Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Typisch weer, EuroCity 58 (Gdynia - Berlin) kwam keurig op tijd in Frankfurt(Oder) aan, maar werd aldaar min of meer opgeheven vanwege een kapotte loc en het wachten op een vervangende loc. Men werd dus richting RE verwezen. EC 58 stond vervolgens in Berlijn aangekondigd met +75.

Dus Berlijn - Tallinn - Frankfurt(Oder) kan zonder vertraging, maar in Duitsland is het zoals gebruikelijk bal op zowel de heenreis als de terugreis :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De loc voor de Berlin-Warszawa-Express wordt toch voor de gehele rit door PKPIC gesteld? Dan is het toch eigenlijk de schuld van de Polen dat je vertraging hebt ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Durashift »

ICE11 schreef:Vandaag eerste reguliere (afgelopen week waren er al proefritten) Nightjet naar Brussel:

https://kurier.at/politik/ausland/wie-k ... /400730955

Tussen Wien en Aachen overigens met de passende 1116 195 in "Nightjet"-kleuren.

Wat is handig vanuit NL, met NS en Arriva naar Aachen reizen om op die trein te stappen naar Wenen OF de ICE naar Keulen?

(of via Brussel)?
Maar, verlies je dan niet veel tijd doordat er een 'traag' treinpad voor deze trein in België is ingelegd. :?:

Natuurlijk beetje afhankelijk van wat je vertrekpunt is.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ik zou Aachen of Düsseldorf/Köln zeggen inderdaad. Afhankelijk van je vertrekpunt, het al dan niet hebben van vrij reizen im Nederland en het moment van boeken. (omdat Köln anders nog relatief prijzig kan worden om te bereiken)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Paar foto’s van de nieuwe M7-rijtuigen van de NMBS:

Balkon:
Afbeelding

Overzicht bovenverdieping tweede klas:
Afbeelding

Vierzitsgroep tweede klas bovenverdieping:
Afbeelding

Vierzitsgroep tweede klas onderverdieping:
Afbeelding

Detail balkon en multifunctionele ruimte:
Afbeelding

Eerste klasse (alleen op bovenverdieping):
Afbeelding

Vierzitsgroep eerste klasse:
Afbeelding

Opnamestudio voor vlogs van Julsteren:
Afbeelding

Zitcomfort is prima, maar in de tweezitters wel krapper dan VIRM. Boven zijn de treinen wel iets stiller dan beneden doordat je de wielen minder hoort. Uiteraard zijn de treinen voorzien van stopcontacten (een per tweezitter), automatische omroep met dezelfde stem als de Desiro en buitendeuren die graag piepen bij het open- en dichtgaan.

Op dit moment zijn alleen de tussenrijtuigen tweede klas en eerste/tweede klas in dienst. Bij de rijtuigen die volledig tweede klas zijn staan de stoelen perfect uitgelijnd met de ramen. Bij de rijtuigen die boven eerste klas staan, is de eerste klas goed uitgelijnd met de ramen, maar de tweede klas op de onderverdieping niet. Ook een nadeel vind ik dat op de onderverdieping een opstapje zit van het gangpad naar de stoelen.
Laatst gewijzigd door Suus op di 21 jan 2020, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Kan me vergissen, maar volgens mij komen je omschrijvingen niet helemaal overeen met de foto's die eronder staan in diverse gevallen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik had het gezien, de foto's waren precies in de andere volgorde dan ik ze had geselecteerd voor uploaden eruit gekomen en in Tapatalk zit geen preview :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Ik zie eigenlijk weinig verschil vergeleken met de M6? Moet zeggen dat die rijtuigen me erg goed bevalllen, die enkele keer dat ik er in zit.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

EST 9150 moest gisteren een kwartier wachten voor die de tunnel in mocht, en kwam in Brussel aan met +6. Maar daar moest de trein gereboot worden, zodat we vertrokken met ruim 20 minuten vertraging, die nog een beetje uitliep zodat het in Amsterdam ongeveer +30 was.

Wat me opviel is dat geen enkele website (NS, NMBS noch DB) aangaf hoeveel vertraging de trein had, terwijl van bijv. Thalyssen dat wel netjes vermeld werd. Op eurostar.com stond wel dàt de trein vertraging had, maar niet hoeveel.

Verder wel prettig, die rechtstreekse trein uit Londen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Hé, bekend verhaal. Toch zeker niet in rijtuig 14 gezeteld gisteren? :P
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Nee, 5.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13192
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Het toeval zou ook iets te groot zijn geweest. (A)

Kregen jullie in Standard trouwens ook een keurige ronde door de HC's van dienst voor informatie over gemiste aansluitingen? Ik kreeg van de TM (Ivo, zo goed dat ik zijn naam onthouden heb) een persoonlijk reisadvies toen ik na zijn vraag meldde dat ik in Rotterdam een overstap gepland had. Dat soort persoonlijk serviceniveau kan ik erg waarderen, en is de reden waarom ik liever met Eurostar of Thalys reis dan met een trein van de DB.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik krijg anders vaak genoeg persoonlijk advies bij de DB, alhoewel ik het meestal niet nodig heb. :Y
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Nee, niet dat me is opgevallen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Iemand die weet hoe de situatie is rond de verbouwing van station Mons? Is die af, of moet ik nog steeds rekening houden met ellenlange overstaptijd bus <--> trein?
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Kijk eens op de reisplanner van NMBS.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

De planner van de NMBS is echt een onding, vandaar ook mijn vraag. ;) Op internet vind ik dat de verbouwing nog bezig is, maar ik ben niet bekend met de huidige plaatselijke situatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De verbouwing duurt nog tot minstens eind 2020, volgens de NMBS. Volgens de federale minister van transport wordt het minstens lente 2021. Dat je een idee hebt hoe de vlag erbij hangt.

Edit: sindsdien ging een bouwonderneming failliet, dus ik zet zelf in op 2022 (het had in 2015 voltooid moeten zijn, nadat de bouw in 2012 begon).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Er zijn dus nog Bergen werk te verzetten. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2841
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Vergelijkbaar interieur van de tweede klas in de M7 wordt elders als eerste klas aangeduid..... *trein*
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2841
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

In de buurt van Garmisch-Partenkirchen stonden plots twee treinen op enkelspoor elkaar tegenover:

https://www.br.de/nachrichten/bayern/lo ... en,RoP0l1t
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2841
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Er zijn twee nieuwe 101en met reclame:

101 030 "Bahn BKK" (https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,9188014) en 101 068 "Back on track" (https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,9183416)
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef:Er zijn twee nieuwe 101en met reclame:

101 030 "Bahn BKK" (https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,9188014) en 101 068 "Back on track" (https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,9183416)
Klopt het dat niet alle 101'en voor alle treinen staan? Ik zie bijvoorbeeld sommige reclame-locs wel af en toe voor de IC Berlijn staan en anderen echt nooit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ligt dat ook niet aan wat de "heimat" is voor de locomotief? Ik kan mij goed voorstellen dat in Bad Bentheim vooral de locomotieven die Berlijn als thuisbasis hebben komen, en locomotieven die bijvoorbeeld München als thuisbasis hebben er nooit komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Alle 101'en zijn toch in Hamburg ondergrbacht? Ik weet wel dat er een aantal locomotieven alleen met de ex-Metropolitan rijtuigen rijden, die zullen wellicht een speciale voorziening hebben?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten