen inschrijven op concessies zijn geweest en de wat rare situatie die al jaren speelt met het personeel.
Rame à l'approche

JordiBrabant
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor JordiBrabant » do 19 sep 2019, 22:21

Personeel aantrekken dmv betere arbeidsvoorwaarden is zeker de 'Elephant in the room'?
Het wordt anders eens tijd om in de aanbesteding te beschrijven waar de arbeidsvoorwaarden voor het (rijdend) personeel aan moeten voldoen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32578
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Daniel » do 19 sep 2019, 22:24

Op zich ook al wel opvallend natuurlijk dat alle Keolis-dochters in concessies die ingingen na oktober 2017 zijn gaan rijden onder de naam Keolis <land>, met als enige uitzondering de Eurobahn die nooit als Keolis Deutschland is gaan rijden. Het nieuwe logo komt überhaupt alleen op de website voor, maar dat is ook nog altijd eurobahn.de (keolisdeutschland.de bestaat niet eens).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4096
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor cassie127 » do 19 sep 2019, 22:34

Het is dan ook http://Keolis.de
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 43339,9 km, Bus: 2916,2 km, Metro: 136,3 km, Tram: 40,5 km, Veer: 38 km 30-09

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32578
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Daniel » do 19 sep 2019, 22:38

Nouja, da's ook slechts een doorverwijzing naar eurobahn.de :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41181
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Suus » do 19 sep 2019, 22:42

Die direct doorverwijst naar Eurobahn.de, dat dan weer wel.

Maar gezien de moeite die het kost om de van Westfalenbahn overgenomen treinen in de nieuwe Eurobahn-huisstijl om te katten vermoed ik dat een verdere ombenoemingsoperatie sowieso even teveel gedoe is voor Eurobahn. Alleen de sterren uit het "oude" logo zijn nu op de meeste treinstellen wel verdwenen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7410
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor regenmaker » do 19 sep 2019, 23:02

DB loopt te klagen dat het personeel van de S1/S4 al anders is ingepland voor eind van het jaar. Keolis heeft al contracten voor de nieuwe concessie afgesloten en overweegt juridische stappen te ondernemen. In ieder geval is lang niet zeker of de S1/S4 probleemloos blijven rijden per december.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - o.a. Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Mönchengladbach --> vanwege S-Bahn wijzigingen.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4096
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor cassie127 » do 19 sep 2019, 23:03

Ik zag laatst al een eurobahn flirtje in de westfalenbahn kleuren waar de "bald im neuen look" sticker al niet meer te vinden was
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 43339,9 km, Bus: 2916,2 km, Metro: 136,3 km, Tram: 40,5 km, Veer: 38 km 30-09

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10982
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Ardan » vr 20 sep 2019, 00:53

Daar zag ik er gisteren ook wat van. Ik begon me toen toch serieus af te vragen hoe snel 'bald' bij hen is.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2885
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Nitein-Repart » vr 20 sep 2019, 07:18

Suus schreef:Niet al het personeel dat DB Regio door het verlies van treindiensten in december overbodig wordt verlaat het bedrijf. Vooral ouder personeel blijft hangen omdat ze nog veel betere arbeidsvoorwaarden hebben dan nieuw personeel of personeel bij de private vervoerders. Eurobahn had al een samenwerking met DB Regio afgesproken dat ze de eerste maanden van de start van de S-Bahn wat van dit personeel mochten huren.

Morgen is er een persconferentie van Eurobahn naar aanleiding van dit debacle.

De concessie kan overigens slechts voor twee jaar aan DB Regio gegund worden, een daaropvolgende vervoerder zal dus nog minder tijd hebben dan Eurobahn voor de zoektocht naar geschikt personeel.

Op Duitse fora gaan overigens geruchten dat het hoofdkantoor in Parijs Eurobahn zou willen opdoeken en dat de winst van de S-Bahn eigenlijk al tegen het zere been van het hoofdkantoor was. Geen idee wat er waar van is, maar het zou wel verklaren waarom er sinds 2016 geen inschrijven op concessies zijn geweest en de wat rare situatie die al jaren speelt met het personeel.

Maar waarom is er in Duitsland geen overnameplicht van personeel, m.a.w. personeel dat rijdt bij vervoerder A in een bepaald gebied en vervoerder A verliest de concessie aan vervoerder B in dat gebied, wordt automatisch overgenomen door vervoerder B? Dan heb je ook niet in december/januari al die exploitatieproblemen.

Ik zou zelf de vlag uithangen als Eurobahn volledig wordt opgedoekt en de huidige treindiensten overgaan naar vervoerders als Westfalenbahn, DB Regio, Abellio, National-Express en Nordwestbahn (zelfs NWB doet het beter als Eurobahn). Maar ik denk dat dat scenario onrealistisch is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32578
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Daniel » vr 20 sep 2019, 07:26

Volgens mij is die er wel, maar speelt daar hetzelfde probleem als in Nederland: het meeste personeel wil helemaal niet van DB over naar een private vervoerder vanwege de mindere arbeidsvoorwaarden. Duitsland heeft daarbij ook nog een veel groter goederenvervoer, waarbij de goederenvervoerders met betere salarissen weer de nieuwe bestuurders wegtrekken bij de reizigersvervoerders zodra ze wat ervaring opgedaan hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12289
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Wubbo » vr 20 sep 2019, 10:31

regenmaker schreef:DB loopt te klagen dat het personeel van de S1/S4 al anders is ingepland voor eind van het jaar.
Precies wat ik verwachtte dus. Als ik VRR was had ik dat wel even gecheckt, dat lijkt niet zo te zijn. Ik vraag me af of ze het probleem nu niet nog groter hebben gemaakt dan het al was.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7410
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor regenmaker » vr 20 sep 2019, 11:19

In Hilden is men bang voor de kwaliteit die DB gaat neerzetten in december.

Bron
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - o.a. Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Mönchengladbach --> vanwege S-Bahn wijzigingen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41181
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Suus » vr 20 sep 2019, 14:02

Het zou voor Hilden iets beter moeten worden omdat er 1 trein per uur tussen Solingen en Duisburg gaat pendelen en één trein een syncronisatiebuffer krijgt in Duisburg, dat zou de meeste vertragingen moeten wegwerken.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2341
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor marvinkok » vr 27 sep 2019, 13:15

Gisteren heeft Keolis Deutschland een rechtszaak aangespannen tegen de VRR.
Zolang daar geen uitspraak in is mag de VRR geen tijdelijk contract aan DB Regio NRW geven.
Bron is een medewerkersnieuwsbrief.
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7410
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor regenmaker » vr 27 sep 2019, 19:01

Het is ook wel weer een mooi verhaal. Keolis had met DB Regio NRW afgesproken dat DB een deel van de machinisten zou gaan leveren vanaf 15 december, zodat Keolis in de komende tijd genoeg personeel kon gaan opleiden. Een paar dagen voordat de VRR het contract met Keolis stopte, had DB Regio NRW zich teruggetrokken uit de samenwerking met Keolis. Vervolgens beëindigde de VRR de gunning en mag DB Regio NRW voor 2 extra jaar de S1 en S4 rijden.

DB regeert hierop weer met het feit dat er maar tot 31 juli 2019 een intentieverklaring was. Bron
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - o.a. Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Mönchengladbach --> vanwege S-Bahn wijzigingen.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2885
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Nitein-Repart » vr 27 sep 2019, 20:41

De VRR is dan ook het enige vervoersverbond dat zijn S-Bahnnet doelbewust opknipt in maar liefst 6 delen (1: S1+S4, 2: S2+S3+S9, 3: S5+S8, 4: S6+S11, 5: S7 en 6: S28). Alle andere vervoersverbonden laten gewoon één vervoerder rijden voor hun hele net en dat creëert samenhang. En als de VRR liever cowboys als Eurobahn als vervoerder heeft dan het oerdegelijke DB Regio, dan krijgt men nu mooi de deksel op de neus.

Moet je eens voorstellen dat Abellio, Keolis of Transdev het S-Bahnnet van Berlin, Hamburg of München krijgt. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41181
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Suus » vr 27 sep 2019, 20:59

S-Bahn-netwerken die zijn verdeeld in meerdere concessies en waarvan er één of meer openbaar zijn aanbesteed:
Rhein-Ruhr, Rhein-Neckar, Frankfurt, Nürnberg, Berlijn, Stuttgart, Mitteldeutschland.

S-Bahn-netwerken die nog niet openbaar zijn aanbesteed, maar die over meerdere concessies verdeeld gaan worden om de aanbesteding in te gaan:
Keulen.

S-Bahn-netwerken die in één geheel zijn aanbesteed:
Bremen, Dresden, Rostock, Hamburg, Hannover, Magdeburg.

Status nog onduidelijk:
München (nog niet duidelijk hoe de BEG dit gaat aanbesteden), Karlsruhe (waarschijnlijk meerdere direct gegunde concessies voor meersysteemvoertuigen).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 5552
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor ArrivaBas » vr 27 sep 2019, 21:01

In Karlsruhe worden zo nu en dan enkele lijnbundels aanbesteed. Meestal wint de AVG deze concessies als zittende vervoerder.
17-10-2019: Trein 3.540 km, Bus 209 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!

Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1, Mercedes-Benz Citaro C2 en Solaris Urbino III en IV. Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3, NPZ en Talent 3

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12289
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor Wubbo » za 28 sep 2019, 10:14

Nitein-Repart schreef:Moet je eens voorstellen dat Abellio, Keolis of Transdev het S-Bahnnet van Berlin, Hamburg of München krijgt. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Want DB presteert al jaren zo uitermate geweldig op de S-Bahn Berlin _O-

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1359
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor SLToilet » za 28 sep 2019, 18:57

Normaal gesproken lees ik nooit zoveel over het Duitse OV vergeleken met andere forummers, maar enkele jaren terug las ik over de S-Bahn in Berlijn en hoe dat de situatie in 2009 of 2010 (?) compleet uit de hand liep waardoor nog maar een fractie van het materieel kon worden ingezet en de frequentie op alle lijnen drastisch werd teruggebracht. Toen ik in 2014 in Berlijn kwam was de situatie enigszins hersteld maar nog steeds niet op het oude niveau. Gezien de geweldige investeringen (*sarcastisch) die Duitsland heeft gedaan in de complete infrastructuur de afgelopen jaren, verwacht ik niet dat sindsdien veel veranderd is.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

RobertT
Berichten: 218
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor RobertT » zo 29 sep 2019, 00:34

Er is wel degelijk wat veranderd in Berlijn,maar het is nog altijd niet compleet op het oude niveau van voor de crisis.Dit komt grotendeels door de krapte in materieel:Een aantal "coladosen"(BR 485) waren al gesloopt toen de BR 481 gigantisch uitviel.DB heeft dan ook jarenlang een afvoerbeleid gevoerd met als doel van de hele serie 485 af te komen en alleen nog met 481 te rijden.De 480 zou dan nog wat restjes rijden,voor zover deze stellen nog aanwezig zouden zijn(denk aan de bijnaam "toasters" voor de vele branden)
Vandaar dat de nieuwe stellen die nu worden gebouwd,de BR 483/484,hard nodig zijn.Ook omdat er steeds meer over uitbreiding van het net wordt gesproken.

umbusko
Berichten: 865
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor umbusko » zo 29 sep 2019, 17:08

Weet iemand wat de status is van de RB37 Duisburg Hbf - Duisburg-Entenfang? Als ik de komende dagen een reis probeer te plannen staat er een verbinding per trein met opmerking dat er vervangend busvervoer is, van 12 t/m 27 oktober staan er vervangende bussen in, en daarna weer treinen zonder opmerking. (En in december houdt de verbinding er uiteraard mee op.) Bij de werkzaamheden op de website van DB kan ik helemaal niks vinden.
Gaan er nog een maandje treinen rijden of is het doek definitief gevallen?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 7410
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Berichtdoor regenmaker » zo 29 sep 2019, 22:29

Als het goed is zijn er tot december vervangende bussen. Laat 27 oktober 2019 nou net de datum zijn waarop de DVG zijn nieuwe busdienstregeling gaat doorvoeren. In de nieuwe dienstregeling staan al de extra ritten op lijn 928 in die per december gaan rijden. Een hele verbetering wat mij betreft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber van Duits busvervoer.

Wijzigingen VRR
27 oktober 2019 - Duisburg
15 december 2019 - o.a. Bochum, Gelsenkirchen, Hagen, Mönchengladbach --> vanwege S-Bahn wijzigingen.


Terug naar “OV in het buitenland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten