Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Volgens de perswoordvoerder van de brandweer was de stroomrails mogelijk niet goed vast gezet. Maar of dat ook de oorzaak van de ontsporing is, of dat door de ontsporing de losse stroomrails aan het licht is gekomen wordt nog onderzocht zoals ik begrijp
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Ik heb ook al ergens vernomen dat mogelijk een wissel is omgezet toen het stel er nog overheen reed
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Lijkt me plausibeler. Zo'n derde rail zit maar op een paar punten vast, en is geen partij voor een ontsporend rijtuig. Het ding krijgt een zwieper van het voorste draaistel, komt bij het achterste draaistel door de vloer heen naar boven en eindigt als cabinedecoratie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Sgb
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 18:38
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Sgb »

Heeft iemand een overzicht/lijstje van de trajecten in België die niet in het weekend bediend worden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Heb je het over de trein?
Ik heb geen overzicht van de trajecten die in het weekend niet bediend worden, maar wel een overzicht van de niet bediende stations: [wiki]Categorie:Belgisch station zonder weekendbediening[/wiki]
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Sgb schreef:Heeft iemand een overzicht/lijstje van de trajecten in België die niet in het weekend bediend worden?
Spoorlijn 13 Lier - Kontich-Lint
Spoorlijn 26 Arcaden - Meiser
Spoorlijn 27 Mortsel - Hove (wel verkeer op zaterdag)
Spoorlijn 27 Muizen - Eppegem
Spoorlijn 82 Aalst - Burst
Spoorlijn 96 Mons - Quevy
Spoorlijn 144 Gembloux - Jemeppe-sur-Sambre
Spoorlijn 166 Virton - Arlon

Aanstaande december wordt er een weekenddienst ingevoerd tussen Mons en Quevy en Virton en Arlon en wordt dit lijstje alweer een stukje korter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Sgb
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 27 jan 2020, 18:38
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Sgb »

Top, bedankt! :D
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Ik ben van plan om alsnog te gaan interrailen met een maat vanaf 20 juni. Momenteel weet ik dat alle internationale treinen in de reis op dat moment zullen rijden, op twee na; de treinen van/naar Praag. Van de website van CD word ik niet veel wijzer omdat je bij aanpassingen in de dienstregeling niet kan wisselen naar Engels.

Weet iemand of het al duidelijk is wanneer A. De EuroNight Boedapest-Praag en B. De IC Praag-Berlijn weer zal rijden? We zouden er respectievelijk op 28/29 juni en 1 juli gebruik van maken.
en-es
Berichten: 4463
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Vanaf 20 juni? Best mogelijk dat er nog landen zijn die geen toeristen toelaten.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

De eerste drie (vier) landen van de reis; Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk zeggen 15 juni de grenzen te openen voor toeristen. Hongarije en Tsjechië staan te springen om de grenzen te openen als ik de lokale media mag geloven. De vooruitzichten van het coronavirus zijn ook zeer positief en een tweede golf wordt eigenlijk niet op korte termijn verwacht (zegt ook het RIVM).
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door julsteren »

Zolang je binnen Nederland maar niet met het OV gaat is er niks aan de hand lijkt me :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Wubbo »

Ik zou er rekening mee houden dat de situatie tussen nu en 20 juni toch nog kan wijzigen. Als er lokaal een uitbraak komt kunnen er best (weer) maatregelen volgen.
en-es
Berichten: 4463
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Corona-interrailen *trein*
T-hijs
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Zo krijgt het begrip co-rail een volledig nieuwe dimensie...
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

In Tsjechië en Slowakije zijn de inreisverboden nog steeds van kracht en kan je bij inreizen gevraagd worden in quarantaine te gaan. Deze maatregel heeft geen vastgestelde einddatum, zolang dat het geval is in beide landen praktisch al het grensoverschrijdend treinverkeer stopgezet.

Voor Hongarije weet eigenlijk niemand waar men aan toe is, de overheid houdt alle informatie geheim omdat dit negatieve informatie zou kunnen zijn voor het regime. Boedapest is het zwaarst getroffen, maar omdat de burgemeester niet van Fidesz is verleent de overheid geen steun ter bestrijding van het virus. Als je al gaat zou ik Hongarije sowieso schrappen, voorlopig komt het daar niet goed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

https://m.cd.cz/aktualne/mimoradnost.html?mid=25019

Toch nog wat kunnen vinden op de website van de Tsjechische spoorwegen. Vanaf 25 mei gaan er weer wat treinen rijden tussen Praag en Berlijn. Of dat ook voor toeristen is, is niet duidelijk.

Hongarije blijft vaag. Hongaarse spoorwegen hebben echt een bagger website.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Valt wel mee, toch? *O*
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Ik snap dat je er graag op uit wil, maar de keuze om te gaan interraillen vind ik tamelijk dapper. Als je de Duitse grens overgaat moet je in principe twee weken in quarantaine. Tsjechië en Slowakije is een hoop onduidelijkheid.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Mijn indruk (mede aan de hand van wat mijn familie in Tsjechië weet te melden) is dat men de grenzen wil openen naar landen met weinig gevallen en een klein risico op verspreiding. Hoewel Tsjechoslowakije niet meer bestaat, is er toch een sterke band tussen de twee landen en is het voor veel mensen belangrijk dat die grens opengaat, dat is sowieso stap 1. Er wordt ook gesproken over een corridor naar Kroatië: veel Tsjechen gaan daar op vakantie naar de kust. De grenzen naar het westen echter, ik denk dat je dat voorlopig wel kunt vergeten. Ik kan mij zo voorstellen dat Nederlanders niet zomaar welkom zullen zijn (omdat hier veel besmettingen zijn en veel doden vallen), net zoals Zweden door Noorwegen als risicogebied wordt gezien.

Als je dan al wilt gaan rondreizen, zou ik adviseren om één land uit te kiezen. Maar eigenlijk raad ik rondreizen op dit moment gewoon af.
en-es
Berichten: 4463
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Aking schreef:Valt wel mee, toch? *O*
Inderdaad een mooi en duidelijk overzicht.
cassie127
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Tom024 schreef:Ik snap dat je er graag op uit wil, maar de keuze om te gaan interraillen vind ik tamelijk dapper. Als je de Duitse grens overgaat moet je in principe twee weken in quarantaine. Tsjechië en Slowakije is een hoop onduidelijkheid.
Volgens mij heeft NRW die regel inmiddels opgeheven. Deutsche Bahn wil ook weer toeristen in de trein hebben en gaat vanaf 29 mei weer het Fernverkehr naar de toeristische plekken weer opstarten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

@Aking, bedankt voor het linkje. Dat is zeker een mooi overzicht, maar ook al zo'n 20 dagen oud. Is er geen actueler overzicht? De situatie verandert continu.

Ik las dat de Tsjechisch-Oostenrijkse grens ook al in één richting open is, de andere kant op kan dan ook niet lang meer duren.

Het is trouwens niet zo dat ik opeens met dit plan kom; al drie maanden geleden vlak voor de coronacrisis hebben we alle hotels geboekt en het ticket had ik dus gewonnen. Het lijkt me sterk dat Hotels.com geld terug gaat geven als de grens en het hotel open is, dus als we niet gaan verliezen we sowieso zo'n €800 omdat het tarief niet-flexibel is.

DiscoverEU wil trouwens wel een nieuwe pas geven voor een ander moment. Hopen dat je je oude pas dan niet hoeft op te sturen, kan ik voor een tweede keer op kosten van de Europese belastingbetaler interrailen *O*
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Mikos »

Ferdinand schreef:Het lijkt me sterk dat Hotels.com geld terug gaat geven als de grens en het hotel open is, dus als we niet gaan verliezen we sowieso zo'n €800 omdat het tarief niet-flexibel is.
Dat had je met een halve minuut Googelen ook zelf wel uit kunnen dokteren. De vraag in dit geheel is eerder: Wil je zelf onder deze omstandigheden wel naar het buitenland? Ik heb nog even naar je leeftijd gekeken en dat komt wel aardig overeen met het idee dat ik had dat je wat naïef op me overkomt. Dat was ik namelijk ook wel aardig toen ik 18 was :wink:
en-es
Berichten: 4463
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Tja, ik had ook wat hotels geboekt waarvan ik het geld niet terug krijg. Maar dat is geen reden voor mij om dan toch op reis te gaan. Dat geld voor de hotels ben je sowieso kwijt, of je nou gaat of niet. Ik zou volgende week naar Lausanne gaan en ik weet al een tijd dat het hotel sinds maart dicht is. Maar of ik het geld terug krijg?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Ferdinand schreef:DiscoverEU wil trouwens wel een nieuwe pas geven voor een ander moment. Hopen dat je je oude pas dan niet hoeft op te sturen, kan ik voor een tweede keer op kosten van de Europese belastingbetaler interrailen *O*
Je bent verplicht je pas om te wisselen als je daar gebruik van maakt. Het een en ander valt op de Europese Jongerensite te lezen.
Verder vind ik het een gewaagde beslissing om alsnog te gaan reizen. Onze planning gaat uit van een vertrek eind juli, maar achten de kans groot dat we pas in 2021 kunnen gaan. Daarom hebben we nog niets gereserveerd. Bedenk dat het met de oranje reisadviezen op het oog (oranje betekent dat alle niet-noodzakelijke reizen worden ontraden) lastiger is om te claimen bij een verzekering als je ziek wordt. Dan ben je de kosten die je nu denkt te besparen alsnog kwijt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten