Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Sam.h »

Afgelopen week met de Thalys / Eurostar / South Western Rail naar Portsmouth gereisd. Op 28-12 heen en nieuwjaarsdag terug. Zowel in Frankrijk als de UK kans op stakingen, dus altijd spannend of het wel goed zou komen.

Eurostar Brussel en St Pancras moeten nog wel wat leren qua crowd management. Vooral de terminal in Brussel is echt belabberd qua security, pasport controle en wachtruimte. Ik begrijp dat lastig is, 800+ man en hutkoffers in ruimte te proppen, maar nu is het echt slecht georganiseerd.

Via Trainline tickets voor het UK stuk gekocht. Dat ging niet gemakkelijk via NSInternational. 1 ticket voor metro en trein is toch wel makkelijk. Sowiezo vind ik de app/website/service van NSinternational ronduit kut, alsof ze willen dat je met het vliegtuig gaat. Ander verhaal.

Nog een tussenstap naar Isle Of Wight gemaakt met een hoovercraft. Weer eens wat anders dan een fastferry.

De Eurostar non stop terug naar NL is een stuk fijner qua reisproduct, in vergelijking tot de gedwongen stop op de heenreis. Het stuk tussen Brussel en Antwerpen gaat echt om te janken langszaam. Klopt het dat hij door de tunnel van Antwerpen Centraal gaat ipv via Berchem? In Brussel werd ongeveer 39x omgeroepen dat er tasjesdieven in de trein konden komen. Ik begrijp dat je mensen wil waarschuwen, maar dit leek bijna scaremongering.

Al met al, Eurostar wmb redelijk competetief met het vliegtuig. Vooral als je enkel in Londen moet zijn. Maar buiten Londen wordt het toch al snel een flinke onderneming en gekut met verschillende tickets.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

De terminal in Brussel Zuid is inderdaad chaotisch. NS International probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Eurostar boek ik op eurostar-website. In Antwerpen gaat de Eurostar inderdaad door de tunnel en niet via Antwerpen Oost. Komend weekend ga ik zelf naar Londen. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik had voor het eind van de middag een SSP voor een ICE van Mainz naar Keulen. DB gaf aan dat de trein een lage bezetting zou hebben en in de reserveringsmodule waren diverse rijtuigen nog helemaal “schoon”, dus zonder ook maar een reservering. Dus geen reservering gemaakt, en dat is maar goed ook! In Mainz kwam een ICE2 in plaats van een ICE1 voorrijden. Daardoor was het niet meer rustig in de trein, maar vol was het zeker niet.

In Keulen is vanmiddag het seinhuis een tijdje uitgevallen, de ergste vertragingen waren er inmiddels wel verdwenen, mijn RB27 lijkt er 2-3 minuutjes aan overgehouden te hebben dus het lijkt erop dat ik netjes met de Eurobahn om circa 19:50 de grens over kom *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Een SSP? :?:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Een SuperSparPreis dunkt me.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ah ja, dat klinkt aannemelijk. :Y Dank!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik kom trouwens niet netjes om 19:55 in Venlo aan, want de RE13 (met een treinstel dat een enorme luide airco heeft) reed pas om 18:37 weg uit Mönchengladbach :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ik ben in Deutscheland, en dat is weer goed te merken. Gister vertraging, en vandaag weer 2 keer (~25minutem vertraging. Eerste EC 112, en nu met Alex.

Maargoed. Kleine geitjes hou je toch.

Morgen als het goed is de Leo Express maar eens uitproberen, gratis reservering voor de business klasse (Premium was al volgeboekt -o-) met gratis vanalles en snacks en drinks en toestanden *O*

Maar eerst even een biertje doen en de lounge verkennen op het station waar Lasgo's "Something " is opgenomen *O* *O* *O*
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Suus schreef:Ik kom trouwens niet netjes om 19:55 in Venlo aan, want de RE13 (met een treinstel dat een enorme luide airco heeft) reed pas om 18:37 weg uit Mönchengladbach :')
Dan hebben we elkaar net misgelopen. M'n vriendin stond alweer te schelden dat de RE13 (die van 20:05 uit Vl) weer eens te laat was.. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

De staking bij eurobahn heeft exotische materieel inzet tot gevolg.
Na gisteren een 1systeem Flirt3 op de RB65 rijdt er vandaag een meersystemer zijn rondjes op de wel rijdende ritten
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Afgelopen weekend een 2-daags reisje naar Londen gemaakt. Normaal gesproken doe ik dat met vliegtuig maar ik kon in de 2e klasse een voordelig tarief vinden met Thalys/Eurostar. Ik was benieuwd want ik heb al heel lang niet meer 2e klasse gereist in Thalys en Eurostar. Ik moest wel vroeg op want in Baarn moest ik de allereerste trein van de dienstregeling nemen, de 4.55 naar Amsterdam. Een trein die opvallend genoeg 7 dagen per week rijdt. In de trein zat vooral koffervolk dat in Weesp overstapte richting Schiphol.

Amsterdam Centraal op de zeer vroege ochtend. Veel vaag en slaapdronken volk. Mijn Thalys vertrok om 6.15 en had Marne la Vallee als eindbestemming. Het balkon van mijn rijtuig werd voor een groot deel gevuld door een kerel en een reusachtige kinderwagen. Hij keek alsof dat de normaalste zaak ter wereld was. De plek naast mij bleef leeg tot Rotterdam Centraal. Die werd daarna bezet door een man met twee reusachtig grote koffers. Hij ging ook naar Londen. Best wel druk in de vroege Thalys. Aankomst in Brussel Zuid om 8.08 waar ik 44 minuten overstaptijd had. Om 8.31 was ik voorbij de Britse paspoortcontrole van het altijd nog chaotische Eurostar-terminal. Ik had de tweezitter voor mezelf. Ook na Lille en Frethun kwam niemand naast mij zitten. In Frethun zag ik een militair met een groot geweer op een perron. Aankomst in Londen even voor 10.00 waar in de aankomsthal geen Borderforce aanwezig was.

Een dag later was ik rond 16.30 aangekomen met de Circle line op Kings Cross/St.Pancras. Dat werd nog haasten maar de looproute was niet zo gek lang. Uiteraard een lange rij bij de check-in en bagagecontrole. Het begint steeds meer op een vliegveld te lijken. Rond 16.55 was ik voorbij de Police National in een propvolle terminal. Tien minuten later instappen en rijtuig vinden. Ik had wederom de tweezitter voor mezelf al zag dat er niet naar uit. Eerst zat een bejaarde dame naast me. Die ruilde van plek met een jongeman. En die vertrok weer omdat hij in het verkeerde rijtuig zat. Om 17.22 vertrek met 3 minuten vertraging. De reis ging voorspoedig al is het irritant dat het Wifi-signaal nogal eens wegvalt. In Rotterdam aankomst om 21.33 en ik had de mazzel dat de IC richting Utrecht van 21.35 op hetzelfde perron stond. Al was het zoeken naar een incheckpaaltje. Via Utrecht en Hilversum alsnog thuis gekomen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Conclusie? Je neemt in het vervolg de trein voor vergelijkbare afstanden/bestemmingen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Als de tarieven in orde zijn dan is dat zeker de bedoeling.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Als je militairen op Franse stations opvallend vindt ben jr inderdaad al lang niet met Thalys en Eurostar meegeweest. In 2017 ging de Franse Police aux Frontières gezellig met Kalasjnikov en al mee met de Thalys.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Gewapende militairen op Franse stations zie ik al sinds de 80er jaren. In die zin is het inderdaad niet opvallend.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door webguy »

De franse versie van "service en veiligheid" zijn ook bewapend toch?
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

Afbeelding
Zo te zien wel.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Inderdaad. Al is dat wel een iets andere functie dan V&S in Nederland. De SNCF heeft feitelijk een eigen politiemacht, die gecontroleerd wordt door zowel de Police Nationale alsmede de Gendarmerie. Hoofdtaken zijn deels gelijk met V&S hier, maar op de stations en erbuiten hebben ze dezelfde rechten als gewone politie. De Police Nationale heeft trouwens ook weer een eigen Service national de la police ferroviaire, die meer de taak hebben om de veiligheid te bewaren in risicogebieden (zones de sécurité prioritaires) en je nooit om een kaartje zullen vragen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ik op Ostbahnhof proberen een reserving te krijgen voor de Berlin-Warszawa Express: Ausgebucht. "in Duitsland is dat vermoedelijk geen probleem maar in Polen zijn ze streng" . De Duitse Zugcheffin vond het inderdaad geen probleem, maar kwam met hetzelfde "in Polen zijn ze streng" dat belooft wat... -o-

Komt de Poolse Przewodnikin voorbij:
- "English. Deutsch?"
- "Poland"
- "no reservation becau..."
- "NO PROBLEM!" :D

Erm, okay _O-
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Ik ben nog maar een paar keer naar Polen geweest, maar mijn reservering is daar nog nooit gecontroleerd, al had ik die wel.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ik ben ook nog niet zo gek vaak in Polen geweest, maar weet wel dat reserveren inderdaad verplicht is voor de Berlin-Warszawa Express. En dat je je er in Duitsland meestal nog wel uit kan lullen, maar dat in Polen een stuk lastiger is (al kan dat ook te maken hebben met mijn vloeiende Duits en 10 woorden Pools :') )

Overigens net op station Kuznica Bialostocka geregistreerd door de grenspolitie, die vonden het blijkbaar toch ietwat vreemd dat iemand aldaar uit de trein naar Grodno (Wit-Rusland) stapte en foto's ging maken. :') dus nadat ze m'n ID al gezien hadden kwamen ze nog een keer terug, nu met uit de kluiten gewassen tablet, en werden mijn gegevens geregistreerd. _O-

En daarnet in de boemel Białystok - Kaunas werd door de Mikos van dienst voor het eerst sinds hele lange tijd naar mijn ID gevraagd nadat ik mijn interrailpas liet zien. Dat op de pass cover verder nog geen persoonlijke gegevens zijn ingevuld vond ie dan wel weer best :roll:
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Loont dat ja, voor die landen, Interrail?
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Volgens mij zijn de tarieven in Oost Europese landen zo laag dat een interrail niet echt loont.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Loont het? Over het algemeen niet nee, want gemiddeld kost een Interrail 30-40 Euro per dag (al zit ik op 12 Euro per geldigheidsdag :') )

Maar ik had hem nu toch, en was nog nooit in deze hoek geweest. Dan is 1+1 vrij snel Interrail *O*
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Vandaar dat ik het me afvroeg. Maar ja: goed besteed dan. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten