Pagina 11 van 46

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 19 sep 2019, 22:13
door Z2N
Nou ja, als je bij DB Regio toch wel in dienst blijft (wat het geval is) ga je niet zomaar van bedrijf wisselen.

Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 19 sep 2019, 22:13
door Suus
Niet al het personeel dat DB Regio door het verlies van treindiensten in december overbodig wordt verlaat het bedrijf. Vooral ouder personeel blijft hangen omdat ze nog veel betere arbeidsvoorwaarden hebben dan nieuw personeel of personeel bij de private vervoerders. Eurobahn had al een samenwerking met DB Regio afgesproken dat ze de eerste maanden van de start van de S-Bahn wat van dit personeel mochten huren.

Morgen is er een persconferentie van Eurobahn naar aanleiding van dit debacle.

De concessie kan overigens slechts voor twee jaar aan DB Regio gegund worden, een daaropvolgende vervoerder zal dus nog minder tijd hebben dan Eurobahn voor de zoektocht naar geschikt personeel.

Op Duitse fora gaan overigens geruchten dat het hoofdkantoor in Parijs Eurobahn zou willen opdoeken en dat de winst van de S-Bahn eigenlijk al tegen het zere been van het hoofdkantoor was. Geen idee wat er waar van is, maar het zou wel verklaren waarom er sinds 2016 geen inschrijven op concessies zijn geweest en de wat rare situatie die al jaren speelt met het personeel.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 19 sep 2019, 22:21
door JordiBrabant
Personeel aantrekken dmv betere arbeidsvoorwaarden is zeker de 'Elephant in the room'?
Het wordt anders eens tijd om in de aanbesteding te beschrijven waar de arbeidsvoorwaarden voor het (rijdend) personeel aan moeten voldoen.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 19 sep 2019, 22:24
door Daniel
Op zich ook al wel opvallend natuurlijk dat alle Keolis-dochters in concessies die ingingen na oktober 2017 zijn gaan rijden onder de naam Keolis <land>, met als enige uitzondering de Eurobahn die nooit als Keolis Deutschland is gaan rijden. Het nieuwe logo komt überhaupt alleen op de website voor, maar dat is ook nog altijd eurobahn.de (keolisdeutschland.de bestaat niet eens).

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 19 sep 2019, 22:34
door cassie127
Het is dan ook http://Keolis.de

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 19 sep 2019, 22:38
door Daniel
Nouja, da's ook slechts een doorverwijzing naar eurobahn.de :wink:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 19 sep 2019, 22:42
door Suus
Die direct doorverwijst naar Eurobahn.de, dat dan weer wel.

Maar gezien de moeite die het kost om de van Westfalenbahn overgenomen treinen in de nieuwe Eurobahn-huisstijl om te katten vermoed ik dat een verdere ombenoemingsoperatie sowieso even teveel gedoe is voor Eurobahn. Alleen de sterren uit het "oude" logo zijn nu op de meeste treinstellen wel verdwenen.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 19 sep 2019, 23:02
door regenmaker
DB loopt te klagen dat het personeel van de S1/S4 al anders is ingepland voor eind van het jaar. Keolis heeft al contracten voor de nieuwe concessie afgesloten en overweegt juridische stappen te ondernemen. In ieder geval is lang niet zeker of de S1/S4 probleemloos blijven rijden per december.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 19 sep 2019, 23:03
door cassie127
Ik zag laatst al een eurobahn flirtje in de westfalenbahn kleuren waar de "bald im neuen look" sticker al niet meer te vinden was

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 sep 2019, 00:53
door Ardan
Daar zag ik er gisteren ook wat van. Ik begon me toen toch serieus af te vragen hoe snel 'bald' bij hen is.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 sep 2019, 07:18
door Nitein-Repart
Suus schreef:Niet al het personeel dat DB Regio door het verlies van treindiensten in december overbodig wordt verlaat het bedrijf. Vooral ouder personeel blijft hangen omdat ze nog veel betere arbeidsvoorwaarden hebben dan nieuw personeel of personeel bij de private vervoerders. Eurobahn had al een samenwerking met DB Regio afgesproken dat ze de eerste maanden van de start van de S-Bahn wat van dit personeel mochten huren.

Morgen is er een persconferentie van Eurobahn naar aanleiding van dit debacle.

De concessie kan overigens slechts voor twee jaar aan DB Regio gegund worden, een daaropvolgende vervoerder zal dus nog minder tijd hebben dan Eurobahn voor de zoektocht naar geschikt personeel.

Op Duitse fora gaan overigens geruchten dat het hoofdkantoor in Parijs Eurobahn zou willen opdoeken en dat de winst van de S-Bahn eigenlijk al tegen het zere been van het hoofdkantoor was. Geen idee wat er waar van is, maar het zou wel verklaren waarom er sinds 2016 geen inschrijven op concessies zijn geweest en de wat rare situatie die al jaren speelt met het personeel.
Maar waarom is er in Duitsland geen overnameplicht van personeel, m.a.w. personeel dat rijdt bij vervoerder A in een bepaald gebied en vervoerder A verliest de concessie aan vervoerder B in dat gebied, wordt automatisch overgenomen door vervoerder B? Dan heb je ook niet in december/januari al die exploitatieproblemen.

Ik zou zelf de vlag uithangen als Eurobahn volledig wordt opgedoekt en de huidige treindiensten overgaan naar vervoerders als Westfalenbahn, DB Regio, Abellio, National-Express en Nordwestbahn (zelfs NWB doet het beter als Eurobahn). Maar ik denk dat dat scenario onrealistisch is.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 sep 2019, 07:26
door Daniel
Volgens mij is die er wel, maar speelt daar hetzelfde probleem als in Nederland: het meeste personeel wil helemaal niet van DB over naar een private vervoerder vanwege de mindere arbeidsvoorwaarden. Duitsland heeft daarbij ook nog een veel groter goederenvervoer, waarbij de goederenvervoerders met betere salarissen weer de nieuwe bestuurders wegtrekken bij de reizigersvervoerders zodra ze wat ervaring opgedaan hebben.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 sep 2019, 10:31
door Wubbo
regenmaker schreef:DB loopt te klagen dat het personeel van de S1/S4 al anders is ingepland voor eind van het jaar.
Precies wat ik verwachtte dus. Als ik VRR was had ik dat wel even gecheckt, dat lijkt niet zo te zijn. Ik vraag me af of ze het probleem nu niet nog groter hebben gemaakt dan het al was.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 sep 2019, 11:19
door regenmaker
In Hilden is men bang voor de kwaliteit die DB gaat neerzetten in december.

Bron

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 sep 2019, 14:02
door Suus
Het zou voor Hilden iets beter moeten worden omdat er 1 trein per uur tussen Solingen en Duisburg gaat pendelen en één trein een syncronisatiebuffer krijgt in Duisburg, dat zou de meeste vertragingen moeten wegwerken.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 27 sep 2019, 13:15
door marvinkok
Gisteren heeft Keolis Deutschland een rechtszaak aangespannen tegen de VRR.
Zolang daar geen uitspraak in is mag de VRR geen tijdelijk contract aan DB Regio NRW geven.
Bron is een medewerkersnieuwsbrief.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 27 sep 2019, 19:01
door regenmaker
Het is ook wel weer een mooi verhaal. Keolis had met DB Regio NRW afgesproken dat DB een deel van de machinisten zou gaan leveren vanaf 15 december, zodat Keolis in de komende tijd genoeg personeel kon gaan opleiden. Een paar dagen voordat de VRR het contract met Keolis stopte, had DB Regio NRW zich teruggetrokken uit de samenwerking met Keolis. Vervolgens beëindigde de VRR de gunning en mag DB Regio NRW voor 2 extra jaar de S1 en S4 rijden.

DB regeert hierop weer met het feit dat er maar tot 31 juli 2019 een intentieverklaring was. Bron

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 27 sep 2019, 20:41
door Nitein-Repart
De VRR is dan ook het enige vervoersverbond dat zijn S-Bahnnet doelbewust opknipt in maar liefst 6 delen (1: S1+S4, 2: S2+S3+S9, 3: S5+S8, 4: S6+S11, 5: S7 en 6: S28). Alle andere vervoersverbonden laten gewoon één vervoerder rijden voor hun hele net en dat creëert samenhang. En als de VRR liever cowboys als Eurobahn als vervoerder heeft dan het oerdegelijke DB Regio, dan krijgt men nu mooi de deksel op de neus.

Moet je eens voorstellen dat Abellio, Keolis of Transdev het S-Bahnnet van Berlin, Hamburg of München krijgt. Dat lijkt mij niet wenselijk.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 27 sep 2019, 20:59
door Suus
S-Bahn-netwerken die zijn verdeeld in meerdere concessies en waarvan er één of meer openbaar zijn aanbesteed:
Rhein-Ruhr, Rhein-Neckar, Frankfurt, Nürnberg, Berlijn, Stuttgart, Mitteldeutschland.

S-Bahn-netwerken die nog niet openbaar zijn aanbesteed, maar die over meerdere concessies verdeeld gaan worden om de aanbesteding in te gaan:
Keulen.

S-Bahn-netwerken die in één geheel zijn aanbesteed:
Bremen, Dresden, Rostock, Hamburg, Hannover, Magdeburg.

Status nog onduidelijk:
München (nog niet duidelijk hoe de BEG dit gaat aanbesteden), Karlsruhe (waarschijnlijk meerdere direct gegunde concessies voor meersysteemvoertuigen).

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 27 sep 2019, 21:01
door ArrivaBas
In Karlsruhe worden zo nu en dan enkele lijnbundels aanbesteed. Meestal wint de AVG deze concessies als zittende vervoerder.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: za 28 sep 2019, 10:14
door Wubbo
Nitein-Repart schreef:Moet je eens voorstellen dat Abellio, Keolis of Transdev het S-Bahnnet van Berlin, Hamburg of München krijgt. Dat lijkt mij niet wenselijk.
Want DB presteert al jaren zo uitermate geweldig op de S-Bahn Berlin _O-

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: za 28 sep 2019, 18:57
door SLToilet
Normaal gesproken lees ik nooit zoveel over het Duitse OV vergeleken met andere forummers, maar enkele jaren terug las ik over de S-Bahn in Berlijn en hoe dat de situatie in 2009 of 2010 (?) compleet uit de hand liep waardoor nog maar een fractie van het materieel kon worden ingezet en de frequentie op alle lijnen drastisch werd teruggebracht. Toen ik in 2014 in Berlijn kwam was de situatie enigszins hersteld maar nog steeds niet op het oude niveau. Gezien de geweldige investeringen (*sarcastisch) die Duitsland heeft gedaan in de complete infrastructuur de afgelopen jaren, verwacht ik niet dat sindsdien veel veranderd is.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 29 sep 2019, 00:34
door RobertT
Er is wel degelijk wat veranderd in Berlijn,maar het is nog altijd niet compleet op het oude niveau van voor de crisis.Dit komt grotendeels door de krapte in materieel:Een aantal "coladosen"(BR 485) waren al gesloopt toen de BR 481 gigantisch uitviel.DB heeft dan ook jarenlang een afvoerbeleid gevoerd met als doel van de hele serie 485 af te komen en alleen nog met 481 te rijden.De 480 zou dan nog wat restjes rijden,voor zover deze stellen nog aanwezig zouden zijn(denk aan de bijnaam "toasters" voor de vele branden)
Vandaar dat de nieuwe stellen die nu worden gebouwd,de BR 483/484,hard nodig zijn.Ook omdat er steeds meer over uitbreiding van het net wordt gesproken.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 29 sep 2019, 17:08
door umbusko
Weet iemand wat de status is van de RB37 Duisburg Hbf - Duisburg-Entenfang? Als ik de komende dagen een reis probeer te plannen staat er een verbinding per trein met opmerking dat er vervangend busvervoer is, van 12 t/m 27 oktober staan er vervangende bussen in, en daarna weer treinen zonder opmerking. (En in december houdt de verbinding er uiteraard mee op.) Bij de werkzaamheden op de website van DB kan ik helemaal niks vinden.
Gaan er nog een maandje treinen rijden of is het doek definitief gevallen?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 29 sep 2019, 22:29
door regenmaker
Als het goed is zijn er tot december vervangende bussen. Laat 27 oktober 2019 nou net de datum zijn waarop de DVG zijn nieuwe busdienstregeling gaat doorvoeren. In de nieuwe dienstregeling staan al de extra ritten op lijn 928 in die per december gaan rijden. Een hele verbetering wat mij betreft.